جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 4, 1400
  • 10:15 ق.ظ

چگونه در فوتسال یک شوت محکم بزنیم؟

چگونه در فوتسال یک شوت محکم بزنیم؟

در صورتی که با افراد حرفه‌ای در فوتسال گفتگویی داشته باشید حتما از آن‌ها خواهید شنید که زدن یک شوت درست در یک زمان درست می‌تواند برگ برنده فوق‌العاده‌ای برای هر تیمی باشد. شوتزنی صحیح یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های یک بازیکن مناسب فوتسال است. تنها با گل زدن می‌توانید در یک مسابقه فوتسال برنده شوید و بدیهی است که گل زدن هم تنها از طریق شوتزنی در جریان مسابقه یا یک ضربه آزاد امکان‌پذیر است. بنابراین در ادامه همراه آموزش شوت فوتسال جالب فا باشید تا یاد بگیرید که چگونه با زدن یک شوت محکم در فوتسال حریف خود را تسلیم کنید.

تکنیک مورد استفاده در شوت های محکم و دقیق شباهت زیادی به تکنیک مورد استفاده در پاس دادن دارد اما تفاوت آن‌ها در هدف، قدرت و دقت انجام تکنیک است.

اساس آموزش شوت محکم در فوتسال

how to kick a futsal ball hard 5676980 - چگونه در فوتسال یک شوت محکم بزنیم؟

هر شوت محکمی که در زمین فوتسال زده می‌شود چهار جنبه کلی دارد و فردی که در قامت بازیکن فوتسال می‌خواهد شوتی محکم روانه دروازه کند باید آن‌ها را بسته به شرایط مختلف رعایت کند.

جاگیری پا در هنگام شوت

جایگیری پایی که به آن پای ستون گفته می‌شود، پایی که آن را راست می‌کنید تا با پای دیگر شوت بزنید، بسیار حائز اهمیت است. وظیفه این پا نگه داشتن بدن شما در هنگام شوت زدن با پای دیگر است. تعیین محل قرارگیری آن در هنگام شوتزنی می‌تواند مسیر نهایی توپ فوتسال از نظر میزان ارتفاع آن در مسیر شوت را مشخص کند؛ به عبارتی ساده‌تر زمینی یا هوایی بودن شوت با جاگیری پای ستون تعیین می‌شود.

برای زدن شوت مستقیم و زمینی پای ستون را دقیقا در کنار توپ قرار می‌دهید نه جلوتر و نه عقب‌تر، دقیقا آن را کنار توپ قرار دهید. در حالی که برای بلند شدن توپ از زمین و زدن یک شوت مستقیم و هوایی، پای ستون باید کمی عقب‌تر از توپ قرار بگیرد تا بلند شدن توپ ساده‌تر شود. در اینجا نکته جالب توجه در هر دو نوع شوت زمینی و هوایی این است که هیچ‌گاه نباید پای ستون را جلوتر از توپ فوتسال قرار دهیم چون این کار باعث از دست رفتن تعادل و حتی شاید مصدوم شدن بازیکن شود.

حالت های لمس توپ فوتسال

how to kick a futsal ball hard 23324545 - چگونه در فوتسال یک شوت محکم بزنیم؟

یکی دیگر از نکات مهم و موثر در کیفیت و قدرت شوت، حالت پایی است که با آن اقدام به شوتزنی می‌کنیم. همانند بخش قبل که پای ستون هوایی یا زمینی بودن شوت را تعیین می‌کرد، قدرت و دقت شوت هم بستگی به حالتی دارد که پای شوت در آن وضعیت با توپ برخورد می‌کند. یک شوت محکم با نوک پا، روی پا، داخل یا بیرون پا نیازمند دقت بالایی است تا تاثیرگذار باشد.

برای زدن یک ضربه هوایی محکم باید قسمت بین روی پا و انگشتان پا توپ را لمس کند. البته یادتان نرود همانطور که در بخش جاگیری پا در هنگام شوت گفته شد باید پای ستون عقب‌تر از توپ فوتسال قرار گیرد. همچنین برای زدن یک شوت قوس‌دار چرخشی باید از بیرون یا داخل پا استفاده کنید. قبل از زدن شوت قوس دار مطمئن شوید که توپ کاملا روی زمین قرار گرفته باشد در غیر این صورت نمی‌توان برای این نوع از شوت در فوتسال اقدام کرد.

تعادل بدن در شوتزنی

how to kick a futsal ball hard 565687 - چگونه در فوتسال یک شوت محکم بزنیم؟

هنگامی که قبل از شوت پای ستون را روی زمین قرار می‌دهیم، تمام وزن بدن به آن منتقل می‌شود و اینجا است که وظیفه پای ستون حفظ تعادل بدن خواهد بود؛ حفظ تعادل بدن را می‌توان یکی از مهم‌ترین ارکان زدن یک شوت محکم در فوتسال به حساب آورد. با این کار به پای شوت اجازه می‌دهیم تا آزادانه حرکت کرده و مانند یک اهرم عمل کند تا به بهترین شکل ممکن به توپ ضربه بزند.

هماهنگی قدرت و دقت شوت

این جنبه از شوتزنی تحت تاثیر سه مورد قبلی است که ذکر شد. در واقع بدون هماهنگی سه مورد قبلی نمی‌توان به موفقیت در هماهنگی قدرت و دقت شوت هم رسید. بازیکن باید قبل از اقدام به شوتزنی به سرعت ارزیابی کند که برای رسیدن توپ به تور دروازه چه میزان قدرت لازم است. معمولا شوتی که فقط روی قدرت آن تمرکز شده است مسیری که می‌خواهیم را دنبال نمی‌کند و عموما راه بیرون از سالن فوتسال را پی می‌گیرد.

بهترین نوع شوتزنی شیوه‌ای است که در آن بیشتر به دقت آن توجه می‌کنیم تا قدرت چون تنظیم کردن صحیح مسیر توپ افزایش یا کاهش قدرت ضربه نمی‌تواند کار چندان سختی باشد. پس با این حساب باید پیش از تعیین قدرت ضربه از دقت لازم برای رسیدن به هدف شوت اطمینان حاصل کنیم.

بهترین نوع شوت در فوتسال

how to kick a futsal ball hard 5466576876 - چگونه در فوتسال یک شوت محکم بزنیم؟

در فوتسال تعداد بسیار زیادی از انواع شوت را می‌توانیم در طول یک مسابقه مشاهده کنیم. شوت با پا، سر و حتی شانه اما شوت با پا مرسوم‌ترین نوع آن است. روی پا، داخل یا بیرون پا و البته نوک پا می‌توانند برای شوتزنی با پا مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از هر کدام از این انواع شوتزنی می‌تواند دقت و قدرت متفاوتی به شوت شما بدهد. در ادامه نوعی از شوت که واقعا می‌تواند در زمین فوتسال کارساز باشد را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

شوت تو پانت ( Toe Punt )

شوت تو پانت یا تو پوک ( Toe Poke ) را اکثر فوتبال‌دوستان قدیمی با شوت‌های روماریو می‌شناسند. در این نوع شوتزنی توپ با نوک پا یا بهتر است بگوییم نوک کفش فوتسال روانه دروازه می‌شود. با استفاده از این شیوه سرعت رها شدن بسیار بیشتر از حد معمول شده و اکثرا حتی با وجود اینکه دروازه فوتسال کوچک است اما باز هم دروازه‌بان فرصت کافی برای داشتن عکس‌العمل مناسب را پیدا نمی‌کند. سه فاکتور در موفقیت این نوع شوت دخیل است:

سرعت

قبل از هر موردی می‌توان به سرعت فوق‌العاده توپ از زمان رها شدن از نوک پا اشاره کرد. به دلیل اینکه نیازی نیست چندان پای خود را عقب ببرید و البته لزومی به دورخیز هم ندارد همه چیز بسیار سریع اتفاق می‌افتد. به دلیل کوچک بودن زمین فوتسال و سرعت بالای بازی بازیکن باید بسیار سریع وارد عمل شود و استفاده از شوت تو پانت در این زمینه می‌تواند کمک زیادی کند. این سرعت بالا فرصت عکس‌العمل را هم از دروازه‌بان می‌گیرد.

how to kick a futsal ball hard 3234324 - چگونه در فوتسال یک شوت محکم بزنیم؟

قدرت

دومین فاکتور مربوط به قدرت این شوت است. دلیل این قضیه هم به سطح تماس نوک پا با توپ فوتسال برمی‌گردد و واضح است که با منتقل شدن کل انرژی شوت ما فقط به نوک پا سطح تماس کاهش یافته و قدرت شوت چند برابر می‌شود. دفعه بعدی که به سالن فوتسال رفتید، حتما چند نوع شوت را امتحان کنید و یک شوت تو پانت هم بزنید تا متوجه تفاوت آن شوید. به جرات می‌توان گفت که اگر شوتی قرار است لقب شوت آتشین را کسب کند باید با روش تو پانت همراه باشد.

اختفا

آخرین و البته شاید مهم‌ترین فاکتور در موفقیت شوت تو پانت را می‌توان به مخفی بودن آن نسبت داد؛ جایی که شما به دلیل عدم دورخیز و البته عدم نیاز به نمایش زبان بدن برای دروازه‌بان، اقدام به یک شوت ناگهانی می‌کنید. اختفا یا فاکتور غافلگیری مربوط به آماده‌سازی دروازه‌بان برای واکنش درست نیست بلکه دروازه‌بان در اصل به هیچ وجه نمی‌تواند متوجه شود که شما می‌خواهید شوتزنی کنید. دروازه‌بان عموما به زبان بدن مهاجم چشم می‌دوزد تا حرکت بعدی او را پیش‌بینی کند اما اگر خبری از زبان بدن نباشد کاملا غافلگیر خواهد شد.

انواع بسیاری شوت‌های مختلف در فوتسال وجود دارد که می‌تواند به کمک شما بیاید. شما هم اگر نظری در مورد بهترین نوع شوت در فوتسال دارید آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *