جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • مهر 20, 1400
  • 4:52 ب.ظ
چگونه در فوتبال یک شوت محکم بزنیم؟

چگونه در فوتبال یک شوت محکم بزنیم؟

چگونه در فوتبال یک شوت محکم بزنیم؟

چه یک بازیکن فوتبال باشید و چه یکی از افرادی که هر از چند گاهی به اتفاق دوستان خود قوتبال بازی می‌کند، مطمئنا تاکنون به ذهن‌تان رسیده است که برای زدن یک شوت محکم چه باید کرد. حتما پیش آمده که با تمام قوا به توپ ضربه بزنید اما نتیجه چیزی نباشد که بخواهید به آن چندان افتخار کنید. البته نگران نباشید چون این موضوع مربوط به قدرت شوت زنی شما نیست بلکه باید تکنیک شوت زنی خود را بهبود ببخشید. تغییرات بسیار کوچکی در نحوه شوت زنی شما می‌تواند تغییرات بزرگی در قدرت شوت ایجاد کند. همراه جالب فا باشید تا بهترین روش زدن یک شوت محکم در فوتبال را به خوبی یاد بگیرید.

قبل از زدن شوت محکم

توپ را چلوی پای تخصصی خود بیاندازید

در هنگام ضربه آزاد وقتی که می‌خواهید یک ضربه ایستگاهی بزنید زاویه بدن خود را به شکلی تنظیم نمایید که به راحتی بتوانید با پای تخصصی خود توپ فوتبال را شوت کنید. منظور از پای تخصصی همان پایی است که عادت دارید با آن شوت کنید و پاس دهید. به غیر از ضربات ایستگاهی و زمانی که در جریان بازی هستید بهتر است توپ را به شکلی جلوی پای‌تان بیاندازید که در شرایطی راحت با پای تخصصی یک شوت محکم بزنید.

  • زوایه بدن‌تان در هنگام شوت تاثیر زیادی روی دقت و قدرت آن دارد و این موضوع را با توجه به شیوه ضربات دیوید بکام، بازیکن مشهور فوتبال، خواهید فهمید. برای مثال هنگامی که می‌خواهید با پای راست ضربه بزنید، بدن خود را در فضای سمت چپ توپ قرار دهید و مطمئن شوید که توپ جلوی انگشت بزرگ پای راست‌تان قرار دارد.
  • بهتر است توپ را بسته به پای تخصصی کمی متمایل به سمت چپ یا راست مسیر حرکت قرار دهید.

برداشتن گام کوچک کلیدی است

هنگامی که از توپ فاصله گرفته‌اید و می‌خواهید اقدام به شوت زنی کنید بهتر است با نزدیک شدن به توپ برای شوت گام‌های خود را کوچک‌تر نمایید. این تکنیک یکی از مهم‌ترین تاثیرات را دارد پس سعی کنید دقیقا قبل از نواختن ضربه کوچک‌ترین گام را بردارید چون این کار باعث افزایش دقت و قدرت شوت خواهد شد. بسیاری از بازیکنان بزرگ فوتبال که به چنین جایگاهی رسیده‌اند این تکنیک را به دقت رعایت می‌کنند. این تکنیک را حتی می‌توانید به کودکانی که رویای تبدیل شدن به یک فوتبالیست بزرگ را دارند هم بیاموزید تا شاهد پیشرفت سریع‌تر آن‌ها باشید. مطلب چگونه از کودک خود یک فوتبالیست حرفه ای بسازیم می‌تواند به والدینی که کودک خود را آماده حضور در زمین فوتبال می‌بینند کمک شایانی کند.

پای دیگر خود را دقیقا در کنار توپ قرار دهید

اکنون که زمان زدن شوت محکم فرا رسیده در صورتی که با پای راست ضربه می‌زنید، پای چپ خود را دقیقا در کنار توپ قرار دهید و اگر چپ‌پا هستید برعکس، پای راست خود را دقیقا در کنار توپ قرار دهید. مواظب باشید که پای دیگر خود را عقب‌تر از توپ قرار ندهید بلکه باید دقیقا هم‌سطح با توپ باشد.

نوک پای دیگر را در جهتی که می‌خواهید توپ برود تنظیم کنید

اگر می‌خواهید با پای راست ضربه بزنید، پای چپ را علاوه بر آنکه دقیقا هم‌سطح با توپ قرار می‌دهید باید نوک آن را رو به سمتی تنظیم کنید که می‌خواهید ضربه شما به آن سمت برود. در غیر اینصورت هم از قدرت شوت کاسته می‌شود و هم ممکن است توپ به جهتی برود که اصلا انتظارش را نداشته‌اید.

  • البته دقت داشته باشید که نباید نوک پای دیگر خود را در جهت چندان نامعقولی هم قرار دهید وگرنه کنترل خود را از دست خواهید داد.

پیش از زدن ضربه توپ را نگاه کنید

دقیقا پیش از اینکه به توپ ضربه بزنید به آن نگاه کنید. به جای اینکه به دروازه یا هدف توپ نگاه کنید سعی کنید در لحظه شوت روی توپ تمرکز نمایید. این مورد به شما کمک می‌کند که تا آخرین لحظه روی توپ مسلط بمانید.

البته در صورتی که به دنبال آموزش شوت محکم در فوتسال هستید می‌توانید به مطلب چگونه در فوتسال یک شوت محکم بزنیم مراجعه کنید. توپ فوتسال و فوتبال با یکدیگر متفاوت است و البته استراتژی لازم برای شوتزنی در هر کدام فرق دارد.

هنگام زدن شوت محکم

بدن‌تان را آرام کنید

در هنگام زدن ضربات ایستگاهی و حتی در جریان بازی پیش از زدن ضربه، تنش بدن خود را از بین ببرید. بسیاری از افراد تنها روی قدرت شوت متمرکز هستند و در نهایت هم با سهلنگاری از سایر موارد یک شوت نسبتا ضعیف در جهتی ناامیدکننده می‌زنند. شانه‌های خود را راست کنید، نفس عمیق بکشید، بدون عجله و با تمرکز روی پای تخصصی خود یک شوت محکم بزنید.

  • بسیار دیده‌اید که بازیکنان مشهور پیش از زدن ضربه ایستگاهی با حرکتی به خصوص، خود را آرام می‌کنند.

پای تخصصی را بالا بیاورید

مواظب باشید که پای تخصصی خود را آنقدر هم بالا نیاورید وگرنه فرصت شوت از دست می‌رود و حتی ممکن است تعادل خود را از دست بدهید. برای مسافت‌های بسیار دور پای خود را بیشتر بالا ببرید.

نوک انگشتان را به سمت زمین تنظیم کنید

در هنگام زدن ضربه انگشتان خود را به سمت پایین و زمین نشانه بروید چون به این شکل مچ پا قفل شده و شوت را محکم‌تر می‌کند.

پای خود را به سمت جلو آزاد نمایید

دقیقا تا لمس توپ پای خود را محکم کنید اما پس از رسیدن پا به توپ آن را آزاد کرده و بگذارید راحت انرژی آن تخلیه شود. در صورتی که به صورت دقیق متوجه توضیحات نشده‌اید می‌توانید از ویدیوی زیر برای یادگیری در زدن شوت محکم و دقیق در فوتبال بیشتر بهره ببرید:

محل اتصال انگشت بزرگ پا به بقیه قسمت پا را در نظر بگیرید

مربی به شما می‌گوید که با روی پای خود به توپ ضربه بزنید اما از نظر فنی شما با قسمتی پایین‌تر از روی پا به توپ ضربه می‌زنید. به قسمتی که انگشت بزرگ به بقیه پا متصل می‌شود توجه کنید. یک استخوان بزرگ در این قسمت قرار دارد که قدرت شوت را تعیین می‌کند؛ قسمت روی پا ضربه را می‌زند اما این قسمت از پا است که قدرت آن را تعیین می‌کند پس به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. فراموش نکنید که در هنگام تماس پا با توپ به آن نگاه کنید.

  • هرگز با انشگتان خود به توپ ضربه نزنید. ضربه با انگشتان پا نه تنها قدرتی ندارد بلکه ممکن است به آن‌ها صدمه هم بزند.
  • برای قدرت بیشتر شوت سعی کنید وسط توپ کمی متمایل به بالای آن را بزنید. برای چرخش و کات هم طرفین توپ را هدف بگیرید.

بعد از زدن شوت محکم

پای خود را آزاد کنید

پس از زدن ضربه پای خود را آزاد کنید و آن را محدود نکنید. با پا مسیر شوت را هدایت نمایید. با این کار تا لحظه رها شدن توپ از پا سلطه خود را روی آن از دست نداده‌اید. پای شما بعد از زدن شوت بالا می‌آید.

روی پای شوت پایین بیایید

پس از زدن یک شوت محکم مطمئنا مدتی کوتاه از زمین کنده می‌شوید. در این هنگام سعی کنید روی پایی که با آن شوت زده‌اید فرود بیایید. با انجام این عمل تعادل بهتری خواهید داشت و می‌توانید بلافاصله حرکت کنید.

همیشه به دنبال شوت خود بدوید

در صورت امکان همیشه پس از شوت به دنبال آن بدوید. ممکن است فشار ناشی از شوت یا حواس‌پرتی، تمرکز حریف را از بین برده و یک فرصت جدید برای شما درست شود. پس هر وقت شوت زدید منتظر نمانید و به دنبال آن بروید. گاهی اوقات هم پیش می‌آید که یار شما در شرایط آفساید نمی‌تواند برای زدن توپ برگشتی یا به اصطلاح ریباند توپ اقدام کند پس بهترین کار رسیدن به موقع شما است. قانون آفساید یکی از سردرگم‌کننده‌ترین قوانین فوتبال است که بیشتر افراد از شرایط کامل آن اطلاع ندارند. اگر می‌خواهید قانون آفساید را به کامل‌ترین شکل ممکن یاد بگیرید به مطلب چگونه در فوتبال قانون آفساید را درک کنیم مراجعه کنید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *