جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 6, 1400
  • 4:35 ب.ظ

چگونه عادت به تعویق انداختن کارها را ترک کنیم؟

اغلب با فوت وقت و مشکلات به تعویق انداختن کارها درگیر هستیم و متاسفانه کاری هم برای رفع آن انجام نمی‌دهیم. چنین مشکلی به طور معمول در بین بسیاری از اقشار جامعه وحود دارد اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این مشکل در بین دانشجوها و البته کارمندان بسیار رایج‌تر است. این امر باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری خواهد شد. در ادامه با جالب فا همراه باشید تا با راهکار های مقابله با به تعویق انداختن کارها بیشتر آشنا شویم.

چگونه عادت به تعویق انداختن کارها را ترک کنیم؟

آیا تا به حال پیش آمده است که از خودتان در مورد دلیل این اتلاف وقت سوال کنید؟ بر اساس تحقیقات انجام شده اخیر تنها دلیلی که باعث به وجود آمدن چنین چیزی خواهد شد بی اهمیت بودن کارهایمان است. به عبارتی دیگر همه ما کارهایمان را طبقه بندی می‌کنیم و در اثر همین طبقه بندی به بعضی از امور بی‌توجهی می‌شود و اغلب سعی می‌کنیم که بی‌توجهی خود را با کم اهمیت جلوه دادن امور توجیه کنیم در حالی که واقعا کارهای مهمی را عقب انداخته‌ایم. تا حد زیادی دلیل عقب انداختن کارها همین مورد است اما گاهی اوقات دلایل متفرقه دیگری هم وجود دارند. البته آنچه به عنوان دلیل اصلی مشخص شده در بسیاری از افراد تقریبا مشابه است اما به هرحال به دلیل تفاوت های زیادی که در بین افراد وجود دارد ممکن است دلایل مختلفی هم وجود داشته باشد.

راه حل به تعویق انداختن کارها – شروع فوری

how to overcome procrastination 34565767 - چگونه عادت به تعویق انداختن کارها را ترک کنیم؟

چه بخواهید کار را از تمیز کردن کمد شروع کنید یا شروع کردن یک کار جدید، بهتر است همان ابتدا آغاز کنید زیرا خود به خود نصف راه را رفته‌اید به طور کلی اولین قدم در انجام هرکاری سخت‌ترین قسمت آن است. در بسیاری از افراد مشکل تقریبا مشابه است اما برای مثال در نویسنده ها موضوع کمی‌ جدی‌تر می‌شود. بسیاری از نویسنده ها با مشکلی به نام ناتوانی در نویسندگی روبه‌رو خواهند شد و درست در همان لحظه هیچ چیزی را نمی‌توانند بنویسند.

جالب است بدانید که این ناتوانی به طور جدی مورد مطالعه قرار گرفته است و روانشناسان آن را به عنوان انسداد نویسندگی شناسایی کرده‌اند همچنین راه های متفاوتی هم نیز ارائه داده‌اند اما تا کنون بهترین و شناخته‌شده‌ترین راه تنها ادامه دادن به نویسندگی است و بهتر است در همان شرایط شروع کنند و بنویسند.

ممکن است شما هم چنین شرایطی را متوجه شده باشید اما پس از اینکه اولین قدم ها را برداشتید اوضاع بهتر خواهد شد و به مرور وضعیت‌تان بهتر خواهد شد.

مشکل به تعویق انداختن کارها – بزرگنمایی

how to overcome procrastination 5346567 - چگونه عادت به تعویق انداختن کارها را ترک کنیم؟

وقتی کاری به ۱۵ دقیقه وقت نیاز دارد چرا باید آن را پشت گوش بیاندازید؟ واقعا نیازی ندارد که کار ها را عقب بیاندازید، درواقع موضوع بحث ما هم همین است فقط باید سعی کنید آن را انجام دهید، مخصوصا وقتی که کارتان زمان‌بر هم نیست. اما بسیاری اوقات کسی آن را انجام نمی‌دهد و در نهایت باعث به وجود آمدن عذاب وجدان خواهد شد. همین موضوع هم به خودی‌خود استرس‌زا است.

بیشتر مردم در چنین موقعیت هایی فقط وقت تلف می‌کنند بدون آنکه بخواهند کاری را انجام دهند درواقع تلف کردن وقت هیچ تاثیری ندارد و وقتی کارتان را انجام نمی‌دهید هیچ اتفاقی نمی‌افتد و فقط چند دقیقه بیشتر به زمان بیکاری‌تان افزوه‌اید. به همین دلیل بهتر است از همان ابتدا کار را تمام کنید و از به تعویق انداختن آن جلوگیری کنید.

به طور کلی سعی کنید اگر کاری دارید آن را در لحظه انجام دهید، همان موقع کار را تمام کنید زیرا به علاوه استرس، فشار روانی و تمامی معایب آن، بدترین چیز فکر کردن دائمی به آن ها است. چون اگر قرار باشد به تعویق انداختن کارها به یک روال تبدیل شود باید مدام در مورد انجام دادن آن ها فکر کنید و این به خودی خود یک درگیری دائمی است؛ یک درگیری دائمی که فقط به عمل نیاز دارد نه چیز دیگری.

اهمیت برنامه‌ریزی

how to overcome procrastination 425564767 - چگونه عادت به تعویق انداختن کارها را ترک کنیم؟

۱۰ دقیقه دیگر کار را انجام می‌دهم! این جمله را بسیاری از ما به کار می‌بریم و تقریبا در هرکاری از همین استراتژی پیروی می‌کنیم اما آیا این شیوه واقعا روش خوبی برای انجام کار ها است؟ اگر بخواهیم صادق باشیم بهتر است کار را همان لحظه انجام دهید.

درواقع مدیریت زمان یکی از بهترین کار ها برای مواجه با این مشکل است اما سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که مدیریت زمان دقیقا چطور قرار است به حل این مشکل کمک کند، درواقع اغلب ما به دلیل چک کردن بیش از حد فضای مجازی و وابستگی زیادمان به آن ها دز هز حال و وضعیتی آن را در اولویت اول قرار می‌دهیم و متاسفانه همین اولویت بندی اشتباه باعث عقب افتادن کار ها خواهد شد و درنهایت تمامی مشکلات گفته شده به وجود خواهد آمد.

کار ها را اولویت بندی کنید، یک برنامه منظم و دقیق برای وقت خود داشته باشید و سعی کنید به نحوی آن را برنامه ریزی کنید تا بتوانید حتی کارهای اتفاقی را هم مدیریت کنید زیرا بهرحال با این روش کمک زیادی به خودتان خواهید کرد و به خوبی می‌توانید از پس آن بربیایید.

مشکل به تعویق انداختن کارها – کارهای وقت‌گیر

how to overcome procrastination 4324324324 - چگونه عادت به تعویق انداختن کارها را ترک کنیم؟

اگر احساس می‌کنید که درگیر یک موقعیت پیچیده هستید و نمی‌توان به راحتی از پس آن برآمد بهتر است به جای به تعویق انداختن کارها ، آن‌ها را به قسمت های کوچک‌تر تقسیم کنید. تعدادی از شما ممکن است این جمله را به دفعات شنیده‌ باشید اما تا به حال نتوانسته‌اید که آن را به خوبی عملی کنید. وقنی موضوعی باعث درگیری شما می‌شود آن را به چند قسمت کوچک تقسیم کنید و سعی کنید به آرامی پیشرفت کنید زیرا در اینصورت احساس فشار نخواهید کرد و وضعیتتان بسیار بهتر خواهد شد. در واقع تقیسم بندی کار های بزرگ خودتان را از شکست و نابودی و فشار روانی نجات خواهد داد.

با خودتان مهربان باشید

با خودتان درگیر نباشید! نیازی نیست همیشه خود را با گذشته‌تان مقایسه کنید زیرا گذشته به همان جا تعلق دارد و حتی اگر هم قبلا در انجام کار ها دقیق نبوده‌اید یا آن‌ها را با به تعویق انداختن انجام نداده‌اید بهتر است سخت نگیرید و از آن ها درس بگیرید. در نهایت باید گفت که هیچ کس کامل نیست و هیچکس هم قرار نیست همیشه در انجام کار ها بهترین باشد. شایان است بگوییم که شکستن عادتی منفی مانند به تعویق انداختن کار ها به زمان نیاز دارد و باید صبور باشید زیرا چنین رفتاری یک شبه به وجود نیامده است و به مرور زمان از بین خواهد رفت.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *