جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 1, 1400
  • 10:47 ب.ظ

چگونه از گیاه آلوئه ورا نگهداری کنیم؟

چگونه از گیاه آلوئه ورا نگهداری کنیم؟

گیاه آلوئه ورا گیاه بومی مناطق گرمسیری است اما امروزه در سراسر جهان به یکی از گیاهان خانگی تبدیل شده و اکثر افراد در منزل خود به پرورش آلوئه ورا مشغول هستند. البته تعجبی هم ندارد چون اگر با اصول اولیه پرورش این گیاه آشنا باشید می‌دانید که مراقبت از آن کاری بسیار ساده است. تنها با کمی تلاش و دقت می‌توانید آلوورای خود را سال‌های سال زنده و سرحال ببینید. با جالب فا همراه باشید تا در ادامه سیر تا پیاز نگهداری از گیاه آلوئه ورا را یاد بگیرید.

اصول اولیه نگهداری از آلوئه ورا

قرار دادن آلوئه ورا در مکانی با نور کافی

how to care for your aloe vera plant 46456678 - چگونه از گیاه آلوئه ورا نگهداری کنیم؟

در صورتی که آلوورا را در آشپزخانه نگه می‌دارید بهتر است آن را جلوی یکی از پنجره‌های آفتابگیر بگذارید. البته آشپزخانه یا هر مکان دیگری در خانه فرقی ندارد مطمئن شوید که نور کافی به گیاه برسد. جایی که نور غیرمستقیم هم به آن می‌رسد می‌تواند برای آلوئه ورا مناسب باشد. مطلقا از نگهداری این گیاه در مکان‌های تاریک خودداری کنید.

  • در فصول گرم و تابستان می‌توانید گیاه آلوورا را بیرون از خانه نگهداری کنید. البته مطمئن شوید که در هیچ یک ساعات روز خطر یخ زدگی و سرما آن را تهدید نکند چون ۹۵ درصد این گیاه را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین حتی یک یخ زدگی کوتاه می‌تواند گیاه عزیز شما را نابود کند.
  • اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید و گیاه خود را بیرون از خانه نگهداری می‌کنید بهتر است آلوئه ورا در جایی قرار داشته باشد که نور خورشید به صورت غیر مستقیم به آن بتابد.

آبیاری کم اما اساسی آلوئه ورا

how to care for your aloe vera plant 4647688 - چگونه از گیاه آلوئه ورا نگهداری کنیم؟

نگهداری از آلوئه ورا معمولا بی‌دردسر است چون آنچنان به آبیاری نیاز ندارد. صبر کنید تا خاک گلدان به اندازه دو بند انگشت از سطح آن خشک شود سپس آن را به آرامی آبیاری کنید تا آب از سوراخ‌های زهکشی گلدان بیرون می‌آید. پس از آن دیگر تا زمانی که دوباره خاک گلدان به اندازه دو بند انگشت از سطح خشک نشده است، آلوورا را آبیاری نکنید. در یک سری از مناطق جهان از ابتدای بهار تا اواسط پاییز گیاه آلوئه ورا باید به صورت منظم آبیاری شود. در چنین شرایطی هر هفته یک بار در این ایام و هر ماه دو بار در فصل زمستان آبیاری انجام گیرد.

  • در صورتی که به تازگی گلدان گیاه را عوض کرده‌اید برای آبیاری آن دو سه روز صبر کنید. این زمان به ریشه‌ها فرصت می‌دهد تا به خاک جدید عادت کرده و سپس به جستجوی آب در خاک بپردازند.
  • هنگامی که در مورد زمان درست آبیاری گیاه شک دارید بهتر است آن را آب ندهید چون شاید آلوئه ورا را به تازگی آب داده باشید و این قضیه می‌تواند به ضرر آن تمام شود. با آب دادن بیش از حد ریشه گیاه فاسد شده و آلوورای شما از بین می‌رود. اگر در مورد آبیاری آن به شک افتادید، چند روز دیگر هم صبر کنید سپس گیاه را آب دهید.
  • در صورتی که گیاه خود را واقعا دوست دارید می‌توانید از آبیاری بارانی برای آب دادن به آن استفاده کنید. در این روش نیاز است تا از سیستم ذخیره آب باران و استفاده از آن برای آبیاری بهره ببرید. بر این اساس هر بار و با بارش باران گیاه شما آبیاری می‌شود تا محیط طبیعی رشد آن شبیه‌سازی شود. هر چند که این روش طی دوران خشکسالی نمی‌تواند کارساز باشد.
  • باز هم یادآور می‌شویم که آب دادن بیش از حد آلوورا می‌تواند منجر به مرگ آن شود پس مواظب باشید.

نگهداری آلوئه ورا – کود دادن به آلوئه ورا در فصول رشد

how to care for your aloe vera plant 4647658 - چگونه از گیاه آلوئه ورا نگهداری کنیم؟

از اوایل بهار تا اواخر شهریور گیاه آلوورا در فصل رشد خود قرار داشته و بیشترین میزان رشد را خواهد داشت. با دادن کود به آن در خلال این ماه‌ها می‌توانید به رشد هر چه بیشتر آن کمک کنید. دو بار در ماه مقداری کود را با پنج برابر آن آب مخلوط کرده و در گلدان گیاه بریزید. ترجیحا این دو بار در ماه را در روزهای آبیاری آلوئه ورا انجام دهید.

  • در فصول سرد و به خصوص زمستان از کود دادن به گیاه خودداری کنید چون گیاه در حالت رشد قرار ندارد و سودی برای آن نخواهد داشت.

دفع آفات و حشرات آلوئه ورا

how to care for your aloe vera plant 46467658 - چگونه از گیاه آلوئه ورا نگهداری کنیم؟

در بین آفات گیاهان چندین مورد وجود دارد که علاقه خاصی به گیاه آلوورا دارند؛ یکی از این حشرات شپشک آردی است. این شپش‌ها پهن و قهوه‌ای هستند و دوست دارند به برگ‌های آلوئه ورا بچسبند. برای خلاص شدن از شر این موجودات ریز از یک ماده دفع آفات طبیعی و غیرسمی استفاده کنید تا گیاه‌تان سرحال و زیبا باقی بماند.

نگهداری از آلوئه ورا با تعویض گلدان و خاک گیاه

پیدا کردن گلدان مناسب آلوورا

how to care for your aloe vera plant 556876980 - چگونه از گیاه آلوئه ورا نگهداری کنیم؟

در هنگام خرید گیاه آلوئه ورا از بیرون مشاهده می‌کنید که گلدان آن یک مدل پلاستیکی بی‌دوام است. برای اینکه گیاه آلوورای عزیز شما سال‌های سال زنده بماند بهتر است گلدان آن را هر چه زودتر تعویض کرده و از یک گلدان بزرگ‌تر با فضای بیشتر استفاده کنید. البته در صورتی که گیاه شما در یک گلدان بزرگ سفالی با سوراخ‌های زهکشی مناسب قرار داد نیازی به تعویض آن نخواهید داشت. نگهداری از آلوئه ورا چندان نمی‌تواند دشوار باشد.

استفاده از خاک مناسب کاکتوس

how to care for your aloe vera plant 57689879 - چگونه از گیاه آلوئه ورا نگهداری کنیم؟

آلوئه ورا هم مانند سایر کاکتوس‌ها در یک خاک خشک و شنی رشد بهتری داشته و خاک مرطوب اکثر گلدان‌ها چندان باب میل آن نیست. بد نیست سری به فروشگاه محصولات باغبانی بزنید و خاک مناسب کاکتوس یا گیاهانی که به ذخیره آب علاقه داشته و دوست دارند ریشه‌هایشان خیس نباشد را پیدا کنید.

  • اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی می‌کنید و مطمئنید که در طول شبانه روز احتمال یخ بستن گیاه صفر است، می‌توانید آلوئه ورا را در خارج از خانه و به صورت یک گیاه باغچه‌ای پرورش دهید. در این صورت یک سوم خاک آن را باید شن، یک سوم ماسه و یک سوم هم خاک رس تشکیل دهد.

گلدان آلوئه ورا = سه برابر حجم ریشه

how to care for your aloe vera plant 567689 - چگونه از گیاه آلوئه ورا نگهداری کنیم؟

حجم ریشه گیاه شامل خود ریشه و خاک و گلی است که در اطراف آن قرار دارد. ریشه آلوئه ورا تمایل زیادی به پخش شدن دارد بنابراین با انتخاب یک گلدان بزرگ می‌توانید فضای بیشتری در اختیار آن قرار دهید. یک گلدان سفالی با سوراخ‌های زهکشی مناسب می‌تواند انتخاب درستی باشد، البته یادتان نرود که یک سینی کوچک هم در زیر آن قرار دهید تا گِل و آب گلدان کثیف‌کاری به بار نیاورد. همچنین مراقب باشید که زیر گلدان درون آب قرار نگیرد تا فضای لازم برای زهکشی وجود داشته باشد.

  • پس از گذشت چندین ماه یا در نهایت گذشت یک سال متوجه خواهید شد که آلوورای شما به گلدان بزرگ‌تری نیاز دارد. هنگامی که برگ‌های گیاه از اندازه گلدان بلندتر شود وقت تعویض گلدان آلوئه ورا رسیده است. گلدان جدیدی بخرید که سه برابر حجم ریشه گیاه باشد و گیاه را به آن انتقال دهید.

نگهداری آلوئه ورا – شیوه قرارگیری آلوئه ورا در گلدان

how to care for your aloe vera plant 65578769 - چگونه از گیاه آلوئه ورا نگهداری کنیم؟

در زمان تعویض گلدان، ابتدا مقداری خاک در گلدان جدید بریزید سپس گیاه را درست در وسط آن قرار دهید. ریختن خاک را دوباره آغاز کرده و تا زمانی که پایه گیاه  دفن می‌شود به ریختن خاک ادامه دهید. به آرامی با دستان خود گیاه را در خاک تنظیم کنید تا در جایش محکم شود. داشتن یک گیاه می‌تواند شما را شاداب نگه دارد و با علم به اینکه نگهداری آلوئه ورا بسیار ساده است، مراقبت از آلوئه ورا گزینه‌ای ایده‌آل خواهد بود.

  • در نظر داشته باشید که خاک باید تنها ریشه و پایه گیاه را بپوشاند و مانند تصویر فوق برگ‌های آن به صورت کامل بیرون از خاک باشد.

تزئین خاک آلوورا با صدف و سنگریزه

how to care for your aloe vera plant 32534657 - چگونه از گیاه آلوئه ورا نگهداری کنیم؟

استفاده از سنگریزه و صدف باعث نگهداری رطوبت شده و محیط زندگی طبیعی گیاه را تداعی خواهد کرد. هر رنگ و طرحی از صدف یا سنگ را می‌توانید استفاده کنید. پس از قرار گرفتن صدف و سنگ هر کدام را کمی به داخل خاک فشار دهید.

رسیدگی به نوه های گیاه

how to care for your aloe vera plant 3235443 - چگونه از گیاه آلوئه ورا نگهداری کنیم؟

همانطور که در تصویر می‌بینید، این گیاهان کوچک که جوانه می‌زنند بچه‌های گیاه شما هستند پس آن‌ها عزیزکرده جدیدتان خواهند بود. هنگامی یکی از این جوانه‌ها را مشاهده کردید که شکل کلی خود را به دست آورده است، آن را از گلدان مادر خارج نمایید؛ مواظب باشید به ریشه ظریف آن صدمه نزنید. آن را در یک جای تمیز و خشک به مدت دو سه روز نگهداری کرده و سپس به یک گلدان جدید با خاک مخصوص کاکتوس انتقال دهید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *