جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • مهر 20, 1400
  • 5:04 ب.ظ

آموزش احیا و زنده کردن گیاه آلوئه ورا

چگونه گیاه آلوئه ورا را احیا کنیم؟

آموزش احیا و زنده کردن گیاه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا یکی از گیاهان محبوب و پرطرفدار حال حاضر دنیا است و تا حد زیادی می‌توان گفت که این محبوبیت ناشی از توانایی شفابخشی و ترمیم پوست این گیاه است اما گیاه آلوورا بیماری ها و مشکلات گوناگونی دارد که یکی از آن ها خشک شدن ریشه است. متاسفانه آلوئه ورا هم از طریق برگ و هم از طریق ریشه در معرض خطر قرار دارد و اگر نور زیادی بگیرد برگ‌هایش دچار آفتاب سوختگی شده و اگر هم به مقدار کافی به آن آب نرسد ریشه‌اش خشک خواهد شد. اما نگران نباشید حتی اگر گیاه در مرز از بین رفتن هم باشد هنوز راه هایی برای احیا آن وجود دارد. پس با جالب فا همراه باشید تا یاد بگیرید که چگونه گیاه آلوئه ورا در حال مرگ را نجات دهید.

تعویض گلدان گیاه آلوئه ورا به دلیل خشک شدن ریشه

گیاه را از گلدانی که درون آن قرار دارد خارج کنید

یکی از علت های رایج مرگ و پژمرده شدن گیاه آلوئه ورا ، خشک شدن ریشه است. برای حل این مشکل ابتدا باید گیاه در حال مرگ را از گلدان خارج کرد و آن را طی مراحلی احیا کنید.

  • گلدانی که گیاه در آن قرار دارد را به آرامی برعکس کنید، به طوری که گیاه رو به زمین باشد، سپس به آرامی آن را با یک دست گرفته و با دست دیگر به انتهای گلدان ضربه بزنید و کار را تا بیرون آمدن گیاه آلوورا ادامه دهید. البته گاهی اوقات ممکن است که گیاه به راحتی بیرون نیاید در این‌صورت سعی کنید گلدان را به لبه میز زده تا گیاه بیرون آید. فقط باید مواظب باشید تا به میز و یا گلدان صربه شدید وارد نکنید.
  • گاهی اوقات به دلیل بزرگ بودن گلدان و بزرگ بودن گیاه بیرون آوردن آن کار مشکلی است و ممکن است به کمک فرد دیگری هم نیاز داشته باشید. در این‌صورت یکی از شما باید گیاه را گرفته و نفر دیگر به انتهای گلدان ضربه بزند البته در این حالت به دلیل اندازه بزرگ گیاه بیرون آوردن آن کار سختی است و بهتر است ابتدا مدتی آن را درون گلدان به اطرف هل داد تا کمی شل شود و راحت‌تر بیرون بیاید.
  • اگر هنوز هم با بیرون آوردن گیاه مشکل دارید بهتر است خاک درون گلدان را با استفاده از یک چاقو از کناره گلدان جدا کرده و آن را به داخل گلدان هل دهید. بدین ترتیب چسبندگی کم‌تری درون گلدان وجود خواهد داشت و گیاه به راحتی بیرون می‌آید. در نهایت اگر احساس کردید که هیچ کدام از روش های گفته شده به درد نمی‌خورند و نمی‌توانید گیاه را بیرون بیاورید، بهتر است گلدان را بشکنید البته دقت کنید که این آخرین روش است و لزوما بهترین روش نیست.
  • هنگام بیرون آوردن گیاه آلوورا باید به شدت مواظب آن باشید و تحت هیچ شرایطی نباید آن را بکشید و یا هل دهید. در عوض تنها کاری که باید انجام دهید حرکت و تکان دادن گلدان است. چون شما این کار را برای نحات دادن گیاه انجام می‌دهید پس نباید به آن آسیب دیگری وارد شود.

از ریشه ها نگه داری کنید

وقتی که گیاه آلوورا را از گلدان بیرون آوردید کمی از خاک اطراف ساقه را کنار بزنید و ریشه های آن را به خوبی بررسی کنید و ریشه هایی که کثیف و سیاه شده‌اند را ببرید. در کل تشخیص ریشه های سالم از ناسالم کار سختی نیست؛ ریشه هایی که سیاه و کثیف‌اند ناسالم و بقیه سالم هستند.

  • اگر فقط بخش کوچکی از ریشه ها سیاه شده‌اند احتمالا بتوان به راحتی گیاه را نجات داد و نیازی به نگرانی نیست؛ البته به شرطی که ریشه های سیاه را به صورت کامل از آن جدا کرد. برای این کار می‌توان از قیچی باغبانی یا از یک چاقوی تیز استفاده کرد.
  • اگر بخش زیادی از ریشه های گیاه آسیب دیده باشد نجات دادن آن تلاش بیشتری نیاز دارد. اگر این اتفاق برای گیاه شما افتاده است به غیر از ریشه ها باید برگ های بزرگ را هم با استفاده از یک چاقوی تیز ببرید و آن ها را جدا کنید تا ریشه های باقی‌مانده بتوانند به خوبی بقیه برگ‌های گیاه آلوورا را تغذیه کنند. این روش ممکن است کمی ریسکی و خطرناک باشد اما به هر حال برای نجات گیاه لازم است.

از یک گلدان مناسب استفاده کنید

در واقع گلدان مناسب به سایز گیاه بستگی دارد اما در هر صورت باید اندازه‌اش ۱٫۳ برابر ریشه باشد. اگر گلدانی بزرگتر از گیاه استفاده کنید درون خاک آن، آب بیشتری جمع می‌شود و ممکن است بعدا گیاه را دچار خشکی ریشه کند.

  • ریشه های آلوئه ورا به صورت افقی رشد می‌کند و بعدا بسیار بزرگ و سنگین خواهد شد پس بهتر است از همان ابتدا یک گلدان مناسب را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که گلدان باریک به هیچ وجه مناسب آلوورا نیست زیرا ممکن است بعد از سنگین شدن گیاه به طرفین خم شده و بشکند.
  • گلدانی که انتخاب می‌کنید باید دارای سوراخ های تخلیه آب باشد تا آب اضافی درون گلدان از طریق آن خارج شود.
  • اگر در آب و هوای گرم و خشک زندگی می‌کنید بهتر است از یک گلدان پلاستیکی استفاده کرده و اگر در محیط های مرطوب و سرد هستید از گلدان گِلی استفاده کنید.

از خاک مناسب برای کاکتوس و گیاه شاداب استفاده کنید

این نوع خاک دارای شن بیشتری است و سریع‌تر از حاک های رایج خشک خواهد شد.

  • خودتان هم می‌توانید خاک ترکیبی مناسب بسازید و برای این کار باید از ماسه، شن، خاک پومیس و خاک معمولی استفاده نمایید. فقط توجه کنید که باید از ماسه های دانه درشت استفاده کرد زیرا نوع دانه ریز آن به شدت رطوبت را در خود حفظ خواهد کرد.
  • می‌توان از خاک گلدان هم استفاده کرد زیرا خاک گلدان هم به نوعی یک خاک ترکیبی است و گیاه آلوئه ورا هم در خاک ترکیبی به خوبی رشد می‌کند.

گیاه را در گلدان جدید قرار دهید

اکنون پس از آماده سازی خاک، گیاه و گلدان، نوبت به کاشت آن رسیده است. ابتدا گلدان را با مقداری خاک پر کنید سپس خاک اضافی چسبیده به ریشه را جدا کرده و آن را درون گلدان قرار دهید. اکنون گیاه درون گلدان قرار دارد و باید اطراف ریشه را به خوبی بپوشانید. فقط مواظب باشید که نباید آلوورا را در گلدان دفن کنید. به طور کلی وجود خاک بیش از اندازه برای گل مناسب نیست و باید از مقدار مناسب کار استفاده کرد.

  • همچنین می‌توان با تعدادی سنگ ریزه یا سنگ های کوچک سطح گلدان را پوشش داد تا از تبخیر بیش از حد آب جلوگیری شود.

بعد از کاشت در گلدان جدید فورا آن را آبیاری نکنید

انواع آلوئه ورا به چند روز زمان نیاز دارند تا خود را با شرایط جدید وفق دهند و نباید به هیچ وجه ‌آن‌ها را آبیاری کرد.

پروسه آبیاری گیاه آلوئه ورا

خاک را بررسی کنید

اکنون پس از طی کردن مدت زمان گفته شده می‌توان گیاه را آب داد. درواقع آلوئه ورا گیاه آبداری است و آبیاری آن شرایط خاصی دارد؛ برای تشخیص اینکه آیا گیاه به آبیاری نیاز دارد یا نه باید انگشت سبابه را مقداری در خاک درون گلدان فرو برد. اگر خاک هنوز رطوبت داشت گیاه به آبیاری نیاز ندارد اما اگر خشک بود گیاه به آب نیاز دارد. فقط مواظب باشید زیرا از آنجاییکه پیش‌تر هم گفتیم، آلوئه ورا به آب زیادی نیاز ندارد و آبیاری بیش از حد ممکن است گیاه را از بین ببرد.

  • اگر گیاه را بیرون از خانه نگه می‌دارید بهتر است هر دو هفته یک بار آن را آبیاری کنید.
  • اگر گیاه را داخل منزل نگه داری می‌کنید، ۳ الی ۴ بار در هفته آبیاری کافی است.

آبیاری را بر اساس فصل و آب و هوا تنظیم کنید

به طور کلی میزان آب مصرفی گیاهان با توجه به تغییرات آب و هوا و فصل متغیر است و شما هم باید همین موضوع را در مورد آلوئه ورای خود رعایت کنید. در فصل های گرم، گیاه آلوورا به آب بیشتری نیاز دارد و در فصل های سرد آبیاری کم‌تر. البته محل نگه‌داری هم تاثیر دارد چون اگر در جای گرمی گیاه را نگهداری می‌کنید باید بیشتر به آبیاری توجه کنید و برعکس آن نیز صادق است.

هر چند داشتن یک برنامه منظم برای آبیاری گیاه در ماه‌های مختلف سال می‌تواند بسیار شما را یاری کند. برای این کار می‌توانید از دفتر بولت ژورنال هم کمک بگیرید و در بخش وظایف هفتانه یا ماهانه یکی از وظیفه‌های خود را آبیاری گیاه آلوئه ورا یا سایر گیاهان خود در نظر بگیرید.

برگ ها را بررسی کنید

از آنجاییکه آلوئه ورا یک گیاه شاداب است، همیشه مقدار زیادی آب را درون برگ‌هایش ذخیره می‌کند. پس بررسی کردن برگ ها هم راه خوبی برای تشخیص نیاز به آب گیاه است. اگر متوجه شدید که برگ ها در حال افتادن و یا شفاف شدن هستند گیاه به آب نیاز دارد.

  • البته آنچه گفته شد می‌تواند نشانه خشک شدن ریشه هم باشد. اگر از آخرین باری که گیاه را آب داده بودید مدت زیادی نمی‌گذرد پس حتما باید گیاه را از گلدان خارج کنید و به دنبال نشانه های خشک شدن ریشه بگردید.

آبیاری را تا مرطوب شدن خاک ادامه دهید

نیازی نیست هنگام آبیاری خاک گلدان را بیش از اندازه از آب پر کنید فقط به اندازه‌ای که خاک مرطوب شود کافی است. به هر حال باید هفته‌ای یک بار آلوئه ورا را چک کنید تا از زمان مناسب برای آبیاری مطمئن شوید.

رسیدگی به گیاه آلوئه ورا آفتاب سوخته

برگ ها را بررسی کنید

اگر متوجه برگ های قهوه‌ای و قرمز شدید به احتمال زیاد گیاه آلوورا دچار آفتاب سوختگی شده است.

محل آفتاب گیری را تغییر دهید

آلوئه ورا به دلیل نور مستقیم آفتاب دچار آفتاب سوختگی می‌شود. قدم اول برای جلوگیری از این مشکل، تغییر محل قرارگیری آن است پس باید گیاه را به یک مکان جدید انتقال دهید تا نور مستقیم آفتاب برگ‌هایش را نسوزاند.

  • برای حل این مشکل نیازی به استفاده از نور مصنوعی نیست و گیاه باید حتما تحت تابش نور طبیعی باشد حتی اگر محل مناسبی برای تابش غیر مستقیم ندارید بهتر است به جای نور مصنوعی گیاه را در جای قبلی خود قرار دهید.

برگ های مرده را حذف کنید

بریدن برگ های مرده بسیار کاربردی و مهم است چون پس از بریده شدن آن ها گیاه دیگر نیازی نیست به دنبال تهیه مواد مغذی برای آن ها باشد و در نتیجه برگ های تازه‌تر آلوورا بهتر رشد خواهند کرد.

جالب فا : با رعایت مراحل بالا مطمئنا گیاه شما شانس بسیار بیشتری برای زنده ماندن خواهد داشت.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *