جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 5, 1400
  • 4:35 ب.ظ

چگونه خواب راحت داشته باشیم؟

امروزه در بسیاری از جوامع کنونی ما مشکلات خواب به بخش ثابتی از مشکلات روزانه افراد تبدیل شده‌اند و تقریبا بسیاری از افراد آشنایی اندکی با راه حل های آن دارند. به طور کلی مشکلات خواب دلایل و عوامل متعددی دارند و هر کدام از آن ها ریشه در موضوعات مختلف دیگری دارند به همین دلیل نمی‌توان یک راه حل کلی ارائه کرد. دیدن کابوس های شبانه، ناتوانی در خوابیدن، درگیری فکری و ذهنی و هزاران موارد دیگری که هرکدام از ما حداقل یک یا چندتایی از آن ها را تجربه کرده‌ایم. در ادامه با جالب فا همراه باشید تا مشکلات و موضوعات پیرامون خواب و کیفیت خواب را بررسی کنیم و ببینیم که چگونه می‌توان یک خواب راحت داشته باشیم.

چگونه خواب راحت داشته باشیم؟

باید گفت که کیفیت خواب در زندگی روزمره تاثیرات فراوانی دارد و اگر حل نشوند و یا به مشکلات پیرامون آن توجه نشود بسیاری از جنبه های زندگی ما را تحت الشعاع قرار خواهند داد. جدا از آن ممکن است تعدادی از ما شرایط یک خواب خوب و درست را به خوبی ندانیم و به همین دلیل نمی‌توانیم به خوبی بخوابیم و ممکن است این اغلب به عنوان یک مشکل در نظر گرفته شود.

خواب راحت با پرهیز از مصرف کافئین

how to have a better sleep 3242343 - چگونه خواب راحت داشته باشیم؟

در جامعه ما مصرف کافئین و مخصوصا چایی بسیار رایج است و تقریبا جزو نوشیدنی های مورد علاقه ۹۰ درصد افراد جامعه است، چه بعد از وعده های غذایی چه به عنوان یک عصرانه و یا حتی به عنوان رفع خستگی. البته کافئین تنها در چایی وجود ندارد بلکه قهوه هم یک نوشیدنی کافئین دار محسوب می‌شود. به طور کلی بهتر است از مصرف چنین نوشیدنی هایی قبل از خواب پرهیز کنید چون می‌توانند تاثیر بسیاری در کیفیت خواب شما داشته باشند.

جالب اینجاست که اثر کافئین در افراد مختلف متفاوت است و به همین دلیل ممکن است افرادی را هم ببینید که با مصرف کافئین زیاد هم مشکلی در خواب ندارند و به راحتی می‌توانند بخوابند. به هر حال بهتر است آن را به عنوان یک قانون کلی رعایت کنید و قبل از خواب چایی یا قهوه ننوشید.

خواب عمیق و راحت بدون شکم سیر یا گرسنه

how to have a better sleep 43564767 - چگونه خواب راحت داشته باشیم؟

مطمئنا خوابیدن با شکم گرسنه بسیار سخت و غیر قابل تحمل است؛ همچنین خوابیدن با شکم سیر هم سختی‌های خود را دارد. برای داشتن یک خواب راحت اگر قبل از خواب احساس گرسنگی کردید بهتر است یک میان وعده کوچک و یا هر چیزی که باعث رفع گرسنگی می‌شود را میل کنید تا حس گرسنگی و صدای شکمتان آزارتان ندهد. معمولا برای این کار شیر یکی از بهترین انتخاب‌ها است چون هم گرسنگی را از بین می‌برد و هم باعث ترشح ملاتونین خواهد شد و خواب بهتری را برایتان فراهم خواهد کرد.

در طرف مقابل ماجرا خوابیدن با شکم پر اصلا خوب نیست و بدنتان را تحت فشار قرار خواهد داد؛ مخصوصا دستگاه گوارشی‌تان می‌تواند آسیب ببیند. درکل برای رفع گرسنگی فقط سعی کنید وعده های کوچک بخورید و تا جایی که ممکن است شب ها از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنید.

گوشی و کامپیوتر قبل خواب ممنوع

how to have a better sleep 35467 - چگونه خواب راحت داشته باشیم؟

متاسفانه استفاده بیش از حد از گوشی و کامپیوتر یکی از مشکلاتی است که همیشه به آن بی‌توجهی می‌کنیم و همین موضوع عامل بسیاری از بی‌خوابی های ما است. نور مصنوعی و نور صفحه های نمایش چشم ها را بیش از حد خسته کرده و کم کم حالت خواب را از چشم دور می‌کند. بیشتر اوقات ما تا دیر وقت سرگرم گوشی هایمان هستیم و همین موضوع باعث کاهش حس خواب خواهد شد و تقریبا یک حس بیخوابی ایجاد خواهد کرد.

همین موضوع در رابطه با نور تلویزیون هم صدق می‌کند و بهتر است قبل از اینکه بخوابید از استفاده از چنین وسیله هایی خودداری کنید هرچند که چنین چیزی تقریبا غیر ممکن است اما به هر حال استفاده کم‌تر خواب بهتری را فراهم می‌کند. سعی کنید عادت بسیار بد شروع ساعت کاری بعد از رفتن به رختخواب را ترک کنید یا حداقل آن را خیلی کم کنید.

تعداد زیادی از افراد تازه بعد از دراز کشیدن برای خواب ساعت کاری‌شان شروع شده و انواع و اقسام موارد یادشان می‌آید. این عادت بد را هر چه زودتر ترک کرده یا خیلی کم کنید تا بتوانید از این به بعد خواب راحت‌تری داشته باشید.

خواب راحت با خیال راحت

how to have a better sleep 435547658 - چگونه خواب راحت داشته باشیم؟

قبل از اینکه بخوابید یک لیست از کارهایی که فردا می‌خواهید انجام بدهید را تهیه کنید تا شب هنگام خوابیدن درگیری فکری ایجاد نکند. این مورد هم یکی از رایج‌ترین عوامل مختل کننده خواب است و متاسفانه گاهی اوقات اجتناب ناپذیر خواهد بود. بسیاری از افراد تهیه لیست را جدی نمی‌گیرند و اغلب فکر می‌کنند که یک موضوع مسخره است اما جالب اینجا است بدانید که تهیه یک لیست از کارهایتان امکان اینکه نصف شب قبل از خواب دچار فکر و خیال شوید را بسیار کاهش می‌دهد و همین می‌تواند خواب‌تان را راحت‌تر کند.

پس قبل از اینکه حتی به فکر خوابیدن هم بیافتید سعی کنید یک لیست کوتاه از کارهای مهم فردا را یادداشت نمایید و خیال خودتان را هم راحت کنید.

آماده‌سازی بیشتر

طبیعتا مشاغل مختلف وسایل و ابزار مناسب خود را نیاز دارند یا حتی آماده کردن لباس های‌تان هم می‌تواند جزئی از آن باشد. صبح ها به دلیل اینکه عجله رسیدن به سر کار را دارید ممکن است بسیاری از چیز ها را فراموش کنید و همین خود به نوعی درگیری فکری ایجاد می‌کند. قبل از اینکه بخوابید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را به آماده سازی کارهای فردا اختصاص دهید. آماده کردن وسایل یا کیف‌تان و یا حتی آماده سازی صبحانه فردا هم می‌تواند بخشی از این آماده‌سازی باشد. به هر حال همین اندک زمان هم به شما این امکان را می‌دهد تا شب راحت‌تر بخوابید و استرس انجام کار های فردا را هم نداشته باشید.

خواب عمیق و راحت با مدیتیشن

how to have a better sleep 2345657 - چگونه خواب راحت داشته باشیم؟

قبل از اینکه به یک خواب راحت فکر کنید زمانی را به آرام سازی ذهنتان اختصاص دهید، حال چه از طریق مدیتیشن یا از طریق نوشتن خاطرات روزانه. چنین کار های کوچکی به نحوی می‌توانند بخشی از دل مشغولی هایتان را بکاهند و شما را آرام‌تر کنند، مخصوصا زمانی که احساس می‌کنید بسیار مضطرب و تحت فشار هستید. البته در این بین ممکن است نوشتن به برخی از ما کمک نکند در عوض بهتر است مدیتیشن را جایگزین آن کنید چون به هر حال آرام کردن ذهن و بدن نتیجه لذت بخش‌تری از نوشتن خواهد داشت.

کلام آخر برای داشتن یک خواب راحت

آنچه گفته شد مجموعه‌ای از راهکارهای متفاوت بهبود خواب است و ممکن است همه آن ها برای افراد مختلف کاربرد نداشته باشند، به همین دلیل ممکن است نتایج متفاوتی از آن ها بگیرید. به هرحال چنین راهکار هایی حاصل تجربیات شخصی هستند که برای افراد مختلف جواب داده است اما در نهایت در بین همه ما اشتراکاتی وجود دارند که به حل مشکلاتی مانند خواب بسیار کمک خواهند کرد.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *