جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 6, 1400
  • 6:45 ب.ظ

چگونه گیتار زدن بر مغز گیتاریست تاثیر می‌گذارد؟

اگر به دستان یک نوازنده گیتار توجه کنید متوجه زیبایی خاصی در حرکات او خواهید شد، حرکت نرم انگشتان، تعویض آکورد ها و بقیه حرکات زیبای نوازنده، بینندگان را عمیقا تحت تاثیر قرار خواهد داد و تقریبا می‌توان گفت که تمام یا بخش بزرگی از حضار را در دام صدای دلنشین خود قرار خواهد داد. در واقع ترکیب صدا ها و حرکات محصور کننده نوازنده باعث ایجاد حس های به خصوصی می‌شود و بخش بزرگی از احساسات بینندگان و شنوندگان را تحریک می‌کند و البته خود نوازنده را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه چیزی در ذهن یک گیتاریست در حال اجرا در جریان است؟ شاید تعداد اندکی از شما تا به حال به این موضوع شگفت انگیز فکر کرده باشید پس با جالب فا همراه باشید تا در ادامه مطلب موضوع تاثیر گیتار بر مغز گیتاریست را بهتر بررسی کنیم و ببینیم که نواختن گیتار چگونه بر ذهن و مغز نوازندگان اثر می‌گذارد.

چگونه گیتار زدن بر مغز گیتاریست تاثیر می‌گذارد؟

تاثیر گیتار زدن بر همگام سازی مغز گیتاریست

اخیرا در برلین طی یک سری تحقیقات، تقریبا ۲۴ نوازنده گیتار را انتخاب کردند و آن ها را به گروه های دوتایی تقسیم کردند سپس از آن ها خواسته شد یک قطعه مشخص که در بین تمامی آن ها مشترک بود را بنوازند. در طول این آزمایش محققان به نتایج جالب و شگفت انگیزی دست یافتند.

how playing guitar affects the guitarists brain 382394347 compressed - چگونه گیتار زدن بر مغز گیتاریست تاثیر می‌گذارد؟

در طول تحقیقات، محققان متوجه همگام سازی دقیقی در مغز نوازندگان شدند اما این همگام سازی چگونه بود و چه دلیلی داشت؟ پس از بررسی های بیشتر آن ها متوجه تحرکات و کارکرد بیشتری در بخش شناخت اجتماعی و تولید موسیقی در مغز آن ها شدند و همین امر به نحوی توانایی آن ها را در ارتباط برقرار کردن با یکدیگر نشان می‌داد، ارتباطی بسیار قوی‌تر از بقیه افراد. در حقیقت منظور از همگام سازی به نحوی به همین ارتباط قوی برمی‌گردد، ارتباطی که باعث شگفتی بسیاری در بین محققان شد.

نوازندگان گیتار شهود بالاتری دارند

منظور از بینش یا شهود توانایی درک محیط و موضوعات اطراف به صورت غریزی است نه بر اساس فرایند تفکر و دلیل سازی خودآگاه. این دقیقا همان موضوعی است که محققان از آن به عنوان شهود یا بینش نام می‌برند و جالب است بدانید که در بین نوازندگانی که در حال نواختن آهنگ مشابه بودند این موضوع به خوبی مشهود بود.

توانایی همگام سازی در بین بقیه افراد هم حضور دارد اما در بین گیتاریست ها اوضاع کمی متفاوت‎‌تر است زیرا هنگام نوازندگی این توانایی به شدت تقویت می‌شود و بر روابط بین فردی آن ها نیز تاثیر می‌گذارد همچنین آن ها قادر به تشخیص قبل و بعد آکورد ها و نت های پس از آن هستند بدون اینکه در مورد آن فکر کنند. در حقیقت انتخاب ناخودآگاه و غریزی آکورد ها بخشی از فرایند شهودی است که پیش‌تر در مورد آن صحبت کردیم اما جالب اینجاست که این فرایند شهود و غریزی عمل کردن تاثیر زیادی هم بر همگام سازی خواهد داشت و باعث ایجاد یک پیوند و ارتباط قوی‌تر و بهتر در بین نوازندگان گروه های مختلف خواهد شد.

how playing guitar affects the guitarists brain 76687686234 compressed - چگونه گیتار زدن بر مغز گیتاریست تاثیر می‌گذارد؟

همین موضوعات و اتفاقات شگفت انگیز باعث ایجاد تغییرات زیادی در فرایند یادگیری گیتار شده‌اند. برای مثال در چرخه یادگیری ساز های دیگر استفاده از نت قرار بسیار تاکید شده است و نوازندگان آن ها مجبور به یادگیری نت های زیادی خواهند شد این در حالی است که برای یادگیری گیتار نیازی به چنین فرایند پیچیده‌ای ندارد و گیتاریست به مرور زمان می‌تواند با همراهی با نوازندگان دیگر ساز خود را یادبگیرد. جدا از تمامی این ها، هنوز نکات جالب‌تری هم باقی‌مانده‌اند که باید از آن ها اطلاع داشته باشید. توانایی هایی که از آن ها صحبت کردیم، در نهایت منجر به تقویت حس تفکر نیز خواهند شد و به نحوی آن را سریع‌تر از بقیه خواهند کرد و همچنین باعث تقویت بداهه نوازی هم خواهند شد.

تاثیر گیتار زدن بر مغز خلاق ناخودآگاه گیتاریست

در ادامه تحقیقات، پژوهشگران متوجه نکته شگفت انگیز دیگری در گیتاریست هایی شدند که در حال تکنوازی بودند. گیتاریست هایی که با تجربه‌تر و حرفه‌‌‌ای‌تر بودند می‌توانستند به راحتی به بداهه نوازی ناخودآگاه خود ادامه دهند اما چطور چنین چیزی ممکن بود؟ در حقیقت هنگام بداهه نوازی آن ها به طور خودآگاه قادر به کنترل خلاقیتشان بودند و زمانی که به آن نیاز داشتند می‌توانستند از آن استفاده کنند. شاید باور کردن آن کمی دشوار باشد اما در حالت عادی بخش زیادی از خلاقیت ما تحت تاثیر جریان تفکر و دلیل سازی قرار خواهد گرفت و به ندرت می‌توان خلاقیتی کامل را تجربه کرد. اما این مانعی است که در نوازندگان گیتار وجود ندارد و به راحتی می‌توانند از خلاقیت ناخودآگاهشان استفاده کنند. این کار حتی در زمان آموزش گیتار به یک فرد مبتدی امکان‌پذیر است.

how playing guitar affects the guitarists brain 78655435464 compressed - چگونه گیتار زدن بر مغز گیتاریست تاثیر می‌گذارد؟

مغز گیتاریست، هنگام نواختن گیتار تعدادی از اتصالات را با استفاده از فرایند های مخصوص غیرفعال کرده و به نوازنده این اجازه را می‌دهد که بدون فکر کردن بتواند بداهه نوازی خود را انجام دهد و این درحالی است که بسیاری از نوازندگان ساز های دیگر قادر به انجام آن نیستند زیرا باید همزمان به قطعه‌ یا نتی که در حال نواختن آن هستند فکر کنند. اکنون شاید بخش زیادی از شما فکر کنید که دستیابی به چنین توانایی هایی غیر ممکن است و امکان ندارد اما واقعیت این است که مغز یک سیستم جالب و شگفت انگیزی دارد و در صورت تکرار کار های جدید اتصالاتی را برای یادگیری آن ها می‌سازد پس به همین دلیل شما هم می‌توانید آن را یادبگیرید مخصوصا اگر یک گیتاریست تازه کار باشید. به طور کلی یادگیری هیچ چیزی غیرممکن نیست تنها باید به اندازه کافی تکرار و تمرین داشته باشید تا مغز بتوانید اتصالات جدید را برای توانایی جدید بسازد.

کلام آخر

در کل، نوازندگان ساز های دیگر هم مغز های قوی و چابکی دارند اما شرایط گیتاریست ها کمی متفاوت‌تر است زیرا آن ها دارای یک توانایی غیر ارادی و شگفت انگیری هستند که در بقیه نوازندگان چنین چیزی ندارد اما در نظر داشته باشید که چنین چیز شگفت انگیزی به راحتی به دست نخواهد آمد و به تمرین و ممارست زیادی نیاز دارد مخصوصا برای نوازندگان تازه کار که در حال خواندن آموزش های مختلف گیتار برای مبتدی ها هستند. اکنون تا حد زیادی متوجه شده‌اید که نوازندگی گیتار می‌تواند چه تاثیری در مغز نوازنده آن داشته باشد البته به طور کلی نواختن ساز مغز را تقویت خواهد کرد اما گاهی اوقات برای نوازندگان ساز هایی مانند گیتار مزیت هایی بیشتر از بقیه را به دنبال خواهد داشت.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *