جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 15, 1400
  • 11:13 ق.ظ

چگونه استرس و تپش قلب را کنترل کنیم؟

هر یک از ما در زندگی روزانه‌ با مقداری استرس درگیر هستیم اما گاهی اوقات این مقدار استرس بسیار بیشتر از حالت عادی است و متاسفانه بیشتر کسانی که درگیر استرس های شدید هستند روش مقابله با آن را نمی‌دانند و به شدت در معرض بیماری های جسمی و روانی حاصل از استرس قرار خواهند گرفت. استرس اکنون بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مدرن به حساب می‌آید و اگر تنوانید آن را کنترل کنید ضربات جبران ناپذیری را به زندگی‌تان وارد خواهد کرد. در ادامه با جالب فا همراه باشید تا بیشتر در مورد مهارت کنترل استرس بحث کنیم زیرا کنترل استرس کار چندان ساده‌ای هم نیست و در چنین شرایطی می‌‌تواند به یکی از حیاتی‌ترین مهارت های زندگی مدرن تبدیل شود.

چگونه استرس و تپش قلب را کنترل کنیم؟

استرس چیست؟ آنچه در مورد استرس نمی‌دانید!

استرس بخشی بسیار عادی از زندگی است و واکنش طبیعی بدن ما در مقابل خطرات و تهدیدات بیرونی است. از جمله دلایل بیرونی شایع آن که غالبا افراد با آن درگیر هستند می‌توان به کسب و کار، شکست های مالی و روابط عاطفی اشاره کرد اما دلایل درونی استرس چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ استاندارد های شخصیتی بالا، عقاید، باور ها و اهداف این ها همگی جزی از مسائلی است که باعث تقویت استرس های درونی شده است. برای مثال افراد کمال گرا دائما در حال بهتر کردن استانداردهای درونی‌شان هستند و همین کشمکش دائمی در نهایت باعث ایجاد استرس و فشار روانی خواهد شد. معمولا دلایل درونی استرس برای افراد واضح نیستند و کم‌تر کسی قادر به تشخیص آن‌ها است به همین دلیل زندگی‌مان به راحتی تحت الشعاع آن‌ها قرار می‌گیرد.

how to manage stress 4353565 - چگونه استرس و تپش قلب را کنترل کنیم؟

یکی دیگر از عوامل درونی ایجاد استرس، تفکرات ذهنی و صحبت های درونی مان است. گفتگو هایی درونی که به بررسی اوضاع می‌پردازند و غالبا به صورتی منفی و خودخواهانه با ما حرف می‌زنند. شاید بتوان گفت که این بدترین و خطرناک ترین دلیل استرس است. اگر چنین گفتگو هایی را در ذهنمان کنترل نکنیم، به مرور اوضاع بدتر و بدتر می‌شود و در نهایت به همان اندازه هم استرس و اضطراب افزایش خواهد یافت.

ادامه چنین روندی برای ضربه بزرگی به سلامتی روانی و جسمی افراد وارد می‌کند زیرا بدن ما برای مقابله با آن واکنش نشان خواهد داد و متاسفانه ادامه دادن به چنین واکنش هایی در نهایت موجب بیماری ها و مشکلات جسمی و روانی خواهند شد. برای مثال کاهش اشتها یکی از شایع‌ترین نشانه های استرس است. این تنها بخشی کوچک از اتفاقاتی است که ممکن است با آن ها روبه‌رو شوید زیرا در دراز مدت استرس بسیار مخرب تر از روز اولش خواهد بود و نشانه های جسمی و ذهنی آن به شدت بدن را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

مهارت کنترل مثبت استرس

جالب است بدانید استرس چندان هم منفی نیست. تا اینجا فقط درمورد بخش های منفی و تاثیرات خطرناک آن صحبت کردیم اما بیایید اکنون قسمت خوب ماجرا را هم بررسی کنیم. گاهی اوقات استرس کمک می‌کند تا کاری را بهتر از قبل انجام دهید زیرا جدا از آن، افراد زیادی هم هستند که وقتی مجبور باشند کاری را سریع‌تر از قبل انجام دهند آن را بهتر مدیریت و عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

how to manage stress 234324324 - چگونه استرس و تپش قلب را کنترل کنیم؟

وقتی بتوانید استرس را مدیریت کنید نتایج جالبی از آن دریافت خواهید کرد زیرا کنترل استرس سطح توانایی هایتان را ارتقا داده و به نحوه شما را از منطقه امنتان بیرون خواهد برد. استرس می‌تواند به عنوان یک کتالیزور هم عمل کند و پیشرفت کار ها را بهبود دهد. در ادامه با راهکار هایی برای مدیریت استرس آشنا خواهیم شد که به شما کمک می‌کنند تا هنگامی که تحت تاثیر مستقیم استرس هستید بتوانید آن را مدیریت و از آن به نفع خودتان استفاده کنید.

مهارت کنترل استرس: ۵ ویژگی مثبت خود وقتی که استرس را تحت کنترل دارید بنویسید

زمانی که می‌خواهید یک عادت یا یک ویژگی جدید را وارد زندگیتان کنید به احتمال زیاد دچار سردرگمی خواهید شد و همین سردرگمی باعث ایجاد استرس خواهد شد. طبیعی است که چنین فرایندی رخ دهد اما اگر بیش از اندازه طول بکشد در نهایت منجبر به استرس خواهد شد، پس قبل از اینکه دچار استرس شوید بهتر است برای تطبیق پذیری با شرایط جدید اقدام کنید. در ابتدا ۵ ویژگی که به نفع شما هستند را بنویسید سپس آن ها را ارزیابی کنید و در آخر از خودتان ۲ سوال مهم بپرسید، هدفی که من در تلاش برای به دست آوردن آن هستم چیست؟ من چه منفعت هایی را از به دست آوردن این اهداف کسب می‌کنم؟ به دقت به سوال های گفته شده فکر کنید سپس جوابتان را بنویسید و هرروز صبح آن ها را مرور کنید. بدین ترتیب با شرایط و محیط جدید هماهنگ‌تر خواهید شد و دیگر اثری از استرس وجود نخواهد داشت.

مهارت کنترل استرس: خودتان را بشناسید و آزادی عمل بیشتری را برای خود در نظر بگیرید

how to manage stress 4355467657 - چگونه استرس و تپش قلب را کنترل کنیم؟

کمی در مورد خودتان فکر کنید، چه چیز هایی را دوست دارید، چه کار هایی را می‌خواهید انجام دهید، نقاط ضعف و قوتتان را شناسایی و در نهایت سعی کنید اطلاعاتی کلی از خودتان را به دست آورید. پس از انجام این کار ها خودتان را بهتر می‌شناسید و دفعات بعدی که دچار استرس شدید بهتر می‌توانید آن را مدیریت کنید زیرا با اطلاعات به دست آمده به راحتی می‌توان منبع استرس را پیدا و آن را قبل از رسیدن به شرایط بحرانی برطرف کنید.

هر فردی باید شناخت کافی از خود را داشته باشد زیرا در غیر این‌صورت خودمان به بدترین دشمنمان تبدیل خواهیم شد. به طور کلی داشتن شناخت کافی، منجبر به تصمیم گیری های صحیح در شرایط بحرانی خواهد شد اما مفهموم آن چیست؟ چگونه می‌توان چنین کاری را انجام داد؟ اگر ما خودمان را به خوبی بشناسیم، در شرایط بحرانی با در نظر گرفتن تمامی توانایی ها و نقاط ضعف و قوت می‌توانیم تصمیم می‌گیرم نه بر اساس احساسات و اطلاعات کم. به همین دلیل به راحتی می‌توان شرایط بحرانی را کنترل و از تبدیل شدن آن به استرس جلوگیری کرد.

مهارت کنترل استرس: به صورت منظم ورزش کنید

تنها ذهن نیست که درگیر استرس می‌شود بلکه همزمان جسم و بدن هم با استرس مقابله خواهند کرد. قبول دارید که یک بدن آماده‌تر و قوی‌تر بهتر از پس استرس بر می‌آید؟ پس به همین دلیل به ورزش کردن نیاز دارد. سعی کنید از یک برنامه روزانه منظم پیروی کنید همچنین یک رژیم غذایی مناسب را همزمان با ورزش کردنتان در پیش بگیرید.

مهارت کنترل استرس: ذهنتان را با استفاده از مدیتیشن آرام کنید

how to manage stress 435435435 - چگونه استرس و تپش قلب را کنترل کنیم؟

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که مدیتیشن روزانه، واکنش های مغز را بهبود و تقویت می‌کند و غیر از آن به مغز کمک می‌کند تا کار ها را بهتر انجام دهد. به اندازه کافی بخوابید و مخصوصا پس از اتفاقات استرس‌زا استراحت کنید. مدیتیشن، یوگا و تای چی همگی نمونه های خوبی برای آرام سازی جسم و ذهن هستند، سعی کنید آن ها را در برنامه روزانه خود جای دهید. نحوه صحیح انجام مدیتیشن را از اینجا بیاموزید.

مهارت کنترل استرس: با افرادی که حالتان را بهتر می‌کنند وقت بگذرانید

هرچقدر بیشتر تحت تاثیر استرس باشیم، تمایل بیشتری به تسلیم شدن و دور شدن از خانواده و دوستانمان داریم اما نباید بگذارید چنین اتفاقی بیوفتد. استرس به راحتی زندگی ما را از بین می‌برد و ما را از نظر جسمی و ذهنی منزوی می‌کند اما نباید هیچ وقت اجازه دهیم چنین اتفاقی بیوفتد.

اطرف خود را با دوستان و آشنایانتان پر کنید و به کمک آن ها محیط شاد و مناسبی را برای خودتان فراهم کنید تا هم از به وجود آمدن استرس جلوگیری کنید و هم شرایط را برای رشد شخصی خودتان هم بهتر کنید. در صورتی که فردی خجالتی هستید می‌توانید از مقاله چگونه خجالتی نباشیم کمک بگیرید.

شکرگذار باشید

how to manage stress 4543535 - چگونه استرس و تپش قلب را کنترل کنیم؟

یک دفتر مناسب تهیه کنید و هر روز برای موفقیت، پیشرفت و سلامتی و هر چیز مثبت دیگری که دارید شکرگذار باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا هرروز آن ها را ببینید و واقعی‌تر بتوانید آن ها را درک کنید جدا از آن، شکرگذاری یک شخصیت خوشبین و خوشحال را در شما به وجود خواهد آورد. خوشبین بودن به شدت به شما کمک می‌کند تا خوشحال باشید و خوشحالی هم در نهایت منجر به از بین بردن استرس خواهد شد.

اقدام کنید

باید برای به دست آوردن مهارت کنترل استرس اقدام کنید! تنها دانستن این راهکار ها کافی نیست بلکه هنگامی که احساس کردید زندگیتان در معرض خطر استرس قرار دارد باید برای از بین بردن و مدیریت استرس آن باید اقدام کنید. اگر با مشکل عادت عقب انداختن کارها مواجه هستید به مقاله چگونه عادت به تعویق انداختن را ترک کنیم مراجعه نمایید. در نهایت استرس بخش بزرگی از جامعه کنونی ما است و تنها کسانی موفق به مقابله با آن خواهند شد که در برابر آن اقدام کنند.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *