- admin
- 30 آبان 1400
- 8:12 ق.ظ
جواب درس چهاردهم نگارش ششم ابتدایی
جواب درس چهاردهم نگارش ششم ابتدایی / گام به گام پایه ششم
جواب املا و دانش ادبی صفحه ی ۸۳ نگارش ششم ابتدایی
سوال
1️⃣ با توجه به متن درس (راز زندگی)، جمله هایی را که در آنها واژه ی گل به کار رفته است، بنویسید.
پاسخ
- گل به خنده، گفت:
- گفتوگوی غنچه و گل از درون باغچه باز هم به گوش میرسد.
- من که فکر میکنم گل به رازِ زندگی اشاره کرده است.
- هر چه باشد او گل است.
- گل، یکی دو پیرهن بیشتر ز غنچه پاره کرده است.
سوال
2️⃣ با توجه به متن درس (راز زندگی)، جدول را کامل کنید.
پاسخ
- نشستن
- گفتن
- شکفتن
- بستن
سوال
3️⃣ دو نمونه مبالغه و دو نمونه مناظره از درس هایی که تا کنون خوانده اید، بنویسید.
پاسخ
✅ مناظره :
- غنچه با دلِ گرفته، گفت: «زندگی لب ز خنده بستن است. گوشه ای درون خود نشستن است.»
- گل به خنده، گفت: «زندگی شکفتن است. با زبانِ سبز، راز گفتن است.»
✅ مبالغه :
- فرو ریخت چون رود، خون از بَرَش
- میانش به خنجر به دو نیم کرد
جواب صفحه ۸۴ نگارش ششم ابتدایی
سوال
1️⃣ با استفاده از جان بخشی، برای هر یک از کلمه های زیر یک جمله بنویسید.
پاسخ
- زبان سبز : درختِ بید با زبان سبز به من سلام کرد.
- باغچه : دلِ باغچهی خانهی ما برای بهار تنگ شده است.
- چمنزار : سخاوت را در چشمِ چمنزار ببین.
سوال
2️⃣ تصویر زیر را در یک بند توصیف کنید. از جان بخشی برای زیباتر شدن توصیف خود استفاده کنید.
پاسخ
درختی تنها در چمنزاز ایستاده است. پرندگانی که بر روی شاخههای درخت نشسته اند، با برگهای درخت همصحبت شده اند تا او احساس تنهایی نکند. اما آن طرفِ رود، پنج درختِ کوچک در دامنهی کوه با هم بازی میکنند. پروانهها نیز در آسمان پرواز میکنند و برای درختان خبر میآورند.
سوال
3️⃣ تصور کنید در یک باغ پرگل ایستاده اید و چهچه ی بلبل هم به گوش می رسد. گفتوگوی خیالی میان بلبل و گل را در یک بند بنویسید.
پاسخ
بلبل با صدای بلند به گل گفت: «تو چقدر زیبایی، من همیشه آرزو داشتهام که مانند گلها زیبا باشم.» گل در پاسخ به بلبل گفت: «اما تو خوشصدا هستی و من همیشه از شنیدن آوازهای تو لذت میبرم.»
جواب کارگاه نویسندگی صفحه ی ۸۶ نگارش ششم ابتدایی
سوال
1️⃣ حکایت محبت را در یک بند خلاصه کنید.
پاسخ
دو دوست در بیابان به مشاجره پرداختند و یکی به دیگری سیلی زد. آنکه سیلی خورده بودروی شنهای بیابان نوشت: «امروز بهترین دوست من برچهرهام سیلی زد.» اما بعداً در رودخانه افتاد و همان دوست، نجاتش داد. ایندفعه روی صخره حک کرد: «امروز بهترین دوستم جان مرا نجات داد.» وقتی دوستش علت را جویا شد به او گفت: «وقتی از تو رنجیدم، روی شنهای صحرا نوشتم تا پاک شود اما محبتِ تو را بر روی سنگ حک کردم تا از یادم نرود.»
سوال
2️⃣ خلاصه ی آخرین داستانی را که خوانده اید بنویسید.
پاسخ
شازدهکوچولو روزی متوجه روییدنِ گل زیبایی در سیارهاش میشود و بعد از بگومگویی که با گلش میکند، قصد میکند که سیارهاش را ترک کند. او با کنچکاوی به سیارات مختلفی میرود که زمین، آخرین آنهاست. در انتهای داستان، شازدهکوچولو نزد مار بازمیگردد تا به قولش وفا کند و او را به سیارهی خودش بازگرداند.
جواب درک متن درس چهاردهم نگارش ششم ابتدایی
سوال
الف) به جملههای زیر توجّه کنید.
پاسخ
- اگر پرسند که قصّهخوانی چند نوع است؟ بگوی دو نوع.
- بی شک دریاقلی اگر در آن شب سرنوشت ساز، دچار ترس و تردید میشد و اگر تنها به نجات خود و خانوادهاش میاندیشید یا اگر اندکی کوتاهی میکرد؛ خدا میدانست چه اتّفاقات ناگواری میافتاد.
- موفّق میشوی، اگر تلاش کنی.
واژهی اگر معمولاً مفهوم شرط و تردید را بیان میکند.
ب) یک بند بنویسید و واژه های اگر، ولی، امّا، و، زیرا، چون را در آن به کار ببرید.
سالهای قبل برای درس خواندن به مدرسه میرفتیم امّا امسال کلاسهایمان در برنامهی شاد شاد برگزار میشود زیرا ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرده و ما نمیتوانیم مانند گذشته کنار هم باشیم چون اینگونه مریض میشویم. ولی اگر در خانه بمانیم به زودی کرونا ریشهکن خواهد شد و ما مثل گذشته به مدرسه خواهیم رفت.
جواب هنر و سرگرمی صفحه 88 درس ۱۴ نگارش ششم ابتدایی
سوال
1️⃣ از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
پاسخ
به بازیگری مانَد این چرخ مست که بازی برآرد به هفتاد دست
زمانی به دست ِ یکی ناسزا زمانی خود از درد و سختی رها
حال نوبت شما ساینسهابیهایِ خوشذوقِ کلاس ششمی است که این شعر فردوسی را با خط خوش در کتابتان بنویسید.
سوال
2️⃣ از نقطه ی شروع پنج تا پنج تا خانهها را بشمارید و حروف به دست آمده را یادداشت کنید. وقتی به آخر شکل رسیدید، شمارش را از حرف آخر (و) شروع کنید و با حروف ردیف اوّل به همان ترتیب (پنجتایی) ادامه دهید. با کنار هم قرار دادن حروف، یک جملهی زیبا به دست میآید.
پاسخ
خنده یعنی اینکه دلها زنده است