جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 9, 1400
  • 12:31 ب.ظ

چگونه از راه‌های طبیعی دندان را تقویت کنیم؟

برای داشتن یک دهان سالم، باید دندان های قوی و سالمی داشته باشید. خوشبختانه تقویت دندان ها آنقدر هم که فکر می‌کنید سخت نیست و تنها با تغییراتی کوچک در رژیم غذایی پیشرفت های بزرگی در زمینه سلامت دندان ها به دست می‌آید. همچنین می‌توان از طریق عادت های سالم سلامت دندان ها را هم تقویت کرد. همانطور که بعضی از غذا ها باعث تقویت دندان می‌شوند تعدادی از آ ها هم موچب تخریب خواهند، پس بهتر است مصرف آن ها را محدود کنید و در عوض آن را با خوراکی های مفید جایگزین کنید تا به لبخند زیبایتان آسیبی نرسد.

چگونه از راه‌های طبیعی دندان را تقویت کنیم؟

به طور کلی سلامت دهان و دندان بخش مهمی از زیبایی محسوب می‌شود و باید برای حفظ آن کوشید و تنها غذا ها و خوراکی های مقوی کافی نیست بلکه باید عادت ها و شیوه های زندگی را هم تغییر داد و از رفتار های نامناسبی که به دندان ها آسیب می‌زنند پرهز کرد، البته فراموش نکنید که باید به صورت دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کرد. در ادامه با جالب فا همراه باشید تا با مواد غذایی مفید و شیوه های تقویت طبیعی دندان آشنا شوید.

مواد غذایی مفید برای تقویت دندان

how t strengthen our teeth naturally 3425435435 - چگونه از راه‌های طبیعی دندان را تقویت کنیم؟

تقویت دندان – مصرف روزانه کلسیم

مطمئن شوید که روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت می‌کنید. همانطور که می‌دانید کلسیم در حفظ سلامت و تقویت استخوان ها نقش بسیار مهمی دارد. علاوه بر آن کلسیم برای سلامت دندان ها هم بسیار مفید است، اگر شما هم می‌خواهید که دندان هایی سالم و لبخندی زیبا داشته باشید روزانه به مقدار ذکر شده کلسیم مصرف کنید. از اصلی ترین مواد غذایی که دارای کلسیم هستند می‌توان به لبنیات، سبزیجات و غلات مانند برنج، ذرت و گندم اشاره کرد.

  • برای مثال یک لیوان شیر کم‌چرب و چند قطعه پنیر حدودا ۳۰۵ میلی‌گرم کلسیم در خود دارند.

تقویت دندان – مصرف روزانه ویتامین D

به عنوان شخصی که به سلامت و تقویت دندان خود اهمیت می‌دهد، روزانه به ۴۰ میکروگرم ویتامین D نیاز دارید. برای این‌که بدن بتواند کلسیم موجود درون مواد غذایی را به خوبی جذب کند باید به اندازه کافی ویتامین D در اختیار داشته باشد به همین دلیل باید از موجود بودن آن در بدن به اندازه کافی، مطمئن شوید. ابتدا از دکتر خود در این مورد سوال کنید تا از مقدار موجود در بدن اطلاع داشته و درصورت نیاز برای تامین آن تلاش کنید.

نور خورشید بهترین گزینه برای تامین ویتامین D بدن است اما باید مواظب باشید چون بیش از حد زیر نور خورشید قرار گرفتن موجب آسیب های پوستی خواهد شد. به غیر از آن، می‌توان از جایگزین های نور خورشید هم استفاده کرد. البته منظور از جایگزین همان مواردی است که پزشک شما بعد از اطمینان یافتن از کم بودن آن در بدن، تجویز می‌کند.

  • ماهی ها منبع غنی از ویتامین D هستند و یک تکه بسیار کوچک از آن دارای حدودا ۴ تا ۱۸ میکروگرم ویتامین D است.

تقویت دندان – مصرف روزانه فسفر

how t strengthen our teeth naturally 435435345 - چگونه از راه‌های طبیعی دندان را تقویت کنیم؟

فسفر هم همانند کلسیم برای رشد و تقویت دندان ها ضروری است و خوشبختانه می‌توان آن را در لبنیات هم یافت و به نحوی با مصرف لبنیات، فسفر کافی را هم مصرف کرده‌اید. البته فسفر در غذاهای پروتئین دار هم وجود دارد. به عنوان مثال گوشت و تخم مرغ که هردوی آن ها منبعی سرشار از پروتئین هستند، مقدار زیادی فسفر هم دارند. مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم فسفر بدن و دندان‌های شما را از این ماده بی نیاز می‌کند.

  • فسفر در بسیاری از غذاها و خوراکی های فراوری شده وجود دارد و معمولا از آن به عنوان نگه‌دارنده استفاده می‌کنند. البته این دلیل منطقی برای مصرف بیش از اندازه غذاهای فراوری شده نیست اما به هرحال با مصرف آن ها مقدار زیادی فسفر وارد بدنتان خواهد شد.
  • کودکان نوپا باید روزانه ۴۶۰ میلی‌گرم، بچه های ۸ – ۴ ساله روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم  و ۱۸ – ۹ ساله ها روزانه باید ۱۲۵۰ میلی‌گرم فسفر مصرف کنند.

تقویت دندان – پیروی از یک رژیم غذایی متعادل

اکنون با استفاده از اطلاعاتی که در زمینه مواد غذایی به دست آوردید سعی کنید در غذاهایتان آن ها به کار ببرید و یک بشقاب متشکل از تمامی آن ها را مصرف کنید. به طور کلی هیچ یک از مواد غذایی گفته شده به تنهایی برای تقویت دندان کافی نیست بلکه باید ترکیب مناسبی از آن ها را مصرف کرد تا بتوان سلامت دندان ها را به خوبی تامین کرد؛ البته غذاهای زیادی در این زمینه وجود دارد و انتخاب های شما تنها به موارد گفته شده محدود نیست پس نیازی نیست خودتان را در قید و بند قرار دهید در عوض می‌توان از مواد غذایی متنوع و مقوی دیگری هم بهره برد.

  • همانطور که گفته شد، تنها تلاش برای گرفتن ویتامین D کافی نیست بلکه باید مواد مغذی و معدنی متنوعی را جذب کنید تا به بهبود سلامت دهان و دندان‌تان کمک کنید.

عادت های سالم برای تقویت دندان

how t strengthen our teeth naturally 43533656 - چگونه از راه‌های طبیعی دندان را تقویت کنیم؟

تقویت دندان – استفاده از مسواک

دندان هایتان را دو بار در روز مسواک بزنید تا از چسبیدن باکتری ها به آن جلوگیری کنید. برای اینکه دندان ها به خوبی تمیز شوند باید مسواک را با زاویه ۴۵ درجه گرفته و به آرامی آن را بر روی دندانهایتان بکشید. مسواک زدن را به مدت دو دقیقه به همین روش ادامه دهید و سعی کنید که تمامی بخش های دهان را تمیز کنید. برای اینکار می‌توان از یک تایمر هم استفاده کرد اما چندان هم ضروری نیست.

  • از یک مسواک مناسب استفاده کرده و آن را هر ۳ الی ۴ ماه یک بار عوض کنید.

تقویت دندان – استفاده از نخ دندان

به صورت روزانه از نخ دندان استفاده کنید تا مواد غذایی باقیمانده در بین دندان هایتان بیرون بیایند. تقریبا به اندازه ۱۸ اینچ (۴۶ سانتی‌متر) نخ دندان در دستتان بگیرید و آن را به دور انگشت وسطتان بپیچید، سپس به اندازه ۲ الی ۳ اینچ (۵ تا ۸ سانتی‌متر) از آن را رها کرده و نخ باقیمانده را به دور انگشت وسط دیگر بپیچید. اکنون به آرامی نخ را در بین دندان ها قرار داده و آن را تکان دهید فقط هنگام نخ کشیدن باید مواظب لثه ها باشید. نخ را به صورت یک دور C شکل به اطراف دندان ها بکشید و بعد از اتمام آن، همین کار را برای طرف دیگر هم انجام دهید. برای یادگیری و آموزش نخ دندان کشیدن به اینجا مراجعه کنید.

  • هنگامی که در حال نخ کشیدن هستید قسمت کثیف نخ را جدا کرده و از قسمت تمیز آن استفاده کنید.

تقویت دندان – مراجعه به دندان پزشک

how t strengthen our teeth naturally 2432434 - چگونه از راه‌های طبیعی دندان را تقویت کنیم؟

یک بار در سال مراجعه به دندانپزشک به شما کمک می‌کند تا مشکلات را قبل از اینکه شروع شوند حل کنید. به علاوه، اگر پلاک هایی هم در حال شکل گیری بر روی دندانهایتان باشند پزشک سریع‌تر متوجه خواهد شد و می‌تواند آن ها را از بین ببرد. بدین ترتیب دندان هایتان همیشه زیبا خواهند ماند.

  • اگر مشکلی در دندان و یا دهانتان احساس می‌کنید بهتر است بیشتر به دندان پزشک مراجعه کنید.

تقویت دندان – افزایش بزاق دهان با آدامس

خشک شدن دهان یکی از عوامل پوسیدن دندان است و در کسانی که دارو مصرف می‌کنند این مورد بیشتر دیده می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است آدامس های بدون قند بجوید و یا از آبنبات های بدون قند استفاده کنید، به این ترتیب بزاق بیشتری در دهانتان ترشح می‌شود و دندان هایتان آسیب نخواهد دید.

  • از آدامس هایی استفاده کنید که در ترکیب آن ها از زایلیتول استفاده شده است زیرا این ماده که به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی کاربرد دارد، به دندان ها آسیبی نمی‌رساند و در جلوگیری از پوسیدگی موثر است.
  • نوشیدن آب بهترین روش برای از بین بردن خشکی دهان است اما نباید آن را فورا بلعید بلکه ابتدا باید آن را چند لحظه‌ای درون دهان نگه داشت و سپس آن را بلعید.

تقویت دندان – مصرف میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات پر از فیبر بوده و به طور کلی تمیز کننده به حساب می‌آیند. جدا از آن، به دلیل کمک به ترشح بزاق در از بین بردن باکتری های مضر درون دهان هم مفید هستند.

  • کرفس، هویج، سبزیجات و سیب از جمله خوراکی های مفید برای دهان و دندان به حساب می‌آیند.
  • در بزاق ترشح شده در دهان، مقدار کمی کلسیم و فسفر وجود دارد که به تقویت مینای دندان کمک می‌کنند.

تقویت دندان – مصرف چای

فرقی نمی‌کند چای سبز باشد یا سیاه، چای به دلیل دارا بودن پلی فنل ها به مقدار زیادی باکتری های موجود در دهان را کاهش می‌دهد. از این به بعد یکی دو ساعت پس از تمام کردن غذا، چای بنوشید تا سلامت دندان و دهانتان را تضمین کنید.

  • توجه داشته باشید که چایی در درازمدت می‌تواند دندان هایتان را لکه دار کند پس به هیچ وجه در مصرف آن زیاده روی نکنید.

پرهیز از عادت های ناسالم برای تقویت دندان

how t strengthen our teeth naturally 45435435 - چگونه از راه‌های طبیعی دندان را تقویت کنیم؟

عدم شستشوی دهان و دندان

خوراکی هایی مانند نان نرم و سیب زمینی سرخ کرده همیشه در بین دهان باقی خواهند ماند و به محل تجمع باکتری ها تبدیل خواهد شد. بهتر است تا جای ممکن از مصرف چنین خوراکی هایی خودداری کنید و اگر هم آن ها را میل کردید بهتر است پس از آن دهانتان را با یک لیوان آب شستشو دهید تا تکه های باقیمانده و چسبناک بیرون بیایند.

  • می‌توان از آدامس های بدون قند هم استفاده کرد.

مصرف زیاد آبنبات و تنقلات

درواقع منظور از تنقلات ماندگار آنبات هایی است که بیشتر در دهان باقی و به زمان بیشتری برای ذوب شدن نیاز دارند. شکر موجود در این آبنبات ها تا مدت زیادی در دهان باقی می‌ماند و باعث رشد باکتری های می‌شود و در نهایت باکتری های به وجود آمده دندان ها را از بین می‌برند. اگر دوست دارید چیز شیرینی میل کنید سعی کنید تنقلاتی مانند شکلات را میل کنید زیرا پس از میل کردن به راحتی از دهان پاک خواهند شد و در بین دندان ها باقی نخواهند ماند.

  • شکلات تلخ میل کنید زیرا به غیر از شکر کم‌تر فواید دیگری هم برای سلامتی ما دارند.
  • می‌توان غذا ها و خوراکی های شیرین را پس از وعده های اصلی میل کرد زیرا به اندازه کافی بزاق در دهان ترشح شده است تا شکر باقیمانده را پاک کند.

مصرف الکل

مصرف الکل باعث خشکی دهان می‌شود و خشکی دهان در نهایت منجر به رشد بیش از حد باکتری ها خواهد شد پس بهتر است قبل از اینکه الکل باعث ایجاد مشکل شود از مصرف آن پرهیز کنید.

سیگار کشیدن

how t strengthen our teeth naturally 24676575677 - چگونه از راه‌های طبیعی دندان را تقویت کنیم؟

همه ما از مضرات سیگار به خوبی آگاهی داریم و نیازی به توضیح دادن در این باره نیست. دراقع سیگار کشیدن نه تنها دندان ها را ضعیف تر خواهد کرد بلکه باعث به وجود آمدن انواع سرطان خواهد شد که سرطان های دهانی را هم شامل می‌شود. اما این تنها خطر ماجرا نیست، در حقیقت تمامی این احتمالات ممکن است در دراز مدت پدیدار شوند اما سیگار مضرات کوتاه مدتی از جمله پوسیدگی دندان ها را هم به دنبال دارد.

مصرف زیاد نوشیدنی شیرین و نوشابه به جای آب

نوشیدنی های گازدار و نوشابه جدا از شکر مضری که دارند، دارای مقداری اسید هم هستند که در دراز مدت به مینای دندان آسیب می‌رساند و آن را تخریب و در نهایت منجر به پوسیدگی خواهد شد. از این به بعد بهتر است برای حفظ سلامتیتان به جای نوشابه آب میل کنید.

  • بعد از نوشیدن نوشابه های گازدار حتما دندان هایتان را مسواک بزنید.
  • اگر واقعا دوست دارید که نوشابه بنوشید بهتر است با استفاده از یک نی آن را انجام دهید زیرا نی تماس آن با دندان ها را کم‌تر و در نتیجه احتمال پوسیدگی و تخریب مینای دندان را کاهش می‌دهد.

در نهایت اگر تمامی این روش‌ها را رعایت کرده‌اید و باز هم به دنبال دندان های سفیدتر و درخشان‌تر هستید بهتر است راه های طبیعی و خانگی سفید کردن دندان را از اینجا مطالعه نمایید. با این کار دندان‌هایتان بی‌بدیل خواهد شد.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *