جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • مهر 26, 1400
  • 5:27 ب.ظ
چگونه دندان هایمان را سفید کنیم؟

چگونه دندان هایمان را سفید کنیم؟

چگونه دندان هایمان را سفید کنیم؟

در سال ۲۰۱۵ مردم کشور آمریکا بیش از ۱۱ میلیارد دلار خرج سفید کردن دندان کرده‌اند که از این مقدار ۱٫۴ میلیارد دلار صرف محصولات خانگی سفید شدن دندان شده است. هنگامی که سخن از محصولات سفید کننده دندان به میان می‌آید گزینه‌های روی میز بسیاری برای شما وجود خواهد داشت. البته بسیاری از این محصولات از مواد شیمیایی برای سفید کردن دندان استفاده می‌کنند که نگرانی‌های متعددی را برای برخی افراد به همراه دارد. اگر می‌خواهید دندان‌های سفیدی داشته باشید اما از مواد شیمیایی هم خودداری کنید در ادامه با جالب فا همراه باشید. در این مقاله تعدادی از راه های بی خطر و ثابت شده سفید کردن دندان به صورت طبیعی آمده است که می‌توانید در خانه آن‌ها را امتحان کنید.

دلیل زرد شدن دندان چیست؟

دلایل زیادی برای زرد شدن دندان ها و از بین رفتن درخشش سفیدی آن‌ها وجود دارد. برخی از غذاها مینای دندان که روکش رویی دندان است را لک می‌کنند. به علاوه، پلاک تشکیل شده روی دندان توسط باکتری‌ها هم می‌تواند موجب زردی آن‌ها باشد.

البته این نوع از زردی دندان به راحتی قادر به پاک شدن است و از راه های معمولی مانند مسواک زدن از بین می‌رود.

گاهی اوقات زردی دندان به خاطر فرسوده شدن مینای دندان است که باعث معلوم شدن عاج دندان می‌شود. عاج دندان به خودی خود یک بافت زرد رنگ استخوان مانند است که در زیر مینای دندان قرار گرفته است.

در ادامه ۶ راه سریع و ساده برای سفید شدن دندان آمده است که می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد.

سفید کردن دندان با روغن درمانی

روغن درمانی یا روغن کشی (Oil Pulling) یکی از روش‌های باستانی مردم کشور هند بوده که از آن برای بهداشت دهان و سم‌زدایی بدن استفاده می‌کنند. برای انجام این کار باید کمی روغن در دهان‌تان ریخته و آن را دراطراف دندان‌هایتان بچرخانید تا پلاک به وجود آمده ناشی از باکتری‌ها را از بین ببرد.

مردم قدیمی‌تر هند از روغن‌های آفتابگردان یا کنجد برای این کار استفاده می‌کردند اما امروزه هر روغنی از جمله روغن نارگیل هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن نارگیل به دلیل داشتن طعم خوشایند و البته خواص منحصربفرد یکی از انتخاب‌های پرطرفدار برای این کار است. همچنین این روغن دارای اسید لوریک بالایی است که قادر به کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌ها است. مطالعات متعددی وجود دارد که می‌گویند انجام روزانه عمل روغن درمانی سبب کاهش باکتری‌ها در دهان می‌شود و به از بین رفتن پلاک و کاهش التهاب لثه کمک می‌کند. متهم ردیف اول تشکیل پلاک روی دندان و التهاب لثه کسی نیست به جز باکتری استرپتوکوک موتانس. یکی از این مطالعات نشان می‌دهد که به کارگیری روزانه روغن درمانی با استفاده از روزغن کنجد تنها به مدت یک هفته سبب می‌شود تا این نوع باکتری به شدت در بزاق دهان کم شود.

متاسفانه هیچ مدرک علمی وجود ندارد که استفاده از روش روغن درمانی یا همان روغن کشی می‌تواند باعث سفید شدن دندان ها شود. البته امتحان این روش بی خطر بوده و کاملا ارزش یک بار آزمایش را دارد. افراد زیادی ادعا کرده‌اند که با استفاده روزانه از این روش دندان‌های سفیدتر و براق‌تری پیدا کرده‌اند.

اکنون به سراغ روش صحیح انجام روغن درمانی برویم. یک قاشق روغن نارگیل یا هر روغن دیگری را در دهانتان قرار داده و آن را در اطراف دندان‌ها و دهان‌تان جا به جا کنید. روغن نارگیل در دمای اتاق به شکل جامد درمی‌آید بنابراین پس از قرار دادن آن در دهان کمی صبر کنید تا ذوب شود. جا به جا کردن روغن در دهانتان را برای مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ادامه دهید.

مواظب باشید که پس از اتمام این مدت روغن نارگیل را در سطل آشغال یا سوراخ توالت بریزید چون با ریختن آن در سینک ظرفشویی به خاطر خاصیت جامد بودن در دمای اتاق ممکن است سبب گرفتگی لوله‌ها شود.

برخلاف بسیاری از روش‌های سفید کردن دندان، روش روغن درمانی هیچ‌گونه ماده اسیدی را مورد استفاده قرار نمی‌دهد و به خاطر همین قضیه کاملا بی‌خطر است. پس می‌توانید از این روش به صورت روزانه بهره ببرید. روغن نارگیل را هم می‌توانید به صورت آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی سفارش دهید.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین به خودی خود خاصیت سفید کردن دارد و به همین دلیل است که در تبلیغات خمیر دندان کاربرد بسیار دارد. این ماده یک تمیزکننده ملایم به حساب می‌آید که توانایی پاک کردن لکه‌های روی دندان را هم دارد. به علاوه، جوش شیرین در دهان شما یک محیط قلیایی به وجود می‌آورد تا از رشد مجدد باکتری‌ها جلوگیری کند.

جوش شیرین را نمی‌توان یک درمان یک شبه به حساب آورد که بلافاصله دندان‌هایتان را سفید و درخشان کند اما به مرور زمان باید متوجه تغییرات مشهودی روی دندان‌هایتان شوید.

علم هنوز ثابت نکرده است که شستن دندان با جوش شیرین خالص می‌تواند دندان‌هایتان را سفید کند یا خیر اما تعدادی از مطالعات نشان داده که شستن دندان با خمیر دندان‌هایی که دارای جوش شیرین هستند منجر به سفید شدن دندان خواهد شود. خمیر دندان‌هایی که حاوی جوش شیرین هستند قادر به پاکسازی لکه‌های زرد خواهند بود و هر چه غلظت جوش شیرین موجود در خمیر بیشتر باشد خاصیت پاکسازی بیشتری هم خواهد داشت.

البته علاوه بر لکه‌ها، جوش شیرین حتی می‌تواند بر پلاک‌های تشکیل شده روی دندان هم موثر باشد و بسیار بهتر از خمیر دندان فاقد این ماده عمل خواهد کرد.

طرز استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان به این گونه است که ابتدا ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را با ۲ قاشق چای خوری آب ترکیب کرده و از این محلول برای شستن دندان‌هایتان استفاده می‌کنید. از این محلول می‌توانید چند بار در هفته استفاده کنید. جوش شیرین را هم می‌توانید در فروشگاه های اینترنتی و فیزیکی بیابید.

سفید کردن دندان با آب اکسیژنه

هیدورژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه یک سفید کننده طبیعی به حساب می‌آید که باکتری‌های داخل دهان را هم از بین می‌برد. در واقع، مردم از دیرباز به دلیل داشتن خاصیت ضدباکتری از آب اکسیژنه برای تمیز کردن زخم‌های مختلف بدن استفاده کرده‌اند.

بسیاری از محصولات سفیدکننده حاوی هیدروژن پراکسید هستند که البته درصد آن بسیار بیشتر از چیزی است که شما برای شستشوی دهان و دندان استفاده می‌کنید.

متاسفانه هیچ تحقیقی در مورد تاثیرات شستشو یا مسواک زدن با محلول آب اکسیژنه انجام نشده است اما تعدادی از مطالعات که روی خمیر دندان های حاوی این ماده صورت گرفته خبر از نتایج امیدوارکننده‌ای می‌دهد.

طبق گزارش یکی از همین مطالعات، خمیر دندانی که دارای مقداری جوش شیرین و ۱ درصد آب اکسیژنه بوده منجر به دندان‌های بسیار سفیدتری شده است. گزارشی دیگر از یک مطالعه جالب عنوان کرده که ۲ بار در روز و به مدت ۶ هفته شستشوی دندان‌ها با یک خمیر دندان که حاوی جوش شیرین و آب اکسیژنه بوده تا ۶۲ درصد دندان‌های سفیدتری برای فرد به همراه داشته است. البته لازم به ذکر است که سوالات بسیاری در مورد ایمنی استفاده از هیدروژن پراکسید وجود دارد.

در حالیکه آب اکسیژنه رقیق شده از ایمنی کافی برخوردار است، استفاده از محلول با غلظت بالای این ماده می‌تواند باعث تحریک لثه و حساس شدن دندان شود. نگرانی‌هایی هم وجود دارد که غلظت بسیار بالای هیدروژن پراکسید سبب به وجود آمدن سرطان در برخی افراد شود اما هنوز چنین چیزی به اثبات نرسیده است.

یکی از راه های استفاده از آب اکسیژنه شستشوی دهان با آن قبل از مسواک زدن است. اطمینان حاصل کنید که محلول مورد استفاده ۱٫۵ درصد یا ۳ درصد باشد تا از هرگونه پیامد منفی آن جلوگیری کنید.

فراوان‌ترین محلول هیدروژن پراکسید در داروخانه‌ها، محلول ۳ درصد این ماده است. بنابراین خودتان می‌توانید به راحتی و به نسبت مورد نیاز از آب در آن استفاده کرده و آن را به محلول ۱٫۵ درصد تبدیل کنید.

روشی دیگر برای استفاده از این ماده ترکیب آن با جوش شیرین است تا به یک محلول برای شستشوی دندان تبدیل شود. دو قاشق چای خوری محلول پراکسید را با یک قاشق چای‌ خوری جوش شیرین ترکیب کرده و به آرامی دندان‌هایتان را با این مخلوط مسواک کنید. از این ترکیب تنها چند بار محدود در طول هفته استفاده کنید چون استفاده بیش از حد آن می‌تواند باعث از بین رفتن مینای دندان‌هایتان شود.

خوردن میوه و سبزیجات

یک رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات می‌تواند هم برای بدن و هم برای دندان‌هایتان مفید باشد. با وجود اینکه به تنهایی نمی‌توانند جایگزین خوبی برای مسواک زدن باشند اما جویدن میوه و سبزیجات خام و تُرد می‌توانند راه خوبی برای پاک کردن پلاک روی دندان‌ها باشند. البته با تقویت دندان هم می‌توان در سفید ماندن آن نقش داشت. مطلب چگونه از راه های طبیعی دندان را تقویت کنیم چند روش بسیار مفید و کاربردی را در این زمینه مطرح کرده است که می‌تواند شما را یاری کند.

توت فرنگی و آناناس دو میوه‌ای است که همیشه برای سفید کردن دندان بیش از سایر میوه‌ها مورد تایید قرار گرفته‌اند.

توت فرنگی

سفید کردن دندان با مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین یک روش طبیعی است که سلبریتی‌ها و افراد مشهور سبب معروف شدن آن شدند. طرفداران این روش ادعا می‌کنند که اسید مالیک توت فرنگی سبب بازگشت رنگ طبیعی دندان شده و جوش شیرین هم لکه‌ها روی آن را پاک می‌کند. هر چند که این شیوه پشتوانه علمی چندانی ندارد.

با وجود آنکه ممکن است توت فرنگی سبب بهبود رنگ و روی دندان‌ها شود اما بعید است قادر به پاک کردن لکه‌ها باشد. به گزارش یکی از تحقیقات اخیر، ترکیب توت فرنگی و جوش شیرین در مقایسه با سایر محصولات سفیدکننده دندان بازار توانایی پایین‌تری برای بهبود شرایط دندان‌ها دارد. در صورتی که تمایل داشتید از این روش بهره ببرید بهتر است استفاده از آن را تنها به چند بار در هفته محدود کنید چون استفاده بی‌رویه از این روش ممکن است به مینای دندان آسیب بزند.

برای به کارگیری این روش، یک عدد توت فرنگی تازه را با کمی جوش شیرین ترکیب کرده و از مخلوط به دست آمده برای مسواک کشیدن دندان‌هایتان استفاده نمایید.

آناناس

تعدادی از افراد مدعی هستند که میوه آناناس می‌تواند در سفید شدن دندان موثر باشد. طبق یکی از تحقیقات به عمل آمده در این زمینه، خمیر دندانی که حاوی بروملین، آنزیم موجود در آناناس، باشد بسیار بهتر از خمیر دندان‌های معمولی می‌تواند دندان‌ها را تمیز و سفید کند.

هر چند که باز هم تحقیق علمی محکمی برای اینکه خوردن آناناس باعث پاک شدن لکه‌های روی دندان شود وجود ندارد.

جلوگیری از به وجود آمدن لکه‌ها

با وجود آنکه با کهولت سن دندان‌ها خود به خود به سمت زرد شدن می‌روند اما روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند از لک شدن دندان‌ها جلوگیری نماید.

محدود کردن خوردنی و نوشیدنی‌های نامناسب

قهوه و نوشابه از منفورترین نوشیدنی‌ها در این زمینه هستند و افرادی که سلامت دندان‌ها برایشان مهم است باید از آن‌ها دوری کنند. البته این بدان معنی نیست که باید این نوشیدنی‌ها را کاملا قطع کنید اما می‌توانید به مراتب از مصرف آن‌ها بکاهید و همچنین حتی‌الامکان از تماس آن‌ها با دندان جلوگیری کنید. استفاده از نی می‌تواند از تماس نوشیدنی‌های مضر با دندان جلوگیری به عمل آورد.

در صورت امکان حداکثر تا ۳۰ دقیقه پس از خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های مضر، دندان‌هایتان را مسواک بزنید؛ اینگونه از تاثیر آن‌ها روی دندان‌های خود جلوگیری می‌کنید.

یکی دیگر از دشمنان اصلی دندان کشیدن سیگار و جویدن تنباکو است پس پیشنهاد کلی این است که کلا سمت این دست از مواد نروید.

شکر، دشمن سفید کردن دندان

اگر به دنبال دندان‌های سفیدتر هستید باید خوردن شکر زیاد را هم فراموش کنید. رژیم غذایی دارای شکر فراوان اصلی‌ترین حامی رشد باکتری استرپتوکوک موتانس است که موجب تشکیل پلاک و التهاب لثه می‌شود. پس از مصرف یک وعده غذایی پر از شکر بهتر است هر چه سریع‌تر مسواک بزنید.

افزایش کلسیم در رژیم غذایی

برخی از زردی‌ها به سبب از بین رفتن مینای دندان و نمایان شدن عاج دندان اتفاق می‌افتد که خود ذاتا زرد است. بنابراین هر کاری که موجب تقویت مینای دندان شود می‌تواند در نهایت سفید ماندن دندان را برایتان به همراه داشته باشد.

غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر، پنیر و بروکلی مطمئنا به استحکام مینای دندان و سفید ماندن دندان‌ها کمک زیادی خواهند کرد.

سفید کردن دندان با همان همیشگی

 

مسواک و نخ دندان ابزاراتی جداناپذیر از لیست ماموریت سفید کردن دندان به حساب می‌آیند. با وجود آنکه به صورت طبیعی با بالا رفتن سن رنگ دندان‌ها تغییر می‌کند اما عمده دلیل این تغییر رنگ به خاطر تشکیل پلاک روی آن‌ها است.

مسواک زدن و نخ کشیدن همیشگی دندان‌ها می‌توانند به راحتی از رشد باکتری و تشکیل پلاک جلوگیری کنند. خمیردندان به آرامی لکه‌ها را پاک کرده و نخ دندان هم از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند تا دندان‌های سفیدی داشته باشید. در مطلب چگونه نخ دندان بکشیم به صورت کامل شیوه صحیح کشیدن نخ دندان آموزش داده شده است و می‌توانید استفاده کنید.

سایر روش‌های سفید کردن دندان

تعدادی روش دیگر هم برای سفید شدن دندان وجود دارد اما هیچ دلیل علمی برای موثر بودن یا حتی ایمن بودن آن‌ها وجود ندارد. از جمله این موارد:

  • زغال فعال: گفته می‌شود که مسواک زدن با زغال فعال سموم داخل دهان را خارج کرده و لکه‌های روی دندان را هم پاک می‌کند.
  • خاک چینی: خاک چینی یا کائولین خاکی است که در ظروف چینی به کار رفته است. طرفداران استفاده از این خاک روی دندان ادعا کرده‌اند که این کار واقعا موثر است و دندان را سفید می‌کند.
  • پوست میوه: گفته می‌شود که کشیدن پوست پرتقال، لیمو و موز روی دندان می‌تواند در سفید کردن آن مفید باشد.
  • سرکه سیب: هیچ‌گونه دلیل و مدرکی وجود ندارد که سرکه توانایی پاک کردن لکه‌های روی دندان را داشته باشد. در واقع سرکه می‌تواند برای مینای دندان مضر بوده و به آن آسیب بزند.

هواداران روش‌های فوق مدعی هستند که این روش‌ها می‌تواند در سفیدسازی دندان بسیار موثر باشد اما هیچ‌گونه اثبات علمی برای آن‌ها وجود ندارد پس چهار روشی که در این قسمت ذکر شد را بهتر است کنار بگذارید اما در صورتی که اصرار به عمل کردن آن‌ها دارید به یاد داشته باشید که با احتیاط این کار را انجام دهید. چه بسا این موارد ضرر و زیانی هم برای دندان داشته باشند.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *