جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 15, 1400
  • 11:56 ب.ظ

چگونگی تهیه آجرو خشت استحکام خانه های آجری خشتی در پایه چهارم

چگونگی تهیه آجرو خشت استحکام خانه های آجری خشتی در پایه چهارم

امروز براتون مطلبی با عنوان زیر براتون آماده کردیم که امیدواریم مورد استفاده قرار بگیره و حتما در قسمت کامنت ها دیدگاهتون رو به اشتراک بزارید :

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۴۸ کتاب علوم تجربی پایه چهارم چگونگی تهیه خشت و آجر و استحکام خانه های خشتی و آجری در خانه های روستایی ابتدایی دبستان از جالب فا دریافت کنید.

چگونگی تهیه خشت

تولید خشت اینگونه است که اول گل ها را داخل قالب های مستطیلی میریزند بعد آن را مقابل نور خورشید قرار میدهند تا خشک شود به این مرحله از خشت خشت خام میگویند. اگر به خشت خام رطوبت و آب برخورد کند خشت خام خراب میشود و میریزد بخاطر همین خشت خام را داخل کوره های داغ می پزند بعد از پختن به این خشت آجر میگویند. به مرحله پختن خشت خام داخل کوره داش گفته میشود. خشت هنوز هم در بعضی از ساختمان ها در روستا ها استفاده میشود. خشت را با اندازه های مختلفی میسازند ولی بیشترین اندازه ای که برای خشت استفاده میشود به طول بیست سانتی متر و ضخامت پنج سانتی متر است. خشت سه نوع دارد که نوع اول گل خشت است که با اضافه کردن ۸ الی ۲۰ درصد آب به خاک درست میشود. نوع دوم گل سفت است که با اضافه کردن ۲۰ الی ۲۵ درصد آب به خاک و پرس کردن آن درست میشود. و مورد آخر گل خمیری است که به اضافه کردن ۶۰ درصد آب به خاک و پرس کردن خاک تولید میشود این نوع خشت را داخل قالب های چوبی میریزند و با دست به آن شکل میدهند.

چگونگی تهیه آجر

ما کلا دو نوع آجر داریم آجر صنعتی و سنتی. آجر صنعتی توسط دستگاه ها و کارخانه های پیشرفته ساخته میشوند ولی آجر های سنتی از پختن خشت خام که در بالا توضیح دادیم در کوره های داغ تولید میشود. وقتی خشت خام را در کوره های داغ می پزند رطوبت آن تبخیر میشود و تبدیل به آجر سنتی میشود که در بیشتر ساختمان های خانه های ما استفاده میشود ولی رفته رفته استفاده از آجر سنتی کمتر میشود و آجر صنعتی در خانه های جدید بیشتر استفاده میشود. دمای کوره های آجر پزی از ۴۰ درجه تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد میرسد و مدت آن از ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت طول میکشد.

مراحل تولید آجر سنتی : پس از اینکه خاک رو تهیه کردند آب رو داخل آن میریزند و یک الی دو روز صبر میکنند تا کامل خیس شود. پس از این مدت خاک و آب را مخلوط میکنند و روی آن را میپوشانند تا گل ها خوب و کامل برسد. گل هایی که آماده شده است را پس از بریدن در داخل قالب هایی که قبلا درست کرده اند میریزند و گل اضافی که از قالب ها بیرون مانده است را برمیداریم. گل داخل قالب را در جایی صاف که آماده کرده اند برمیگردانند. پس از برگرداندن روی آن را میپوشانند تا گل یا همان خشت ترک نخورد. پس از خشک شدن این گل به آن خشت میگوییم و آن را داخل کوره ها میچینند و به آن حرارت میدهند تا پخته شود و بعد از پخته شدن به این آجر آجر سنتی میگویند.

مراحل تولید آجر صنعتی : اولین مرحله برای ساخت هر نوع آجر مشخص کردن خاک مورد نیاز است به این صورت که زمین را به عمق ۱۵۰ سانتی متر می کنند و خاک آن را جمع می کنند. خاک جمع شده را توسط لودر داخل کمپرس بارگیری می کنند و به انبار کارخانه می برند. خاک سپس آسیاب می شود هرچه دانه ها ریزتر باشد برای آب گیری بهتر است. سپس خاک اسیاب شده به مخلوط کن وارد شده و با مقداری آب مخلوط می شود. سپس خاک که حالا به گل تبدیل شده است به والس می رسد که والس گل را می برد. سپس گل به مخلوط کن دیگری وارد شده که انجا با آب بیشتری مخلوط می شود و بعد وارد پرس می شود. گل آنقدر در پرس می ماند تا چسبندگی مولکول های گل باهم بیشتر شود. سپس گل وارد قالب شده و بعد از قالب خارج می شود. به این گل خارج شده که شمانند قالب یخ می باشد شمش می گویند. سپس گل به قسمت های مساوی طبق درخواست مشتری تقسیم می شود و سپس وارد خشک کن خواهد شد.سپس خشت ها (همان گل ) به فضای باز برده می شود تا خشک شود سپس در کوره حدود ۱۶ تا ۲۴ ساعت می ماند تا پخته شود و به آجر تبدیل شود و بعد از آن ۱۵ ساعت طول می کشد که سرد شود .سپس توسط کامیون آجرها به مقاصد مشخص حمل می شوند.

تحقیق بعدی درباره خشت و آجر

خشت یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی است که به شکل های متفاوتی دیده می شود اما معمول ترین شکل آن مربع به ضلع ۰٫۲ و ضخامت ۰٫۰۵ متر است که به نیمی از هر خشت یک نیمه می گویند.

خشت چگونه تولید می شود و ویژگی ها و انواع آن کدام است؟

در تهیه خشت اول خاک را با آب مخلوط کرده و در قالب میریزیم سپس مدتی در آفتاب قرار میدهیم تا خشک شود. در این مرحله به آن خشت خام می گویند. جهت جلوگیری از از بین رفتن خشت خام در اثر رطوبت آنرا می پزند. در این صورت به آن آجر گفته می شود. به فرایند پختن خشت در کوره و تهیه اجر داش میگویند. یکی از ویژگی های خشت مقرون به صرفه بودن آن است. به این صورت که به خاک خاصی نیاز ندارد و با خاک محل می توان آنرا در بعدهای معمولی تهیه کرد و بعد از خشک کردن به مصرف بنا رساند.

۱- مخلوط کردن خاک رس همگن با آب و قالب زدن.
۲-خشت می تواند از خاک رس معدنی نرم شده با شکر سنگ و آب مخلوط شده تهیه شود.
۳- خاک رسی مرغوب است که در آن خرده سنگ و کاه وجود داشته باشد. وجود کاه باعث می شود دانه های خاک به هم متصل شوند و خرده سنگ باعث افزایش مقاومت خشک می شود تا خشت بتواند در برابر فشار های باری بنا ، فشار بیشتری را متحمل شود.
۴- اگر خاک های مرغوب از ساختمان های خراب شده به دست بیاید از آنهایی که دانه های درشت و ریز سنگی دارد استفاده شود. در این صورت خشت مقاومی خواهیم داشت.
۵-نوعی خشت با رنگ خاکستری وجود دارد . این نوع خشت از خاک رسی چرب کوبیده به همراه مقداری خاکستتر تهیه می شود. معمولا خاکستر چربی کمی در خود دارد که وجود همین مقدار کم هم مانع مکش آب می شود .
۶- درصورتی که به مخلوط خاکرس موی بز اضافه شود بر مقاومت خشت افزوده شود که در اغلب موارد ترک پذیری ان بسیار کم شده و حتی گاهی از بین می رود.
۷-خشت می تواند با پشم شتر (به صورت تار و پود در هم آمیخته شده ) و خاک رس معدنی نرم تهیه شود.
۸-در صورتی که در تهیه خشت از پوست برنج شلتوک استفاده شود ترک پذیری آن بسیار کاهش یافته و باعث اتصال بهتر خشت می شود.
۹- گاهی به ترکیبات خشت در جهت افزایش مقاومت آن و یا کاهش ترک پذیری آن پهن چهارپایان را اضافه می کنند.
۱۰-در تهیه خشت همچنین می توان از ریشه گیاهی و علفی برخی از گیاهان استفاده کرد.
۱۱- نوعی خشت به نام ساز و دار وجود دارد که در آن خاک رس با الیاف درخت خرما مخلوط می شود.
۱۲-برخی اوقات کلوش ساقه های برنج خرد شده به خاک اضافه می شود در این صورت خشتی مقاوم با پیوند ملات از خشت به وجود میاید.
نکته حائز اهمیت این است که در بین خشت هایی که نام برده شد با توجه به ۱- همگن بودن مواد ترکیبی انها و ۲- انبساط و انقباض در مقابل گرما و سرما میزان پایداری و مقاومت انها متفاوت است و با توجه به نوع اقلیم و آب و هوا و حجم ساختمان از آنها استفاده می شود.

مراحل تولید آجر

اول لازم به ذکر است که دو نوع آجر داریم ۱- نعتی ۲- سنتی به آجر سنتی آجر دستی هم گفته می شود.

آجر سنتی : این نوع آجر امروزه در بناهای تاریخی کاربرد دارد و قبل از اینکه آجر سازی به روش صنعتی تررویج شود در تمام مناطقی که می شد خشت خام را پخت تولید می شد.

مراحل تولید آجر سنتی

۱- یافتن خاک مورد نیاز ، آخوره گرفتن و مخلوط کردن با آب (۱ تا ۲ روز زمان لازم است که آب و خاک مخلوط شده و خیس بخورند.)
۲-برز دادن گل ، ریختن در قالب.
۳-خشت را ازقالب خارج کرده و در محلی صاف قرار میدهیم و روی آنرا می پوشانیم تا آرام خشک شود در غیر این صورت ممکن است ترک بخورد.
۴-نهایتا آنرا داخل کوره می چینند تا بپزد.

مراحل تولید آجر صنعتی

۱- مشخص کردن خاک مورد نیاز
۲- کندن زمین نهایتا به عمق ۰٫۱۵ متر و جمع کردن خاک آن
۳-بارگیری کردن خاک جمع شده و حمل تا کارخانه
۴-آسیاب کردن خاک و تبدیل آن به ذراتی با اندازه ۵ میلی متر (هرچه ذرات ریز تر باشد برای آب گیری مناسب تر است.
۵-ورود خاک آسیاب شده به مخلوط کن شماره ۱ و مخلوط شدن با حدود ۱۵ درصد آب
۶- برز دادن گل توسط دستگاهی به نام والس
۷-ورود گل به مخلوط کن شماره ۲ و مخلوط شدن مجدد با آب و بعد ورود به پرس
۸- تخلیه هوای گل داخل پرس جهت چسبندگی بیشتر مولکول های گل و جذب کمتر آب
۹-رانده شدن گل داخل پرس توسط بخشی بکه مانند مارپیچ داخل چرخ گوشت می باشد و به آن حلزون می گویند به طرف قالب و برحسب نیاز به شکل قالب بسته شده بر درب پرس از قالب خارج می شود.
۱۰-نهایتا گل خارج شده که شبیه قالب یخ است و به آن شمش گفته می شود بعد از برش گروهی طبق خواست مشتری روی نوار قرار می گیرد
۱۱- شمش ها یا توسط کاربران به فضای باز برده می شوند تا خشک شوند و یا توسط خشک کن خشک می شوند.
۱۲- پس از خشک شدن خشت ها در کوره قرار میگیرند.( توسط کارگران)
۱۳-خشت پس از ۱۶ الی ۲۴ ساعت پخته شده و پس از حدود ۱۵ ساعت سرد می گردد.
۱۴- بارگیری آجر پخته شده توسط کارگران و حمل به مقصد مورد نظر

جواب بعصی از همکلاسی هاتون :

مهدی : خانه های خشتی به دلیل اینکه خشت (گل) آن خشک شده است اما در اثر گرما پخته نشده و شکننده می باشد استحکام کمتری دارد. خانه هایی که با آجر ساخته شده اند به دلیل آنکه آجر بعد از خشک شدن در کوره های داغ پخته شده شکنندگی کمتری دارد و مقاومت بیشتری دارد.

فاطمه : خانه هایی که از خشت ساخته شده اند استحکام کمتری دارند و در مقابل حوادثی مانند سیل و زلزله زودتر خراب می شوند چون خشت همان گل هشک شده است اما بر اثر گرما پخته نشده و شکننده است. اما خانه هایی که با آجر ساخته شده اند استحام بیشتری در برابر حوادث دارند چون آجر بعد از خشک شدن در کوره های داغ پخته شده و شکنندگی آن نسبت به خشت کمتر است و مقاومت بیشتری دارد.

نویسنده : مراحل تولید آجر صنعتی : مشخص نمودن خاک مورد نیاز برای تولید هر نوع آجر دیپو توسط بردیزل حداکثر به عمق ۱۵۰ سانتیمتر دیپو یعنی زمین را کندن و خاک آن را جمع کردند.خاک جمع شده را توسط لودر داخل کمپرس بارگیری می‌کنند و به محل انبار کارخانه سیلو می‌آورند..

پریچهر : خشت یکی از مصالح ساختمانی است که در زمان های نه چندان دور برای ساخت خانه ها از آنها استفاده می شده. برای تهیه خشت و آجر روسیه سه روش متداول وجود دارد که در هر روش میزان رطوبت خاک و نوع گل متفاوت است بنابراین ما برای تولید خشت با سه نوع گل مواجه هستیم انواع گل ها عبارتند از گل خشک گل سفت و گل خمیری. خشک کردن خشت : هنگامی که برش ها از ماشین های شکل دهی خارج می شوند مقدار قابل توجهی رطوبت همراه خود دارند. دلایل خشک کردن خشت خام: جلوگیری از تغییر حالت ، صرفه جویی در هزینه سوخت ، جلوگیری از دوده گرفتن و جلوگیری از سوختن ناقص. درجه حارات کوره خشک کن:۴۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد. زمان خشک کردن : ۲۴ تا ۴۸ ساعت. آجر به دو نوع می توان پیدا کرد اجر سنتی و آجر صنعتی. آخوره گرفتن خاک ریختن آب داخل آن ۴ مخلوط کردن و پوشاندن روی آن بعد از ۱ یا ۲ روز ریختن در قالب و برداشتن گل اضافی برگرداندن خشت داخل قالب ۷- پوشاندن روی آن به منظور جلوگیری از ترک خوردن پختن در کوره. مراحل تولید آجر صنعتی: آسیاب خاک ورود به مخلوط کن شماره ۱ و مخلوط شدن با ۱۵ درصد آب رساندن ماده به دست آمده به والس برای انجام عمل بریدن گل توسط والس ورود به مخلوط کن شماره۲ افزوده شدن مقداری آب ورود به پرس رانده شدن به طرف قالب و شکل دادن به آن خروج گل از قالب ( در این مرحله به آن شمش می گویند) برش گروهی و قرار گرفتن روی نوار.

ثریا : خانه های آجری استحکامشان بیشتر از خانه های خشتی است.

فاطمه : خشت استحکام کمی دارد ولی ارزان است از خشت برای ساختن طویله ها و مکان هایی که ارزش کمی دارند استفاده میشود ولی از اجر برای ساختن خانه ها و مکان هایی با ارزش بالا استفاده میکنند.

نویسنده : آجر استحکام خوبی دارد ولی با توجه به نوع جدید ساختمان سازی درصد کمی از آجر استفاده میبرند.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *