جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آذر 24, 1400
  • 8:10 ق.ظ

جواب فعالیت های درس دوازدهم مطالعات هشتم

جواب فعالیت های درس دوازدهم مطالعات هشتم

جواب فعالیت های درس دوازدهم 12 مطالعات اجتماعی هشتم (درس عصر طلایی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی) شامل جواب سوالات فعالیت صفحه ۷۰ و جدول صفحه ی ۷۲ و همچنین پاسخ به کار ببندیم درس ۱۲ مطالعات اجتماعی هشتم صفحه ۷۶ در این نوشتار از جالب فا تقدیم شما خواهد شد.

جواب سوالات درس دوازدهم مطالعات هشتم

فعالیت صفحه 70 مطالعات هشتم با جواب

1️⃣ با توجه به متن درس، آیا سلسله های ایرانی از نظر رابطه با خلافت عباسی و چگونگی به قدرت رسیدن، مانند هم بودند؟ مثال بزنید.

خیر، چگونگی به قدرت رسیدن سلسله های ایرانی و روابط آنها با خلافت عباسیان متفاوت بود. برخی از این سلسله ها مانند طاهریان و سامانیان با فرمان خلفای عباسی به قدرت رسیدند و با تأیید آنها به حکومت خود ادامه دادند و روابطی دوستانه با عباسیان داشتند.

برخلاف این دو، بنیانگذاران سلسله های صفاریان، علویان طبرستان و آل بویه، بی آنکه اجازه و فرمانی از خلفای عباسی بگیرند، حکومت خود را برپا کردند و روابطشان با خلافت عباسی، خصمانه بود.

 

جالب فا

2️⃣ متنی را که از کتاب تاریخ سیستان انتخاب شده بخوانید. از این متن به چه نکاتی درباره‌ی رابطه‌ی صفّاریان با خلافت عباسی پی می برید؟

از ابن متن مشخص می‌شود که صفاریان نسبت به خلافت عباسی بی اعتماد بودند و آنها را مَکّار و ناسپاس می‌دانستند.

سوالات درس 12 مطالعات هشتم با جواب

جواب فعالیت صفحه 72 مطالعات هشتم

3️⃣ با توجه به نمودار خط زمان در صفحه ی ٦٩ و نقشه های صفحه ی ٧٠ و ٧١، جدول زیر را کامل کنید.

جواب جدول صفحه 72 مطالعات اجتماعی هشتم

جواب جدول صفحه 72 مطالعات اجتماعی هشتم

به کار ببندیم مطالعات هشتم صفحه ۷۶

✅ یکی از دو فعالیت زیر را انتخاب کنید و انجام دهید.

1️⃣ به طور گروهی با مراجعه به منابع مختلف از جمله دانشنامه‌ی شبکه‌ی رشد درباره یکی از اندیشمندان ایرانی مسلمان که در این درس نامبرده شده، مطالبی گردآوری کنید و به کلاس بیاورید.

قبلاً برای فارسی ششم دبستان، تحقیق کوتاهی در مورد ابوعلی بلعمی ارائه شد که آن را در این بخش دوباره تقدیم شما می‌کنم:

محمد بن محمد بن عبیدالله التمیمی البلعمی معروف به ابوعلی بلعمی در بخارا متولد شده است و در ارتباط با دوران كودكی و ایام ابتدایی زندگی­ اش اطلاعات چندانی در دست نیست. علت شهرت او به بلعمى به خاطر انتساب او و نیاكان وى به بلعمان از قراء مرو بود.

ابوعلی بلعمی مورخ و ادیب ایرانی است که وزارت عبدالملک بن نوح و منصور بن نوح از پادشاهان سامانی را بر عهده داشته است و به دستور منصور بن نوح، تاریخ طبرى را از عربى به فارسى ترجمه كرده است. بلعمى در این ترجمه بسیارى از موارد تاریخ طبرى را تلخیص كرده و در موارد بسیاری از منابع دیگری استفاده كرد به گونه ای که كتاب او حكم تألیف جدیدى را پیدا كرده است.

تاریخ مرگ ابوعلی بلعمی چندان روشن نیست. همچنین ممکن است بلعمی اشعاری نیز سروده باشد که ‌مانند بسیاری از آثار کهن فارسی، متأسفانه اثری از آن به جای نمانده ‌است.

❤ JalebFa.ir ❤

2️⃣ تصویری از یک اثر علمی یا هنری مربوط به قرن های سوم تا پنجم هجری پیدا کنید و به کلاس بیاورید.

آثار هنری قرن سوم تا پنجم

سکه طلا دینار دوره‌ی اغلبیان ضرب شده در قرن سوم هجری قمری (سال ۲۸۵ قمری معادل سال ۸۹۹ میلادی)

تصویری از یک اثر هنری مربوط به قرن سوم هجری

❤❤

آثار علمی قرن سوم تا پنجم

یکی دیگر از آثار هنری قرن سوم تا پنجم هجری برای پاسخ به به کار ببندیم درس 12 مطالعات هشتم صفحه ی ۷۶ که در این بخش از جالب فا تقدیم شما می‌شود، نموداری از روشِ پیشنهادی از سوی ابوریحان بیرونی برای برآوردِ شعاع و محیط زمین می‌باشد. ابوریحان بیرونی دانشمند برجسته ایرانی در نیمه دوم قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می‌باشد.

امیدوارم از جواب سوالات فعالیت های درس دوازدهم مطالعات اجتماعی هشتم به خوبی استفاده کرده باشید و باز هم به جالب فا سر بزنید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *