جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آذر 22, 1400
  • 8:09 ب.ظ

جواب نگارش ششم ابتدایی درس پنجم

جواب نگارش ششم ابتدایی درس پنجم

جواب نگارش ششم ابتدایی درس پنجم (هفت خان رستم) چیزی است که در این صفحه تقدیم شما عزیزان می‌شود. در ادامه با جواب سوالات درس پنجم نگارش فارسی ششم دبستان به تفکیک هر بخش و هر صفحه همراه باشید.

جواب نگارش ششم ابتدایی درس پنجم (هفت خان رستم)
نگارش ششم درس پنجم هفت خان رستم با جواب

💙💚💛

✅ جواب نگارش ششم ابتدایی درس پنجم صفحه 33 بخش املا و دانش زبانی

جواب صفحه ی ۳۳ نگارش ششم

</ سوال اول />

1️⃣ مانند نمونه واژه هایی از متن درس بیابید و در شکل بنویسید.

  • جست و جو
  • راز و نیاز
  • شست و شو
جواب نگارش ششم ابتدایی درس پنجم صفحه ی ۳۳

💛💜💚

جواب صفحه ی ۳۴ نگارش ششم

</ سوال دوم />

2️⃣ با توجّه به علامت ها و واژه های نوشته شده، جمله های متناسب با آنها را از متن درس پیدا کنید و بنویسید.

بزد تیغ و بنداخت از بر، سرش. فروریخت چون رود خون از برش.

رخش، می‌کوشد تا با کوفتن سم بر زمین، رستم را از وجود اژدها آگاه کند.

رستم، با پشت سر گذاشتن هفت مرحله‌ی بسیار دشوار و خطرناک، یاران خود را از بند دیوان، نجات می دهد و به ستایش یزدان می پردازد:

</ جواب سوال سوم – صفحه 34 نگارش ششم />

 3️⃣ 🅰 یک نمونه مبالغه که در صحبت‌هایتان به کار می‌برید، بنویسید.

مثال: صد دفعه گفتم  ⬅ در اصل گوینده صد بار نگفته، بلکه چند بار تکرار کرده است.

چند نمونه مبالغه :

دو ساعته ما رو اینجا علاف کردی! ⬅ اینگونه نیست که واقعاً دو ساعت اونجا منتظر بودیم بلکه فقط زمان زیادی منتظر بودیم.

انقدر اینجا بمون تا علف زیر پات سبز بشه ⬅ منظور این است که حتی اگه مدت بسیار زیادی هم اینجا منتظز باشی فایده‌ای ندارد.

از سرما یخ زدم ⬅ این مبالغه رو وقتی خیلی سردمون هست به کار میبریم اما هیچوقت تا حالا به طور واقعی منجمد نشدیم!

مخم سوت کشید ⬅ وقتی از یه مسئله پیچیده ای خیلی تعجب می‌کنیم اینگونه مبالغه میکنیم اما در واقع اصلاً مخمون صدایی نمیده 😁

 3️⃣ 🅱 معنای دور و معنای نزدیک کنایه‌ی زیر را بنویسید.

معنای دور و معنای نزدیک آب در هاون کوبیدن :

  • معنای دور: انجام دادن یک کار بیهوده و بی‌نتیجه
  • معنای نزدیک: در هاون آب بریزیم و آن را بکوبیم. (هاون یه‌جور ظرف قدیمی هست که در اون ادویه و اینجورچیزا رو می‌کوبیدن و می‌ساییدن)

💙💚💛

✅ نگارش ششم درس پنجم هفت خان رستم با جواب

</ جواب صفحه ی ۳۵ نگارش ششم />

1️⃣ بیت زیر را به نثر ساده باز نویسی کنید.

خروشید و جوشید و برکند خاک  🏇   ز سمش زمین شد همه چاک چاک

معنی این بیت که در حال نوصیف حرکت رخش (اسب رستم) می‌باشد:

شیهه ای بلند کشید و با ضربات سُمّش زمین تکه تکه شد و خاک بلند شد.

برای مشاهده ی معنی کامل این شعر بر روی لینک: معنی درس هفت خان رستم فارسی ششم کلیک کنید. در این لینک جواب سوالات درس فارسی را نیز خواهید دید.

</ جواب صفحه ی 35 نگارش ششم />

2️⃣ برای موفقیت در زندگی، به نظرتان چه خان هایی پیش رو دارید؟

یکی از لازمه‌های موفقیت در زندگی اجتماعی، داشتن تحصیلات است. برای رسیدن به درجات بالای علمی، خان‌های مختلفی پیش روی ما قرار دارد که از همین امتحانات پایه ششم ابتدایی گرفته تا کنکور و … ادامه خواهد داشت.

 3️⃣ یک نمونه مبالغه از متن درس ذکر کنید و آن را توضیح دهید.

یکی از مبالغه های درس هفت خان رستم کلاس ششم همین بیت سوال اول است:

ز سمش زمین شد همه چاک چاک: این یک مثال برای مبالغه هست زیرا اسب آنقدر قدرت ندارد که با پاهایش زمین را تکه تکه کند بلکه شاعر قصد دارد قدرت اسب و تلاش او را به رخ بکشد.

یک مثال دیگر برای مبالغه درس پنجم نگارش ششم ابتدایی:

فرو ریخت چون رود، خون از برش: این هم مبالغه است چون هیچ موجودی آنقدر خون ندارد که باعث تشکیل رود بشود بلکه شاعر قصد داشته بزرگ بودن اژدها را تصویرسازی کند.

💙💚💛

✅ جواب درس پنجم نگارش ششم بخش کارگاه نویسندگی

 

بهره گیری از حواس پنجگانه

برای اینکه نویسنده ی خوبی باشیم، لازم است:

  • همه چیز را خوب و دقیق ببینیم (خوب دیدن).
  • خوب و دقیق گوش دهیم (خوب گوش دادن).
  • نسبت به بو، مزه و طعم اشیا، حسّاس و دقیق باشیم (تقویت حسّ چشایی و بویایی).
  • گاهی به کمک حسّ لامسه، پدیده ها و اشیا را بشناسیم (تقویت حسّ لامسه).
  • پس، مقدّمه‌ی خوب نوشتن، خوب دیدن، خوب گوش دادن، استفاده از حسّ بویایی، چشایی و
    لامسه است.

</ جواب صفحه ی ۳۶ نگارش ششم />

</ سوال اول />

1️⃣ از پنجره ی کلاس به بیرون نگاه کنید و آنچه را می بینید در یک بند بنویسید.

از پنجره کلاس به بیرون نگاه کنید چه میبینید ؟

پنجره‌ی کلاس ما دریچه ای است به روی یک دنیای کوچک، یک طرف را که نگاه کنی دانش آموزان کلاس اولی که هنوز با خانه جدیدشان (مدرسه) سازگار نشده‌اند و غرق در دنیای بچگانه‌ی خود هستند و در سمت دیگر حیاط، همکلاسیان ششمی من در حال پچ پچ و خندیدن با هم هستند. حیاط دنیای کوچک دو دروازه بزرگ برای فوتبال بازی کردن در زنگ ورزش دارد اما در زنگ تفریح تبدیل به میله بارفیکس بچه های پر جنب و جوش مدرسه می‌شود. و ناظمی که او هم از پنجره‌ی دفتر مدیریت مدرسه در حال نظاره‌ی دانش آموزان است تا مبادا به خودشان آسیبی بزنند.

</ سوال دوم – صفحه 37 نگارش ششم />

2️⃣ چشمان خود را ببندید و حس خود را درباره ی صداهایی که می شنوید بنویسید.

چشمانم را بسته ام و صدای گنجشک ها که روی درخت بزرگ حیاط ما درحال جیک جیک کردن هستند به گوشم می‌خورد. یعضی وقت ها فکر می‌کنم که گنجشک ها می‌خواهند چیز مهمی را به ما بگویند که اینگونه با شور و شوق آواز می‌خوانند.

وقتی سکوت همه جا را فراگرفته صداهایی به گوشت می‌خورد که تاکنون به آن توجهی نمی‌کردی درست مثل تیک تیک ساعت. اکنون به گذر زمان بیشتر توجه می‌کنم؛ هر صدای ثانیه شمار ساعت به من می‌گوید که عمر در گذر است و باید از آن به خوبی استفاده کرد و شاد زیست.

</ جواب سوال سوم – صفحه ۳۷ نگارش ششم />

 3️⃣ برداشت خود را از ضرب المثل نوش دارو بعد از مرگ سهراب در یک بند بنویسید.

این ضرب المثل به ما می‌گوید که هرکاری تنها در زمان خودش ارزش دارد و اگر کاری به موقع انجام نشود ممکن است سودمندی خودش را از دست بدهد و فایده ای نداشته باشد. درست مثل نوش دارویی که رستم پس از مرگ سهراب تهیه کرد و دیگر سودی به حال فرزندش نداشت.

برداشت از ضرب المثل نوش دارو بعد از مرگ سهراب صفحه ی ۳۷ نگارش ششم

JalebFa.ir

✅ درس پنجم نگارش ششم با جواب صفحه 38 درک متن

الف) به جمله های زیر دقت کنید:

  • هر قدر بیشتر بالا بروی، پایین افتادنت هم شدیدتر خواهد بود؛ بنابراین فراموش نکن که هنگام بالارفتن، از محکم بودن جای پایت مطمئن شوی.
  • این وظیفه ی هر انسانی است؛ بنابراین تشکر لازم نیست.
  • این حیوان وحشی است؛ بنابراین حمله خواهد کرد.

واژه ی بنابراین یکی دیگر از واژه هایی است که میان دو جمله می آید و علّت، سبب و دلیل را بازگو می‌کند.

</ جواب صفحه ی ۳۸ نگارش ششم />

ب) جاهای خالی را با اما، ولی، بنابراین، و کامل کنید.

چند وقت پیش داستانی درباره ی خیر و شر خواندم. اینکه سال ها پیش خیر و شر برای شنا کردن به دریا رفتند اما شر زودتر از آب بیرون آمده و لباس های خیر را پوشید. بنابراین خیر هم برای اینکه برهنه نماند، مجبور شد لباس های شر را بپوشد. و حالا سالهاست که آدم‌ها خیر و شر را اشتباه می‌گیرند.

✅ جواب درس پنجم نگارش ششم دبستان صفحه 39 هنر و سرگرمی

1️⃣ از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.

همان گنج دنیا و کاخ بلند          نخواهد بُدَن مر تو را سودمند

سخن مانَد از تو همی یادگار          سخن را چنین خوار مایه مدار

جواب سوالات نگارش ششم درس پنجم

</ جواب صفحه ی ۴۰ نگارش ششم />

2️⃣ جمله های نوشته شده را در جورچین زیر شماره گذاری کنید و داستان آن را بخوانید.

داستان به صورت مرتب شده:

عنوان داستان: نگهبان کاروان

  1. نگهبان کاروانی شب به خواب رفت.
  2. دزدان رسیدند و کاروان را غارت کردند.
  3. بامداد صاحبان مال دیدند که شتران و بار آنها ناپدید شده است.
  4. به پاسبان پرخاش کردند که چه پیش آمده است؟
  5. گفت: دزدان نقابدار کاروان را غارت کردند و مال مردم را به یغما بردند.
  6. گفتند: مگر تو سنگ بودی؟ چرا جلوی آن را نگرفتی؟
  7. گفت: تعداد آنها زیاد بود و من تنها بودم.
  8. گفتند: اگر نمی توانستی با آنها مبارزه کنی، باید فریاد و هیاهو می کردی تا بیدار شویم.
  9. گفت آن هنگام شمشیر کشیدند و گفتند اگر فریاد و هیاهو کنی تو را می کشیم.
  10. من نیز از ترس خاموش گشتم،
  11. امّا اکنون هر قدر که بخواهید برایتان فریاد می‌کشم!
جواب جورچین نگارش ششم درس پنجم صفحه 40

امیدوارم از جواب درس پنجم نگارش ششم ابتدایی به خوبی استفاده کرده باشید و از آن راضی وخوشحال باشید. باز هم به جالب فا سر بزنید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *