جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 15, 1400
  • 11:49 ب.ظ

جواب فعالیت درس۵ کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم

جواب فعالیت درس۵ کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم

امروز براتون مطلبی با عنوان زیر براتون آماده کردیم که امیدواریم مورد استفاده قرار بگیره و حتما در قسمت کامنت ها دیدگاهتون رو به اشتراک بزارید :

فعالیت۴

آیاتی را از قرآن کریم و احادیثی را از پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین(ع)درباره اسراف و تبذیر در کلاس ارائه کنید و بر مبنای آنها مصرف گرایی را از منظر تعالیم دینی نقد کنید

خداوند در سوره فرقان آیه۶۷ می فرمایید: «والذین اذا انفقوا لو یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما»بندگان شایسته خدا در هنگام اتفاق، نه زیاده روی می کنند و نه کم می گذارند بلکه  راه میانه ای را می پیمایند.

و نیز در سوره اسراء آیه۲۷ می فرماید:«ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین» اسراف کنندگان برادران شیطان اند.

برطبق آیه ۲۷ سوره کسانی که اسراف می کند از برادران شیطا نند و امروزه در کشور ما اسراف بسیار زیاد شده است و  متاسفانه در ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) و دیگر ائمه(ع)میزان تولید پسماند در شهرها و روستاهای ما چند برابر می شود. افزایش حجم زباله در این ایام  که البته  همراه با آلودگی های صوتی شدیدی می باشد نشان می دهد که کار ما نادرست است و با این کار فشار زیادی بر محیط  وارد می کنیم. بهتر است غذاهایی  که به مردم داده می شود در ظروف چینی یا ملامین باشد.

فعالیت۶

درباره ورمی کمپوست تحقیق کنید و نتیجه را در کلاس گزارش دهید

کمپوست پسماندهای آلی تجزیه شده و نسبتا پایدار حاصل فرایند پوسش هستند پوسش یا کمپوست کردن  عمل پوساندن و تجزیه بقایای گیاهی، حیوانی یا زباله های شهری همچنین لجن فاضلاب است که تحت  شرایط خاص و روش های گوناگون انجام می گیرد. این عمل شاید کهن ترین روش بازیافت باشد. مواد آلی موجود در توده مصرفی  برای کمپوست از ضایعات کشاورزی

مواد خوراکی و زباله هایی است که از راه تجزیه هوازی و بی هوازی به خاک سیاه  و سفید غنی تبدیل می شوند  که به عنوان کود در کشاورزی مصرف  می شود. فرایند کمپوست بسیار ساده است  و به دست افراد باتجربه در خانه های خود، کشاورزان در زمین های شان و به شکل صنعتی نیز انجام می شود. کمپوست  حاصل فعالیت بیولوژیکی میکرورگانیسم هایی است که توانایی شکستن  مولکول های درشت مواد آلی را دارا می باشند.

این کود که از پسماندهای کشاورزی خانگی و خوراکی تولید می شود یکی از عالی ترین کودها برای مصارف کشاورزی به شمار می رود و تولیدکنندگان  گل و گیاه نیز امکان بهره گیری از این  کود را دارند. منیزیم و فسفات  موجود در این  کود سبب آبرفتی شدن خاک ها ی کشاورزی و جذب سریع تر مواد مغذی  درون خاک می شود. کمپوست، خاک  بسیار غنی و مورد استفاده است

که در مکان هایی همچون در باغ ها، محوطه سازی، باغداری و کشاورزی به عنوان کود به کار می روند. کمپوست به عنوان یک آفت کش طبیعی برای خاک نیز می باشد . در خاک پوسال اکوسیستم ها برای کنترل فرسایش، زمین و جریان بهسازی خاک، ساخت و ساز تالاب و به عنوان پوشش دفن زباله  بسیار مفید است.

منبع: سایت انشاء باز

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *