جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آذر 24, 1400
  • 12:06 ب.ظ

جواب درس مهارت قاطعیت و جرئت ورزی تفکر هفتم

جواب درس مهارت قاطعیت و جرئت ورزی تفکر هفتم

جواب درس مهارت قاطعیت و جرئت ورزی تفکر هفتم شامل پاسخ سوالات بحث کلاسی صفحه ۱۲۳، جواب فعالیت های صفحه های ۱۲۴، ۱۲۵ و همچنین جواب فعالیت درخانه صفحه ۱۲۶ تفکر و سبک زندگی هفتم را در این نوشتار از جالب فا مشاهده خواهید کرد.

مهارت قاطعیت و جرئت ورزی تفکر هفتم با جواب

صفحه ۱۲۳ تفکر هفتم

فعالیت 1: بحث کلاسی – صفحه 123

داستان زیر را بخوانید و به سؤالات زیر پاسخ دهید:

 

آقای خبرنگار: «به پول نیاز داشتم؛ مشکل خود را با همکلاسی ام مطرح کردم. او به من پیشنهاد کرد که من راه ساده‌ای برای حل آن دارم. اگر حاضر شوی مثل من بسته ای را از یک فرد بگیری و به دیگری تحویل دهی، پول خوبی دریافت خواهی کرد. به من گفت سعی کن ترسو نباشی؛ اما ای کاش کمی فکر می‌کردم و از خودم سؤال می‌کردم چگونه ممکن است به خاطر حمل یک بسته، پول زیادی به تو بدهند. اصلا پول، آنقدر ارزش ندارد که ما به خاطر آن تن به هر کاری بدهیم؛ اما متأسفانه دچار وسوسه شدم. پس از گرفتن آن بسته و حمل آن، درخیابان توسط پلیس دستگیر شدم. ساک پر از مواد مخدر بود. الآن مدت‌هاست که در کانون اصلاح تربیت بازداشت هستم. سابقه‌ی من هم خراب شده است.»

✅ چرا برخی از اوقات باید قاطعانه رفتار کنیم و به درخواست های دیگران «نه» بگوییم؟

زیرا برحی اوقات درخواست های دیگران نادرست و نابجا است و یا ما تمایلی به انجام آن نداریم، بنابراین باید توانایی نه گفتن داشته باشیم تا مورد سوء استفاده دیگران قرار نگیریم و به ما آسیبی نرسد.

✅ چرا نباید به افراد بیگانه اعتماد کرد؟

زیرا ممکن است آنها اهداف نامناسبی داشته باشند که برای ما خطرآفرین باشد و حقوق ما را زیر پا بگذارند.

|+| جالب فا |+|

صفحه ۱۲۴ تفکر هفتم

فعالیت 2: صفحه 124

✅ در یک برگه کاغذ بنویسید که به چه چیزهایی باید نه گفت. دلایل خود را هم بنویسید.

  • اگر کسی ما را دعوت به مصرف مواد مخدر کند باید نه بگوییم زیرا باعث معتاد شدن ما شده و آسیب های زیادی را برای ما به همراه خواهد داشت.
  • اگر کسی ما را به انجام یک کار خلاف قانون دعوت کرد باید نه بگوییم زیرا باعث ضایع شدن حقوق دیگران و همچنین گیر افتادن ما در چنگال قانون می‌شود. 
  • اگر کسی ما را ناامید و دلسرد می‌کند باید با قاطعیت جلوی او را بگیریم زیرا اینکارش به احساسات ما لطمه زده و مانع موفقیتمان می‌شود.
  • اگر کسی تقاضاهای نامعقولی از ما داشته باشد مثلاً توقع داشته باشد که ما تکالیف درسی او را انجام دهیم، در چنین مواردی نیز باید قاطعانه نه بگوییم زیرا باعث سوء استفاده از ما  می‌شود.

 

داستان دختری با ایمان و شجاع از شهر سنندج

ناهید فاتحی کرجو در سال 1344 در شهر سنندج متولد شد. پدرش محمد فاتحی از اهل تسنن بود. مادرش سیده زینب، شیعه بود. از پدرش وفاداری به سنت پیامبر و از مادرش دوستی ائمه اطهار و پیروی از ولایت را به ارث برده بود. این دختر با ایمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همکاری اش را با نیروهای بسیج و سپاه آغاز کرد. در دوران ناامنی کردستان و در سال 1360 در حالی که به شدت بیمار بود، از سوی گروهک وطن فروش کومله ربوده شد. اخباری دهان به دهان می گشت که کومله دختر 15 ساله ای را در حالی که
دستانش بسته است با سری تراشیده، به جرم پیروی از امام خمینی و همکاری با سپاه در روستاهای کردستان می چرخاند و از این دختر می خواهند که در قبال آزادی خود به امام خمینی توهین کند. امّا بصیرت، ایمان، شجاعت و علاقه او به ولایت و رهبر خود موجب شد که او هرگز سخنی بر علیه امام و رهبر خود بر زبان نراند. (جالب فا) گروهک کومله سرانجام 11 ماه بعد این دختر آزاده و با ایمان را در حالی که ناخن های دست و پای او را کشیده بودند، شهید کردند. جسد او در سنگلاخ های اطراف روستای هشمیز (حومه سنندج) کشف شد. بنا به درخواست خانواده، جسد مطهر این شهیده بزرگوار در بهشت زهرای تهران دفن شد. ناهید امروزه الگویی برای زنان موحد و خداپرست ایران است.

جواب صفحه ۱۲۴ تفکر پایه هفتم

فعالیت 3: بحث گروهی – صفحه 124

✅ چرا باید به سیگار کشیدن و سایر مواد مخدر قاطعانه نه بگوییم؟

زیرا مصرف مواد مخدر و سیگار کشیدن به سلامتی ما آسیب می‌زند و اگر ما در این مورد قاطعانه برخورد نکنیم در دام اعتیار گرفتار می‌شویم و به عوارض خطرناک آن مثل مشکلات تنفسی، طرد شدن از جامعه و… مبتلا می‌شویم.

✅ جرئت ورزی چیست؟

یعنی منفعل و یا پرخاشگر نباشیم و در برابر خواسته‌های دیگران رفتار قاطعانه‌ای داشته باشیم و اجازه ندهیم که به راحتی حقوق و احساسات ما نادیده و زیر پا گرفته شود.

|| JalebFa.ir ||

صفحه ۱۲۵ تفکر هفتم

فعالیت 4: گروهی – صفحه 125

به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه نمایشنامه‌ی کوتاهی بنویسد که موضوع آن درخواست بیجا از یک دوست است. البته فراموش نکنید که شما با آن فرد رودربایستی دارید و می خواهید رابطه‌ی خود را با او حفظ کنید. پاسخ شما یکی از جملات زیر خواهد بود. حداقل چهار نمایشنامه را در کلاس اجرا کنید.

  1. بگویید متأسفم؛ نمیتوانم این کار را انجام دهم.
  2. بله مهم نیست که شما میرنجید؛ اما من دوست ندارم این کار را برای خوشامد شما انجام دهم.
  3. دلایل نپذیرفتن این درخواست را بیان کنید.
  4. موضوع صحبت را تغییر دهید.
  5. بگویید مشکلاتی که دارم برای من کافی است؛ نمیخواهم آنها را بیشتر کنم.
  6. من انتظار نداشتم که شما چنین پیشنهادی به من بدهی.
  7. تو دوست خوبی برای من هستی، اما انتظار نداشتم که چنین حرف هایی را از تو بشنوم.
  8. من چندبار به تو گفتم که اهل این جور کارها نیستم.
  9. تو دوست خوبی نیستی.
  10. من و شما راهمان از یکدیگر جداست.

این فعالیت بایستی در کلاس انجام شود و امکان شرح آن وجود ندارد. اما در زیر برخی توضیحات مفید برای موضوع این درس را برای شما بازنشر میکنم تا بتوانید از آن استفاده کنید.

رفتار قاطعانه در برابر رفتارهای منفعلانه و پرخاشگر وجود دارد. در شیوه‌ی رفتار منفعلانه فرد به دیگران اجازه می دهد که به راحتی حقوق و احساسات او را نادیده گرفته و زیر پا بگذارند. چنین شخصی در ظاهر فردی متواضع، صبور و از خود گذشته و مهربان قلمداد می شود، اما در باطن همیشه از اینکه دیگران از او سوء استفاده می کنند ناراحت است. در نتیجه این افراد دائماً با خود مشکل دارند و میزان رضایت آنها از خودشان همواره پایین است. افرادی که رفتار منفعلانه دارند میل شدیدی به راضی نگه داشتن دیگران از خود دارند، اهل ابراز عقیده نیستند، خود را دست کم می گیرند، اعتماد به نفس ندارند و برای به دست آوردن دل دیگران خود را به هر گونه رنج و زحمتی می اندازند.

در شیوه‌ی رفتار پرخاشگرانه، شخص حقوق دیگران را نادیده می گیرد و شروع به تهدید آنها می کند. افراد پرخاشگر دانسته یا نادانسته از دیگران سوء استفاده می کنند. طرز رفتار آن در دیگران احساس حقارت، جهل و نادانی، خشم، احساس گناه و تقصیر به وجود می آورد. این افراد در واقع از طریق ایجاد یک حالت عاطفی ناخوشایند مثل خشم، غم و احساس گناه در دیگران زمینه را برای سوء استفاده فراهم می کنند. از ویژگی افراد پرخاشگر، طعنه زدن به دیگران، ایجاد ناامیدی و دلسردی در دیگران، استفاده از جملات تحکیم آمیز و آمرانه قضاوتی، برچسب زدن به دیگران، اظهار نظرهای نژاد پرستانه، تحقیر قومیت ها و ملیت ها و جنسیت است.

برخی روش های عملی برای رفتار قاطعانه و توأم با ابراز وجود: رد قاطعانه، تغییر موضوع صحبت، استفاده‌ی مثبت از شوخی، نه گفتن، ابراز وجود همدلانه و…

با ادامه‌ی جواب درس مهارت قاطعیت و جرئت ورزی تفکر هفتم همراه باشید.

|| جالب فا ||

جواب درس مهارت قاطعیت و جرئت ورزی تفکر هفتم

صفحه ۱۲۶ تفکر هفتم

جواب فعالیت درخانه صفحه ۱۲۶ تفکر هفتم

✅ معیارهای شجاعت از نظر شما چیست؟ دلایل خود را ذکر کنید.

بیان کردنِ آزادانه‌ی موضع خود با اعتماد به نفس و رفتار قاطعانه و توأم با ابراز وجود از معیارهای شجاعت است. زیرا در این حالت، شخص ضمن احترام به حقوق دیگران و به رسمیت شناختن افکار و احساسات آنها بر حفظ حقوق شخصی خود ایستادگی می کند و برای افکار و احساسات خویش نیز ارزش و احترام قائل است و از پایمال شدن حقوق خود جلوگیری می‌کند.

||❤ JalebFa.ir ❤||

امیدوارم جواب درس مهارت قاطعیت و جرئت ورزی صفحه ی 123، 124، 125، 126 تفکر هفتم رضایت شما دانش آموزان عزیز کلاس هفتم را جلب کرده باشد و  جالب فا را به خاطر بسپارید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *