- admin
- 22 آذر 1400
- 9:10 ق.ظ
فعالیت های اختیاری تفکر هفتم با جواب
فعالیت های اختیاری تفکر هفتم با جواب
جواب فعالیت های اختیاری تفکر و سبک زندگی هفتم شامل چند موضوع برای فعالیت اختیاری شماره ۱ صفحه ۱۳۸، فعالیت اختیاری شماره ۲ صفحه ۱۴۱ و فعالیت اختیاری شماره ۳ صفحه ۱۴۴ تفکر هفتم با جواب تقدیم شما خواهد شد. برای مشاهدهی موضوع پژوهش برای درس تفکر پایه هفتم تا انتها با جالب فا همراه باشید.
فعالیت های اختیاری تفکر و سبک زندگی هفتم
معلمان میتوانند از بین این فعالیتها برای هر نیمسال تحصیلی، تعدادی از فعالیت های اختیاری تفکر هفتم را برای تحقیق دانش آموزان انتخاب و به آنها معرفی کنند. هر دانش آموز حداقل یک فعالیت تحقیقی را در طول سال تحصیلی انتخاب خواهد کرد. دانش آموزان میتوانند نتیجهی تحقیق را به صورت خلاصه در بخش پایانی کتاب (فعالیت اختیاری تفکر هفتم صفحه ۱۳۸) بنویسند و یا به صورت روزنامه دیواری و جزوات کم حجم منتشر کنند.
موضوع برای فعالیت اختیاری تفکر هفتم
جواب فعالیت اختیاری شماره ۱ تفکر هفتم
در این بخش چند موضوع خوب برای تحقیق تفکر هفتم (فعالیت های اختیاری یا غیر تجویزی) ارائه خواهد شد:
- پیشگیری از اعتیاد
- اصول موفقیت در زندگی
- هدف از زندگی
- عامل اضطراب در امتحان و راهکارهای مقابله با آن
- نکات کاربردی در امتحان
- حافظه و روش های تقویت آن
- مهارت های گوش دادن مؤثر
- مهارت تصمیم گیری، حل مسئله، تفکر خلّاق، تفکر انتقادی، غلبه بر ترس
- مهارت ظاهر شدن در جامعه و حضور در بین مردم
- مهارت همدلی و همدردی، تغذیه سالم، بیماری های شایع در جامعه، خواب و آداب خوابیدن
- مهارت های خواندن
- مهارت انعطاف پذیری
- آداب و رسوم محلی مهارت انتخاب شغل
- مهارت شناخت مراحل زندگی
- مهارت های اقتصادی (کسب درآمد، راه های کسب درآمد، نحوهی استفاده از پول)
- انواع پول
- مزایا و معایب اینترنت
- انتظارات خانواده از ما
- مهارت آرام سازی (آرامیدگی)
- هوش و انواع آن
- افسردگی و دلایل آن
- تنهایی و مهارت های مقابله با آن
- کم رویی و دلایل و راه های مقابله با آن
- مهارت های مقابله با شکست
- دین و بهداشت روانی
- خواص ویتامین ها، خواص مواد معدنی موجود در غذاها
- خواص منابع غذایی (گوشت، لبنیات، ماهی و چربی)
- مهارت های تغذیهی صحیح
- انواع مواد غذایی
- خطرات چاقی
- آداب غذا خوردن (45 مهارت)
- کمک های اولیه (تنفس مصنوعی، ماساژ قلبی، انتقال مصدوم)
- مشکلات تنفسی
- نجات غریق
- درمان سوختگی
- مقابله با آتش سوزی
- مهارت های مقابله با دیابت
- سکته ی قلبی
- مهارت های اولیه در درمان صرع
- شکستگی استخوان
- مسمومیت غذایی
- دندان درد
- گاز گرفتگی توسط سگ و گربه
- کمک های اولیه در زمان نیش عقرب، مار گزیدگی و گزش حشرات
- خونریزی از بینی
- سکسکه
- اسهال
- بالا آوردن مواد غذایی و گازگرفتگی
- گلو درد
- سرمازدگی و گرما زدگی
- فرو رفتن جسم خارجی در چشم و گوش
- مهارت های سفر
- آداب معاشرت با دیگران
فعالیت اختیاری تفکر هفتم با جواب
جواب فعالیت اختیاری تفکر هفتم صفحه 138
در طراحی فعالیت های اختیاری تفکر هفتم استفاده از این چارچوب توصیه می شود:
عنوان فعالیت برگرفته از زمینهی اصلی فعالیت یاددهی-یادگیری پیش بینی شده برای دستیابی به انتظارات عملکردی است و به گونه ای خواهد بود که موجب ایجاد انگیزه و انتظار در مخاطب شود.
در هر فعالیت یک یا دو مضمون پیگیری میشود. این مضامین بار مفهومی فعّالیت را بر دوش دارند. برخی از مضامین در فصل دوم نام برده شده است. با توجّه به نیاز کلاس میتوان از همین مضامین یا مضامین دیگری که با اهداف برنامه هماهنگی داشته باشد استفاده کرد.
انتخاب مضامین میتواند از موضوعات درسی پایه های تحصیلی قبلی و پایه هفتم، وقایع و جریانات روز زندگی، کنجکاویهای دانش آموزان دربارهی محیط طبیعی و اجتماعی پیرامون، و ماورالطبیعه انجام گیرد.
منظور صلاحیت های پایهی تفکر و پژوهش نظیر استدلال، تخیل، حل مسئله، تفکر انتقادی، ابداع و خلق، تفکر سیستمی، کاوشگری، پرسش گری، هدایت مشاهدات، تحلیل، قضاوت براساس شواهد، تصمیم گیری، قضاوت براساس نظام معیار، تأمل در خود، خود ارزشیابی بر اساس نظام معیار است. در هر فعالیت یک یا چند مورد از این صلاحیتها پیگیری میشوند.
مطابق زمان جلسهی آموزشی در دوره ی اول متوسطه است؛ یعنی متناسب با محتوای فعالیت یک یا دو جلسهی 50 دقیقه ای برای اجرا در نظر گرفته می شود.
اهداف فعالیت در دو قالب نوشته می شود؛ قالب اول به صورت :یک بند تشریحی در فعالیت نوشته میشود که در آن هدف یا هدف های کلی به همراه فعالیتهای یاددهی-یادگیری به صورت ضمنی توضیح داده میشود. صورت دوم بیان اهداف در قالب معمول هدف نویسی است. جالب فا
-
انتظارات عملکردی
درهر فعالیت چند انتظار از انتظارات عملکردی برنامه پیگیری می شود. این انتظارات در طرح فعالیت باید مشخص شود.
-
مواد و وسایل آموزشی
تجهیزات، مواد و وسایل پیش بینی شده برای یک جلسه آموزش شامل کاربرگ ها، برگه های ارزشیابی، مواد خواندنی، مواد دیداری و شنیداری و … میباشد. شایان ذکر است به منظور طراحی کاربرگ معلمساخته صفحات سفیدی در آخر کتاب دانش آموز قرار داده شده است.
در این بخش شیوهی آموزش به صورت گام به گام توضیح داده می شود و شامل دستورالعمل ایفای نقشهای پیشبینی شده برای معلم و دانش آموز به منظور مشارکت مؤثر در فرایند یادگیری و مدیریت مناسب بر مواد و رسانه های آموزشی و سایر عوامل و امکانات است. در مهم ترین گام این فرایند معلم، جهت تسهیل گری و هدایت مباحث، از سه دسته سؤال با ویژگی های زیر استفاده میکند.
سؤالات اولیه، توصیف موقعیت است. در این نوع سؤالات از دانش آموزان خواسته میشود آنچه را در داستان شنیده یا در فیلم، تصویر و نمایش یک فعّالیت مشاهده کرده اند بیان کنند. هدف این سؤالات افزایش توانایی مشاهده، دقت و درک دانش آموزان است.
سؤالات دستهی دوم، سؤالاتی است که در آن ابهامات، موقعیت های متضاد، روابط، تغییرات و … موجود در داستان، فیلم و فعالیت مورد سؤال قرار میگیرد. این دسته از سؤالات به دنبال پرورش قوهی تحلیل و استدلال دانش آموزان است؛ لذا از ماهیت و چیستی و چرایی سؤال میکنند.
سؤالات دستهی سوم، یا سؤالات پایانی، یافتههای دانش آموز را به موقعیت زندگی او پیوند میدهند.
-
توصیه های اجرایی
در پاره ای از موارد، لازم است انعطاف خاصی در برنامه لحاظ شود، یا ترتیب اجرا به نحوی تغییر یابد. در این صورت، موارد احتمالی و توصیه های لازم در این قسمت نوشته می شود.
-
فعالیت تکمیلی
در طراحی فعالیتهای یاددهی-یادگیری از تمرین ها و تکالیف تکمیلی، توسعه ای و خلاق برای تقویت و تثبیت آموختهها استفاده میشود. در صورت نیاز به چنین فعالیت هایی در این قسمت طرح به آن اشاره می شود.
در برخی فعالیت ها پیوست ها شامل خلاصه داستان یا داستانهایی است که در آن فعالیت به کار گرفته شده است.