جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • مهر 27, 1400
  • 4:11 ب.ظ
چگونه از روزمرگی خلاص شویم؟

چگونه از روزمرگی خلاص شویم؟

چگونه از روزمرگی خلاص شویم؟

ایستادن بر نوک قله یک کوه بلند یا دیدن یک شیر درنده از نزدیک می‌تواند همیشه ضربان قلب ما را به شدت افزایش دهد. نمونه‌های زیادی از این دست وجود دارد که منجر به سیخ شدن موهای تن‌مان می‌شوند اما برای تجربه هر روزه حس خوشایند شگفتی ناشی از این موارد باید کار و زندگی خود را رها کنیم و همیشه این طرف و آن طرف باشیم. بنابراین شاید نهایتا بتوانیم آخر هفته‌ها را با چنین حسی سپری کنیم اما تکلیف سایر روزهای هفته چه می‌شود؟ باید این روزها را در عذاب طی کنیم تا به آخر هفته‎‌ها برسیم؟ خوشبختانه محققان به نتایجی دست پیدا کرده‌اند که ثابت می‌کند شما حتی بدون ترک خانه خود هم می‌توانید حس شگفتی مشابه موارد بالا را تجربه کنید. در ادامه همراه جالب فا باشید تا از دست روزمرگی روزهای کاری هفته خلاص شوید.

حس شگفتی یا بُهت چیست؟

همانند تجربیاتی که می‌توان از طریق آن‌ها به حس شگفتی یا بُهت دست پیدا کرد، خود این حس هم انواع گوناگونی دارد و بسیار متنوع است. این حس می‌تواند مثبت باشد یا منفی، عمیق باشد یا سطحی اما وجه اشتراک همه آن‌ها این است که حس کوچک بودن را در ما ایجاد کرده و دانش‌مان از جهان هستی را به چالش می‌کشد. هنگامی که با پدیده‌ای عظیم مواجه می‌شویم که فراتر از درکیات‌مان باشد، فک‌مان پایین می‌افتد و صدایی شبیه به “آآآآ…” یا واو یا اوه از دهان‌مان خارج می‌شود؛ در اینجاست که می‌گوییم سراسر وجودمان از حس شگفتی و بُهت پر شده است.

حس شگفتی نه تنها حسی متفاوت نسبت به سایر احساسات در ما ایجاد می‌کند بلکه ما را به واکنشی متفاوت از دیگر احساسات نیز وا می‌دارد؛ در نتیجه همین واکنش است که حس شگفتی منجر به از بین رفتن روزمرگی در ما می‌شود.

با در نظر گرفتن این قضیه که تجربه حس شگفتی تنها در لحظه حال ممکن است، طبق گفته محققان حس بُهت می‌تواند باعث تغییر ذهنیت ما از زمان شود؛ بدان معنی که سبب می‌شود تا حس کنیم زمان بیشتری در اختیار داریم. نتیجه کار این است که صبرمان تقویت می‌شود، حس رضایت بیشتری از زندگی خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم تا تجربیات جدیدتری در زندگی به دست بیاوریم. براساس همین تغییر ذهنیت از زمان، بیش از پیش خلاقیت در تفکرات‌مان هم پدیدار می‌شود.

تحقیق در مورد حس شگفتی، بُهت یا به انگلیسی Awe، تحقیقاتی نوظهور و جدید به حساب می‌آید اما به سرعت در حال افزایش است و به کمک این تحقیقات می‌توانیم درک بهتری داشته باشیم که چرا پس از گذراندن یک روز زیبا در طبیعت، احساساتی مانند آرامش، الهامات زیبا و خوشایند به سراغ‌مان می‌آید. طبیعت با داشتن یک جریان پویا و سرزنده از زندگی همیشه می‌تواند یکی از منابع بی‌پایان حس شگفتی باشد.

شاید یکی از مهم‌ترین جوانب مثبت حس شگفتی ارتقای رفتاری ما نسبت به جامعه است. با متوجه ساختن ما نسبت به این قضیه که در مقایسه با جهان اطراف چقدر کوچک به نظر می‌آییم، حس بُهت و شگفتی به ما یادآور می‌شود که چه وظایفی نسبت به اجتماع داریم. نهایتا این ماجرا به تشویق ما برای گرفتن تصمیمات اخلاقی بیشتر در جامعه منتهی می‌شود و در کنار آن فردی بخشنده‌تر از ما می‌سازد.

مشخصا حس شگفتی علاوه بر رفع روزمرگی ما، تاثیری به مراتب بسیار مهم‌تر در زندگی‌مان دارد تا جایی که این روزها به یک الزام تبدیل شده است. پس نباید تا آخر هفته یا تعطیلات بعدی منتظر بمانیم تا آن را با رفتن به دامان طبیعت تجربه کنیم بلکه باید کاری کنیم که هر روزه در زندگی‌مان موج بزند.

رفع روزمرگی با یک زندگی پُر از شگفتی

خوشبختانه برای تجربه یک حس عمیق از شگفتی نیازی نیست حتما به بالای یک کوه مرتفع بروید و یا خود را در یک جنگل بزرگ گم کنید. حتی گوش دادن به یک آهنگ قدیمی که با آن خاطرات بسیاری دارید هم می‌تواند شما را دچار این حس و هیجان ضروری کند. شاید حتی قبلا بدون اطلاع از چنین ماجرایی هم به صورت اتفاقی یک موزیک ویدیویی قدیمی را دیده باشید و شما را به چندین سال پیش برده و چنان سرحال‌تان کرده که خودتان هم انتظارش را نداشتید. پس با این حساب حتی بدون ترک خانه هم می‌توان حس شگفتی را به وجود آورد و از آن لذت برد.

چنین حسی در طبیعت هم وجود دارد اما در هر گوشه و کنار این دنیا حتی در اتاق‌تان هم می‌تواند شدیدترین نوع آن موجود باشد. البته که منشا این حس تنها به غیر انسان خلاصه نمی‌شود و دیگران هم می‌توانند به همان اندازه و حتی بیشتر در ما حس شگفتی به وجود آورند.

این عامل انسانی می‌تواند همان خواننده موزیک ویدیویی باشد که قبلا به آن اشاره شد یا هر شخص عادی دیگری که محبت زیادی به شما دارد. اکنون دوست دارید هر چه بیشتر از این حس را تجربه کنید؟

تمام چیزی که برای تجربه حس شگفتی بیشتر نیاز دارید این است که به صورت تعمدی خود را در جهت چنین احساساتی در دنیای اطراف‌تان قرار دهید. یک لحظه چشمان‌تان را ببندید و فکر کنید که چه چیزی می‌تواند موهای تن‌تان را سیخ کند؟ به دنبال آن بروید. موردی ساده مثل یک پیاده‌روی را در نظر بگیرید که در آن همسایه جدیدتان را برای اولین بار ملاقات می‌کنید، با هندزفری یک آهنگ شاد و یا فایل صوتی زندگی افراد الهام‌بخش را گوش می‌دهید. این موارد همگی می‌توانند منبع بی‌پایانی از حس بُهت و شگفتی باشند.

مرگ روزمرگی با حضور حس شگفتی

از نظر اکثر افراد یک زندگی سالم، زندگی است که در آن باید تا حدود زیادی خودخواه باشیم وگرنه سلامت روحی خود را به خطر انداخته‌ایم. در یک زندگی سالم تلاش بر این است که ذهن را آرام کرده و تمامی حواس‌پرتی‌ها را برای رسیدن به آرامش درونی از زندگی حذف کنیم. جالب است بدانید که محققان مدتی است به این نتیجه رسیده‌اند احساساتی مانند حس شگفتی که هر چه بیشتر ما را از خود دور کرده و به محیط زندگی و افراد اطراف‌مان نزدیک می‌کنند، در اصل موثرترین احساسات در امر بهبود شرایط روحی‌مان هستند.

پژوهشگران به دنبال راهی هستند تا استفاده از حس شگفتی را نه تنها برای خلاصی از روزمرگی بلکه به عنوان یک راه درمانی باب کنند چون به واسطه حالت مثبتی که در فرد ایجاد می‌کند، تاثیر بسزایی بر شرایط روحی روانی افراد خواهد داشت. در واقع ممکن است همین حس شگفتی و بُهت در پس ماجرای بهبود شرایط بیماران روحی روانی باشد که به روان‌گردان‌درمانی مشغول هستند.

در آینده‌ای نزدیک مطمئنا نتایج بسیار شگفت‌انگیزتری در این مورد منتشر خواهد شد اما بهتر است که تا آن زمان منتظر نمانیم و هر چه زودتر برای خلاصی از شر روزمرگی خود اقدام کنیم. بیایید هر روز به گونه‌ای دنبال تجربه حس بُهت و شگفتی برویم که انگار زندگی‌مان به آن وابسته است تا روزمرگی برای همیشه از زندگی‌تان بار ببندد و برود.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *