جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 14, 1400
  • 8:04 ق.ظ

چگونه گفتگوی درونی منفی خود را از بین ببریم؟

همه ما می‌خواهیم یک زندگی خوب و عالی داشته باشیم، پر از فرصت های شغلی عالی، بهترین خانه ها، بهترین ماشین و … اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید با وجود آن که همه ما چنین چیزهایی را می‌خواهیم، چرا هیچ وقت قادر نبوده‌ایم به دست‌شان بیاوریم؟ به نظر من دلیل اصلی چنین موضوعی در درون ما نهفته است. صدایی درونی و منفی که مداوما در حال گفتن افکار منفی و القای حس شکست است. گفتار یا گفتگوی درونی منفی همیشه به ما القا می‌کند که ما یک شخص ناتوان و ضعیف هستیم و به هیچ وجه قابلیت رسیدن به چنین چیزهایی را نداریم. برای موفقیت قطعا باید جلوی این افکار منفی را گرفت اما چگونه؟ اصلا چطور امکان دارد که بتوانیم با آن روبه‌رو شویم؟ با جالب فا همراه باشید تا تمامی چرا و چگونه ها را در رابطه با گفتگوی درونی منفی بررسی کنیم.

چگونه گفتگوی درونی منفی خود را از بین ببریم؟

انواع گفتگوی درونی منفی

به طور کلی چهار نوع مختلف از گفتگوی درونی منفی وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. فیلتر کردن مشکلات
  2. نسبت دادن مشکلات به خود
  3. فاجعه سازی
  4. برخورد صفر یا صدی با اتفاقات اطراف

فیلتر کردن مشکلات

how to avoid negative self talk 353656776 - چگونه گفتگوی درونی منفی خود را از بین ببریم؟

در این حالت فرد با گفتگوی منفی فقط و فقط روی جنبه های منفی تمرکز کرده و آن ها را بیش از حد بزرگ می‌کند. چنین افرادی فقط بخش کوچک مشکلات را می‌بینند و بخش مهم و بزرگ مثبت را نادیده می‌گیرند.

نسبت دادن مشکلات به خود

افراد دارای این ویژگی خودشان را برای تمامی مشکلات موجود اطراف‌شان مقصر می‌دانند.

فاجعه سازی

فاجعه‌سازها همیشه به دنبال فجایع بزرگ‌تر هستند و یک اتفاق کوچک می‌تواند کل روز آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال اگر یک فرد فاجعه ساز ماشینش صبح پنچر شود تمام روز درگیر خواهد بود و همیشه منتظر اتفاقات بدتر است.

برخورد صفر یا صدی با اتفاقات اطراف

how to avoid negative self talk 453654646 - چگونه گفتگوی درونی منفی خود را از بین ببریم؟

این دسته از افراد موضوعات را به صورت سیاه و سفید می‌بینند و از دید آن‌ها به نحوی اتفاقات اطراف یا خوب است یا بد.

دفعه بعدی که در چنین موقعیتی قرار گرفتید رفتار خود را ارزیابی کرده و تشخیص دهید که کدام یک از این رفتارها گریبان شما را گرفته است؟ اگر احساس کردید که به یکی از چهار دسته بالا تعلق دارید، حتما باید راه حل های آن را هم بررسی کنید زیرا چنین مشکلی تمام زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بسیار مشکل آفرین است.

راه های مقابله با گفتگوی درونی منفی

یکی از دلایل اصلی وجود گفتگوی درونی منفی، کمبود عزت نفس است. عزت نفس یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افرادی است که نه تنها فاقد گفتگوی درونی منفی نیستند بلکه با عزت نفس بالایی که دارند این گفتگو به گفتگوی درونی مثبت تبدیل شده و فرد بیش از پیش شکوفا می‌شود. بنابراین عزت نفس بالا باید همیشه دغدغه اصلی افراد باشد. برای یادگیری راه های عملی افزایش عزت نفس بهتر است به مطلب چگونه عزت نفس بالایی داشته باشیم مراجعه نمایید.

به آن ها گوش دهید و بی توجه نباشید

گاهی اوقات بسیاری از ما برخلاف ویژگی های مثبت‌مان به شدت تحت تاثیر گفتگوی درونی منفی قرار می‌گیرم و متاسفانه خودمان خبر نداریم. تاکنون هربار که با گفتگوی درونی منفی درگیر شده‌اید همیشه به روش نادرست با آن برخورد کرده‌اید اما این‌بار سعی کنید راهکار متفاوتی را انتخاب کنید. درعوض برخورد سخت با مشکل، سعی کنید با مهربانی و آرامی با خودتان صحبت کنید و به آن توجه کنید تا بتوان ریشه موضوع را یافت.

با خودتان مهربان باشید

how to avoid negative self talk 2342342344 - چگونه گفتگوی درونی منفی خود را از بین ببریم؟

با مهربانی با خودتان حرف بزنید و تندخویی و سخنان نادرست را فراموش کنید. اگر چیزی را به دست نیاوردید مشکلی نیست با خودتان مهربان باشید و آن را به راحتی حل کنید، نیازی نیست با عصبانیت برخورد کرده و وضعیت را بدتر کنید. سعی کنید به عنوان یک دوست صمیمی به خودتان نگاه کنید نه کسی که باید سرزنش شود. جدا از آن سعی کنید با افرادی دوست شوید که دید مثبت شما را نسبت به خودتان تقویت کنند تا بهتر با آن کنار بیایید. به طور کلی جوی که در آن قرار دارید به شدت تاثیر گذار است، پس بهتر است آن را به شکل مثبت بهبود دهید.

تلاش نکنید تا همیشه بهترین باشید

اگر هدف شما کمال‌گرا بودن است، قطعا شکست خواهید خورد. هیچ کس عالی نیست، هیچ کس بهترین نیست و هیچ شخصی نمی‌تواند بهترین باشد پس بهتر است که چنین رویکردی را کلا کنار بگذارید. در عوض سعی کنید به جای بهترین بودن بر پیشرفت خود تمرکز کنید. در حقیقت میزان پیشرفت و موفقیت است که اهمیت دارد نه خوب بودن شما.

خودتان را با کسی مقایسه نکنید، نمی‌توان همیشه در صدر قرار داشت اصلا چنین چیزی ممکن نیست. همیشه یک نفر پیدا خواهد شد که بهتر از شما باشد پس به جای آزار دادن خودتان به راحتی با آن کنار بیایید و نگذارید کمال‌گرایی مانع شما شود. برای توانایی و چیزهایی که دارید شکر گذار و خوشحال باشید، نهایت استفاده را از آن ها برده و بر موفقیت تاکید کنید. بدین ترتیب دیگری اثری از گفتگوهای درونی منفی و آزار دهنده باقی نخواهد ماند و توانایی های خود را بهتر خواهید دید.

سخن آخر

اگر دفعات بعد حس کردید در دام گفتگوی درونی منفی قرار گرفته‌اید، راه حل آن را بیابید و به آن گوش دهید تا دلیل مخفی آن ها را قبل از این که دیر شود پیدا کنید. پس از آن شما هم حس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت و درک خواهید کرد که خود واقعی‌تان بسیار از آنچه فکر می‌کنید با ارزش‌تر و تواناتر است.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *