جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • مهر 28, 1400
  • 10:23 ق.ظ
چگونه تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس را متوجه شویم؟

چگونه تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس را متوجه شویم؟

چگونه تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس را متوجه شویم؟

از نظر عمده افراد، افزایش اعتماد به نفس راحت‌تر از افزایش عزت نفس است و البته بیشتر اوقات هم این دو عبارت را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. افراد به جای اینکه با مشکلات و نواقص زندگی‌شان روبه‌رو شوند، خود را پشت کوهی از موفقیت و جوایز فردی پنهان می‌کنند. متاسفانه یا خوشبختانه باید گفت که داشتن لیست بلندبالایی از دستاورد و موفقیت‌های کوچک و بزرگ نمی‌تواند عزت نفس بالا را هم تایید کند چون اصولا عزت نفس ربطی به توانایی‌های شما ندارد. در ادامه با جالب فا همراه شوید تا تفاوت اساسی میان عزت نفس و اعتماد به نفس را به طور کامل متوجه شوید.

what-is-the difference between self confidence and self esteem

در حالیکه بیشتر افراد به سختی در تلاش هستند تا با هر چه طولانی‌تر کردن لیست توانایی‌های خود روزی به عزت نفس برسند، در واقع در حال پر کردن پوچی بزرگی هستند که در درون‌شان قرار دارد. این افراد در راه پر کردن پوچی بزرگ درون خود از موارد مختلفی مانند بالا بردن پایگاه اجتماعی، افزایش صفرهای حساب بانکی، املاک، روابط اجتماعی و البته جنسی و بسیاری موارد دیگر به بدترین و اغراق‌آمیزترین شکل ممکن بهره می‌گیرند.

اکنون احتمالا در ذهن‌تان می‌گویید پس این تفاوت بزرگ بین عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟ همراه باشید.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به انگلیسی؛ اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس در انگلیسی به شکل عبارت Self-Confidence بیان می‌شود. واژه Confidence، از ریشه لاتینی fidere می‌آید که به معنای to trust یا همان اعتماد کردن است. پس Self-Confidence به معنای اعتماد کردن به خود یا به عبارتی دقیق‌تر، اعتماد کردن به توانایی و استعداد خود در دستیابی به یک موفقیت فردی است. یک فرد دارای اعتماد به نفس آماده پذیرفتن چالش‌های جدید بوده و فرصت‌های مختلف را به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کند. این افراد در شرایط سخت با اوضاع کنار می‌آیند و مسئولیت‌پذیر هستند.

همانطور که اعتماد به نفس بالا منجر به داشتن یک تجربه موفق می‌شود، تجربیات موفق هم به افزایش اعتماد به نفس می‌انجامند. با وجود اینکه تجربیات موفق به صورت کلی روی اعتماد به نفس فرد تاثیرگذار هستند اما واقعیت این است که تجربیات موفق در هر زمینه‌ای بیشتر روی اعتماد به نفس ما در همان زمینه تاثیرگذار هستند. مثلا ممکن است فردی در خواندن و آشپزی اعتماد به نفس بالایی داشته باشد اما در مواجهه با مسائل ریاضی یا سخنرانی چندان به خودش اعتماد نداشته باشد.

در غیاب اعتماد به نفس، این شجاعت است که به داد فرد می‌رسد. اعتماد به نفس تنها در قلمرو دانسته‌ها به درد می‌خورد و در سرزمین ناشناخته‌ها و ترس‌ها این شجاعت است که پا به میدان می‌گذارد. بر فرض مثال شخصی را در نظر بگیرید که اعتماد به نفس کافی برای یک شیرجه ده متری را ندارد مگر اینکه یک بار پیش از آن، شجاعت به خرج داده و شیرجه ده متری را امتحان کرده باشد. شجاعت صفت باارزش‌تری است چون توان بیشتری می‌طلبد و اشخاص شجاع هم اکثرا افرادی با توانایی‌های نامحدود هستند.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در جایی مشخص می‌شود که همه می‌توانیم به طور واضح فاصله بین این دو را ببینیم. در واقع کاملا ممکن است که شما در اوج اعتماد به نفس فاقد عزت نفس باشید مانند خواننده یا فرد مشهوری که توانایی خواندن در مقابل هزاران نفر در کنسرت‌هایش را دارد اما در اثر اوردوز مواد مخدر خودکشی می‌کند. البته عکس این قضیه هم می‌تواند رخ دهد و کسی که فاقد اعتماد به نفس است، دارای عزت نفس بالایی باشد.

عزت نفس به انگلیسی؛ عزت نفس چیست؟

عزت نفس در انگلیسی به شکل عبارت Self-Esteem بیان می‌شود. واژه Esteem، از ریشه لاتینی aestimare می‌آید که به معنی value یا ارزش و بها است. در واقع عزت نفس، ارزیابی شناختی و عاطفی ما از ارزش وجودی خودمان است. در مفهومی دیگر، عزت نفس یک فضای درونی است که در آن فکر می‌کنیم، حس می‌کنیم و عمل می‌کنیم و البته ارتباط ما با خودمان، دیگران و جهان اطراف را انعکاس می‌دهد.

افراد دارای عزت نفس بالا، نیازی به تکیه به عوامل خارجی مانند شرایط مالی، جایگاه اجتماعی و انگشت‌نما بودن (به صورت مثبت) ندارند. آن‌ها نیازی به عصایی به نام نوشیدنی‌های الکلی، مواد مخدر، رابطه جنسی و از این دست موارد ندارند تا خودشان را سر پا نگه دارند و حس خوبی داشته باشند. از طرفی دیگر، برای خودشان احترام خاصی قائل هستند، مراقب سلامتی‌شان هستند، با هر فردی دوست نمی‌شوند و مواظب محیط اطرافشان هستند.

این دسته از افراد به راحتی می‌توانند خودشان را به صورت کامل وقف افراد نزدیک و پروژه‌های کاری‌شان کنند چون ترسی از شکست و تهدید شدن اعتماد به نفس‌شان ندارند؛ واهمه‌ای از جواب نه شنیدن و جواب نه دادن ندارند. هر چند که وجودشان از فولاد نیست و هم ناراحت می‌شوند و هم ناامید اما موانع سر راهشان نه می‌توانند به آن‌ها ضربه مهلک وارد کنند و نه وجودشان را تضعیف کند. با تکیه بر قدرت تاب‌آوری بالا، این افراد از تجربیات و روابطی که موجب پیشرفت‌شان شود استقبال می‌کنند، تا حدودی ریسک‌پذیرند و با چیزهای ساده خوشحال و شاداب می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین مشخصه‌های آن‌ها، بخششی است که دارند چون به سادگی خودشان و دیگران را می‌بخشند.

اکنون که به تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس پی برده‌ایم و می‌دانیم که عزت نفس یعنی چه پس بهتر است هر چه بیشتر به عزت نفس بها بدهیم. اعتماد به نفس در رده بعدی قرار دارد و ابتدا قبل از هر موردی باید تلاش کنیم عزت نفس خود را بالا ببریم. پس هر چه زودتر به مطلب چگونه عزت نفس بالایی داشته باشیم مراجعه کرده و مسیر زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *