جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 11, 1400
  • 5:26 ب.ظ

چرا افراد نابینا برای خواندن از سر انگشتان استفاده میکنند صفحه ۶۰ علوم پنجم

چرا افراد نابینا برای خواندن از سر انگشتان استفاده میکنند صفحه ۶۰ علوم پنجم

امروز براتون مطلبی با عنوان زیر براتون آماده کردیم که امیدواریم مورد استفاده قرار بگیره و حتما در قسمت کامنت ها دیدگاهتون رو به اشتراک بزارید :

چرا افراد نابینا برای خواندن از سر انگشتان استفاده میکنند صفحه ۶۰ علوم پنجم

خط بریل خط برجسته ای است که به کمک آن افراد نابینا می توانند بخوانند و بنویسند، اینجور افراد به کمک حس لامسه با مردم و یا افراد مثل خودشان ارتباط برقرار می کنند، تعداد گیرنده های لمسی در برخی از بخش های بدن بیشتر از جاهای دیگر است. از جمله این جاها نوک انگشتان است. این افراد از انگشتان خود برای خواندن استفاده میکنند .

نتایج بررسیهای ما نشان می دهند روشی وجود دارد که با آن مغز در فقدان حس بینایی، حس لامسه را شتاب می بخشد. به اعتقاد ما توانایی پردازش سریع اطلاعات احتمالا با کیفیت زندگی افراد نابینا افزایش می یابد. به طوریکه از بین افراد نابینای مادرزاد، نابینای پس از تولد و افراد سالم، افراد نابینای مادرزاد از حداکثر سرعت پردازش اطلاعات لامسه ای برخوردارند.

در رابطه با این‌که چرا افراد نابینا حس لامسه بهتری دارند همواره ۲ ایده با هم در رقابت بوده‌اند. اکنون ما به این نتیجه رسیدیم که در این مورد وابستگی به حس لامسه می‌تواند جواب نزدیک‌تری به این سوال باشد. چرا که در این آزمایش افراد نابینا که ساعت‌های زیادی را به مطالعه خط بریل مشغولند عملکرد بسیار بهتری نسبت به دیگر همتایان و افراد سالم داشتند. در حالی که آزمایش حساسیت لب‌ها نشان داد که عملکرد افراد سالم و نابینا در این عضو تقریبا یکسان است.

شرکت‌کنندگان انگشت خود را روی صفحه‌ای بدون حرکت قرار می‌دادند که سوراخ‌هایی در آن قرار داشت. پس از این زیر این صفحه میله‌هایی به نوک انگشتان فرد چسبانده می‌شد که هر کدام طرح و نقش خاص خود را داشت. سپس از فرد سوال می‌شد که طرح یا نقش روی میله چه بوده است. این آزمایش برای لب‌ها هم اجرا شد. نتایج حاکی از آن بود که نه تنها افراد نابینا عملکرد بهتری نسبت به افراد سالم داشتند بلکه در میان افراد نابینا آنهایی که تبحر زیادی در خواندن خط بریل داشتند از سایرین بهتر بودند.

نتایج این آزمایش می‌تواند به چگونگی ارتقای حس لامسه در افراد کمک کند که می‌تواند کاربردهای مختلفی در زندگی آینده آنها داشته باشد

چرا افراد نابینا برای خواندن از سر انگشتان استفاده میکنند صفحه ۶۰ علوم پنجم

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *