پاسخ فعالیت‌های درس‌های اول تا سوم علوم دوم دبستان

پاسخ فعالیت‌های درس‌های اول تا سوم علوم دوم دبستان

امروز براتون مطلبی با عنوان زیر براتون آماده کردیم که امیدواریم مورد استفاده قرار بگیره و حتما در قسمت کامنت ها دیدگاهتون رو به اشتراک بزارید :

درس اول :

ایستگاه فکر :صفحه ی ۱۵

کدام یک می تواند مشاهدات خود را دقیق بیان کند ؟ چرا ؟

سمیه – چون برگه ی یادداشت خود را به همراه دارد ولی مینا برگه ی یادداشت خود را گم کرده و نمی تواند مشاهدات خود را دقیق بیان کند .

——————————————————————————————-

درس دوم :

گفت و گو کنید :صفحه ی ۱۷

چرا هوا در تصویراول آلوده شده است ؟ چون تعداد ماشین ها در تصویر زیاد است .

چگونه می توانیم هوایی سالم داشته باشیم ؟ به جای ماشین های شخصی از ماشین های نقلیه ی عمومی مثل مترو و اتوبوس استفاده کنیم – استفاده از دوچرخه – کاشتن درخت – ساختن کارخانه در اطراف و دور تر از شهر ها –

علم و زندگی :صفحه ی ۱۷

هوای آلوده چه اثراتی بر زندگی جانوران و گیاهان دارد ؟ به سلامت جانوران و گیاهان آسیب می رسد و باعث خشک شدن گیاهان و باعث کوتاه شدن عمر انسانها و حیوانات می شود.

فعالیت :صفحه‌ي۱۷

۱- چه می بینید؟ دود داخل شیشه جمع می شود .

۲- اگر در بطری را باز کنیم چه می شود ؟ دود به آرامی از بطری خارج می شود .

۳- چه اتفاقی می افتد ؟ قسمتی از دودها با آب به ته ظرف می رود

آب چه رنگی می شود ؟ آب تیره و به رنگ خاکستری می شود .

سوال صفحه ی ۱۸

چرا این جانوران از بین رفته اند ؟ به دلیل ریختن آشغال ها – ریختن فاضلاب خانه ها – ریختن فاضلاب ها و مواد سمی کارخانه ها به داخل رودخانه ها و دریا ها

سوال صفحه ی ۱۹:

انسان از آب چه استفاده هایی می کند ؟ در آبیاری زمین های کشاورزی – خوردن – پخت و پز –

شست و شو – گردش و تفریح به وسیله ی کشتی و قایق – حمل و نقل –

سوالصفحه ی ۱۹ :

جانوران و گیاهان از آب چه استفاده هایی می کنند ؟ برای شست و شو و خوردن و بعضی حیوانات برای زنده ماندن به آب نیاز دارند مانند : ماهی

گفت و گو کنید صفحه ی ۱۹ :

اگر آب رودخانه ای خشک شود برای جاندارانی که در آن رودخانه و اطراف زندگی می کنند چه اتفاقی می افتد ؟ جانورانی که در داخل آب زندگی می کنند می میرند و جانورانی که در اطراف آن زندگی هستند زندگی برایشان سخت و کم کم از بین می روند .

علم و زندگی صفحه ی ۲۰ :

از معلم خود بپرسید در تصفیه خانه چگونه آب رودخانه را به آب قابل آشامیدن تبدیل می کنند ؟

آب رودخانه ها پشت سد جمع می شود به سمت تصفیه خانه می روند به این ترتیب که مواد اضافی و گل و لای آب با کمک صافی گرفته می شود و بعد با کمک مواد ضدعفونی مانند کلر آب ضد عفونی می شود میکروب در آب از بین می رود سپس با کمک لوله آب را ار تصفیه خانه به منازل انتقال می دهند .

سوال صفحه ی ۲۱ :

ما چگونه می توانیم به حفظ محیط زندگی جانداران کمک کنیم ؟ با نریختن آشغال در محیط زیست – با درختکاری –

درس سوم :

مشاهده کنید صفحه ی ۲۳ :

چه مقدار از توپ روشن می شود ؟ نیمی از توپ که در مقابل نور است روشن و نیمی دیگر که پشت به نور است تاریک می شود .

گفت و گو کنید صفحه ی ۲۳ :

روز و شب چگونه به وجود می آید ؟ از گردش کره ی زمین به دور خودش در مدت ۲۴ ساعت شب و روز به وجود می آید .

آزمایش کنید صفحه ی ۲۵ :

آیا تغییر دمای آب به سرعت اتفاق می افتد ؟ چگونه ؟ خیر – آب نیز مانند زمین کم کم گرمای خود را از دست می دهد و سرد می شود .

ایستگاه فکر صفحه ی ۲۵ :

آیا صبح که خورشید طلوع می کند زمین به طور ناگهانی گرم می شود ؟ خیر – زمین به آرامی گرم می شود .

آیا عصر که خورشید غروب می کند زمین به طور ناگهانی سرد می شود ؟ خیر – گرم و سرد شدن زمین به آرامی صورت می گیرد .

گفت و گو کنید صفحه ی ۲۷ :

به نظر شما نور خورشید بر زندگی ما و سایر جانداران چه اثری دارد ؟ غذاسازی در گیاهان به وسیله ی نور خورشید است – بسیاری ازجانداران فعالیت های شبانه روزی خود را به کمک نور خورشید انجام می دهند .

آزمایش کنید صفحه ی ۲۸ :

جواب : دانه هایی که داخل پارچه و پشت پنجره ی اتاق بودند بهتر رشد کرده اند چون گرمای خورشید باعث شده است تا آن ها جوانه بزنند ولی دانه هایی که داخل پارچه در داخل یخچال بوده اند به دلیل نبودن گرمای خورشید هنوز جوانه نزده اند .

درباره این مطلب نظر دهید !