جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آذر 22, 1400
  • 12:09 ب.ظ

جواب سوالات و معنی درس هشتم دریا قلی فارسی ششم ابتدایی

جواب سوالات و معنی درس هشتم دریا قلی فارسی ششم ابتدایی

درس هشتم فارسی ششم ابتدایی به صورت کامل از جمله متن و معنی درس و شعر دریا قلی فارسی کلاس ششم و همچنین جواب سوالات درک مطلب های صفحه ۶۰، بخوان و بیندیش تندگویان و درک و دریافت صفحه ۶۴ به همراه معنی کلمات و هم خانواده و متضاد واژه های درس هشتم دریاقلی فارسی ششم ابتدایی در این صفحه تقدیم شما خواهد شد.

متن درس دریا قلی فارسی ششم

در ابتدا متن درس دریا قلی نوشته ی محمدرضا ترکی که در صفحه های ۵۸، ۵۹ و ۶۰ درس هشتم فارسی ششم ابتدایی آمده است را می‌خوانیم:

در تاریخ، انسان‌های بسیاری بوده اند که همه‌ی توان و جان خود را برای رسیدن به هدف خویش فدا کرده اند و گاهی نجات مردمی یا آینده‌ی ملتی به هوشیاری و فداکاری و تصمیم بهنگام و جان فشانیِ به موقعیت نفر یا جمعی محدود، وابسته می‌شود. در همه‌ی جوامع بشری، فداکاری چنین انسان‌هایی را ارج می‌نهند و تلاش می‌کنند خاطره‌ی آنها را در تاریخ و ادبیات و آثار هنری خود حفظ کنند.

در داستان‌های کهن ایرانی، آرش، دلاور مردی بود که وقتی قرار شد کمانداری ایرانی، تیری رها کند و هرجا که تیر فرود آمد، مرز ایران باشد، دلیرانه بر قلّه‌ی دماوند برآمد و تیری در چلّه‌ی کمان نهاد و با پرتاب کردن آن، سرزمین ایران را از بیگانگان رهایی بخشید و جان خود را در این راه فدا کرد. خاطره‌ی این جان فشانی در راه پاسداری از میهن، هنوز در یادها زنده است. این سرزمین در هر روزگاری، پهلوانان و نام‌آوران بی‌شماری را در خود پرورانده است.

شهید دریا قلی سورانی یکی از دلاور مردان دوران دفاع مقدس بود که در نخستین ماه‌های جنگِ تحمیلی با فداکاری شگفت‌انگیز خود، مانع سقوط شهر آبادان شد. شغل دریاقلی، اوراق فروشی بود. او در آن هنگام به همراه فرزند خردسال خود در گورستانی از اتومبیل‌های فرسوده در کوی ذوالفقاری در حاشیه‌ی آبادان زندگی می‌کرد. در یک شب تاریک، ناگهان متوجه شد که سربازان دشمن بعثی به صورتی غافلگیرکننده از رودخانه‌ی بهمن‌شیر گذشته اند و می‌خواهند شهر محاصره شده‌ی آبادان را به اشغال کامل خود در بیاورند. دریاقُلی، فوراً بی سر و صدا سوار بر دوچرخه شد و به راه افتاد.

دریا قُلی در آن شب پاییزی نهم آبان ماه ۱۳۵۹ با همه‌ی توان و قدرت، رکاب می‌زد. انگار کسی در گوشش می‌گفت: دریاقُلی رکاب بزن، همه چیز به جوانمردی تو وابسته است. اگر کوتاهی کنی، همه‌ی شهر و دیار نابود خواهد شد.

دریاقلی! رکاب بزن، یا علی بگو                     چشم انتظارِ همّت تو، دین و میهن است

فردا اگر درنگ کنی، کوچه‌های شهر              میدانِ جنگ تن به تن و تانک با تن است

از راه اگر بمانی و روشن شود هوا                  تکلیف شهر خاطره‌های تو، روشن است

دریا قُلی! به وسعتِ دریاست نام تو                  تاریخ در تلفّظِ نامِ تو اَلکَن است

( معنی شعر دریا قلی رکاب بزن یا علی بگو را در بخش بعدی مشاهده خواهید کرد)

اما دریاقلی، همچو دریایی خروشان بود، با تمام وجود تلاش می‌کرد از میان گشتی‌های دشمن و آتش خمپاره‌ها بگذرد و زودتر از سربازان بعثی، خود را به شهر برساند.

درس دریا قلی (درس هشتم) فارسی ششم ابتدایی

او توانست، کوی ذوالفقاری تا شهر آبادان را در کوتاه‌ترین زمان، رکاب بزند و خود را به سرعت به شهر برساند و با فریادهایش، مردم و مدافعان شهر را از نفوذ دشمن با خبر کند.

مردم و مدافعان آبادان، بی‌درنگ به هر وسیله‌ای که ممکن بود در برابر دشمن به کار آید به مقابله با دشمن پرداختند و توانستند در نبردی نابرابر، که در تاریخ دفاع مقدس به نام عملیات کوی ذوالفقاری معروف است، نفوذ دشمن را به آبادان ناکام بگذارند و او را با تلفات بسیار و شکستی سخت به عقب برانند

دریاقلی در همین نبرد به شدّت زخمی شد و در راه انتقال به پشت جبهه به شهادت رسید. مزار این شهید دلاور در بهشت زهرا(س) در تهران قرار دارد.

بی شک اگر دریاقلی در آن شبِ سرنوشت‌ساز، دچار ترس و تردید می‌شد و اگر تنها به نجات خود و خانواده‌اش می‌اندیشید یا اگر اندکی کوتاهی می‌کرد و نمی‌توانست به موقع خود را به شهر برساند، خدا می‌دانست چه اتفاقات ناگواری می‌افتاد!

💛❤💜

معنی شعر درس دریا قلی فارسی ششم

در این بخش معنی شعر ها و ابیات درس دریا قلی فارسی ششم که در بخش قبل متن کامل آن را خواندید، مشاهده می‌کنید:

معنی شعر صفحه ۵۹ درس هشتم دریا قلی فارسی ششم

دریاقلی! رکاب بزن، یا علی بگو                     چشم انتظارِ همّت تو، دین و میهن است

ای دریا قلی رکاب بزن و یا علی بگو (از حضرت علی کمک بگیر و مصمم‌تر بشو). دین اسلام و کشور ایران، منتظر اراده‌ی قوی تو می‌باشند.

فردا اگر درنگ کنی، کوچه‌های شهر              میدانِ جنگ تن به تن و تانک با تن است

اگر عجله نکنی و دیر برسی، فردا کوچه‌های شهر، میدان جنگِ تن به تن و تانک با انسان می‌شود.

از راه اگر بمانی و روشن شود هوا                  تکلیف شهر خاطره‌های تو، روشن است

اگر در مسیر توقف کنی تا هوا روشن شود، شهرِ خاطره‌های تو ویران حواهد شد.

دریا قُلی! به وسعتِ دریاست نام تو                  تاریخ در تلفّظِ نامِ تو اَلکَن است

دریاقلی، اسم تو به بزرگیِ دریاست؛ اسم تو آنقدر بزرگ است که حتب تاریخ نیز هنگام به زبان آوردن اسمت، به لکنت می‌افتد.

معنی شعر دریا قلی درس هشتم فارسی ششم ابتدایی

 

💛❤💜

جواب درک مطلب درس دریا قلی فارسی ششم

جواب سوالات درک مطلب های صفحه ۶۰ فارسی ششم درس هشتم

1️⃣ منظور از مصراع چشم انتظار همت تو دین و میهن است چیست ؟

یعنی دین و میهن، منتظرِ اراده‌ی قوی و پولادین تو هستند و اگر مکث کنی، به اسلام و ایران آسیب وارد خواهد شد.

2️⃣ به نظر شما میان کار آرش با دریاقلی چه شباهتی هست ؟

هم آرش و هم دریاقلی، جان خویش را برای دفاع از میهن در برابر دشمن فدا کردند.

3️⃣ چرا دریاقلی توانست چنان کار بزرگی انجام دهد ؟

زیرا دریا قلی ترس و تردید به خود راه نداد و تصمیم گرفت تا به جای خودش و خانواده‌اش، میهنش را نجات بدهد. 

4️⃣ اگر به جای دریاقلی بودید چگونه رزمندگان را از وجود دشمن آگاه می کردید ؟

من هم مانند دریاقلی سوار بر دوچرخه شده و فورا خودم را به شهر می‌رساندم تا با فریادهایم رزمندگان را از وجود دشمن باخبر سازم.

پیشنهادی: جواب سوالات درس هشتم نگارش ششم ابتدایی

دانش زبانی درس هشتم فارسی ششم دبستان

توجه به نشانه‌های نگارشی به خواندن بهتر و درک معنی و مفهوم متن، کمک می‌کند. منظور از نشانه‌ های نگارشی به کاربردن علامت‌ها و نشانه هایی است که خواندن و در نتیجه فهم مطالب را آسان می‌کند.

چند نمونه از نشانه‌های پر کاربرد عبارت است از:

  1. نقطه (.): علامتی است که توقف در خواندن را نشان می‌دهد و در پایان جمله می‌آید.
  2. ویرگول یا درنگ نما (،): نشانه‌ای برای درنگ کوتاه است که میان عبارت‌ها یا جمله‌ها و برای جدا کردن کلمه یا عبارت توضیحی یا جدا کردن اسم‌های اشخاص و … به کار می‌رود.
  3. دو نقطه (:): پیش از نقل قول مستقیم، هنگام توضیح دادن، شمردن اجزای یک چیز و هنگام معنی کردن کلمه به کار می‌رود.
  4. علامت سؤال (؟): در پایان جمله‌های پرسشی یا برای نشان دادن شک و تردید یا ریشخند و … به کار می‌رود.
  5. نشانه‌ی بیان عاطفه یا تعجّب (!): در پایان جملات تعجبی و جمله‌هایی به کار می‌رود که یکی از حالات عاطفی مثل آفرین، تأکید، افسوس، آرزو، دعا، ندا و … در جمله باشد.

کارگاه درس پژوهی درس هشتم فارسی ششم

1️⃣ داستانی از شهدای حماسه ساز دفاع مقدس انتخاب کنید و در گروه بخوانید و درباره‌ی عناصر و ویژگی‌های آن گفت و گو کنید.

برای مشاهده ی جواب این سوال، اینجا کلیک کنید: داستانی از شهدای حماسه ساز دفاع مقدس انتخاب کنید

2️⃣ داستانی در مورد عشق به میهن بیابید و در کلاس تعریف کنید.

همچنین برای مشاهده‌ی جواب این سوال، بر روی این لینک کلیک کنید: داستانی در مورد عشق به میهن

💛جالب فا 💜

بخوان و بیندیش تندگویان فارسی ششم

جنگ در مناطقِ جنوبی و غربی میهن عزیز ما تازه آغاز شده بود. در یکی از جبهه‌ها، نیروهای دشمن در حدود چهل پنجاه نفر از هموطنان ما را به اسارت گرفته بودند. وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز در میان این اسیران بود.

محمدجواد تندگویان در خرداد ماه سال 1329 در جنوب شهر تهران به دنیا آمد. محیط خانه، او را از همان دوران کودکی با اسلام و قرآن و درس محبت به خاندان پیامبر آشنا کرد. زینت خانه شان کتاب بود. پدرش کتابها را با صدای بلند می‌خواند و او آنچه را می‌شنید در حافظه‌ی خود، نگه می‌داشت و برای دوستانش بازگو می‌کرد. تندگویان در دوران تحصیل، دانش آموزی جدی و ساعی بود و بیشترِ خرج تحصیل خود را از راه کار کردن تأمین می‌کرد. یکی از اقدامات مردمی برای رشد و گسترش فرهنگ اسلامی در آن سالها، تأسیس هیئت های جوانان در جنوب شهر بود. این هیئت ها با کمک افراد متدیّن شکل می‌گرفت. جواد با حضور در یکی از این هیئت‌ها، که در محله‌ی خانی آباد تشکیل شده بود، تلاش های انقلابی خود را به طور جدی آغاز کرد. جهان پهلوان تختی هم در این جلسات، شرکت می‌کرد.

پس از پایان دوره‌ی دبیرستان در امتحان ورودی چند دانشگاه قبول شد و از آن میان تحصیل در رشته‌ی مهندسی پالایش نفت در دانشکده‌ی نفت آبادان را انتخاب کرد.

در دانشکده‌ی نفت آبادان در کنار تحصیل علم، دانشجویان را با حقایق اسلام آشنا و به مبارزه با حکومت شاه تشویق می‌کرد. پس از پایان دانشکده، در دوره‌ی سربازی، به جرم انتشار اعلامیه‌ی رهبر محبوب خود، امام خمینی که در آن زمان در کشور عراق در تبعید به سر می‌برد، دستگیر شد و به زندان افتاد. جالب فا، در دوره‌ی زندان، همزمان با تحمل انواع شکنجه به دفاع از اسلام و گسترش مطالعات خویش ادامه داد. هم زمان با نخستین سالهای آزادی وی از زندان، قیام‌های مردمی برای شکل گیری انقلاب اسلامی آغاز شد. مهندس تندگویان، که تحقق همه‌ی امیدها و آرزوهای خود را در پیروزی انقلاب اسلامی می‌دید، همراه با ملت به پا خاسته‌ی ایران به صحنه‌ی مبارزه، قدم گذاشت. شهید تندگویان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدیر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب شد و پس از چندی به عنوان وزیر نفت در دولت جمهوری اسلامی ایران انتخاب گردید. در شهریور ماه همان سال (1359)، نیروهای عراقی به کشور ما حمله کردند و جنگ آغاز شد. پالایشگاهِ آبادان و لوله های انتقالِ نفت به شدت آسیب دید. تندگویان مرتباً در کنار کارگران و مهندسان و در نزدیکی صحنه های پرخطر جنگ، حضور می یافت. در یکی از همین بازدیدها بود که در تاریخ 9/8/1359 همراه معاونان خویش به اسارت نیروهای دشمن درآمد. همین که متوجه شدند او وزیر نفت است، وی را به بغداد بردند.

جواب درک و دریافت بخوان و بیندیش تندگویان فارسی ششم
بخوان و بیندیش تندگویان درس هشتم فارسی ششم

تندگویان در زندان‌های بغداد نیز از یاد خدا و تلاوت قرآن غافل نبود؛ زیر شکنجه های بی‌رحمانه‌ی دژخیمان حکومت صدام، مانند کوهی استوار ایستادگی و مقاومت کرد.

جنگ تحمیلی پس از هشت سال، با فداکاری و دفاع دلیرانه‌ی مردم ایران پایان یافت و مبادله‌ی اسیران آغاز شد. اسیران جنگی که در زندان های صدام گرفتار بودند، به میهن بازگشتند و مردم قدرشناس ایران به گرمی از آنان استقبال کردند. این رزمندگان فداکار را به پاس ایثار و استقامتشان آزادگان نامیدند؛ اما از تندگویان دلاور، خبری نشد.

دولت جمهوری اسلامی ایران برای آزادی مهندس تندگویان، تلاش فراوان کرد و به همه‌ی مدعیان دروغین حقوق بشر، شکایت نوشت اما تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. سرانجام، معلوم شد که این مهندس شجاع، که همه‌ی وجودش از ایمان به خدا و عشق به اسلام و انقلاب سرشار بود، زیر شکنجه‌ی ظالمانه‌ی نیروهای دشمن، غریبانه به شهادت رسیده است؛ اما تاریخ شهادت او را کسی نمی‌داند. آنان که می‌دانند، خاموش مانده‌اند. عاقبت، یوسف گم گشته پیدا شد و پیکر پاک او را در آذر ماه سال 1370 پیچیده در پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران به وطن بازگرداندند.

زندگینامه‌ی شهید تندگویان با کمی کاهش

💛💜

معنی دلا دیدی آن عاشقان را

معنی شعر بخوان و بیندیش تندگویان فارسی ششم

دلا دیدی آن عاشقان را ؟

ای دل، آیا آن عاشقان را دیدی؟

جهانی، رهایی در آوازشان بود

در آواز آنها، به اندازه ی یک جهان، آزادی و رهایی وجود داشت

و در بند، حتّی

و حتی هنگامی که اسیر بودند

قفس، شرمگین از شکوفاییِ شوقِ پروازشان بود!

زندان هم از برانیگخته شدنِ آرزویِ پروازِ آنها خجالت زده بود.

معنی درس تندگویان فارسی ششم شعر دلا دیدی آن عاشقان را

💛💜

درک و دریافت بخوان و بیندیش تندگویان فارسی ششم

جواب درک و دریافت صفحه ۶۴ درس تندگویان فارسی ششم

1️⃣ به نظر شما چرا اسیران جنگی در دوران دفاع مقدس آزاده یا آزادگان نامیده شده اند ؟

زیرا آنها رزمندگانی بوده اند که از بند اسارت، آزاد شدند.

2️⃣ در این متن به کدام یک از داستان های قرآنی اشاره شده است؟ ارتباط آن را با این متن توضیح دهید.

متن تندگویان بخوان و بیندیش به داستان قرآنیِ یوسف پیامبر اشاره دارد. یوسف پبامبر سالهای طولانی از خانه‌ی پدرش دور مانده بود و نهایتاً به زادگاهش برگشت و پدرش را دید. مثل داستان شهید تندگویان که او هم سالها در بندِ رژیم بعثی عراق اسیر بود و نهایتاً پس از شهادت، پیکر پاکش به ایران بازگشت و در خاک وطن دفن شد.

در بخش بعدی معنی کلمات و هم خانواده و متضاد واژه های درس هشتم فارسی ششم ابتدایی را مشاهده خواهید کرد.

معنی کلمات درس هشتم فارسی ششم

معنی کلمات دریا قلی فارسی ششم

الکن :

کسی که زبانش به هنگام صحبت گیر می‌کند (لکنت زبان)

اوراق فروشی :

مکانی که در آن، پاره‌های اتومبیل یا وسایل دیگر فروخته می‌شود.

بعثی :

نیروهای ارتش عراق در زمان صدام

بی‌درنگ :

فوری و بدون توقف

جان فشانی :

فدا کردن جان

ریشخند کردن :

مسخره کردن

مدافعان :

جمع مدافع، دفاع کنندگان

❤❤

معنی کلمات درس تندگویان فارسی ششم

اقدامات :

جمع اقدام، کارها

اُسَرا :

جمع اسیر

تأمین کردن :

فراهم‌کردن

تحقّق :

درست شدن، به حقیقت پیوستن

دژخیمان :

دشمنان

ساعی :

سعی‌کننده، کوشا

شرمگین :

خجالت‌زده

مُتدیّن :

دیندار

❤❤

هم خانواده درس 8 فارسی ششم

  • بعثی: بعث، بعثت، باعث
  • مدافعان: مدافع، دفاع، دافعه، دفع
  • اوراق: ورق، ورقه، ورقات
  • هدف: اهداف، مستهدف، هادف
  • تصمیم: مصمّم، تصمیمات، صمیمی، صمیمیّت
  • شهید: شاهد، مشهود، مشاهده، شهادت
  • سقوط: سقط، ساقط، اِسقاط
  • اشغال: مشغول، شغل، اشتغال
  • محاصره: حصر، محصور، حصار

❤❤

متضاد درس هشتم دریا قلی فارسی ششم

مدافعان ≠ مهاجمان

شرمگین ≠ سربلند

بسیاری ≠ اندکی

نجات ≠ گمراهی

هوشیاری ≠ غفلت

فداکاری ≠ خودخواهی

بیگانگان ≠ دوستان

زنده ≠ مرده

جنگ ≠ صلح

خردسال ≠ پیر

وابسته ≠ مستقل

امیدوارم از جواب سوالات درس هشتم فارسی ششم ابتداییمعنی، هم خانواده و متضاد کلمات درس 8 دریاقلی فارسی ششم دبستان) استفاده کرده باشید. برای دسترسی به سایر دروس از برچسب های زیر استفاده کنید و باز هم به جالب فا سر بزنید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *