سوال
1️⃣ مانند نمونه واژه هایی از متن درس بیابید و در شکل بنویسید.
پاسخ
سوال
2️⃣ با توجّه به علامت ها و واژه های نوشته شده، جمله های متناسب با آنها را از متن درس پیدا کنید و بنویسید.
پاسخ
بزد تیغ و بنداخت از بر، سرش. فروریخت چون رود خون از برش.
رخش، میکوشد تا با کوفتن سم بر زمین، رستم را از وجود اژدها آگاه کند.
رستم، با پشت سر گذاشتن هفت مرحلهی بسیار دشوار و خطرناک، یاران خود را از بند دیوان، نجات می دهد و به ستایش یزدان می پردازد:
سوال
3️⃣ 🅰 یک نمونه مبالغه که در صحبتهایتان به کار میبرید، بنویسید.
مثال: صد دفعه گفتم ⬅ در اصل گوینده صد بار نگفته، بلکه چند بار تکرار کرده است.
پاسخ
دو ساعته ما رو اینجا علاف کردی! ⬅ اینگونه نیست که واقعاً دو ساعت اونجا منتظر بودیم بلکه فقط زمان زیادی منتظر بودیم.
انقدر اینجا بمون تا علف زیر پات سبز بشه ⬅ منظور این است که حتی اگه مدت بسیار زیادی هم اینجا منتظز باشی فایدهای ندارد.
از سرما یخ زدم ⬅ این مبالغه رو وقتی خیلی سردمون هست به کار میبریم اما هیچوقت تا حالا به طور واقعی منجمد نشدیم!
مخم سوت کشید ⬅ وقتی از یه مسئله پیچیده ای خیلی تعجب میکنیم اینگونه مبالغه میکنیم اما در واقع اصلاً مخمون صدایی نمیده 😁
سوال
3️⃣ 🅱 معنای دور و معنای نزدیک کنایهی زیر را بنویسید.
پاسخ
سوال
1️⃣ بیت زیر را به نثر ساده باز نویسی کنید.
پاسخ
خروشید و جوشید و برکند خاک 🏇 ز سمش زمین شد همه چاک چاک
معنی این بیت که در حال نوصیف حرکت رخش (اسب رستم) میباشد:
شیهه ای بلند کشید و با ضربات سُمّش زمین تکه تکه شد و خاک بلند شد.
سوال
2️⃣ برای موفقیت در زندگی، به نظرتان چه خان هایی پیش رو دارید؟
پاسخ
یکی از لازمههای موفقیت در زندگی اجتماعی، داشتن تحصیلات است. برای رسیدن به درجات بالای علمی، خانهای مختلفی پیش روی ما قرار دارد که از همین امتحانات پایه ششم ابتدایی گرفته تا کنکور و … ادامه خواهد داشت.
سوال
3️⃣ یک نمونه مبالغه از متن درس ذکر کنید و آن را توضیح دهید.
پاسخ
یکی از مبالغه های درس هفت خان رستم کلاس ششم همین بیت سوال اول است:
ز سمش زمین شد همه چاک چاک: این یک مثال برای مبالغه هست زیرا اسب آنقدر قدرت ندارد که با پاهایش زمین را تکه تکه کند بلکه شاعر قصد دارد قدرت اسب و تلاش او را به رخ بکشد.
یک مثال دیگر برای مبالغه درس پنجم نگارش ششم ابتدایی:
فرو ریخت چون رود، خون از برش: این هم مبالغه است چون هیچ موجودی آنقدر خون ندارد که باعث تشکیل رود بشود بلکه شاعر قصد داشته بزرگ بودن اژدها را تصویرسازی کند.
سوال
1️⃣ از پنجره ی کلاس به بیرون نگاه کنید و آنچه را می بینید در یک بند بنویسید.
پاسخ
پنجرهی کلاس ما دریچه ای است به روی یک دنیای کوچک، یک طرف را که نگاه کنی دانش آموزان کلاس اولی که هنوز با خانه جدیدشان (مدرسه) سازگار نشدهاند و غرق در دنیای بچگانهی خود هستند و در سمت دیگر حیاط، همکلاسیان ششمی من در حال پچ پچ و خندیدن با هم هستند. حیاط دنیای کوچک دو دروازه بزرگ برای فوتبال بازی کردن در زنگ ورزش دارد اما در زنگ تفریح تبدیل به میله بارفیکس بچه های پر جنب و جوش مدرسه میشود. و ناظمی که او هم از پنجرهی دفتر مدیریت مدرسه در حال نظارهی دانش آموزان است تا مبادا به خودشان آسیبی بزنند.
سوال
2️⃣ چشمان خود را ببندید و حس خود را درباره ی صداهایی که می شنوید بنویسید.
پاسخ
چشمانم را بسته ام و صدای گنجشک ها که روی درخت بزرگ حیاط ما درحال جیک جیک کردن هستند به گوشم میخورد. یعضی وقت ها فکر میکنم که گنجشک ها میخواهند چیز مهمی را به ما بگویند که اینگونه با شور و شوق آواز میخوانند.
وقتی سکوت همه جا را فراگرفته صداهایی به گوشت میخورد که تاکنون به آن توجهی نمیکردی درست مثل تیک تیک ساعت. اکنون به گذر زمان بیشتر توجه میکنم؛ هر صدای ثانیه شمار ساعت به من میگوید که عمر در گذر است و باید از آن به خوبی استفاده کرد و شاد زیست.
سوال
3️⃣ برداشت خود را از ضرب المثل نوش دارو بعد از مرگ سهراب در یک بند بنویسید.
پاسخ
این ضرب المثل به ما میگوید که هرکاری تنها در زمان خودش ارزش دارد و اگر کاری به موقع انجام نشود ممکن است سودمندی خودش را از دست بدهد و فایده ای نداشته باشد. درست مثل نوش دارویی که رستم پس از مرگ سهراب تهیه کرد و دیگر سودی به حال فرزندش نداشت.
سوال
الف) به جمله های زیر دقت کنید:
پاسخ
واژه ی بنابراین یکی دیگر از واژه هایی است که میان دو جمله می آید و علّت، سبب و دلیل را بازگو میکند.
ب) جاهای خالی را با اما، ولی، بنابراین، و کامل کنید.
چند وقت پیش داستانی درباره ی خیر و شر خواندم. اینکه سال ها پیش خیر و شر برای شنا کردن به دریا رفتند اما شر زودتر از آب بیرون آمده و لباس های خیر را پوشید. بنابراین خیر هم برای اینکه برهنه نماند، مجبور شد لباس های شر را بپوشد. و حالا سالهاست که آدمها خیر و شر را اشتباه میگیرند.
سوال
1️⃣ از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
پاسخ
همان گنج دنیا و کاخ بلند نخواهد بُدَن مر تو را سودمند
سخن مانَد از تو همی یادگار سخن را چنین خوار مایه مدار
سوال
2️⃣ جمله های نوشته شده را در جورچین زیر شماره گذاری کنید و داستان آن را بخوانید.
پاسخ
داستان به صورت مرتب شده:
عنوان داستان: نگهبان کاروان