- admin
- 30 آبان 1400
- 7:54 ق.ظ
جواب درس یازدهم نگارش ششم ابتدایی
جواب درس یازدهم نگارش ششم ابتدایی / گام به گام پایه ششم
جواب املا و دانش ادبی صفحه 68 درس یازدهم نگارش ششم ابتدایی
سوال
1️⃣ شکل صحیح کلمات را انتخاب کنید.
پاسخ
- الف) دانشآموزان (انشای – انشاء) خود را در کلاس خواندند.
- ب) معلم گفت: نام (شهدای – شهداء) انقلاب ما در تاریخ جاویدان باقی میماند.
همانطور که نشان داده شد، لغات: انشای و شهدای، صحیح هستند
سوال
2️⃣ با توجه به متن درس، جدول زیر را کامل کنید.
پاسخ
همانطور که در عکس فوق مشاهده کردید، کلمات اینها هستند:
- انشا
- حادثه
- زیبایی
- چراغی
- ساعت
سوال
3️⃣ در هر یک از جمله های زیر شهید به چه چیزی تشبیه شده است؟
پاسخ
- شهدا خورشیدند. (خورشید)
- چون چراغی است که در خانهی ما میسوزد. (چراغ)
- چون شقایق سرخ است. (گُلِ شقایق)
جواب صفحه ی ۶۹ نگارش ششم ابتدایی
سوال
1️⃣ داستان زیر را تا سه سطر ادامه دهید.
پاسخ
…ولی ناگهان دید که همه دور هم جمع شدهاند. جلوتر رفت و فهمید که یکی از همرزمانش مجروح شده و از بدنش خون زیادی رفته است. آری، آن صدای ملکوتی، شهادتین خواندنِ همرزمش بود. درحالی که لبخند بر لب داشت شهید شد و روحش به آسمان پَر کشید.
سوال
2️⃣ جملههای زیر را کامل کنید.
پاسخ
- شهید همچون گل لاله است که قطرههای خونش مانندِ برگهای گل لاله فدای میهن شد.
- شهدا چون کوههای استوار در برابر دشمنان این آب و خاک ایستادند.
- شهدا همیشه زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی میخورند.
جواب کارگاه نویسندگی صفحه 70 درس 11 نگارش ششم
سوال
1️⃣ در مورد یکی از شهدایی که میشناسید گزارشی تهیه کنید و در دو بند بنویسید. (عنوان مناسبی برای گزارشتان پیدا کنید.)
پاسخ
آشنایی با شهید همت
محمد ابراهیم همت متولد ۱۲ فروردین ۱۳۳۴ در شهرضا است. وی علاوه براینکه که از فرماندهانِ ارشدِ سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق به شمار میآمد، معلم نیز بود. ابراهیم همت پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۱ مدت کوتاهی را در جبهه جنگ لبنان و اسرائیل گذراند، سپس به ایران بازگشت و در جبهههای جنگ ایران و عراق در عملیاتهایی، چون فتحالمبین، بیتالمقدس، رمضان و خیبر مسئولیتهایی را عهدهدار بود که در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۶۲ در جزیرهی مجنون در جریان عملیات خیبر به شهادت رسید.
سوال
2️⃣ گزارش ساده ای از آنچه امروز در مدرسه دیده اید، بنویسید.
پاسخ
امروز وقتی به مدرسه رسیدم، ظاهرِ متفاوتی از مدرسه مشاهده کردم؛ طرحِ جدیدی بر روی دیوارِ داخل مدرسه رنگ آمیزی شده بود و زیبایی خاصی به مدرسهی ما بخشیده بود. وقتی به داخل ساختمان مدرسه رسیدم بر روی تابلوی نصب شده بر روی دیوار، چند رورنامه دیواری جدید نصب شده بود و بچهها در حال نگاه کردن به آنها بودند.
سوال
3️⃣ فهم خود را از ضرب المثل تو نیکی می کن و در دجله انداز در یک بند بنویسید.
پاسخ
مفهوم این ضربالمثل این است که خوبی یا بدی در این دنیا بی پاسخ نمیمانَد و اگر کار خوبی انجام دهیم، خدا هم هنگام سختیها و مشکلات ما را یاری میکند.
یعنی ما باید تا وقتی که در رفاه و آسایش هستیم به دیگران خوبی کنیم تا وقتی که ما هم دچار مشکل شدیم، خداوند دست ما را بگیرد و به ما کمک کند.
جواب درک متن صفحه 72 درس 11 نگارش ششم ابتدایی
سوال
الف) در سال های گذشته با نشانه های ربط امّا، ولی، و، نیز و… آشنا شدید. حالا به جمله های زیر توجه کنید:
اگرچه هوا تاریک شده بود امّا پسرک به راحتی راه خانه را پیدا کرد.
اگرچه رسیدن به موفّقیت کار دشواری به نظر می رسد امّا با تلاش و پشتکار می توان به آن رسید.
کلمه ی مشخّص شده، یکی دیگر از کلمه هایی است که جمله ها را به یکدیگر ربط می دهد.
ب) متن زیر را با که، و، اگرچه، امّا، ولی کامل کنید.
پاسخ
در زمان های قدیم، یک گرگ و یک روباه با یکدیگر دوست بودند. گرگ در یک روز سرد زمستانی، هنگامی که برف سنگینی باریده بود، برای پیدا کردن غذا بیرون رفت. همین طور که دنبال غذا می گشت، به کوهی رسید و در آنجا روباه را دید که به کوه تکیه داده بود. گرگ گفت: «سلام روباه ای کاش تو هم با من به شکار می آمدی! اگرچه من همه جا را گشته ام؛ ولی چیزی پیدا نکرده ام.» روباه با لحن دوستانه ای گفت: «متأسّفم دوست عزیز! می خواهم به تو کمک کنم، اما باید این کوه را نگه دارم. اگر تو این کوه را نگه داری، من می روم و برای تو و خودم شام خوبی می آورم.»
سپس روباه به سمت گرگ پرید و گرگ هم به سمت کوه. ساعتها گذشت ولی روباه برنگشت و دست و پشت گرگ خسته شده بود؛ امّا صبر کرد. بعد از مدّتی فهمید که روباه برنخواهد گشت.
جواب هنر و سرگرمی صفحه 74 درس ۱۱ نگارش ششم ابتدایی
سوال
1️⃣ از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
پاسخ
به داد و دهش یافت آن نیکویی تو داد و دهش کن، فریدون تویی
چنینیم یک سر، که و مِه همه تو خواهی شبان باش، خواهی رمه
سوال
2️⃣ پاسخ سؤالات را در جدول بنویسید، سپس با حروف خانه های علامت دار، رمز جدول را پیدا کنید.
پاسخ
- مهم ترین لغت نامه توسّط وی گردآوری و تألیف شد: دهخدا
- سراینده ی شعر درد عشقی کشیده ام که مپرس: حافظ
- از شاگردان نزدیک بوعلی سینا: بهمنیار
- به معنی واژه و کلمه: لغت
- کتابی که اطّلاعات گوناگونی در آن آورده شده باشد: دایرة المعارف
- درختی که باعث جاودانگی می شود: درخت علم
- سوره ای در قرآن به معنی ستایش: حمد
- به معنای غرفه و اتاق: حجره
- برای رسیدن به آن باید تلاش کرد: موفقیت
- پاداش نمازگزاران: بهشت
- به معنای اوّلین: نخستین
- رمز جدول: ابوعلی سینا