جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 9, 1400
  • 4:21 ب.ظ

چگونه گیاه کرفس بکاریم؟

پرورش کرفس با استفاده از ساقه آن روشی جالب و ارزان است و می‌تواند مهارت شما را در باغبانی هم افزایش دهد. کرفس یک گیاه مدیترانه‌ای و پر خاصیت است که به دلیل فواید زیاد و ویژگی های مثبتی که دارد بسیار مشهور است. ممکن است کرفس در هر شرایط آب و هوایی قادر به رشد کردن نباشد اما خوشبختانه می‌توان آن را با استفاده از ساقه باقی‌مانده‌اش دوباره در گلدان و در منزل پرورش داد. در ادامه با جالب فا همراه باشید تا با روش خانگی پرورش کرفس آشنا شوید.

چگونه گیاه کرفس بکاریم؟

آماده سازی ساقه کرفس در یک کاسه

how to grow celery from a stalk 54676758 - چگونه گیاه کرفس بکاریم؟

ساقه کرفس را جدا کنید

با استفاده از یک چاقوی بزرگ و تیز قسمت انتهایی کرفس را به اندازه ۲/۵ تا ۵ سانتی‌متر ببرید. با این روش ریشه برای رشد آماده خواهد شد و مواد معدنی کافی را دریافت خواهد کرد بدون اینکه جیزی از دست دهد.

  • ساقه بریده شده را با استفاده از پارچه یا حوله، به طور کامل خشک کنید.
  • دقت داشته باشید که انتهای ساقه را باید به خوبی شستشو دهید و ذرات گل و حشرات کوچک را از آن دور کنید.

ساقه را در یک ظرف عمیق و مناسب قرار دهید و آن را با آب گرم پر کنید

آب گرم موجود در ظرف شرایط رشد را برای ساقه شبیه سازی می‌کند و ساقه هم هم زمان رشد خواهد کرد. میزان آب باید کافی باشد اما نه به اندازه‌ای که به طور کامل ساقه را بپوشاند.

  • از یک کاسه یا ظرف مناسب استفاده کنید و اطمینان پیدا کنید که به راحتی می‌توان ساقه را درون آن قرار داد.
  • به اندازه‌ی درون کاسه آب بریزید که تقریبا ۲/۳ ساقه را پوشش دهد.

ساقه را به مدت ۵ الی ۷ روز در یک جای مناسب نگه دارید

how to grow celery from a stalk 4355657665 - چگونه گیاه کرفس بکاریم؟

نور کافی برای رشد ساقه بسیار حیاتی است و باید به طور میانگین ۷ الی ۸ ساعت در معرض نور خورشید باشد زیرا برای رشد به نور کافی و مناسب نیاز دارد. گیاه جدید باید انرژی لازم را به دست آورد.

  • اگر در منزل جای مناسب و نورگیری ندارید می‌توانید نور مصنوعی را جایگزین کنید.

آب را به طور منظم عوض کنید

وقتی که کرفس شروع به رشد کردن می‌کند میزان زیادی از آب درون ظرف را جذب می‌کند در نتیجه باید آب درون ظرف را به طور مرتب عوض و آن را با آب تازه پر کنید. برای پرورش کرفس به آب بیشتری نیاز است.

  • روزانه آب درون ظرف را بررسی کنید و ببینید که آیا هنوز ۲/۳ ساقه را پوشش داده است یا کم‌تر شده است. اگر سطح آب پایین‌ بیاید باید دوباره آن را پر کنید.
  • آب درون ظرف را هر ۳-۲ روز یک بار عوض کنید. وجود آب تازه برای رشد گیاه بسیار صروری و حیاتی است مخصوصا اگر بخواهید ساقه گیاه به خوبی رشد کند.

انتقال ساقه کرفس به درون خاک

how to grow celery from a stalk 547567768 - چگونه گیاه کرفس بکاریم؟

نشانه های آماده بودن ساقه را بررسی کنید

بعد از ۷ – ۵ روز می‌توان شاخه های تازه را دید که از ساقه بیرون آمده‌اند، این ساقه های جوان نشان می‌دهند که ساقه آماده است تا در گلدان کاشته شود. جدا از آن نشانه های دیگری هم هستند که آماده بودن ساقه برای کاشتن را تایید می‌کنند.

  • انتهای ساقه به تدریج به رنگ قهوه‌ای تبدیل شده، کم کم بافت خود را از دست داده و تحلیل می‌رود. شاید دیدن چنین چیزی نگران کننده باشد اما این بخشی از فرایند رشد گیاه است زیرا ساقه قدیمی کم کم از بین خواهد رفت و مواد معدنی خود را به شاخه های جدید خواهد داد.
  • شاخه های تازه بیرون آمده کم کم باز می‌شوند و برگ هایشان پدیدار خواهد شد. این قطعی ترین نشانه برای کاشت گیاه در گلدان است.

دو سوم گلدان را با خاک گلدان پر کنید

در این قسمت حتما لازم نیست از مقدار گفته شده پیروی کنید زیرا شکل و اندازه گلدان ها متفاوت است اما به هر حال مقدار گفته شده معقول ‌تر است اما باز هم به انتخاب شما بستگی دارد.

  • از یک گلدان مناسب برای پرورش کرفس استفاده کنید. در کل انتخاب گلدان مهم است زیرا باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا گیاه بتواند به خوبی رشد کند.
  • گلدان را به طور کامل پر نکنید. بعد از اینکه ساقه را در خاک قرار دادید باید در قسمت بالایی گلدان جای کافی وجود داشته باشد تا بتوانید دوباره روی ساقه خاک بریزید زیرا پس از کاشت باید ساقه را با خاک پوشاند به اندازه‌ای که فقط شاخه ها بیرون بمانند.

کاشت ساقه

به آرامی ساقه را بیرون بیاورید و آن را در خاک قرار دهید. دقت کنید که ساقه را باید در مرکز گلدان قرار دهید سپس به آرامی آن را باخاک بپوشانید به اندازه‌ای که فقط شاخه های تازه بیرون بمانند.

گیاه کرفس تازه را آبیاری کنید

how to grow celery from a stalk 45654677 - چگونه گیاه کرفس بکاریم؟

گیاه تازه باید به اندازه کافی آب دریافت کند تا به رشد خود ادامه دهد اما باید دقت کنید که بیش از حد آن را آبیاری نکنید. هیچ قانون خاصی در زمینه آبیاری وجود ندارد اما نکاتی در این زمینه وجود دارد که به آبیاری بهتر گیاه تازه کمک می‌کند.

  • خاک درون گلدان را بررسی کنید، اگر حس کردید که رطوبت کمی دارد و خشک شده است، بهتر است گیاه را آب دهید.
  • گیاه جدید را بررسی کنید، اگر متوجه نقطه های زرد و قهوه‌ای شدید احتمالا به اندازه کافی آبیاری نمی‌کنید. کرفس به آب زیادی نیاز دارد اگر شاخه های آن کوچک و ضعیف بود نشان از کم آبی گیاه است. استفاده از آب پاش هم گزینه خوبی است اما باید روزانه گیاه را آب داد.

شاهد رشد گیاه جدید باشید

how to grow celery from a stalk 57657978 - چگونه گیاه کرفس بکاریم؟

با فراهم بودن نور و آبیاری کافی خواهید دید که گیاه به خوبی رشد خواهد کرد و در نهایت می‌توان آن را برداشت و میل کرد.

  • به طور معمول ۵ ماه زمان لازم است تا گیاه کرفس تازه به خوبی رشد کند و پرورش کرفس شما نتیجه دهد.
  • پس از برداشت، همین فرایند را می‌توان تکرار کرد، در حقیقت هیچ هزینه اضافی نخواهد داشت و به راحتی می‌توان آن را تکرار کرد.
دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *