جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 6, 1400
  • 12:05 ب.ظ

چگونه نخ دندان بکشیم؟

گاهی اوقات مسواک زدن به تنهایی برای بیرون آوردن تکه های غذا کافی نیست و باید با استفاده از نخ دندان بقیه تکه های اضافی را بیرون آورد. استفاده از نخ دندان مزیت های بسیاری دارد از جمله از بین بردن بوی بد دهان و همچنین حفظ سلامت دندان ها. ممکن است نخ دندان کشیدن در ابتدا کمی مشکل باشد اما به مرور زمان مانند هر کار دیگری آسان‌تر خواهد شد.البته سعی کنید به نخ کشیدن به عنوانی مهارت لازم برای حفظ سلامتی دهان و دندان نگاه کنید زیرا همانطور که از آن خبر دارید تنها مسواک زدن کافی نیست. در ادامه با جالب فا همراه شوید تا اصول اصلی نخ دندان کشیدن را بررسی و روش های متفاوت آن را یاد بگیریم.

چگونه نخ دندان بکشیم؟

شیوه صحیح نگه داشتن نخ دندان

how to floss 4353543 compressed - چگونه نخ دندان بکشیم؟

اندازه مناسب نخ دندان کشیدن

افراد تازه کار بهتر است از تکه نخ دندان بلندتری استفاده کنند زیرا کنترل بهتری بر آن خواهند داشت؛ ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌متر از نخ می‌تواند کافی باشد. پس از تمیز کردن دندان ها بخش کثیف آن را جدا کرده و با بخش تازه آن دندان دیگر را تمیز کنید. به طور کلی برای کسی که تازه نخ دندان کشیدن را شروع کرده‌ است کنترل نخ و استفاده از آن کمی دشوار خواهد بود همچنین به دلیل نیاز به چرخش آن در بین دندان ها استفاده از اندازه های کوتاه مناسب برای افراد تازه کار مناسب نیست پس بهتر است فعلا از اندازه گفته شده استفاده کنید و به مرور آن را کوتاه‌تر کنید.

  •  می‌توان از تکه نخ های کوتاه هم استفاده اما در این صورت پس از استفاده باید تکه دیگری را برای دندان بعدی جدا کرد.

روش درست نگه داشتن نخ

انتهای نخ را از طرفین به دور انگشت وسط هر دو دست بپیچید اما دقت کنید که نباید بیش از حد آن را سفت کنید زیرا ممکن است باعث زخمی شدن انگشتانتان و یا پاره شدن نخ دندان شوید. به طور معمول نخ باید کمی شل باشد تا بتوان به راحتی از آن استفاده کرد.

انگشت های نخ دندان کشیدن

how to floss 324324456546 compressed - چگونه نخ دندان بکشیم؟

۱ تا ۳ اینچ (۷٫۶ تا ۲٫۵) سانتی‌متر از نخ را جدا کرده و آن را با استفاده از انگشت شست و سبابه هردو دست نگه دارید و سعی کنید فاصله گفته شده را در بین دو دستتان به وجود بیاورید. به شکل بالا دقت کنید، با استفاده از دو انگشت گفته شده نخ را نگه دارید و فاصله گفته شده را مشخص کنید. هدف از این کار جدا کردن بخش تمیز و بخش استفاده شده از یکدیگر است بدین ترتیب بخشی که قرار است با آن دندان هایتان را تمیز کنید جدا خواهد شد و پس از استفاده بخش تمیز نخ جایگزین آن می‌شود.

  • ممکن است اندازه گفته شده مناسب نباشد، در صورت نیاز اگر می‌توان آن را بزرگتر هم کرد.

تمیز کردن دندان ها با نخ دندان کشیدن

how to floss 324234234 compressed - چگونه نخ دندان بکشیم؟

شروع کار با نخ دندان

همیشه از دو دندان جلوییتان شروع کنید و آن را به یک عادت تبدیل کنید و سپس کار را با یکی از طرفین ادامه دهید. همیشه پس از تمیز کردن دندان های جلویی از یک طرف خاص شروع کنید تا به یک عادت تبدیل شود. درواقع اگر همیشه از یک جهت و یک شیوه کار نخ دندان کشیدن را انجام دهید، آن را به یک عادت تبدیل خواهید کرد و به مرور در انجام داد آن بهتر خواهید شد.

  • هنگام کشیدن نخ دندان، از یک الگوی پیروی کنید تا تمامی دندان ها تمیز شوند.

شدت و کیفیت نخ دندان کشیدن

نخ را آرام آرام در بین دندان هایتان قرار دهید سپس به آرامی آن را حرکت دهید تا اجرام موجود در بین دندان را خارج سازد. هنگام نخ کشیدن، نباید بیش از حد پایین رفت زیرا ممکن است به لثه هایتان آسیب بزند. ممکن است تازه کار ها بیشتر درگیر چنین مشکلاتی شوند اما نیازی به نگرانی نیست زیرا به مرور زمان و با کسب تجربه بیشتر در نخ کشیدن چگونگی کنترل نخ را یا خواهید گرفت.

  • نخ را بیش از حد پایین نکشید زیرا به لثه ها آسیب خواهد زد و ممکن است باعث خون ریزی شود.

شکل درست قرار دادن نخ دندان در دهان

how to floss 35435345 compressed - چگونه نخ دندان بکشیم؟

پس از قرار گیری نخ در بین دندان ها، آن را به شکل یک نیم دایره تنظیم کنید تا بتوان کناره های دندان را تمیز کرد. نخ را بالا و پایین کنید و تمامی گوشه و کنار آن را تمیز کنید اما هنگام پایین رفتن و رسیدن به خط لثه مواظب باشید زیرا ممکن است به لثه هایتان آسیب بزنید.

  • تمیز کردن قسمت پایینی دندان ها بسیار مهم است اما در عین حال باید مواظب آسیب رسیدن به لثه هم باشید.

مدت کشیدن نخ دندان بین دندان‌ها

از بالا به پایین نخ کشیدن را شروع کنید و ۸ تا ۱۰ بار نخ را در بین دندان ها بکشید سپس کناره های دندان را تمیز کنید. با این کار دیگر نیازی نیست نگران تکه های غذای باقیمانده باشید زیرا خطرناک ترین محل تجمع آن ها کناره های دندان است.

  • اگر احساس می‌کنید که هنوز دندان هایتان به درستی پاک نشده‌اند بخش دیگری از نخ را جدا کرده و دوباره نخ کشیدن را تکرار کنید.

جایگزین کردن قسمت کثیف نخ

پس از استفاده از یک بخش نخ دندان و کثیف شدن آن، تکه دیگری را جدا کرده و نخ کشیدن را ادامه دهید. استفاده از نخ تازه هم از نظر بهداشتی بهتر است و هم باعث تمیزتر شدن دندان هایتان خواهد شد.

  • در ابتدای نخ کشیدن، ممکن است دچار خون ریزی لثه شوید اما نیازی به نگرانی در مورد آن نیست اما اگر ۵ – ۳ روز پس از اولین بار نخ دندان کشیدن خون‌ریزی داشتید بهتر است به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

نخ کشیدن دندان های آسیاب عقبی

how to floss 342342344 compressed - چگونه نخ دندان بکشیم؟

تمیز کردن دندان های عقبی کمی مشکل تر از دندان های دیگر است زیرا دسترسی به آن ها کمی‌ سخت‌تر از بقیه دندان ها است. سعی کنید به آرامی قسمت پشتی دندان های آسیاب را هم تمیز کنید تا تکه های باقیمانده را از آن خارج کنید.

  • اغلب پوسیدگی ها و مشکلات دهان و دندان در قسمت پشتی دندان ها قرار دارد زیرا دسترسی به آنجا کمی مشکل‌تر از قسمت های دیگر است و اغلب غذای بیشتری در آنجا باقی‌ می‌ماند.

نخ کشیدن دندان های ردیف پایین

بعد از اتمام دندان های بالایی، دندان های پایینی را هم نخ بکشید اما دقت کنید که داشتن یک الگو برای نخ کشیدن بسیار ضروری است چون همانطور که گفته شد داشتن الگو به شما کمک می‌کند تا تمامی دندان ها اصولی تمیز شوند.

  • برای کشیدن نخ دندان باید از یک عادت خاص پیروی کرد زیرا دندان ها از طریق یک الگو بهتر تمیز خواهند شد. پس الگوی خاص خودتان را داشته باشید.

استفاده از آب یا دهان شویه پس از نخ دندان کشیدن

how to floss 45654647 compressed - چگونه نخ دندان بکشیم؟

بعد از اتمام نخ کشیدن، دهانتان را با استفاده از آب یا دهان شویه تمیز کنید تا تکه های باقیمانده بیرون بیایند البته این کار نه تنها به خارج ساختن باقیمانده ها کمک می‌کند بلکه حس تازگی خوبی را هم القا می‌کند.

  • از یک دهان شویه کلرهگزیدین استفاده کنید تا کوچکترین اثر باکتری ها و عوامل پوسیدگی از بین بروند. بدین ترتیب یک مانع دفاعی قوی اطراف دندان ها و لثه هایتان شکل خواهد گرفت.
  • دهان شویه فلوراید هم گزینه خوبی است زیرا همزمان با تمیز کردن از پوسیدگی دندان ها نیز جلوگیری می‌کند.

حفظ سلامت دندان و دهان با نخ دندان کشیدن

how to floss 45243425 compressed - چگونه نخ دندان بکشیم؟

نخ کشیدن دندان؛ روزی یک بار

بهتر است روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید چون بیشتر از آن موجب آسیب رسیدن به لثه هایتان خواهد شد. هر شب قبل از خواب و پس از اتمام آخرین وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید و پس از آن با استفاده از دهان شویه اثر آن را تقویت کنید تا دندان های سالمی داشته باشید.

  • اگر در پایان متوجه غذای اضافی در بین دندان هایتان شدید، می‌توان دوباره آن قسمت را از نخ دندان کشید.

کشیدن نخ دندان قبل از مسواک

پس از استفاده از نخ دندان تکه های غذا بیرون می‌آیند و می‌توان به راحتی آن ها را با مسواک زدن تمیز کرد اما اگر پس از مسواک زدن از نخ استفاده کنید ممکن است تعدادی از تکه های غذا در داخل دهان باقی بماند.

  • دندانپزشک های متفاوت راهکار های متفاوتی برای استفاده از نخ دندان دارند. بهتر است قبل از استفاده نخ، با دندان‌پزشکتان مشورت کنید تا بهترین راهکار و روش را به شما معرفی کند.

جایگزین نخ دندان

استفاده از نخ دندان برای جفظ سلامت دهان و دندان بسیار ضروری است اما اگر در استفاده از نخ دندان دچار مشکل می‌شوید بهتر است از جایگزین های آن استفاده کنید. خوشبختانه امروزه جایگزین های زیادی برای نخ دندان وجود دارد و می‌توان هرکدام از آن ها را به راحتی تهیه و استفاده کرد؛ با دندان پزشک خود مشورت نمایید. البته که با کشیدن نخ دندان شما به دنبال سفید کردن دندان های خود هستید و می‌خواهید از آن‌ها مراقبت نمایید. بنابراین مطلب چگونه دندان هایمان را سفید کنیم می‌تواند روش‌های کاربردی و سریعی را به شما ارائه دهد.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *