جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 1, 1400
  • 4:16 ب.ظ

چگونه شبکه‌های اجتماعی وقت ما را هدر می‌دهند؟

چگونه شبکه‌های اجتماعی وقت ما را هدر می‌دهند؟

همه ما تاکنون وقت و انرژی زیادی را صرف شبکه های اجتماعی کرده‌ایم اما حتی یک بار هم به این فکر نکرده‌ایم که دقیقا این کار چه تاثیری روی زندگی‌مان گذاشته است. وقت و زمانی که ما در شبکه های اجتماعی هدر می‌دهیم غافل‌گیرکننده است. در ادامه با جالب فا همراه شوید تا شواهد و مدارک زیادی را برای به اثبات رساندن ضرر شبکه های احتماعی به زندگی شما نشان دهیم. البته در کنار آن روش‌هایی کاربردی برای ترک این معضل هم پیشنهاد می‌شود.

ضرر و زیان شبکه های اجتماعی

هدر رفتن بی رویه وقت و زندگی

طبق یکی از تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶، بازی های موبایل بعد از شبکه های اجتماعی با هدر دادن بیش از ۱ میلیارد ساعت از وقت ما، مقام دوم را در تلف کردن وقت افراد در اختیار دارند. چنین آماری می‌تواند نشان از یک فاجعه بزرگ داشته باشد که چگونه زندگی خود را در برابر ضرر شبکه های اجتماعی و بازی‌های ویدیویی کاملا بی دفاع گذاشته‌ایم. پس حساب کنید که اگر بازی های ویدیویی این حجم از وقت ما را می‌گیرند، شبکه های اجتماعی با رتبه اول در هدر دادن وقت چه میزان از ساعات زندگی ما را پُر کرده‌اند. کافی است کمی در مورد جمله مشهور زیر فکر کنید:

وقت طلا است

زندگی در شبکه های اجتماعی

براساس یکی دیگر از تحقیقات علمی به صورت میانگین هر فرد حدود ۵ سال از زندگی خود را در شبکه های مجازی می‌گذراند. قطعا متعجب خواهید شد اگر بدانید که در چنین مدت زمانی تقریبا می‌توان ۳۲ بار به ماه سفر کرد و برگشت. متاسفانه تنها زمان نیست که از دست می‌دهیم و هدر رفتن زمان فقط بخشی از ماجرای تلخ شبکه های اجتماعی است.

درآمد شبکه های اجتماعی از وقت و زندگی ما

how social media waste our time 737623634 - چگونه شبکه‌های اجتماعی وقت ما را هدر می‌دهند؟

شاید بعضی از ما مشکلی با پرداخت های درون برنامه‌ای نداشته باشیم و احتمالا برای بازی ها هم هزینه کنیم اما فرض کنید حتی کوچکترین خرید هم به شدت تاثیر گذار است چون در نظر داشته باشید فقط شما نیستید که پرداخت درون برنامه‌ای انجام می‌دهید. یکی از بازی های رایگان پرطرفدار در بین تمام افراد توانست در طول یک سال درآمدی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار داشته باشد که شاید برای یک بازی کوچک موبایلی رقم کمی نباشد. این درآمد مطمئنا از جیب ما به سازندگان آن رسیده است. بنابراین بهتر است با دقت بیشتری وقت و پول خود را خرج کنیم.

ضررهای روحی و جسمی شبکه های اجتماعی

اگر بخواهیم به ضررهای متعدد روحی و جسمی شبکه های اجتماعی بپردازیم شاید نوشتن چندین مقاله دیگر هم کفایت نکند اما در چند جمله می‌توان گفت که استفاده بی رویه از شبکه های اجتماعی می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به اعتماد به نفس، سطح هوشیاری و ارتباط ما با جهان واقعی وارد کند. از نظر جسمی هم که به نظر همه با آن آشنا هستیم؛ از مشکلات مربوط به آرتروز گردن و سطح بینایی گرفته تا مشکلات چاقی و کاهش فعالیت بدنی همگی بخشی کوچک از این موارد هستند. شاید تا الان متوجه شده‌اید که دنیای مجازی و بازی ها چه هزینه هایی را بر ما تحمیل کرده‌اند، پس با ادامه مقاله همراه باشید تا دلایل و ریشه های آن را بررسی کنیم و بفهمیم که چرا چنین چیزی اتفاق افتاده است.

دلایل وابستگی به شبکه های اجتماعی

درمان بی‌حوصلگی با گوشی های هوشمند

هیچ کس بی‌حوصلگی را دوست ندارد و تقریبا به دنبال هر چیزی خواهیم گشت تا از شر آن خلاص شویم و متاسفانه، موبایل ها اولین انتخاب برای رفع بی‌حوصلگی هستند. گوشی ها یک فضای بی انتها را در اختیار ما قرار می‌دهند، فضایی که ما را به بهترین شکل در خود حل می‌کند. البته جدا از تمامی این قضایا مشکل اصلی ما هستیم چون واقعا نمی‌توانیم جلوی خودمان را بگیریم.

دلیل اینکه چرا شبکه های اجتماعی تا این حد جذاب هستند، فقط هیجان لحظه‌ای است. وقتی بی‌حوصله هستیم نیاز به این هیجان اندک بیشتر و بیشتر می‌شود و بسیار طبیعی است که موبایل فورا به عنوان یک راه حل به ذهن همه ما خطور می‌کند؛ مخصوصا از آنجا که تنها یک ثانیه زمان برای باز کردن آن لازم است.

بازی با موبایل واقعا بی‌حوصلگی ما را کم می‌کند؟

how social media waste our time 877665566 - چگونه شبکه‌های اجتماعی وقت ما را هدر می‌دهند؟

ما فکر می‌کنیم زمانی که بی‌حوصله‌ایم بازی راه حل خوبی است اما علم نظر دیگری در این زمینه دارد. در یکی از تحقیقات انجام شده، متخصصان این حوزه متوجه شده‌اند که هر اندازه که ما مشغول بازی با موبایل هستیم به همان اندازه هم صبر و تحمل‌مان پایین می‌آید و رفته رفته توانایی مقابله با وسوسه استفاده از گوشی های هوشمند را از دست می‌دهیم.

در نهایت مجموعه همین عوامل دست به دست هم می‌دهند و منجر به چنین علاقه زیادی به گوشی ها می‌شوند. به غیر از تمامی این مشکلات، مشکل بزرگ‌تر در واقع از دست دادن توانایی و اراده برای مقابله با این حس نیاز به گوشی است و تقریبا هیچ‌گاه حس بی‌حوصلگی از بین نخواهد رفت بلکه روز‌ به روز بیشتر هم خواهد شد. خوشبختانه هنوز هم راه‌حل هایی وجود دارد که فقط به مدیریت مناسب زمان نیاز دارند.

مدیریت و درمان وابستگی به شبکه های اجتماعی

خودتان را به چالش بکشید

سعی کنید صبور تر باشید و یک برنامه منظم را برای چک کردن شبکه های اجتماعی دنبال کنید. تا جای ممکن سعی کنید هنگام بیکاری سمت موبایل نروید. وقتی که منتظر اتوبوس هستید و یا هر جای دیگری که منتظر هستید فورا دست به جیب نشوید. در هر صورت سعی کنید با بی‌حوصگی و ملالت کنار بیایید زیرا قرار نیست تا ابد ادامه داشته باشد؛ نهایتا چند دقیقه بیشتر نمی‌توانید با این شبکه‌های مجازی سرگرم شوید اما با استفاده بی‌رویه آن‌ها ضرر بی‌شمار شبکه های اجتماعی به زندگی خود را به جان خریده‌اید.

پنهان کردن شبکه های اجتماعی و بازی ها

how social media waste our time 76712783213 - چگونه شبکه‌های اجتماعی وقت ما را هدر می‌دهند؟

متوقف شدن یک کار بعد از اینکه شروع به انجام آن کنید بسیار سخت‌تر از زمانی است که هنوز شروع نکرده‌اید پس بهتر است اصلا اقدامی انجام ندهید تا بعدا نگران متوقف کردن آن شوید. بهترین کار این است که اعلان برنامه های اعتیاد آور را مسدود کنید و آن ها را در آخرین صفحه قرار دهید یا به هر نحوی آن ها را از مرکز توجه خود دور کنید. از دل برود هر آنچه از دیده برون رفت.

در مرحله بعد سعی کنید کم‌تر به آن ها فکر کنید و خود را به کار های دیگری مشغول کنید.

دنبال کردن فعالیت های دیگر در زندگی

باید قبول کنید که به غیر از فضای مجازی یک زندگی واقعی دارید که از فیسبوک و اینستاگرام مهم‌تر است و انجام بازی کندی کراش تنها کار جالبی نیست که قادر به انجام آن هستید. با دوستانتان بیرون بروید و از با هم بودن لذت ببرید به جای چک کردن صفحات مجازی و پست کردن تصاویر یا به جای بازی کندی کراش سعی کنید خودتان کمی آشپزی کنید. مشغول پخت شیرینی و کیک شوید تا استعدادهای واقعی شما هم کمی رنگین‌تر شوند.

وقتی که یادگرفتید از دنیای واقعی لذت ببرید، کم کم علاقه شما به استفاده از گوشی از بین خواهد رفت و به ندرت سراغ آن می‌روید. البته به خاطر داشته باشید که نیازی نیست کلا فضای مجازی را از زندگی خود حذف کنید فقط باید یاد بگیرید که چه وقت هایی از آن استفاده کنید و چه وقت هایی از آن دور باشید. هر چند که حذف کامل شبکه های اجتماعی می‌تواند ضرر ناشی از آن را هم به صفر برساند که رسیدن به چنین درجه‌ای از رهایی حقیقتا توصیف‌ناپذیر است.

how social media waste our time 6783638274 - چگونه شبکه‌های اجتماعی وقت ما را هدر می‌دهند؟

هرگاه احساس کردید که بی‌حوصله هستید و به کمی هیجان نیاز دارید این سوال را از خودتان بپرسید که آیا واقعا گوشی می‌تواند بی‌حوصلگی من را برطرف کند؟ آیا واقعا نیازی به آن دارم؟ پس از آن هم سعی کنید به دنبال یک فعالیت بهتر بروید و سرگرمی مناسب تری برای خود پیدا کنید چون ضرر شبکه های احتماعی به زندگی قطعا بیشتر از نفع آن است.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *