جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 6, 1400
  • 1:13 ب.ظ

چگونه سطح یادگیری خود را بالا ببریم؟

تا حدودی می‌توان گفت که یادگیری فرایندی کاملا منحصر به فرد است و هرکسی به نحوی آن را انجام می‌دهد. درواقع آنچه تحت عنوان یادگیری مطرح است مجموعه‌ای از فرایند های مختلف است که هرکدام نقش متفاوت خود را دارند. افراد متفاوت، هرکدام به نحوی و بسته به شرایطی که در آن قرار دارند از یک سیستم یادگیری مخصوصی استفاده می‌کنند اما جالب اینجاست که با وجود تفاوت های زیادی که در این زمینه وجود دارد هنوز هم نقاط مشترکی هستند که در تمامی روش های یادگیری تقریبا یکی هستند. با جالب فا همراه باشید تا در مورد چگونگی بهبود دادن یادگیری بیشتر صحبت کنیم و عوامل تاثیرگذار در این مسیر را مورد بررسی قرار دهیم.

چگونه سطح یادگیری خود را بالا ببریم؟

نقاط مشترکی که در این بین وجود دارند در واقع مجموعه‌ای از فاکتور های تاثیرگذار در یادگیری هستند که درنهایت باعث به وجود آمدن سیستم های متفاوت خواهند شد یا به اصطلاح شکلی شخصی‌تر و منحصر به فرد تر از فرایند یادگیری را در افراد به وجود می‌آورند. اکنون بیایید در مورد خود فرایند یادگیری صحبت کنیم، مستقل از افراد متفاوت. درواقع یادیگری به عوامل زیادی بستگی دارد و همانطور که گفتیم نتیجه عمل کرد بخش های متفاوت و سیستم های پیچیده مخصوص به خود هستند. اما آیا راهی برای تقویت یادگیری و سرعت بخشیدن به آن وجود دارد؟

بهبود یادگیری با تقویت حافظه

how to create an effective learning process 43645657 - چگونه سطح یادگیری خود را بالا ببریم؟

یادگیری تنها آشنا شدن با اطلاعات و داده های جدید نیست بلکه باید بتوان داده ها را هم به نحوی در ذهن نگه داشت. همچنین، باید بتوان اطلاعاتی را که یادگرفته‌ایم در زمان مورد نظر به یاد بیاوریم تا امکان استفاده موثر از آن ها فراهم شود. اکنون برای اینکه بتوان آنجه گفته شد را انجام داد باید حافظه خوبی برای بازخوانی و به یادآوری اطلاعات داشته باشیم. البته بدون وجود یک حافظه خوب هم می‌توان چنین کاری را انجام داد اما نکته اینجا است که این حافظه خوب به شما کمک خواهد کرد تا سریع‌تر و بهتر یادبگیرید و این همان بهبود یادگیری است. روش های بسیاری برای تقویت حافظه وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

بهبود یادگیری با یادگیری همزمان کارها

یادگیری کلا فرایندی زمان‌بر است اما اگر همزمان چند کار متفاوت را با هم یاد بگیریم شرایط کمی تغییر خواهد کرد و در زمینه بهبود یادگیری پیشرفت خواهیم داشت. یکی از مقاله های موجود در این زمینه اطلاعات جالبی را در زمینه یادگیری چند کار متفاوت ارائه داده است. در واقع در این مقاله گفته شده است که یادگیری همزمان کارهای متفاوت باعث افزایش سلول های خاکستری خواهند شد و این سلول ها هم در بهبود عملکرد حافظه بصری بسیار تاثیرگذار هستند.

پس با این حساب در صورتی که هر چه بیشتر برای یادگیری کارهای مختلف تلاش کنید، پتانسیل خود را برای یادگیری سریع‌تر و بیشتر افزایش داده‌اید. یادگیری و حافظه را هم می‌توان یک ماهیچه در نظر گرفت که هر چه بیشتر آن را اذیت کنید و تحت فشار قرار دهید، توانش بالاتر می‌رود.

روش های متفاوت یادگیری

how to create an effective learning process 423432434 - چگونه سطح یادگیری خود را بالا ببریم؟

معمولا افراد از روش های مخصوص خودشان پیروی می‌کنند، به عبارتی دیگر به روش خودشان یاد می‌گیرند! جالب است بدانید که ثابت بودن روش یادگیری درست نیست و ممکن است بازدهی مورد نظر را نداشته باشد اما در عوض اگر سعی کنید از روش های متفاوت‌تر هم برای یادگیری استفاده کنید، شرایط بسیار تفاوت خواهد داشت. در واقع وقتی چیزی را از طریق روش های دیگر یاد بگیرید بهتر در ذهنتان باقی خواهد ماند البته باید به این نکته هم اشاره کرد که استفاده از این روش در یادگیری ممکن است اوایل کمی سخت و پیچیده باشد اما به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد.

بهبود یادگیری با کمک به دیگران

وقتی اطلاعات و داده های جدیدی را یاد می‌گیرید سعی کنید حتی برای بهبود یادگیری خودتان هم که شده کم کم آن ها را به دیگران یاد دهید. با این کار هم به خودتان و هم به طرف مقابل کمک می‌کنید. البته سوال اصلی اینجا است که چطور چنین چیزی ممکن است؟ همانطور که قبلا گفتیم حافظه یکی از فاکتور های تاثیرگذار در یادگیری است به همین دلیل، وقتی شما در حال آموزش دادن به یک نفر دیگر هستید درواقع در حال مرور کردن و به یادآوردن اطلاعاتی هستید که یادگرفته‌اید به همین دلیل حافظه بازهم به کمکتان خواهد آمد و با یک مرور کلی اطلاعات را بهتر در ذهنتان ثبت خواهد کرد.

ربط دادن اطلاعات جدید به اطلاعات قبلی

how to create an effective learning process 435546657 - چگونه سطح یادگیری خود را بالا ببریم؟

تقریبا همه ما با این روش آشنایی داریم و از آن هم استفاده می‌کنیم. اطلاعات جدید وارد شده به ذهنتان را به چیز های دیگری که از قبل می‌دانستید مرتبط کنید، تا بهتر بتوانید آن را به یاد بیاورید. بدین ترتیب داده های درون ذهنتان هم منظم خواهند شد و هم بهتر می‌توانید آن ها را یادآوری کنید. این روش یکی از قوی‌ترین مواردی است که می‌توانید برای تقویت حافظه و ماندگاری بیشتر اطلاعات در ذهن تمرین کنید.

امتحان کردن سطح حافظه

آنچه یاد گرفته‌اید نبابد تنها به صورت اطلاعاتی راکد در ذهن شما وجود داشته باشد بلکه باید بتوانید آن ها را در موقعیت های مورد نیاز استفاده کنید. به مرور زمان هر باری که شما اطلاعات تازه را وارد ذهنتان خواهید کرد آن ها بهتر در ذهنتان تثبیت خواهند شد و همزمان با آن هر بار نکته جدید را هم به آن اضافه خواهید کرد و حتی ممکن است اشتباهات آن را هم بررسی کنید. بدین ترتیب دانش شما و آنچه آموخته‌اید یک حالت عملی به خود خواهد گرفت و می‌توانید روی آن حساب کنید.

از هر موقعیتی استفاده کنید تا اطلاعات ذهن خود را به چالش بکشید و مرتبا حافظه را مورد امتحان قرار دهید. این کار در کاهش ابتلا به آلزایمر هم می‌تواند موثر باشد.

بهبود یادگیری با اصلاح اشتباهات

how to create an effective learning process 435567 - چگونه سطح یادگیری خود را بالا ببریم؟

گاهی اوقات احتمال اشتباه آموختن چیزهای جدید پیش می‌آید به همین دلیل ممکن است اطلاعاتتان ناقص و یا نادرست باشند. پس بهتر است جهت بهبود یادگیری و البته برای جلوگیری از پیش آمدن چنین موضوعی دوباره آن را مرور کنید و یا همان لحظه مشکل را برطرف کنید. هرچه سریع‌تر بتوانید آن را برطرف کنید بهتر است زیرا اگر موضوعی را اشتباه یاد بگیرید پس از مدتی تغییر و اصلاح آن دشوار خواهد بود. به همین دلیل سعی کنید زودتر اشتباهات و اشکالات خود را هنگام یادگیری موضوعات جدید رفع کنید.

اگر در جایی به موضوع و اطلاعات جدیدی برخورد کردید که با دانسته‌های شما تطابق ندارد پیگیر آن باشید و آن را اصلاح کنید.

کلام آخر

در نهایت باید گفت که آموختن، مجموعه‌ای از واکنش های متفاوت است و هرکدام از آن‌ها ویژگی های مخصوص به خودشان را دارند و آنچه گفته شد مجموعه‌ای از روش های تقویتی بود که هرکدام به سهم خود تاثیری در یادگیری موضوعات مختلف دارند. مواردی که گفته شد می‌توانند مفید باشند و شما هم به نوبه خودتان باید سعی کنید آن ها را در روش های یادگیری مخصوص به خودتان جای‌گذاری کنید و از آن ها بهره ببرید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *