جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 8, 1400
  • 5:43 ب.ظ

چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

همه ما در درون خود، انقلاب‌هایی را تجربه کرده‌ایم که اغلب آن‌ها چیزهای خوبی به دنبال داشته‌اند اما دقیقا پس از هر تغییر، چگونه تحولات را با زندگی روزمره خود ادغام می‌کنیم؟ اکنون بیایید با این سؤال کار را ادامه دهیم، تعریف دقیق شما از خوشحالی یا عبارت ” شاد زندگی کن ” چیست؟ یا به عبارتی دیگر خوشحالی چه معنایی برای شما دارد؟ قطعا جواب این سؤال یکسان نیست و خوشحالی از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. اگر از دیدگاه علم به این قضیه نگاه کنیم، ارتباطات جالبی را پیدا خواهید کرد. برای مثال آیا می‌دانستید که افراد متاهل ۱۰ درصد از مجردها خوشحال‌تر هستند؟ یا حتی می‌دانستید که خوشحالی در دمای ۱۳ درجه سانتی‌گراد به اوج خود می‌رسد؟ درنهایت پس از ریشه‌یابی‌های بسیار، خوشحالی، به عنوان یک عمل تعریف می‌شود، عملی که می‌توان به آن دست پیدا کرد و دست‌یافتنی است یا بهتر بگوییم، خوشحالی نتیجه انتخاب آن توسط ما است. اکنون، باید خوب فهمیده باشید که ما می‌توانیم انتخاب کنیم تا خوشحال باشیم و هیچ چیزی بر خوشحال بودن ما تأثیر نمی‌گذارد. این بار به جای پیدا کردن دلیل برای خوشحالی سعی کنید خودتان تصمیم بگیرید آن را به دست آورید درواقع باید آن را تصرف کنید تا مال شما باشد. در ادامه با جالب فا همراه باشید تا بهتر با راهکارهای خوشحالی آشنا شوید و شیوه داشتن یک زندگی شاد را به صورت کامل بیاموزید.

چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

قدرت جامعه را در داشتن یک زندگی شاد دست کم نگیرید

از دیرباز، انسان‌ها از بودن با یکدیگر لذت برده‌اند و به مفهوم خوشحالی شکل داده‌اند. در واقع خود جامعه ما را خوشحال نمی‌کند بلکه آنچه ما انسان‌ها به درون آن تزریق می‌کنیم به آن شادی می‌دهد. برای مثال در طول دوران سختی که رکود اقتصادی آمریکا پیش آمد، در جوامعی که ارتباط افراد نزدیک‌تر بود، وضعیت شادی و خوشحالی به‌مراتب از جاهای دیگر بهتر بود.

اما همین مفهوم چگونه می‌تواند در زندگی روزانه نمود پیدا کند؟

how to live happily 455467657 - چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

از جامعه‌ای که قرار است وارد آن شوید شروع کنید حال محیط کار و یا هر جای دیگر باشد. مثلا کمک کردن به افراد پیر و یا بچه‌ها، کمک در انجام کارهای داوطلبانه و سایر چیزهای دیگری که در اطراف اتفاق می‌افتد. با این کار شما به اندازه خود به محیط اطراف و جامعه‌هایی که با آن‌ها ارتباط دارید شادی و خوشحالی اضافه کرده‌اید.

سپاسگزار باشید

قبل از اینکه این مرحله را رد کنید، خوب به آن دقت کنید. این صرفاً یک نظر نیست بلکه هدف از گفتن آن بیشتر برای افزایش انگیزه است. سپاس گذاری قطعاً آسان نیست و نیاز به تداوم و ادامه دارد و باید به شما بگویم که واقعاً ارزشش را دارد، مهم نیست چقدر سخت به آن دست پیدا می‌کنید، تلاش کنید و ادامه دهید. تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباط مستقیمی بین خوشحالی و سپاسگزاری وجود دارد و جدا از آن یکی از دشمنان اصلی افسردگی و اضطراب به حساب می‌آید. علاوه بر تمامی این‌ها یک خواب شیرین را هم برای شما به ارمغان خواهد آورد.

پس دیگر دلیلی برای انجام ندادن ندارید و باید هرچه زودتر شروع کنید. اما چطور باید شروع کرد؟ زیاد سخت نیست نگران نباشید.

با یک لیست کوچک شروع کنید و تمام چیزهایی را که برای آن شکرگزار هستید را یادداشت کنید. سعی کنید آن‌ها را روی کاغذ بنویسید تا حالت شخصی و بهتری را به شما منتقل کند. روز اول تنها با پنج مورد کار را شروع کنید، نیازی نیست همان ابتدای کار یک لیست بلند و طولانی تهیه کنید زیرا به مرور خودتان متوجه خواهید شد که لیستتان بسیار بیشتر از پنج مورد خواهد بود.

داوطلب شوید

how to live happily 43654647 - چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

احتمالا شما هم مانند بقیه به این فکر می‌کنید که این کارها چقدر خسته کننده و زمان‌بر خواهند بود، اما در کمال تعجب پاسخ این سؤال منفی است. کارهای داوطلبانه غیر از اینکه به ارتباط بهتر شما با جامعه کمک می‌کنند بلکه فرصتی برای یادگیری مهارت‌های جدید است. کارهایی که قطعا در طول زندگی به درد شما خواهند خورد. جدا از این، فرصتی برای آشنا شدن با افراد مشابه خودتان است، کسانی که مانند شما فکر می‌کنند.

سعی کنید تا جای ممکن، به دنبال کارهایی بگردید که سود و منفعت مالی کم‌تری دارند و البته با علاقه‌مندی‌های شما نیز همخوانی داشته باشند به هر حال شما باید به دنبال جامعه‌ای باشید که به علایق شما هم نزدیک باشد. اگر هم زیاد مورد پسند نبود مشکلی نیست، حداقل سعی کنید کمی چالش برانگیز باشد.

با خانواده وقت بگذرانید

هیچ وقت قدرت خانواده و دوستانتان را دست کم نگیرید. آن‌ها افرادی هستند که در خوبی و بدی و تلخی و شیرینی همچنان کنار شما خواهند بود. دوستی‌ها، روابط منحصربه‌فردی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید و برای آن ارزش قائل شوید. و در نهایت ثمره آن همان خوشحالی است که منتظر آن هستید. مهم‌تر از دوستی، خانواده خود شما است، پیوندی محکم و قابل اعتماد که نباید هیچ‌وقت آن را از بین برد. با از بین رفتن پیوند بین اعضای خانواده دیگر زندگی شاد معنایی ندارد.

how to live happily 4535435 - چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

به‌هرحال سعی کنید ارتباط خود را با عزیزان زندگی خود حفظ کنید، نیازی به خرید کادوهای گران‌قیمت نیست، نیازی به تظاهر کردن هم نیست؛ بلکه تنها یک پیام یا تماس کوچک کافی است تا به آن‌ها نشان دهید که به یادشان هستید.

از فضای مجازی بیرون بروید

اخیرا موضوعات و مفهوم‌های زیادی تحت عنوان سبک زندگی‌های آنلاین ارائه شده است اما باید بدانید که این سبک زندگی‌ها هر چیزی را در بر دارد به غیر از شادی و خوشحالی. از شبکه‌های اجتماعی خارج شوید و به جای آن عشق و محبت خود را روی عزیزانتان متمرکز کنید.

اگر هم از آن دسته از افراد هستید که باید در فضای مجازی حضور داشته باشید حداقل یک روز را به عنوان روز استراحت در نظر بگیرید تا بتوانید به خوشحال بودن و شاد زندگی کردن خود در طول هفته ادامه دهید.

انتظارات را کنار بگذارید

تقریبا همه ما به نحوی درگیر انتظارات و توقعات بی جا هستیم و گاها نمی‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم. در کل تغییر هر چیز نیازمند سختی و تلاش کردن است پس بهتر است از جایی شروع کنیم. هر چند از بین بردن توقعات از افراد بدون حذف کردن خود فرد، کار آسانی نیست اما به هر حال ممکن است. در حقیقت این به معنی جدایی نیست بلکه بیشتر به درک عمیق دیگران منتهی می‌شود. به افراد نزدیک خود گوش دهید، سعی کنید آن‌ها را عمیقا درک کنید تا بدانید که برای خوشحال کردن آن‌ها چه چیزهایی لازم است و چه چیزهایی لازم نیست.

how to live happily 4534535 - چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

در حقیقت این کار همان مفهوم دوست داشتن است و سطح انتظارات و توقعات را هم مشخص می‌کند. از این به بعد، اگر بخواهید به کسی کمک کنید به جای درگیر کردن آن شخص با توقعات و انتظارات بیهوده، این بار بسیار بهتر و کاربردی‌تر به آن‌ها کمک خواهید کرد.

گاهی اوقات مانند بچه‌ها رفتار کنید

شاید شما هم شنیده‌اید که می‌گویند خوشحالی بعد از پایان کودکی تمام می‌شود اما این یک اشتباه است. اگر چه که بزرگ‌ترها هم کارها و مسئولیت‌های خودشان را دارند که باید به آن‌ها رسیدگی کنند اما نباید مسئولیت‌ها به مانعی برای خوشحالی آن‌ها تبدیل شود.

معصومیت و پاکی بچه‌ها دلیل اصلی شادی و خوشحالی آن‌ها است. شما هم گاهی اوقات سعی کنید چنین فعالیت‌هایی پیدا کنید و در آن‌ها شرکت کنید و سعی کنید مانند آن‌ها خوشحال باشید. شاید کمی غیر عادی باشد اما گاهی اوقات تنها راه خوشحالی در دنیای بچه‌ها وجود دارد.

شادی‌های زندگی را به یک بازی تبدیل کنید

how to live happily 34234324 - چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

همه ما می‌دانیم که ورزش کردن یکی از راه‌های از بین بردن افسردگی است اما متاسفانه انجام دادن آن برای هر کسی آسان نیست.

یکی از راه‌هایی که به ما کمک می‌کند تا انگیزه داشته باشیم، تبدیل کردن کارهای سخت به فعالیت‌هایی جذاب مانند بازی است. برای مثال سعی کنید ورزش کردن خود را به یک بازی تبدیل کنید و برای خود چالش و جایزه مشخص کنید، حداقل با این کار انگیزه بیشتری دارید.

هیچ وقت از یادگیری دست نکشید

دنبال کردن یک کار یا فعالیت موردعلاقه، بهترین راه برای زنده نگه داشتن شور و شوق ما برای چیزهای تازه است. حتی بعضی از عادت‌ها مانند یوگا و یا حتی دوچرخه‌سواری، جدا از اینکه ما را خوشحال نگه می‌دارند، به سلامتی جسمی و فیزیکی ما هم کمک می‌کنند و در حقیقت با یک تیر دو نشان زده‌اید.

البته که علایق و فعالیت‌های فراوانی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید اما اول از همه باید یک لیست از آن‌ها را برای خودتان تهیه کنید و دقیقاً مشخص کنید که به چه چیزی علاقه‌مند هستید.

در مواقع ضروری به دنبال کمک افراد حرفه‌ای بگردید

how to live happily 435343554 - چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

گاهی اوقات خوشحالی واقعا می‌تواند از شما گریزان باشد، اهمیتی هم ندارد که چه راهکاری را برای به دست آوردن آن انجام دهید. بعد از همه آنچه گفته شد این نکته را در نظر داشته باشید، ممکن است با پیروی از تمام راهکارهای بالا بازهم خوشحالی چندانی به دست نیاورید، در این صورت باید بسیار مراقب باشید تا دچار ناراحتی‌های روحی و روانی نشوید و قبل از آن سعی کنید از وقوع مشکلات پیشگیری کنید. افراد حرفه‌ای و وارد به موضوع روانشناسی را پیدا کرده و از کمک آن‌ها بهره ببرید.

خوشحالی، با توجه به‌تمامی چیزهایی که در مورد آن گفته شد، تنها یک انتخاب است و این شما هستید که انتخاب می‌کنید که خوشحال باشید و یک زندگی شاد داشته باشید یا نه.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *