جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 11, 1400
  • 12:08 ب.ظ

چگونه در شب رانندگی کنیم؟

شاید در رانندگی شبانه تشخیص موانع کمی مشکل باشد اما در کل مشکلی در دیدن وجود ندارد؛ این امر ممکن است برای بعضی از افراد کمی دلهره‌آور باشد. با وجود اینکه بخش بزرگی از رانندگی‌ها در طول روز انجام می‌شود اما ۴۰ تا ۵۰ درصد تصادف‌ها در شب رخ می‌دهد. البته نگران نباشید هیچ دلیلی بر اثبات خطرناک بودن رانندگی شبانه وجود ندارد و تنها با رعایت چند نکته می‌توان به آسانی در شب رانندگی کرد. در ادامه با جالب فا همراه باشید تا شما را با نکته‌های لازم برای رانندگی در شب آشنا کنیم.

چگونه در شب رانندگی کنیم؟

رعایت نکات ایمنی در شب

چراغ‌ها را روشن کنید

همزمان با تاریک شدن هوا، درست یکی دو ساعت قبل از تاریکی کامل، بسیاری از ماشین‌ها را می‌بینید که چراغ‌هایشان را روشن کرده‌اند و بعضی هم هنوز خاموش هستند. به طور کلی بهتر است هنگام غروب خورشید چراغ‌ها را روشن کنید، هرچند که تأثیر زیادی در دیدن ندارد اما به راننده‌های دیگر کمک می‌کند تا بهتر متوجه شما شوند. (روشن کردن چراغ در زمانی که غروب آفتاب در پشت سر شما قرار دارد به راننده‌های روبه‌رو کمک می‌کند تا بهتر ترافیک و ماشین‌ها را ببینند).

آهسته‌تر حرکت کنید

به عنوان یک قانون کلی، در شب باید آهسته‌تر حرکت کنید زیرا تشخیص موانع و خطرات کمی زمان‌برتر است (حتی جاده‌هایی هم که به‌خوبی روشن‌شده‌اند از این قاعده مستثنی نیستند). در شب محدوده دید شما به اندازه نور چراغ‌هایتان است و باید بتوانید در مدت زمان کمی به موانع و خطرات واکنش نشان دهید پس هوشمندانه‌تر است که سرعت خود را کاهش دهید.

  • نکته مهمی در مورد تابلوهای سرعت وجود دارد، آن‌ها سرعت مجاز رانندگی را نشان می‌دهند نه لزوماً یک سرعت امن و درنهایت این محدوده دید شما است که سرعت را تعیین می‌کند. از همه مهم‌تر، درجاهایی که دید کاهش می‌یابد (سرپیچ و سربالایی‌ها) دوباره از سرعت خود کم کنید و به راننده‌های دیگر اجازه دهید رد شوند.

how to drive at night 45346546 - چگونه در شب رانندگی کنیم؟

مواظب راننده‌های مست و خسته باشید

از لحاظ آماری، تعداد راننده‌های مست یا خسته در شب از روز بسیار بیشتر است. سرعت واکنش در این دسته از راننده‌ها بسیار کم‌تر از افراد عادی است و به همان اندازه هم میزان خطای بیشتری دارند. اگر متوجه شدید که یکی از راننده‌های اطرافتان مست یا بیش‌ازحد خسته است و تحت تأثیر مواد روان گردان قرار دارند، بلافاصله تا جای ممکن فاصله خود را با آن‌ها حفظ کرده و سعی کنید فضای بیشتری به آن‌ها بدهید تا رد شوند. در ادامه ویدیویی از رانندگی پرخطر و تصادف یک راننده مست را مشاهده می‌کنید:

  • توجه داشته باشید که آخر هفته ممکن است بیشتر با چنین شرایطی روبرو شوید. درکل آخر هفته‌ها و نزدیک تعطیلات ریسک چنین اتفاقاتی بالاتر خواهد رفت و باید با آمادگی بیشتری وارد جاده شد.

استراحت کنید

وقتی‌که خسته شدید و احساس کردید که به استراحت نیاز دارید در اولین محل استراحت توقف کنید. همان‌طور که در موارد قبل هم به آن اشاره کردیم، خستگی یکی از عوامل خطرناک تصادفات در شب است و بهتر است برای جلوگیری از چنین مشکلاتی اقدامات لازم را انجام داد. خوراکی هایی مانند کافئین مصرف کنید و یا سعی کنید کمی حرکات ورزشی و کششی انجام دهید و قبل از اینکه دوباره بخواهید رانندگی کنید، حواس خود را جمع کرده و با یک ذهن آماده و متمرکز حرکت کنید.

  • اگر هیچ‌یک از اقدامات بالا جواب نداد و احساس کردید که دیگر نمی‌توانید چشم‌هایتان را باز نگه دارید، در اولین محل استراحت توقف کرده و بخوابید. به‌هرحال ریسک اتفاقات در چنین موقعیت‌هایی بیشتر است. شاید دیرتر به مقصد برسید اما امن‌تر و بهتر خواهد بود.

how to drive at night 4353454 - چگونه در شب رانندگی کنیم؟

مواظب حیوانات باشید، به‌خصوص در مناطق روستایی

در جاده‌های روستایی به دلیل نور کم و پایین بودن محدوده دید، احتمال بیشتری در برخورد با حیوانات وجود دارد. در طول جاده به تابلوی‌های اخطار در مورد محل عبور حیوانات توجه کنید، به‌خصوص در مناطق روستایی که مشخصاً احتمال بیشتری در برخورد با حیوانات وجود دارد.

  • در مواجهه با حیوانات، به هیچ عنوان از مسیر خود منحرف نشوید، فقط به آرامی سرعت خود را پایین آورده و تا زمانی که از جاده رد می‌شوند منتظر بمانید.
  • یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص حیوانات توجه به انعکاس چشم آن‌ها است. قطعاً تشخیص بدن آن‌ها در شب، تا زمان رسیدن به نور چراغ‌ها، تقریباً غیر ممکن است. پس اگر این بار متوجه دونقطه درخشان و کوچک شدید آهسته‌تر برانید.

چشم‌هایتان را حرکت دهید

هوشیار ماندن یکی از بزرگ‌ترین مشکلات راننده‌ها در شب است. مرتباً جاده را جستجو و اسکن کنید. چشم‌هایتان را حرکت دهید و نگذارید که ثابت بمانند. آینه‌ها، حاشیه جاده، دور و بر و اطراف، مرتباً تمامی آن‌ها را چک کنید و تا جایی که ممکن است مستقیماً به جاده نگاه نکنید زیرا جاده مستقیم حسی مشابه با حس ” هیپنوتیزم ” در شما ایجاد می‌کند و به‌مراتب هوشیاری را کاهش می‌دهد.

  • جو آرام شب، تاریکی و سکوتی که در اطراف وجود دارد، یک حالت خطرناک، مشابه بیهوشی را به وجود می‌آورد. این حس به تنهایی باعث خواب‌آلودگی نخواهد شد اما تا حد زیادی میزان هوشیاری و سرعت واکنش را پایین خواهد آورد. در کل سعی کنید با رعایت موارد بالا کم‌تر تحت تأثیر چنین شرایطی قرار بگیرید.

اقدامات لازم در روز را در شب هم تکرار کنید

شاید کمی تکراری و واضح به نظر برسد اما واقعیت این است که اقدامات ایمنی که در طول روز نیاز است، در شب بسیار مهم‌تر است. کمربند ایمنی را ببندید، آینه و صندلی‌ها را تنظیم کنید و تمرکز لازم را روی رانندگی قرار دهید زیرا به‌هرحال اقدامات ایمنی ریسک تصادفات را هم کاهش می‌دهند.

بهبود قدرت دید

how to drive at night 49083450 - چگونه در شب رانندگی کنیم؟

چراغ‌ها و آینه‌ها را در بهترین شرایط قرار دهید

چراغ‌های اصلی، حیاتی‌ترین بخش رانندگی در شب هستند و اگر به درستی کار نکنند ریسک بالاتری برای اتفاقات ناخوشایند وجود دارد. چراغ‌ها را هرچند هفته یک بار تمیز کنید تا روشنایی بیشتری داشته باشد. درصورتی‌که اتفاقی برای چراغ‌ها افتاد، آن‌ها را در اولین اسرع وقت تعویض کنید. در خاطر داشته باشید که رانندگی با چراغ‌های ناسالم، خلاف قانون است.

  • تمیز بودن آینه‌ها برای بهبود دید اطراف بسیار ضروری است. همیشه سعی کنید آن‌ها را تمیز نگه‌دارید و تا جای ممکن با دست آن‌ها را پاک نکنید. چربی موجود بر کف دست، آن‌ها را کثیف‌تر می‌کند و مواد بیشتری را نیز به شیشه می‌چسباند.

از نور بالا در شرایط کم‌نور استفاده کنید

نور بالا به شرطی که به خوبی از آن استفاده کنید، در شب بسیار کاربردی خواهند بود. نور بالا درجاهایی که نور بسیار کم وسعت و دید گسترده‌ای به شما می‌دهند. البته سعی کنید وقتی از آن استفاده کنید که ترافیک جاده کم‌تر است زیرا در غیر این صورت باعث ایجاد مزاحمت برای راننده‌های دیگر خواهد شد.

  • اگر پشت سر یک ماشین دیگر قرار گرفتید، نور بالا را خاموش‌کنید تا برای راننده جلوتر مزاحمت ایجاد نشود.
  • در سربالایی و پیچ‌ها، اگر متوجه حضور راننده‌های دیگر شدید، از نور بالا استفاده نکنید زیرا هنگامی که روبروی هم قرار گرفتید شدت نور قدرت دید را از طرف مقابل خواهد گرفت.

how to drive at night 89753894754 - چگونه در شب رانندگی کنیم؟

چراغ‌ها را تنظیم کنید

گاهی اوقات چراغ‌های ماشین به درستی تنظیم نشده است و دید مناسبی به شما نمی‌دهد، برای جلوگیری از این مشکل باید چراغ‌ها را در یک زاویه مناسب قرار دهید. حتی اگر قوی‌ترین چراغ‌ها را هم داشته باشید، باید آن‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا محدوده مناسبی را روشن کنند.

  • در بسیاری از ماشین‌های امروزی به راحتی می‌توان چراغ‌ها را تنظیم کرد، اما ازآنجایی‌که ماشین‌ها تفاوت‌هایی با هم دارند پس باید کمی صبورتر باشید تا بتوانید آن‌ها را در زاویه مناسب قرار دهید.

در مواجهه با نور بالای دیگر راننده‌ها هوشیار باشید

در یک جهان ایده آل راننده‌ها نور بالا را هنگام دیدن خودروهای مقابل خاموش می‌کنند اما متاسفانه در دنیای واقعی، بسیاری از راننده‌ها فراموش می‌کنند که این کار را انجام دهند. اگر خودروی روبه‌روی شما با نور بالا در حال حرکت است، به آن نگاه نکنید، زیرا نور شدید آن می‌تواند دید را تا حد کوری پایین بیاورد. در عوض به سمت دیگر جاده (سمتی که در آن حرکت می‌کنید) نگاه کنید.

  • اگر اتومبیل پشت سر شما، از نور بالا استفاده می‌کند، آینه وسط را به شکلی تنظیم کنید تا نور به چشم‌هایتان برخورد نکند یا حتی می‌توانید آن را به شکلی تنظیم کنید تا نور مستقیما به چشم‌های راننده عقب برگشته و او را از اشتباه خود مطلع کند.

how to drive at night 53453656 - چگونه در شب رانندگی کنیم؟

استفاده از چراغ‌های مه شکن

هنگام مه گرفتگی، به دلیل کاهش دید نور زیاد و مستقیم کاربردی نخواهد بود، استفاده از مه شکن بهترین گزینه است. مه شکن‌ها سطح جاده را روشن می‌کنند و به نحوی راننده‌های دیگر را مطلع می‌کنند.

  • هیچ وقت در مه از نور بالا استفاده نکنید زیرا قطرات آب موجود در هوا آن‌ها را بازتاب می‌دهد و عملاً بی فایده خواهد بود.

اگر از عینک استفاده می‌کند، از شیشه‌های آنتی رفلکس استفاده کنید

نور ماشین‌های روبه‌رو، مخصوصاً نور بالا، برای راننده‌های عینکی کمی آزاردهنده‌تر هستند و ممکن است دید را محدودت کنند. برای حل این مشکل، از پوشش‌های آنتی رفلکس (ضد بازتاب) استفاده کنید تا اثر بازتاب نور در عینک به حداقل برسد و مانع دید نشود.

  • همیشه سعی کنید در داخل ماشین از این نوع عینک داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

از رانندگی شبانه لذت ببرید

how to drive at night 43534346 - چگونه در شب رانندگی کنیم؟

با حرف زدن بیدار بمانید

زمانی که بر چالش‌های رانندگی در شب مسلط شدید، دیگر نیازی به نگرانی نیست و می‌توانید از رانندگی کردن در شب لذت ببرید. در حقیقت رانندگی در شب تجربه‌ای بسیار لذت بخش و سرگرم‌کننده است. برای مثال اگر همراه با چند نفر سفر می‌کنید سعی کنید کم‌کم وارد مکالمه‌های آن‌ها شوید و با یکدیگر حرف بزنید.

  • البته، دقت کنید که مکالمه‌ها نباید سنگین باشند، زیرا ممکن است بحث بسیار پیچیده شود و به توجه نیاز داشته باشد.

به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش دهید

شب‌هنگام بهترین وقت برای گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان است. شب آرامش خاصی دارد و به‌راحتی می‌توان به تمام جزئیات آهنگ بدون مزاحمت صدای اضافی اطراف گوش داد. البته بسیاری از افراد باور دارند که آهنگ‌های پرانرژی و دارای ریتم‌های تند مناسب هستند اما در واقع هیچ سبک و یا آهنگ خاصی مناسب شب وجود ندارد و خوشبختانه در انتخاب آهنگ‌ها کاملا آزاد هستید.

به‌جاهایی که نیمه‌شب‌ها باز هستند سر بزنید

جاهای محدودی هستند که نیمه‌شب‌ها نیز باز هستند و می‌توانید به آن‌ها سر بزنید. حتی بعضی از مکان‌ها نیز از نیمه‌شب‌ها شروع به کار می‌کنند. سر زدن به چنین جاهایی می‌تواند جالب باشد و حتی تجربه‌های جدید را نیز کسب می‌کنید. البته همیشه مراقب باشید و شرط اول را ایمن بودن مکان قرار دهید.

how to drive at night 435346546 - چگونه در شب رانندگی کنیم؟

از آرامش لذت ببرید

می‌توان گفت که رانندگی در شب جزو تجربه‌های تکرار نشدنی به حساب می‌آید. با آرامش موجود در اطراف و تاریکی مطلق و صدای خفیف موتور، رانندگی بیشتر شبیه پرواز در فضا خواهد بود. در آخر باید گفت که این نوع از رانندگی نیز ویژگی‌های مثبت و هیجان‌انگیز خود را به همراه دارد که در حقیقت منحصربه‌فرد هستند اما با وجود تمامی این‌ها بازهم باید دقت کرد و به نکات ایمنی توجه داشت زیرا با وجود تمامی آرامش و لذتی که دارد می‌تواند خطرناک و منحرف‌کننده هم باشد.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *