جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 12, 1400
  • 12:14 ق.ظ

چگونه خجالتی نباشیم؟

غلبه بر حس خجالت و کم رویی یک فرایند خطی نیست بلکه باید مراحلی را طی کرد تا بر آن غلبه کنید. در ابتدا باید خودتان را به عنوان یک انسان قبول داشته باشید زیرا حس خجالت حس بی ارزش بودن به همراه دارد پس باید با اعتماد به نفس با آن روبه‌رو شوید و خجالتی بودن را کنار بگذارید. خودتان را دوست داشته باشید و آماده شوید تا با حس خجالت خود روبه‌رو شوید. در ادامه با جالب فا همراه باشید تا با مراحل و راه های از بین بردن حس خجالت بیشتر آشنا شویم.

چگونه خجالتی نباشیم؟

خودتان را ببخشید

how not to be shy 34234324434 - چگونه خجالتی نباشیم؟

شرم و خجالت چگونه مانع شده است؟

خجالت حس بدی است و می‌تواند حس بی ارزشی و ناقص بودن را به شما القا کند. به طور کلی از دیگران دور خواهید شد و روز به روز منزوی تر می‌شوید. اما چه چیزی باعث دور افتادن شما از دیگران می‌شود؟ دلیل اصلی دور افتادن شما از آن ها چیست؟ با شناسایی این دلایل می‌توان به موضوع اصلی و ریشه علت پی برد.

  • هنگامی که به توانایی ها و یا ویژگی های مثبت خود فکر می‌کنید ممکن است که احساس کنید در جایی مشکل دارید و یا موضوعی شما را آزار خواهد داد، احتمالا همین موضوع دلیل شرم و ناراحتی خواهد بود.
  • برای مثال هنگامی که موفق نشده‌اید با دیگران ارتباط برقرار کنید شاید فکر کنید که دوست داشتنی نیستید و یا یک فرد خسته کننده به نظر می‌رسید.
  • اتفاقات گذشته هم بی تاثیر نیست و ممکن است فرد یا فرادی از وضعیت زندگی‌شان در گذشته رنج ببرند و خجالت بکشند.

با احساساتتان روبه‌رو شوید و آن ها را دور نیاندازید

احساساتی که باعث به وجود آمدن کم رویی می‌شوند را در خودتان شناسایی کنید و آن ها را در جایی یادداشت کنید. یکی از بخش های مهم مواجه با احساس خجالت، روبه‌رو شدن با احساسات است. این مورد یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رسیدن به هدف پروسه چگونه خجالتی نباشیم است. در نهایت اگر از چیزی رنج می‌برید آن را بنویسید و ببینید که کدام یک از احساسات شما باعث بروز چنین مشکلی شده است.

  • برای مثال شاید به خاطر طلاق گرفتن خجالت بکشید و احساس کنید که تحقیر شده‌اید و به دلیل اینکه موفق نشده‌اید علت آن را پیدا کنید، شرم و خجالت وارد کار شده‌اند و آزارتان می‌دهند. به جای اینکه تلاش کنید از چنین احساساتی فرار کنید بنشینید و آن ها را بررسی کنید و دلیل آن را مشخص کنید.
  • هنگامی که از چیزی خجالت می‌کشید سعی کنید آن را بنویسید، چه یک فرد باشد یا یکی از احساسات دفن شده در شما. با نوشتن آن ها بهتر با دلیل خجالت کشیدن آشنا خواهید شد.

هر انسانی می‌تواند اشتباه کند پس خودتان را ببخشید

how not to be shy 435436565 - چگونه خجالتی نباشیم؟

خجالت کشیدن شما را وادار می‌کند تا به بدترین شکل خودتان را قضاوت کنید، به خصوص برای اتفاقات بسیار عادی و ساده که هر انسانی ممکن است آن ها را مرتکب شود. اما نیازی نیست اینگونه فکر کنید، خودتان را به عنوان یک انسان عادی قبول کنید و بپذیرید که چنین اتفاقاتی عجیب نیست و نیازی نیست خودتان را قضاوت کنید. پس از آن خواهید دید که احساس شرم چکونه کم خواهد شد.

  • این جمله را با خودتان تکرار کنید، ” من فقط یک انسانم و خودم را برای مرتکب شدن اشتباهات انسانی می‌بخشم.”

داستان خود را بدون خجالت با دیگران به اشتراک بگذارید

خجالت کشیدن باعث ایزوله شدن می‌شود، هرچه بیشتر از آن فرار کنید بیشتر شما را در بر خواهد گرفت. در عوض با کسانی که به آن ها اعتماد دارید حرف بزنید و در مورد نقاط ضعف خود حرف بزنید.

  • با یکی از افراد نزدیک‌تان در مورد موضوعی که باعث خجالت شما شده است حرف بزنید تا از حس آن بکاهید.
  • اگر حرف زدن در مورد آن کمکی نمی‌‌کند سعی کنید آن را در یک وبلاگ و یا در جایی دیگر بنویسید. حتما نیازی نیست آن را منتشر کنید.
  • محرمانه نگه‌داشتن حس خجالت وضعیت را بدتر خواهد کرد.

به ارزش هایتان اهمیت دهید

how not to be shy 5465756767 - چگونه خجالتی نباشیم؟

لیستی از ویژگی های مثبت خود را بنویسید

با داشتن اعتماد به نفس کافی می‌توان به خوبی بر حس خجالت غلبه کرد.

  • لیستی از ویژگی ها و دستاوردهایتان را تهیه کنید. نکاتی مانند شنونده خوب هم می‌تواند در لیست قرار بگیرد.
  • هنگامی که حس بی ارزش بودن داشتید لیست را دوبارهه مرور کنید.

انجام فعالیت‌های جدید برای فراموشی خجالت

خجالت معمولا یک منطقه امن را به وجود می‌آورد و یک الگوی مشخص را به زندگی می‌بخشد؛ نباید از چنین الگویی پیروی کنید. باید چنین الگویی را شکست و ریسک بیرون رفتن از منطقه امن را پذیرفت. مهم نیست چه فعالیتی انجام می‌دهید فقط سعی کنید از این منطقه مثلا امن ساختگی بیرون بروید و اعتماد به نفستان را افزایش دهید.

  • یک زبان جدید را امتحان کنید، سرگرمی جدید یا هر چیزی که دوست دارید را انجام دهید.
  • چالش های کوچک می‌تواند مانند خواندن یک کتاب جدید یا هر چیز دیگری باشد.

به یک نفر دیگر کمک کنید

how not to be shy 564765767 - چگونه خجالتی نباشیم؟

خجالت باعث می‌شود که به هیچ کس کمک نکنید و منزوی شوید اما برعکس آن کمک کردن به دیگران می‌تواند خجالت را کم‌تر کند. زمان خود را به کار های داوطلبانه اختصاص دهید و بیشتر بر آن ها تمرکز کنید. برای مثال می‌توان به دوست یا همسایه خودتان کمک کنید.

اهداف کوچک و عملی را مشخص کنید

زندگی‌تان را بررسی کنید و ببینید که در کدام قسمت از آن به پیشرفت و تغییر نیاز دارید، سپس بر اساس آن اهدافی کوچک و عملی را تعیین کنید. اهدافتان را به بخش های کوچک‌تر تقسیم کرده و آن ها ر روزانه دنبال کنید. رسیدن به یک هدف، هرچند کوچک، کمک می‌کند بهتر بر حس خجالت خود غلبه کنید.

  • برای مثال شاید بخواهید وزن کم کنید و به نظرتان سخت باشد، بهتر است قبل از آن اهداف کوچک‌تری مانند آب خوردن بیشتر یا خوردن سبزیجات بیشتر را در اولویت قرار دهید. در نهایت با تغییر در جزئیات و تقسیم بندی هدف راحت‌تر به آن خواهید رسید.

به خودتان عشق بورزید؛ چیزی برای خجالت وجود ندارد

how not to be shy 5464767677 - چگونه خجالتی نباشیم؟

با تکنیک های ذهن آگاهی خجالت را از بین ببرید

روزانه تقریبا ۱۰ دقیقه در سکوت بنشینید. بر تنفس های عمیق تمرکز کنید و اگر ذهنتان منحرف شد دوباره بر نفس کشیدنتان تمرکز کنید.

  • ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند تا ذهنی آرام‌تر داشته باشید و در لحظه زندگی کنید. زندگی کردن در لحظه کمک می‌کند تا آرام‌تر شوید و گذشته را فراموش کنید.

مانند یک دوست با خودتان حرف بزنید

خجالت و کم رویی را با طرز تفکرتان تغییر دهید. شاید روشی که شما طبق آن در ذهنتان حرف می‌زنید درست نباشد. به جای آنکه خودتان را به شدت قضاوت کنید و دیدگاه بدی نسبت به خودتان داشته باشید، روی این قضیه تمرکز کنید که چگونه دیگر خجالتی نباشیم.

  • مثلا به جای آنکه بگویید من هیچ وقت نمی‌توانم کاری را به درستی انجام دهم، بگویید که من در حال حاضر آنجه در توانم دارم را انجام می‌دهم.

دایره حمایت کننده دوستانتان را بسازید

how not to be shy 67898797567 - چگونه خجالتی نباشیم؟

افرادی که با آن ها وقت خود را سپری می‌کنید می‌توانند به شدت شما را تحت تاثیر قرار دهند و حس شرم را در شما تقویت کنند، به خصوص اگر افرادی با ذهن بسته و قضاوت گر باشند. سعی کنید با افرادی دوست شوید که شما را حمایت کنند و حس همدلی را به شما انتقال دهند.

  • روابط اجتماعی خود را مرور کنید، پس از آن افرادی را که به شما حس خوبی می‌دهند انتخاب و با آن ها بیشتر وقت بگذرانید. افراد منفی نه تنها به شما کمک نمی‌کنند بلکه وضعیت را هم بدتر خواهند کرد. شاید این تصمیم سختی باشد اما به هر حال لازم است و باید آن را انجام داد.

قبول کنید که ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که خجالت زده شوید

فرایند غلبه بر خجالت و کم رویی یک خط صاف نیست، ممکن است چندین بار شکست بخورید تا در نهایت بتوانید موفق شوید و پروسه چگونه خجالتی نباشیم را با موفقیت پشت سر بگذارید. حتی شاید بعضی مواقع در بدترین شرایط هم قرار بگیرید اما در نهایت می‌توانید با موفقیت آن ها را پشت سر بگذارید. به طور کلی اگر می‌خواهید واقعا بر خجالت‌زده شدن غلبه کنید باید با جدیت مراحل بالا را دنبال کنید و هر بار که احساس کردید مسیر را اشتباه رفته‌اید آن را تکرار کنید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *