جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • مهر 28, 1400
  • 9:11 ق.ظ
چگونه خاک باغچه را تقویت کنیم؟

چگونه خاک باغچه را تقویت کنیم؟

چگونه خاک باغچه را تقویت کنیم؟

برای بالا بردن سطح آگاهی خود از خاک حتما و فقط باید دست به بیل شوید. خاکی که برای گیاهانتان ایده‌آل است باید در دستانتان تیره، مرطوب، تُرد، پر از حشرات و البته کرم خاکی باشد. این موارد نشانه‌هایی است که با تکیه بر آن می‌توانید از توانایی خاک برای تغذیه و آبرسانی گیاهان خود مطلع شوید. تقویت خاک باغچه تنها زمانی معنی می‌دهد که هر کدام از موارد مذکور رویت نشود.

در صورتی که خاک باغچه شما بیشتر در دسته خاک‌های خشک، فشرده و مرده قرار می‌گیرد نگران نباشید چون این قضیه عادی است. در بسیاری از موارد خاک مناطق مختلف فاصله زیادی با خاک ایده‌آلی دارد که در بالا به آن اشاره شد؛ پس می‌توانید امیدوار باشید که تقویت خاک باغچه شما کاملا امکان‌پذیر است.

به گفته تعداد زیادی از باتجربه‌ترین باغبان‌ها، هر نوع خاکی می‌تواند برای کشت گیاهان و ساختن یک باغچه مناسب باشد. در ادامه با جالب فا همراه باشید تا چند روش سریع و کاربردی برای تقویت خاک باغچه خود یاد بگیرید.

کمپوست برای تقویت خاک باغچه

ساده‌ترین راه برای شروع برنامه تقویت خاک باغچه می‌تواند خریدن یا حتی ساختن کمپوست باشد. کمپوست از مواد ارگانیک تجزیه شده تهیه شده که به خاک کمک می‌کند تا دوباره سطحی مناسب از آب و مواد مغذی را به دست آورد.

ساختن کمپوست خانگی فواید مختص به خود را دارد؛ مثلا پسماند غذاها و زباله‌های مناسب این کار را دور نمی‌ریزید و مورد استفاده قرار می‌دهید اما مشکل اینجاست که این پروسه مقداری زمانبر است. بنابراین استفاده از کمپوست‌های آماده می‌تواند بسیار سریع‌تر پروسه تقویت خاک باغچه را کلید بزند. پس اگر عجله دارید از کمپوست‌های آماده بازار استفاده کرده و تمام سطح باغچه را با عمق حدود ۸ سانتی‌متر از این ماده پوشش دهید. این مقدار می‌تواند جهت ساختن یک محیط سالم برای گیاهان و حشرات اطراف باغچه کافی باشد. با این کار تا حد زیادی نیاز به انواع کود و مواد شیمیایی دیگر را هم از بین می‌برید.

استفاده از شاخ و برگ‌های هرس شده

همانند کودهای شیمیایی، شاخ و برگ گیاهان و درختان هم حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی بوده که می‌تواند به خوبی خاک باغچه‌تان را تقویت نماید.

پس از این به بعد هر گاه به سراغ هرس گیاه و درختانتان رفتید، دیگر شاخ و برگ‌های هرس شده را در سطل آشغال نریزید و همانجا روی خاک آن را رها کنید. در هر صورت این شاخ و برگ اضافی باید به نوعی دوباره به خاک بازگردد. می‌توانید از آن برای ساختن کمپوست استفاده کنید، یا رهایشان کنید تا در طبیعی‌ترین حالت تجزیه و جذب خاک شوند، از آن‌ها خاک‌پوش بسازید و یا به عنوان آخرین گزینه در زمین دفنشان کنید.

با وجود اینکه رها کردن شاخ و برگ اضافی روی زمین به نوعی در محیط ایجاد بی‌نظمی می‌کند اما لازم است بدانیم که با این کار اجازه داده‌ایم که طبیعت روال طبیعی کار خود را پیش ببرد؛ اگر به درختان توجه کرده باشید برگ‌های آن‌ها در اطرافشان می‌ریزد و پس از مدتی تجزیه می‌شود. همچنین حضور گسترده این شاخ و برگ‌ها روی زمین باعث ایجاد لایه‌ای حفاظتی برای خاک در برابر نور خورشید می‌شود. این لایه حفاظتی از تبخیر شدن آب خاک جلوگیری کرده و آن را مرطوب نگه می‌دارد.

البته باید در نظر گرفت یکسری از حشرات که برای تقویت خاک باغچه مفید هستند به نور خورشید نیاز دارند و نباید سراسر باغچه را با خاک‌پوش یا همان شاخ و برگ‌های اضافی پوشاند.

تقویت خاک باغچه با کاشت گیاهان مختلف

هر گیاهی به ترکیب متفاوتی از مواد مغذی داخل خاک نیاز دارد تا به زندگی خود ادامه دهد. بنابراین با کاشت گیاهان مختلف در باغچه خود می‌توانید اطمینان حاصل کنید که انواع مختلف مواد مغذی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که اگر فقط از یک نوع گیاه استفاده کنید، خاک از مواد مغذی مورد نیاز گیاه شما خالی شده و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

کشت انواع گیاه شامل گل‌های زیبا، درختان میوه و سبزیجات، علاوه بر حفظ تعادل مواد داخل خاک، به جذب گونه‌های مختلفی از حشرات هم کمک می‌کند؛ چون با کشت تنها یک نوع گیاه، محیط باغچه فقط از حشرات مربوط به همان گیاه پر می‌شود و مشکلات خاص خود را به بار می‌آورد.

اگر محیطی را با چمن تزئینی پوشش داده‌اید، در گوشه و کنار آن حتما انواعی از گیاهان و درختان محلی هم پرورش دهید چون چمن می‌تواند به سرعت مواد مغذی داخل خاک را از بین ببرد. پس برای اینکه بعدا به کودهای مختلف برای بازیابی قدرت خاک نیاز پیدا نکنید بهتر است از این روش بهره بگیرید تا هم زیبایی مختص به چمن را داشته باشید و هم قدمی در جهت تقویت خاک باغچه خود برداشته باشید.

رها کردن باغچه

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که یک باغچه ایده‌آل باید همیشه مرتب و تمیز باشد. این افراد سعی می‌کنند همیشه اندازه چمن را کنترل و رنگ و روی گل‌ها را چک کنند؛ اگر تنها یک ایراد کوچک در باغچه خود پیدا کنند فورا دست به بیل و قیچی می‌شوند. چنین باغچه‌ای هیچگاه نمی‌تواند به حد عالی رشد خود برسد.

در نهایت باغچه‌هایی که گهگداری به حال خود رها می‌شوند تا رشد طبیعی داشته باشند بسیار شاداب‌تر از کار درمی‌آیند. مقداری به باغچه خود فرصت دهید تا هر بار رنگ و شکل جدیدی به خود بگیرد.

تقویت خاک صاحب باغچه

در کنار احیا کردن خاک باغچه، شما در حال احیا کردن روح و روان خود هم هستید و البته که این قضیه یکی از دلایل وجود باغچه است. پس تقویت خاک باغچه باید در کنار احیای حال و هوای خود شما هم انجام بگیرید.

باغچه‌ها معمولا یکی از مکان‌هایی است که ما برای بازیابی روحیات خود به آن مراجعه می‌کنیم؛ جایی که برای دستیابی به آرامش و تمرکز خلق شده است. بنابراین علاوه بر تزئین باغچه در جهت طبیعی آن، باید مقداری هم آن را برای روحیات خودمان تزئین کنیم تا هر گاه به سراغش رفتیم بلافاصله ما را جذب آرامش خود کند.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *