جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 5, 1400
  • 4:33 ب.ظ

چگونه تندی غذا را بگیریم؟

چگونه تندی غذا را بگیریم؟

چه مشغول درست کردن یک غذای تند و یا خوردن آن باشید بهتر است بدانید که چگونه می‌توان از تندی آن کم کرد. البته این امر برای افرادی که آشپزی می‌کنند حیاتی‌تر است چون ممکن است تصادفی غذا را تندتر از آنچه که باید درست کنند. به همین دلیل توانایی کنترل مزه و طعم عذا یکی از فن‌هایی است که هر آشپز ماهر و یا حتی آماتوری باید در آن تبحر داشته باشد. پس در ادامه همراه جالب فا باشید تا راه‌های مختلف کنترل و گرفتن تندی غذا را به کامل‌ترین شکل ممکن یاد بگیرید. به علاوه با استفاده از این شیوه‌ها ممکن است به طعم‌هایی دست پیدا کنید که تا حدودی برایتان جذاب‌تر از طعم‌های معمولی باشد.

از بین بردن تندی غذا در هنگام پخت

how to make a meal less spicy 324234324 - چگونه تندی غذا را بگیریم؟

افزودن خامه یا شیر به غذای آبکی تند

برخلاف غذاهای جامد، غذاهای مایع و آبکی معمولا مزه و بافت روانی دارند و می‌توان به سادگی از فراورده‌های لبنی برای کاهش تندی آن‌ها استفاده کرد.

  • مقدار زیادی خامه یا شیر کم‌چرب می‌تواند از تندی سوپ و غذاهای آبکی تند کم کند.
  • در مورد غذاهای آبکی دارای پروتئین گوشتی مانند آبگوشت باید هر بار با اضافه کردن مقدار کمی خامه یا شیر طعم کلی غذا را چشید؛ مبادا طعم آن زیاد تغییر کرده باشد. مزه غذا مهم‌تر از تندی آن است.
  • در صورتی که خامه یا شیر کم دارید، می‌توانید به جای آن‌ها از یک قاشق غذاخوری خامه ترش برای هر کاسه غذاخوری استفاده نمایید.

اضافه کردن پنیر به غذای تند

همانند سایر فراورده‌های لبنی، چربی موجود در پنیر هم می‌تواند غذای تند شما را قابل خوردن کند. علاوه بر آن پنیر می‌تواند رنگ تازه‌ای هم به ظاهر نهایی غذای شما ببخشد.

  • افزودن پنیر رنده‌شده و حتی یک قطعه کوچک به ازای هر کاسه غذاخوری می‌تواند تا حدود زیادی از تندی غذا بکاهد.
  • پنیر چدار راه‌حل خوبی برای سوپ سیب‌زمینی بوده و پنیر سوئیسی یا پروولون هم می‌تواند برای تندی آبگوشت به کار رود.
  • پنیر پارمزان هم می‌تواند با سوپ مرغ و سوپ ایتالیایی ترکیب خوبی از آب درآید. همچنین پنیرهای نرم دارای طعم ملایم هم می‌توانند گزینه خوبی برای اضافه کردن به سوپ تورتیلا باشد.

افزودن شیر فندق و کره به غذا

how to make a meal less spicy 45346547 - چگونه تندی غذا را بگیریم؟

دانه‌های آجیل همیشه به خاطر طعم لطیف و دادن کمی حالت خامه‌ای به غذا فوق‌العاده بوده‌اند. این روش را می‌توانید با اضافه کردن مقداری کره بادام‌زمینی به آبگوشت بامیه امتحان نمایید تا از تندی آن کم کنید. از این روش می‌توان در غذاهای آسیایی هم بهره برد و مخصوصا روی غذای پد تای به خوبی جواب می‌دهد.

  • از آنجا که تعداد زیادی از افراد علاقه‌ای به خوردن لبنیات ندارند، می‌توانید به راحتی شیر یا خامه را با شیر نارگیل یا شیر بادام جایگزین کنید و همان نتیجه قبل را هم بگیرید. به جای پنیر هم می‌توان روی کره بادام‌زمینی حساب کرد.

استفاده از چاشنی‌های خنثی و محصولات پرچرب

آووکادو، تخم مرغ و حتی توفو یا پنیر سویا می‌توانند به عنوان چاشنی‌های خنثی به غذای تند اضافه شوند تا از تندی آن کم کنند. چون چربی بالای موجود در این موارد تندی غذا را می‌گیرد.

اضافه کردن چاشنی‌های اسیدی به غذای تند

how to make a meal less spicy 3435346 - چگونه تندی غذا را بگیریم؟

بیشتر غذاهای تایلندی در دستور پخت خود با خانواده مرکبات و یا سرکه ترکیب می‌شوند تا از تندی آن‌ها بکاهد. چاشنی‌های اسیدی به روش مواد پرچرب از تندی غذا کم نمی‌کنند اما می‌توانند مزه تند آن را کنترل نمایند.

  • چکاندن چند قطره آب لیمو در غذا باعث می‌شود که زبان به جای تندی بیشتر مزه ترشی را احساس کند.
  • ریختن مقداری سرکه در غذا تغییر کمتری در مزه غذا ایجاد می‌کند اما می‌تواند به اندازه آب لیمو موثر باشد.

استفاده از مواد مختلف برای رسیدن به طعم مناسب

حبوبات، سبزیجات و محصولات گوشتی در طعم غذا بسیار موثر هستند و البته می‌توانند تا حدود زیادی هم از تندی غذای شما بکاهند. این مواد از تندی غذا کم نمی‌کنند بلکه بیشتر خود را نشان می‌دهند تا بر تندی غذا غلبه کنند.

  • در غذاهای کاری هندی از سیب‌زمینی، هویج، پیاز، نخود فرنگی، برنج، شیر نارگیل یا ماست استفاده کنید.
  • در غذاهای مکزیکی از فلفل دلمه‌ای، کدو سبز، گوجه فرنگی، لوبیا، پنیر، پیاز، ذرت، خامه ترش یا برنج استفاده نمایید.
  • در غذاهای آسیایی از بروکلی، پیاز، هویج، نخود فرنگی سفید، فلفل دلمه‌ای، کلم و برنج استفاده کنید.

از بین بردن تندی غذا در هنگام سرو

how to make a meal less spicy 45467658 - چگونه تندی غذا را بگیریم؟

خوردن غذای تند به همراه یک فراورده لبنی

در مواد غذایی تند شاهد حضور ماده کپسایسین هستیم و ثابت شده است که چربی‌ها بهتر از آب از عهده کم کردن تاثیر آن در غذا بر می‌آیند. دانستن این قضیه می‌تواند شما را در کاهش تندی غذای داخل دهان‌تان هم کمک کند.

  • خامه ترش، ماست و سس‌های خامه‌ای می‌توانند تندی غذای گوشتی یا سبزیجات را بگیرند.
  • در صورت تمایل می‌توانید یک پیاله ماست یا پنیر یا هر نوع فراورده لبنی دیگر را در کنار غذای خود قرار داده تا در مواقع لزوم از آن برای گرفتن تندی غذا استفاده کنید. انجام چنین کاری می‌تواند برای مهمانان هم یک انتخاب ایجاد نماید که هر کس بسته به ذائقه‌اش تندی غذا را کم یا زیاد کند.

استفاده از نوشیدنی‌های اسیدی یا حاوی شیر

how to make a meal less spicy 43545676 - چگونه تندی غذا را بگیریم؟

شیر یا نوشیدنی‌های اسیدی مانند لیموناد هم می‌توانند پس از خوردن یک تکه غذای تند از شدت تندی آن بکاهند. طرز تهیه لیموناد خانگی خوشمزه را از اینجا مشاهده کنید.

  • البته درست نیست که هر نوشیدنی را با هر غذایی میل کرد. عمدتا لیموناد را با غذاهای سبک‌تر مانند جوجه سرخ‌شده سرو می‌کنند.
  • براساس مواردی که گفته شد از خلاقیت خود استفاده کرده و ترکیبات مختلف را با یکدیگر امتحان نمایید. در صورتی که به آشپزی علاقه دارید می‌توانید راه و چاه تبدیل شدن به یک آشپز حرفه‌ای را از اینجا یاد بگیرید.

افزودن شکر، عسل و سایر شیرین‌کننده‌ها

how to make a meal less spicy 54647657 - چگونه تندی غذا را بگیریم؟

همانند چربی، شکر هم می‌تواند کاری کند که تندی غذا احساس نشود. این شیوه بیشتر در مورد غذاهای آسیایی کارساز است. می‌توانید مقداری عسل یا کمی شکر قهوه‌ای را در داخل پیاله‌ای روی سفره قرار دهید.

  • بهتر است به فکر پختن شیرینیجات به همراه غذا نیفتید چون این کار طعم کلی غذا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تنها به قرار دادن مقداری عسل یا شکر در کنار سفره بسنده کنید. به افراد سر سفره اجازه دهید که میزان شیرینی طعم غذا را به دلخواه انتخاب کنند.
  • قبل از اینکه بخواهید طعم غذا را تحت تاثیر چاشنی‌های شیرین قرار دهید بهتر است مقداری از غذا را به صورت جدا امتحان نمایید تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.
  • غذاهای کیجنی بیشتر با شکر قهوه‌ای سرو می‌شوند در حالی که عسل را می‌توان به همراه غذاهایی مانند پیتزا و تعدادی از پاستاها میل کرد.

خارج کردن عامل تندی غذا

در برخی از غذاها مواد اولیه تند به صورت عددی یا تکه‌ای استفاده شده‌اند که بعضا این امکان وجود دارد این مواد را برای کاهش تندی غذا از آن جدا و خارج کرد. حتی اگر تاثیر این مواد روی غذا هم انجام گرفته باشد باز بهتر است در زمان خوردن آن مستقیما مثلا به یک تکه فلفل گاز نزنید.

  • به هنگام خارج کردن مواد تند مراقب ریختن آن روی پوست خود باشید.
دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *