جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 10, 1400
  • 9:20 ق.ظ

چگونه با فشار روانی ناشی از کار کنار بیاییم؟

استرسی که در محل کار با آن مواجه می‌شوید می‌تواند اثرات مخربی را بر جسم و ذهن‌تان داشته باشد مخصوصا زمانی که فشار و شدت کار بالا برود. اصطلاح های زیادی برای معرفی این خستگی بیش از حد وجود دارد و اغلب با انواع آن آشنا هستیم. از دست دادن انگیزه، کاهش نتایج خوب، بازدهی تقریبا منفی نشانه های فرسودگی شغلی و وجود اضطراب و استرس شدید در محیط کار است. البته میزان رضایت شغلی هم تاثیر مستقیمی بر فرسودگی شغلی دارد و تنها استرس نیست که باعث آزار فرد می‌شود. با جالب فا همراه باشید تا با راهکار های مقابله با فشار روانی در محیط کار آشنا شویم.

چگونه با فشار روانی ناشی از کار کنار بیاییم؟

راه های مقابله با فشار روانی در محیط کار

تجدید قوا

how to work under pressure 43545435 - چگونه با فشار روانی ناشی از کار کنار بیاییم؟

در کارخانه های صنعتی و بزرگ کار بیش از حد و سنگین اصلا چیز غیر عادی نیست و اغلب کارگران با آن آشنا هستند. در چنین جاهایی ساعات کاری معمولا به ۵۰ ساعت در هفته خواهد رسید و متاسفانه باید گفت که ادامه همین روند منجر به فرسودگی شغلی خواهد شد، در حالی که به راحتی می‌توان خود را از فرسودگی دور کرد.

متاسفانه بسیاری از ما به دلیل توجه بیش از حد به افزایش بازدهی، فراموش می‌کنیم که به استراحت نیاز داریم و سعی می‌کنیم از نهایت توان خود استفاده کنیم. اما نیازی به افزایش بازدهی نیست، در مرحله اول باید به فکر خودتان باشید و باید درک کنید که به استراحت نیاز دارید. بعد از بیرون آمدن از محل کار، تنها چیزی که باید انجام دهید استراحت کردن است. در حقیقت منظور از استراحت این است که نباید هیچ کاری انجام بدهید، البته اگر چندان هم آسان نیست تا یکجا بنشینید و هیچ کاری انجام ندهید بهتر است به دنبال فعالیت هایی مانند مدیتیشن و امثال آن باشید تا همزمان به آرام شدن ذهنتان هم کمک کنید.

استفاده از مزایای شرکت یا محیط کار

how to work under pressure 47657657 - چگونه با فشار روانی ناشی از کار کنار بیاییم؟

گاهی اوقات محیط کار مزایا و ویژگی های منحصر به فردی دارد و شما هم می‌توانید از آن ها بهره ببرید. عضویت در باشگاه و یا امثال آن همان مزایایی هستند که مد نظر ما است. چنین کارهایی به کاهش استرس کمک می‌کند و همچنین تاثیرات مفیدی را هم بر سلامت جسم خواهد داشت.

اگر محل کار شما هم چنین شرایطی دارد سعی کنید از آن ها بهره ببرید. به هر حال برای فرار از فرسودگی شغلی چنین کار هایی لازم و ضروری هستند همچنین برای حفظ سلامت جسمی و روحی هم مفید خواهند بود. برای مقابله با فشار روانی محیط کار نباید از محیط آن فراری باشید بلکه باید آن را در آغوش بکشید و خود را متعلق به آن بدانید.

تیمی کار کنید

how to work under pressure 453454345 - چگونه با فشار روانی ناشی از کار کنار بیاییم؟

یکی از دلایلی که باعث فرسودگی شغلی و ایجاد فشار روانی در محیط کار می‌شود به دوش کشیدن بار مسئولیت ها به تنهایی است. اگر شما هم جزو آن‌هایی هستید که دوست دارید به تنهایی کارها را انجام دهید باید بدانید که به شدت در معرض خطر فرسودگی شغلی و فشار روانی کار قرار دارید.

اگر به کمک نیاز دارید بهتر است آن را با مدیر و یا مسئول بخش مطرح کنید. گاهی اوقات ممکن است به همکارانتان برای تکمیل تعدادی از کارها نیاز داشته باشید، اصلا خجالت نکشید و از آن ها درخواست کنید؛ در این صورت هم استرس کار کم‌تر می‌شود و هم آن را به خوبی انجام خواهید داد. در نهایت با این روش همکارانتان را بهتر خواهید شناخت و برای دفعات بعدی بهتر می‌توانید کار کنید. با داشتن یک تیم قوی استرس کار به حداقل می‌رسد، فشار روانی هم به همان میزان کاهش خواهد یافت.

اولویت بندی کارها

how to work under pressure 4535345435 - چگونه با فشار روانی ناشی از کار کنار بیاییم؟

هنگامی که بحث از کار فشرده و طاقت فرسا است، اولویت بندی بسیار مهم و حیاتی است. وقتی مجبور می‌شوید کارهای زیادی را پشت سر هم انجام دهید باید از یک سیستم اولویت بندی صحیح پیروی کنید تا سر وقت به تمامی کارها برسید. وقتی که هدف خودتان را مشخص کنید بهتر می‌توانید بر روی آن متمزکز شوید. اولویت بندی کارها می‌تواند یکی از راه‌های ساده در عین حال کاربردی در مقابله با فشار روانی ناشی از محیط کار باشد.

با اولویت بندی، کار های مهم‌ سریع‌تر انجام خواهند شد و دیگر نیازی به نگرانی و اضطراب نیست. همچنین این کار ذهن را منظم نگه خواهد داشت و دیگر نیازی نیست در مورد کار های کوچک و جزئی استرس داشته باشید. با کاهش اضطراب و استرس دیگر خبری از فرسودگی شغلی نیست و با چنین راهکار ساده‌ای به خوبی آن را از خود دور کرده‌اید.

کار ها را سر وقت انجام دهید

how to work under pressure 45345465767 - چگونه با فشار روانی ناشی از کار کنار بیاییم؟

در حالی که اولویت بندی کارها، فشار روانی را کاهش می‌دهد اما تنها زمانی نتیجه بخش خواهد بود که به آن عمل کنید. در واقع اگر وظیفه ها سر وقت انجام نشود به مرور بیشتر و بیشتر خواهند شد و در نهایت با انبوهی از کار های ناتمام روبه‌رو خواهید شد که به شدت می‌توانند شما را به سمت فرسودگی شغلی سوق دهند. در نقطه مقابل همین قضیه، اگر سر وقت کار ها تکمیل شود دیگر نیازی به عجله نیست و اولویت بندی به خوبی جواب خواهد داد. همچنین خواهید دید که با این روش بازدهی‌تان هم بالاتر خواهد رفت و نیازی به کار سخت برای افزایش بازدهی ندارید.

بازتاب کار هایتان را بررسی کنید

how to work under pressure 325435345 - چگونه با فشار روانی ناشی از کار کنار بیاییم؟

وضعیت‌تان را بررسی کنید، آیا در حال حاضر شغل‌تان ارزش استرسی که تحمل می‌کنید را دارد؟ کار هایی که انجام می‌دهید را دوست دارید؟ به طور کلی، تمام شرایط را در نظر بگیرید و نتایج کارهایتان را بررسی کنید، این سوال را از خودتان بپرسید که آیا شغلتان را دوست دارید یا نه؟

آیا تغییر شغل حالتان را بهتر می‌کند؟ یا شاید تغییر بخش یا حتی کم کردن کارها فشار روانی آن را کاهش دهد. گاهی اوقات ممکن است فرسودگی و استرس بیش از حد به خاطر کارهای اصلی نباشد بلکه به خاطر کار های موقت و غیر ضروری است. با مشخص کردن وضعیت شغلی یک دورنمای کلی از کارهایتان به دست می‌آورید و خواهید فهمید که آیا در مسیر فرسودگی شغلی قرار دارید یا نه. پس از آن اگر حس کردید در معرض خطر هستید باید تغییراتی اساسی را در محل و شیوه کار خود ایجاد کنید و هرچه سریع‌تر به دنبال راه چاره‌ای برای مقابله با فشار روانی محیط کار باشید وگرنه ممکن است بعدا پشیمانی هیچ سودی برای شما نداشته باشد.

در نهایت باید گفت که هیچ وقت برای تغییر شرایط شغلی دیر نیست و اگر حس کردید که تحت فشار روانی محیط کار و فرسودگی شغلی هستید بهتر است برای تغییر آن اقدام کنید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *