جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 4, 1400
  • 10:04 ق.ظ

چگونه با انواع اضطراب روبه‌رو شویم؟

چگونه با انواع اضطراب روبه‌رو شویم؟

اگر با استرس و اضطراب محیط برخورد درستی نداشته باشیم، زندگی‌مان به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و حتی می‌توان گفت که سبب نابودی زندگی خود نیز خواهیم شد. استرس در نوع های مختلفی وجود دارد و می‌توانند لحظات خوب زندگی ما را نابود کنند. متاسفانه اضطراب و استرس ویژگی ویرانگر دنیای مدرن هستند و افراد زیادی امروزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع اکنون بخش بسیار بزرگی از مراجعان روانشناس ها را تشکیل داده‌ است و روز به روز هم در حال بیشتر شدن است اما آیا راهی برای شناخت و حل آن ها وجود دارد؟ حقیقت ماجرا این است که اگر ما به طور مداوم از اضطراب بترسیم و خودمان را آزار دهیم هیچ وقت قادر به درمان آن نخواهیم بود پس قدم اول شناخت آن و کاهش حس ترس از انواع اضطراب است. در ادامه مطلب با جالب فا همراه باشید تا راههای مقابله با انواع اضطراب را شناسایی کرده و آن ها را بررسی کنیم، پس نگران نباشید، تا زمانی که آن ها را بشناسید درمان‌شان هم کار چندان مشکلی نخواهد بود.

انواع اضطراب

how to deal with different types of anxiety 32253454545 - چگونه با انواع اضطراب روبه‌رو شویم؟

اضطراب عمومی

به طور کلی این دسته را شایع ترین نوع اضطراب می‌نامند و از نشانه های بارز آن می‌توان به استرس بی‌دلیل برای فعالبت های روزانه اشاره کرد. البته نه تنها استرس بلکه حس های غیر طبیعی و بیش از حد بزرگ شده را هم شامل می‌شود. نکته جالب توجهی در رابطه با این نوع از اضطراب وجود دارد، هیچ دلیل مشخصی برای ندارد و به عبارتی فرد مضطرب هیچ منطقی برای آن ندارد خود نمی‌بیند.

اضطزاب عمومی به راحتی زندگی افراد را تخت تاثیر قرار داده و آن را رو به نابودی خواهد برد. اندکی استرس در رابطه با مشکلات روزانه عادی است اما رفته رفته بدون آنکه متوجه شوید میزان استرس بیشتر می‌شود و قبل از اینکه بتوانید کاری انجام دهید زندگی‌تان را در برگرفته است.

اختلال وسواس فکری عملی

افراد دارای این اختلال میل شدیدی به انجام کار های وسواسی و جبری دارند. اعمال و رفتار این افراد به شدت وسواس گونه است و حتی خودشان هم قادر به کنترل آن نیستند و متاسفانه چنین رفتاری تمامی جنبه های زندگی آن ها را در بر خواهد گرفت. رفتار های وسواسی در آن ها از نیازشان به نظم و ترتیب های خاص سرچشمه می‌گیرد. به طور کلی هر چیزی باید نظم خاص خود را داشته باشد، از طرفی دیگر رفتار های اجباری نیز وجود دارند که باید انجام شوند برای مثال شستن بیش از حد دست ها یکی از نمونه های رایج در مورد آن است. مجموعه رفتار و عملکرد های افراد دارای اختلال وسواس فکری عملی مخصوص به خودشان است و به شدت اطرافیان را تحت فشار قرار خواهد داد تا جایی که در نهایت فرد بیشترین میل را به سمت انجام رفتار های خود پیدا خواهد کرد.

اختلال اضطراب اجتماعی

how to deal with different types of anxiety 34234343 - چگونه با انواع اضطراب روبه‌رو شویم؟

از بین انواع گوناگون اضطراب های مختلف شاید بتوان اختلال اضطراب احماعی را یکی از خطرناک‌ترین‌های آن به حساب آورد. چنین مشکلی زمانی به وجود می‌آید که فرد به دلیل اضطراب های غیر منطقی نتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. از جمله ترس های غیر منطقی می‌توان به نگرانی فرد در مورد ایجاد ارتباط با دیگران، مورد قضاوت قرار گرفتن، احساس شرم و حرف های غیر منطقی و احمقانه اشاره کرد. به عبارتی دیگر شخص دارای این اختلال همیشه در مورد حرف هایش نگران است زیرا احساس می‌کند که آنچه می‌گوید احمقان یا اشتباه است و افراد ممکن است او را قضاوت کنند. اختلال اضطراب اجتماعی به شدت افراد را قرنطینه و آن ها را در درون تفکرات تخیلی‌شان نگه خواهد داشت.

اختلال استرس پس از سانحه

این اختلال ترس شدید و ناتوانی را در افراد به وجود خواهد آورد. نکته‌ای که در مورد این اختلال وجود دارد منحصر به فرد بودن آن است. به عبارتی دیگر دلیل و سبب اختلال یک نفر لزوما برای دیگری نیز صحیح نیست. در کل ناکامی های غیر منتظره، اتفاقات ناخوشانید، مرگ عزیزان و اتفاق ها مشابه می‌توانند باعث چنین چیزی شوند. از نشانه های غالب این بیماری می‌توان به عصبانیت، شوکه شدن و ترس اشاره کرد. همچنین می‌توان به نشخوار فکری در مورد اتفاق، کاهش تمرکز، کابوس های شبانه و بازگشت به دروان اتفاق هم اشاره کرد. معمولا نشانه ها ۳ ماه پس از اتفاق به خصوصی که باعث بیماری شده است ظاهر می‌شوند.

ترس از مکان های شلوغ ( آگورافوبیا )

چنین اختلالی باعث می‌شود که افراد از رفتن به مکان هایی که ممکن است باعث ایجاد وحشت و شرمندگی شود امتناع کنند. دلیل اصلی این اختلال ناتوانی در مواجه با موقعیت های تنش زا است. آگورافوبیا به دلیل ترس از ترک کردن خانه به وجود می‌آید، به هر حال ترس از قرار گرفتن در جمع، در مکان های شلوغ، در جاهای تنگ و محصور شده و یا هر مکان دیگری که به فرد حس ناخوشایندی دست دهد می‌توانند موجب آن شوند. در نهایت این اختلال تا حدی رشد خواهد کرد که افراد نمی‌توانند به هیچ وجه محل زندگی‌شان را ترک کنند و در نتیجه آن در بسیاری از مسائل زندگی‌شان شکست خواهند خورد.

راههای مقابله با انواع اضطراب

how to deal with different types of anxiety 324453454 - چگونه با انواع اضطراب روبه‌رو شویم؟

اکنون که انواع اضطراب ها را شناختید و دلایل به وجود آمدن آن ها را فهمیدید دیگر نیازی به نگرانی در مورد آن ها نیست زیرا می‌توان به راحتی و با استفاده از راههای مقابله با اضطراب آن ها را درمان کنید. در واقع اضطراب بیشتر مانند که زندان خودساخته است که افراد خود را درون آن قرار می‌دهند، زندانی که کلید آن در دستانتان قرار دارد و اگر اراده کنید می‌توانید به راحتی از آن بیرون بیایید. در ادامه مطلب با موارد و راهکار های جالبی برای مواجه با آن ها آشنا خواهیم شد.

از خودتان سوال بپرسید و ان را آسان‌تر کنید

اکثر اوقات افراد بدون این‌که دلیل واقعی اضطراب و استرس خود را بفهمند به آن دچار می‌شوند، وقتی که از آن ها در مورد دلیل اصلی اضطراب‌شان سوال شود، کم کم ترس آن‌ها کاهش پیدا کرده و دلیل اصلی پدیدار می‌شود. به طور کلی با صحبت کردن و پرسیدن سوال سطح سختی مشکل پایین‌تر می‌آید و دیگر غیر قابل حل به نظر نمی‌رسد. این مهم‌ترین قدم در حل اضطراب است زیرا با افزایش شناخت خود از مشکل و کاهش ترس از آن زمینه برای درمان های جدی‌تر هم فراهم می‌شود.

نفس عمیق بکشید

how to deal with different types of anxiety 8728489274 - چگونه با انواع اضطراب روبه‌رو شویم؟

یکی از راه های کاهش اضطراب نفس های بلند و عمیق است. در کل یادگیری این نوع تنفس نه تنها سطح استرس را پایین آورده بلکه به خوشحال شدنتان هم نیز کمک می‌کند. همه ما از بدو تولد یاد می‌گیریم که چگونه تنفس کنیم و همیشه نوع شکمی ( از طریف دیافراگم) را انجام می‌دهیم اما بعد ها، زمانی که با فشار و استرس روبه‌رو شدیم کم کم نوع تنفس ما به تنفس از طریق سینه نزدیک می‌شود که یک نوع تنفس سطحی است. افرادی که با اضطراب و استرس درگیر هستند معمولا به این شکل تنفس می‌کنند اما ابن روش صحیح تنفس نیست مخصوصا هنگامی که با اضطراب درگیر می‌شوید. سعی کنید یادبگیرید که پس از آن هنگام اضطراب از تنفس های عمیق و شکمی استفاده کنید تا با استفاده از آن کل سیستم بدن را آرام کنید.

تحرک داشته باشید

ورزش کنید و تحرک داشته باشید. کسانی که با استرس درگیر هستند ورزش کردن کمک شایانی به آن ها می‌کند همچنین ترشح اندروفین هم حس و حال درونی‌تان را بهبود خواهد بخشید.

با ترس هایتان مواجه شوید

مشکلاتی که روزانه با آن ها دست و پنجه نرم می‌کنید هیچ وقت به طور کامل از بین نمی‌روند مگر زمانی که با آن ها مواجه شوید. وقتی که جرات کافی برای مقابله با ترس ها و دلایل غیر منطقی داشته باشید آن ها از بین خواهند رفت و دیگر آزار دهنده نخواهند بود. در واقع اگر سعی کنید از مشکلات غیر منطقی فرار کنید تنها آن ها را بدتر کرده‌اید زیرا با فرار شما آن ها نیز بزرگ‌تر و غیر قابل حل‌ به نظر می‌رسند و بیشتر هم اذیت خواهید شد. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که تنها راه برای حل مشکلات این است که مستقیم به درون آن ها بروید و با آن ها مواجه شوید، هیچ میانبری و راه دیگری وجود ندارد پس باید بسیار مستقیم با مشکل روبه‌رو شوید.

مصرف کافئین‌تان را زیر نظر داشته باشید

how to deal with different types of anxiety 78678565675 - چگونه با انواع اضطراب روبه‌رو شویم؟

همانطور که می‌دانید عملکرد بدن ما مستقیما به مواد غذایی که می‌خوریم بستگی دارد. در نظر داشته باشید که کافئین هنگام اضطراب به هیچ وجه گزینه خوبی نیست و شرایط را بدتر خواهد کرد پس بهتر است از مصرف کردن آن پرهیز کنید، در عوض سعی کنید غذاهایی را مصرف کنید که به بهبود شرایط کمک کند و اضطرابتان را کم‌تر کند.

سخن آخر

شاید فکر کنید که اضطراب قرار نیست به این زودی از بین برود و یا وسط راه نا امید شوید اما باور کنید تنها کسی که می‌تواند آن را از بین ببرد، فقط خودتان هستید. پس بهتر است مراقبت های لازم را در مورد آن انجام دهید و به دنبال راه حل های فوری نگردید. آهسته و پیوسته در مسیر درمان گام بردارید به این شکل کم کم رفتارهای نادرست جایگزین شده و رفته رفته دلایل اضطراب هم کم‌خواهند شد و یک زندگی خوب و عالی هم در پایان راه در انتظارتان خواهد بود.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *