جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • مهر 30, 1400
  • 10:34 ق.ظ

چگونه اصل و نسب خود را پیدا کنیم؟

چگونه اصل و نسب خود را پیدا کنیم؟

مهم است بدانیم که از کجا آمده‌ایم. بیشتر روایت‌های مربوط به اصل و نسب ما در قالب داستان‌هایی جالب توجه به گوش‌مان رسیده است. مثلا پدربرزگ‌ها و مادربزرگ‌ها آن را برای والدین‌مان تعریف کرده و آن‌ها هم کم و بیش این روایت‌ها را به گوش ما رسانده‌اند. شاید هم واقعا چیزی از تاریخ خانواده‌تان برای شما بازگو نشده باشد. اهمیتی ندارد چون می‌توانید در ادامه همراه جالب فا باشید تا بهتر اصل و نسب خود را بشناسید و بدانید که واقعا از کجا آمده‌اید.

جستجو در تاریخ خانواده

پرسش در مورد اصل و نسب

تا جایی که می‌توانید راجع به تاریخ و اصل خانواده‌تان پرس و جو کنید. آلبوم عکس‌های قدیمی را ببینید و از اعضای خانواده در مورد آن‌ها بپرسید. اسم پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به همراه والدین آن‌ها را هم بپرسید. از سایر اعضای خانواده نباید غافل شوید و پیگیر سایر بستگان‌تان باشید. تا جایی که ذهن‌شان یاری می‌کند در مورد قدیمی‌ترها بپرسید. اسم، نام مکان و حتی دوره زمانی هم می‌تواند کمک شایانی به شما کند.

  • مواظب تلفظ صحیح اسم‌ها باشید. تغییراتی که در طول زمان روی نام و فامیلی اشخاص اعمال شده است را هم در نظر بگیرید. شاید جد شما هنگامی که به منطقه‌ای جدید رفته، فامیلی یا اسم کوچک را عوض کرده باشد.
  • پرس و جو از اعضای خانواده می‌تواند ساده‌ترین راه برای رسیدن به اصل و نسب باشد، پس حتما اطمینان حاصل کنید که تمام آن چیزی را که باید پرسیده‌اید. شاید تعجب کنید که تاکنون چه اتفاقاتی برایتان بازگو نشده است. افراد سال‌خورده خانواده گزینه مناسبی هستند.

یافتن مدارک مربوط به اصل و نسب خانواده

how to trace your ancestry 2354545 - چگونه اصل و نسب خود را پیدا کنیم؟

در قدم بعدی به دنبال شجره نامه خانوادگی باشید؛ شاید شخصی قبل از شما به دنبال این قضیه بوده و اطلاعات ارزشمندی را در قالب یک شجره نامه جمع‌آوری کرده باشد. برای پیدا کردن هر مدرکی شبیه به شجره نامه در خانه هر کدام از اقوام جستجو کنید. در عکس‌های قدیمی فقط به افراد داخل عکس توجه نکنید بلکه محیط اطراف آن‌ها را هم به دقت بررسی کنید.

طراحی شجره نامه خانوادگی

از خودتان شروع کنید و شاخه به شاخه شجره نامه خانوادگی را طبق اطلاعات فردی طراحی کنید. سپس به بقیه افراد خانواده مراجعه کرده تا شاخه‌های بیشتری به آن اضافه کنید. یادداشت تاریخ تولد، فوت و ازدواج هر یک از اعضا هم می‌تواند ایده جالبی باشد تا زودتر از اصل و نسب واقعی خودتان مطلع شوید. البته در صورتی که می‌خواهید این کار را اصولی انجام داده و از آن لذت ببرید می‌توانید از مطلب چگونه درخت شجره نامه خانوادگی بکشیم کمک بگیرید.

تهیه لیست ساده اما با جزئیات

how to trace your ancestry 5756878 - چگونه اصل و نسب خود را پیدا کنیم؟

ابتدا نام خود را بنویسید سپس مرتبا به عقب برگردید. از پدر و مادرتان به مادربزرگ و پدربزرگ و بعد از آن به قبل‌تر برگردید. تا جایی که ذهن‌تان یاری می‌کند ادامه دهید و در صورتی که به نقطه‌ای رسیدید که قدیمی‌تر از آن را نمی‌شناسید اکنون نوبت به یادداشت جزئیات می‌رسد. هر جزئیات کوچک و بزرگی را که در مورد این اشخاص می‌دانید بنویسید.

  • تاریخ و محل تولد هر کدام از این افراد را یادداشت کنید.
  • تاریخ ازدواج و تعداد فرزندان هم می‌تواند اطلاعات به درد بخوری باشد.
  • تاریخ و محل فوت را هم در کنار سایر جزئیات اضافه کنید.

بررسی سوابق خانواده

بررسی اصل و نسب از طریق برگه‌های تابعیت

اگر اجداد شما از کشوری دیگر آمده‌اند پس باید برگه‌های مربوط به تابعیت و مهاجرت را پیدا کنید. برگه‌های رسمی تابعیت و مهاجرت دارای دو قسمت هستند، خود برگه‌ها و دادخواست نهایی و تا زمانی که برگه دادخواست نهایی در دسترس نباشد نمی‌توانید مطمئن باشید که اجداد شما به طور رسمی به تابعیت کشور مورد نظر درآمده باشند. شاید تا زمان دادخواست نهایی صبر کرده باشند و یا دادخواست در دادگاه دیگری باشد یا حتی دادگاهی در قسمتی دیگر از کشور مسئول آن بوده باشد. مرکز آمار و سرشماری کشور می‌تواند جای خوبی برای گشتن به دنبال اجدادتان باشد.

  • اگر مهاجرت آن‌ها از طریق دریا بوده باشد می‌توانید لیست‌های مسافرین کشتی‌های گوناگون مربوط به آن دوره را هم برای یافتن نام آن‌ها بررسی کنید.

جستجو سوابق اجداد خانواده

how to trace your ancestry 45678654 - چگونه اصل و نسب خود را پیدا کنیم؟

اگر محل ازدواج اجدادتان را می‌دانید به آن‌جا مراجعه کرده و از طریق مساجد یا کلیساها پیگیر تاریخ و اطلاعات مربوط به ازدواجشان باشید. معمولا نام پدر و مادر عروس و داماد در سند ازدواج قید می‌شود پس اطلاعات بسیار زیادی از این طریق به دست می‌آورید. حتی شاید بتوانید اطلاعات مربوط به تعداد بیشتری از افراد خاندان را در همانجا پیدا کنید.

پیدا کردن اصل و نسب در گورستان

در صورتی که می‌دانید هر یک از اقوام‌تان در کجا فوت کرده و دفن شده‌اند، شخصا به گورستان یا قبرستان آنجا بروید و به دنبال سرنخ باشید. تاریخ تولد و فوت یا حتی اسم‌هایی که با سوابق قبلی به دست آمده یکی نیست می‌تواند منبع خوبی برای به دست آوردن اطلاعات جدید باشند. همچنین در همان حوالی ممکن است خویشاوندان دیگری را هم پیدا کنید. از سفر به گورستان‌های دورتر خودداری نکنید چون ممکن است اطلاعات ارزشمندی در مورد اصل و نسب شما منتظرتان باشد. سفر به نقاط مختلف را یک سفر جالب و هیجان‌انگیز برای یافتن اجدادتان در نظر بگیرید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *