جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 11, 1400
  • 9:02 ق.ظ

چگونه از دست مورچه ها خلاص شویم؟

مورچه‌های خانگی، که معمولا اندازه بدن آن‌ها تقریباً ۳٫۲ میلی‌متر است جزو اولین مزاحم‌های هر خانه‌ای به‌حساب می‌آیند. این نوع مورچه ها معمولاً با روش‌های ساده از بین می‌روند اما اگر بخواهید که کل کلونی را از بین ببرید بهترین راه استفاده از طعمه‌های سمی است زیرا مورچه‌های کارگر آن‌ها را با خود حمل کرده و خودبه‌خود تمامی کلونی از بین می‌رود. اما اگر با مورچه‌های نجار (اندازه آن‌ها معمولاً بین ۶٫۴ تا ۱۲٫۷ میلی‌متر است) طرف هستید، بهتر است هرچه زودتر لانه آن‌ها را پیدا و از بین ببرید. این نوع مورچه‌ها معمولاً در چوب‌های مرطوب و مرده وجود دارند. اگر هم مطمئن نیستید که از پس آن برمی‌آیید یا نه بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. البته قبل از اینکه کاری انجام دهید برای مقابله با حمله مورچه ای به منزل‌تان در ادامه با جالب فا همراه شوید تا نکاتی را در رابطه با از بین بردن مورچه ها یاد بگیرید.

چگونه از دست مورچه ها خلاص شویم؟

از بین بردن مورچه ها

هر جایی که آن‌ها را دیدید، نابودشان کنید

چیزهایی مانند کفش و یا دستمال، ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین ابزارها برای کشتن مورچه‌ها هستند. اگرچه کاربرد آن‌ها چیز دیگری است اما قطعاً مورچه‌ها را به راحتی می‌کشد. اگر یکی از آن‌ها را دیدید مطمئن باشید که تعداد زیاد دیگری هم در اطراف وجود دارند و باید هرچه سریع‌تر از شر آن‌ها خلاص شد.

  • مورچه‌های دیدبان همیشه ردی از خود به جا می‌گذارند تا بقیه مورچه‌ها آن را پیدا کنند. در این مورد، حتی اگر تمامی آن‌ها را نیز از بین ببرید باز هم تفاوت چندانی ندارد. پس باید به دنبال لانه آن‌ها بگردید و یا از طعمه‌های سمی استفاده کنید.

how to get rid of ants 234324324 - چگونه از دست مورچه ها خلاص شویم؟

مورچه ها را با آب و صابون اسپری کنید

اگر نمی‌خواهید مورچه‌ها را له کنید و یا دوست ندارید تماسی با آن‌ها داشته باشید، کمی مایع ظرف‌شویی را با مقداری آب قاطی کنید و آن را قبل از هر بار استفاده به خوبی به هم بزنید و همیشه آن را دم دست قرار دهید تا هر جا که مورچه‌ها را دیدید بتوانید از آن استفاده کنید. این محلول سیستم تنفسی مورچه‌ها را مختل می‌کند و نهایتا پس از یک دقیقه (کم‌تر یا بیشتر) آن‌ها را خفه خواهد کرد. البته سرکه سفید هم اثری مشابه دارد و جایگزین خوبی است.

استفاده از حشره‌کش مخصوص برای مورچه‌ها

اگر مشکلی با استفاده از مواد شیمیایی ندارید، حشره‌کش‌ها گزینه خوبی هستند. آن‌ها نیز مانند محلول آب و صابون همان اثر را دارند البته این اسپری‌ها بهتر و سریع‌تر عمل می‌کنند. اما به‌هرحال دارای موادی هستند که ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

  • اگر بچه کوچک یا حیوانات خانگی دارید و یا مورچه‌ها در آشپزخانه هستند، بهتر است از این روش صرفه نظر کنید و به جای آن از محلول آب و صابون استفاده کنید.

درجاهای شلوغ و پر رفت و آمد از خاک دیاتومیت استفاده کنید

اگر با تعداد زیادی از مورچه‌ها (به‌خصوص زیر کف‌پوش‌های چوبی و یا نزدیک ترک دیوارها) روبه‌رو هستید، مقداری خاک دیاتومیت خوراکی را در آنجا پخش کنید. خاک دیاتومیت یک ماده حشره‌کش طبیعی است و به محض مصرف توسط حشرات، آن ها را خواهد کشت.

  • خاک دیاتومیت از فسیل پوست خارجی موجودات دریایی کوچکی به وجود آمده است که یک حشره‌کش طبیعی هم به حساب می‌آید. حتی اگر مورچه‌ها روی آن راه بروند دچار جراحات سختی خواهند شد و در صورت خوردن آن نیز اعضای داخلی بدنشان از بین می‌رود.
  • نوع خوراکی این خاک برای انسان‌ها خطری ندارد و سالم است اما سعی کنید زیاد در معرض آن قرار نگیرید و ترجیحاً آن را بو نکنید زیرا ممکن است مشکلاتی را در سیستم تنفسی ایجاد کند.

نابود کردن لانه مورچه ها

how to get rid of ants 4365464 - چگونه از دست مورچه ها خلاص شویم؟

مشخص کردن طعمه

مورچه‌ها در زمان‌های مختلف، جدا از نوع و نژادشان، خوراکی‌های متنوعی را دوست دارند. برای مشخص کردن غذای مورد علاقه آن‌ها (البته در حال حاضر چون هیچ اصل کلی وجود ندارد و ممکن است تغییر کند) مقداری عسل، کره بادام‌زمینی و چند تکه چیپس را بر روی یک مقوا قرار داده و آن‌ها را در جایی که رفت و آمد مورچه‌ها بیشتر است قرار دهید. بعد از ۲-۱ روز خواهید دید که مورچه‌ها بیشتر به کدام یکی علاقه نشان داده‌اند.

  • بعد از مشخص شدن غذای مورد علاقه ان ها از اطلاعات به دست آمده برای طعمه گذاری استفاده کنید.

از طعمه برای جلب توجه مورچه‌ها استفاده کنید

بعد از مشخص شدن غذا مورد علاقه مورچه، نوبت استفاده از طعمه است. دستگاه‌های طعمه مخصوصی وجود دارند که اگر بتوانید از آن‌ها استفاده کنید بسیار بهتر خواهد بود زیرا درون طعمه‌ها مواد سمی و حشره‌کش وجود دارد. مورچه‌های کارگر آن‌ها را به عنوان غذاهای خوشمزه شناسایی کرده و بدین ترتیب کل لانه را به آن آلوده می‌کنند.

اقدامات لازم را برای جلوگیری از هجوم دوباره مورچه‌ها انجام دهید

اگر خانه را مرتب و تمیز نگه دارید، از ریختن غذاها جلوگیری کنید، قدم بزرگی را در جلوگیری از ورود مورچه‌ها برداشته‌اید. اقدامات زیر، مجموعه‌ای از راهکارها برای جلوگیری از ورود مورچه‌ها است.

  • بعد از هر وعده غذایی، تکه‌های به جا مانده را جمع کنید.
  • هر روز زباله‌ها را از منزل بیرون ببرید و ظرف‌های کثیف را نیز هر چه سریع‌تر بشویید.
  • ظروف نگه دارنده غذا را محکم ببندید.
  • ترک دیوارها و پنجره‌ها را تا جایی که می‌توانید ببندید.
  • در جاهایی که ریسک وجود مورچه‌ها وجود دارد، از تفاله قهوه، دارچین و پودر فلفل استفاده کنید.

پیدا کردن و مواجهه با مورچه های نجار

how to get rid of ants 565467 - چگونه از دست مورچه ها خلاص شویم؟

نزدیک جاهایی که احتمال وجود مورچه ها وجود دارد، به دنبال ترک و چوب‌های مرطوب بگردید

مورچه‌های کارگر، دوست دارند لانه‌هایشان را در چوب‌ها مرطوب و نرم بسازند. اگر آن‌ها را دیدید، در همان دوروبر به دنبال لوله‌های شکسته و یا هرچیز دیگری که احتمال دارد خیس و مرطوب باشد، بگردید.

  • بیشتر دوروبر لوله‌های شکسته و چوب‌های نزدیک آن را جستجو کنید البته گوشه کنار پنجره‌ها را هم بگردید.
  • مورچه‌های نجار بیشتر در بیرون از خانه لانه می‌سازند، اما اگر به هر صورتی وارد خانه شدند، بهتر است قبل از اینکه صدمه جبران ناپذیری وارد کنند آن‌ها را منترل کنید.

جاهای مشکوک را باز کنید

اگر متوجه حرکت مورچه‌ها از لابه‌لای ترک تخته‌های کفپوش (مخوصا جاهایی که خیس و مرطوب هستند) شدید فوراً آن قسمت را با استفاده از ابزار مخصوص باز کرده و داخل آن را ببینید. با توجه به علاقه این مورچه‌ها به چوب، جاهایی که بیشترین خسارت را دیده باشند قطعاً لانه محسوب می‌شود و باید عرچه زودتر آن را پاکسازی کرد.

  • بعد از نابودی لانه باید دوباره آن قسمت را تعمیر کنید، پس نیازی نیست که درمورد خسارت‌های وارده نگران باشید. اگر هم احساس کردید که به کمک نیاز دارید بهتر است از یک متخصص در این زمینه درخواست کمک کنید.

how to get rid of ants 65758778 - چگونه از دست مورچه ها خلاص شویم؟

از حشره‌کش های مخصوص استفاده کنید

مورچه‌های نجار به حشره‌کش های مخصوص نیاز دارند و باید حتماً آن‌ها را تهیه کنید. وقتی که لانه را پیدا کردید، سعی کنید تا جای ممکن تمامی قسمت‌ها آن را سم‌پاشی کنید و تقریباً آن را اشباع کنید. فراموش نکنید که هنگام استفاده دفترچه راهنما را بخوانید.

  • بچه‌ها و حیوانات خانگی را تا جای ممکن از محل سم‌پاشی دور نگه‌دارید و حتماً نکات ایمنی گفته‌شده در دفترچه را رعایت کنید.
  • در مواجه با مورچه‌های نجار، زیاد به طعمه‌ها متکی نباشید زیرا باید هرچه زودتر از شر آن‌ها خلاص شد. هرچند که طعمه‌ها نیز مفید خواهند بود اما آن‌ها به زمان نیاز دارند و زمان بیشتر ممکن است به ضرر شما تمام شود.

بعد از نابودی کامل لانه، محل را تعمیر کنید تا از ورود دوباره مورچه‌ها جلوگیری شود

بعد از نابودی نیز دوباره از حشره‌کش استفاده کنید تا کاملاً مطمئن شوید که دیگر بازنخواهند گشت. اکنون پس از اتمام کار تعمیرات را شروع کنید به‌خصوص تعمیر لوله‌ها و ترک دیوارها.

  • بعد از نابودی کلونی، هرچه سریع‌تر محل را تعمیر کنید زیرا امکان بازگشت کلونی‌های دیگر وجود دارد.
دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *