جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 9, 1400
  • 4:25 ب.ظ

چگونه از آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

معمولا نمی‌توان کار زیادی در مورد آنفولانزا انجام داد به همین دلیل بهتر است همزمان با بیماری اقدامات لازم برای جلوگیری را انجام داد تا حداقل بتوان از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرد. در ادامه با جالب فا همراه باشید تا راه های پیشگیری از آنفولانزا را بهتر بررسی کنیم.

چگونه از آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از آلوده شدن به آنفولانزا و انواع مشابه آن وضعیت بهداشتی خود و محیط اطرافتان را تا تا حد امکان بهبود ببخشید و اگر می‌توانید تغییراتی را هم در رژیم غذایی خود اعمال کنید و سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که در جلوگیری از بیماری ها موثر باشند. اگر پس از این نشانه ها بازهم متوجه بیماری شدید بهتر است همان ابتدا اقدامات لازم را انجام دهید تا بیماری به طور کامل پیشرفت نکند و وضعیت بدتر نشود.

توسعه و بهبود بهداشت در پیشگیری از آنفولانزا

how to prevent the flu 342356546 - چگونه از آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

شستن دست ها

یکی از موثرترین و آسان‌ترین راهکار های جلوگیری از آنفولانزا شستن دست ها است. با شستن دست ها از تکثیر و ازدیا ویروس ها و عوامل بیماری زای دیگر جلوگیری خواهد شد و به همان اندازه نیز احتمال آلودگی و بیمار شدن هم پایین‌تر خواهد آمد.

  • قبل از اینکه از مایع یا صابون استفاده کنید بهتر است دستهایتان را به خوبی خیس کنید سپس مایع را روی دستتان بریزید و به مدت ۲۰ ثانیه آن را به خوبی بشویید. پس از شستشوی کف و پشت دست زیر ناخن ها و بین انگشت ها را هم به خوبی بشویید.
  • دست هایتان را با آب بشویید و آن ها را با استفاده از یک حوله تمیز خشک کنید.
  • اگر به آب و مایع دستشویی دسترسی ندارید بهتر است به جای آن از یک ضدعفونی کننده استفاده کنید.

پوشاندن بینی و دهان

هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی را با استفاده از یک دستمال کاغذی بپوشانید تا از پخش شدن ویروس و بیماری در محیط جلوگیری کنید. این کار در پیشگیری از آنفولانزا بسیار مفید است.

  • سعی کنید هنگام سرفه کردن به جای اینکه دستهایتان را جلوی دهانتان بگیرید از آرنجتان استفاده کنید بدین ترتیب دستهایتان کم‌تر آلوده خواهند شد.
  • پس از سرفه یا عطسه دستمال کاغذی استفاده شده زا هرچه زودتر دور بیاندازید.

پیشگیری از آنفولانزا با دوری از مکان های شلوغ

how to prevent the flu 34324656 - چگونه از آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

ویروس آنفولانزا در شلوغی ها و جاهایی که مردم زیادی در حال رفت و آمد هستند به راحتی پخش می‌شوند به همین دلیل بهتر است از رفتن به چنین مکان‌هایی خودداری کرد زیرا احتمال دارد که به ویروس های دیگر هم آلوده شوید و این هیچ کمکی به بهتر شدن شما و پیشگیری از آنفولانزا نخواهد کرد.

  • به محض اینکه از جمعیت قسمت شلوغ خارج شدید بهتر است دستهایتان را بشویید زیرا در چنین جاهایی آلودگی بسیار بیشتر برای مثال دستگیره در یا هرجای دیگری که دستتان به آن خورده است مستعد وجود آلودگی هستند و بهتر است هرچه سریع‌تر دستهایتان را بشویید.
  • اگر احساس می‌کنید بیمار شده‌اید بهتر است حداقل برای یک روز در خانه بمانید تا وضعیت‌تان بدتر نشود زیرا اگر بیرون بروید و در محیط های شلوغ رفت و آمد کنید ممکن است ویروس های دیگری را هم از دیگران بگیرید.
  • به صورتتان دست نزنید، مخصوصا دهان و بینی و چشم ها.

ضدعفونی کردن مکان های مشترک

ویروس ها به راحتی می‌توانند پخش شوند مخصوصا در محیط هایی که اعضای خانواده همگی در آن حضور دارند و یا از آن استفاده می‌کنند مانند سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه. برای پیشگیری از پخش شدن ویروس آنفولانزا بهتر است چنین محیط هایی را همیشه تمیز نگه داشت تا از به وجود آمدن آلودگی های بیشتر جلوگیری کرد همچنین با این کار احتمال آلوده شدن افراد دیگر هم پایین خواهد آمد.

  • جاهایی که بیشتر از آن استفاده می‌شود را در ابتدا تمیز کنید برای مثال بهتر است سرویس بهداشتی و دستگیره در ها شروع کنید و پس از آن به سراغ اشپزخانه بروید.
  • از هر جرم گیری و ضدعفونی کننده‌ای که در دسترس دارید استفاده کنید و تا جای ممکن محیط را تمیز کنید بدین ترتیب بخش بزرگی از ویروس ها و عوامل بیماری زا از بین خواهند رفت.

بهداشت دهان و دندان

سعی کنید بهداشت دهان و دندان خود را تا حد ممکن رعایت کنید زیرا اینگونه کم‌تر در معرض خطر بیماری هستید و زیرا در صورت رعایت نکردن آن میکروب ها هم راحت‌تر می‌توانند وارد بدن شوند.

پیشگیری از آنفولانزا با تقویت سیستم ایمنی بدن

how to prevent the flu 42423466 - چگونه از آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

واکسیناسیون

اگرچه یک درمان قطعی و مشخص برای آنفولانزا وجود ندارد اما واکسیناسیون سالانه می‌تواند شما را در برابر بیماری محافظت کند. اگر مایل به انجام این کار هستید بهتر ابتدا با دکتر خود صحبت کنید و ببنید که آیا واکسن می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد یا خیر.

  • واکسن های سالانه هستند و هرسال باید آن ها را تکرار کرد و باید توجه کرد که واکسن قبلی لزوما در سال جدید اثر نخواهد کرد.
  • رده سنی استفاده از این واکسن از سن بالاتر از ۶ ماهگی آغاز می‌شود و حتی تا بالاتر از ۶۵ سال هم می‌تواند ادامه داشته باشد البته برای افراد بالای ۶۵ سال هم واکسن پنوموکوکال وجود دارد که می‌تواند از به وجود آمدن ذات الریه جلوگیری کند.
  • توجه داشته باشید که هنگام تزریق درد کوچکی را تجربه خواهید کرد که بسیار عادی است.
  • می‌توانید واکسن را به شکل یک اسپری بینی هم دریافت کنید البته این در صورتی است که سیستم ایمنی بدنتان به اندازه کافی قوی باشد زیرا برخلاف آمپول این اسپری حاوی یک نسخه ضعیف‌تر از بیماری است و باید بدن قادر باشد آن را به خوبی مدیریت کند. اگر در حال گذارندن دوره شیمی درمانی هستید یا سیستم ایمنی بدنتان به دلیل بیماری هایی مانند HIV قادر نیستند به خوبی کار کنند استفاده از این اسپری گزینه خوبی برای شما نیست.
  • اگر متوجه علایمی مانند درد، درد عضلانی و تب شدید و بیش از زمان مشخصی باقی ماندند دکتر خود را مطلع کنید.
  • یک کپی از اطلاعات واکسیناسیون خود را داشته باشید زیرا این برگه حاوی اطلاعاتی در مورد نوع واکسن است و همچنین ساز و کار آن را شرح داده است که چگونه باعث از بین رفتن عوامل بیماری‌زا می‌شود.

سرماخوردگی

برخلاف آنفولانزا هیچ واکسنی برای سرماخوردگی وجود ندارد و تنها راه برای مقابله، جلوگیری از مبتلا شدن به آن است. عادت های غذایی خود را تغییر دهید و غذاهای سالم‌تری مصرفی کنید. غذاهایی که در جلوگیری از سرما خوردگی موثر هستند و جدا از آن سعی کنید رفتار های بهداشتی را جایگزین کنید، شستشوی دستهایتان را فراموش نکنید و به طور منظم ورزش کنید.

پیشگیری از آنفولانزا با عدم ارتباط با افراد بیمار

how to prevent the flu 54656 - چگونه از آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

اغلب می‌دانیم که تماس با افراد بیمار ممکن است ما را هم بیمار کند. در چنین شرایطی بهتر است در صورت امکان فاصله خودتان را با فرد مریض رعایت کنید تا بتوان از مبتلا شدن به آنفولانزا پیشگیری کرد.

  • در چنین شرایطی بهتر است به نحوی از فرد مریض دورتر شوید و در عین حال مواظب باشید اینگونه به نظر نرسد که در حال بی‌احترامی کردن به طرف مقابل هستید.

از وسایل خودتان استفاده کنید

بهتر است از وسایل کسی که مریض شده است استفاده نکنید تا ریسک مبتلا شدن به آنفولانزا به حداقل برسد و به پیشگیری از آنفولانزا کمک کرد.

  • وقتی یکی از افراد خانواده مریض است بهتر است از وسایل یک بار مصرف استفاده کنید.

مراقبت های اولیه پس از بیماری

how to prevent the flu 5345346 - چگونه از آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

نوشیدن آب کافی

به اندازه کافی آب بنوشید زیرا هنگام بیماری بدن آب زیادی را از طریق تب و ترشح مخاط از دست می‌دهد.

  • نوشیدن آب وضعیت را تا حدی ثابت نگه می‌دارد و از بدتر شدن شرایط بیماری جلوگیری می‌کند.
  • مردان روزانه به حداقل ۱۳ و زنان ۹ لیوان آب نیاز دارند.
  • آب، چای، و یا هرچیز گرمی که دوست دارید را می‌توانید مصرف کنید.

پیشگیری از آنفولانزا با مصرف بیشتر سوپ

همیشه شنیده‌ایم که هنگام بیماری بهتر است سوپ مصرف کنیم به هرحال یکی از بهترین غذاهایی که می‌توانید وضعیت را بهبود دهد سوپ است زیرا گرمای آن باعث بهتر شدن شرایط خواهد شد و علایم بیماری را هم کاهش می‌دهد.

خودداری از مصرف الکل و کشیدن سیگار

how to prevent the flu 3345367 - چگونه از آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

الکل و سیگار حتی در حالتی که کامل سالم هستید هم خوب نیست به همین دلیل بهتر است به هیچ وجه آن ها را مصرف نکنید مخصوصا زمانی که بیمار هستید زیرا هیچ کمکی به شرایط نخواهند کرد و وضعیت را هم بدتر می‌کنند.

غرغره آب نمک

بسیاری از ما از فواید غرغره آب نمک برای کاهش گلو درد خبر داریم، در کل آب نمک به عنوان یک ضد التهاب موقت عمل می‌کند و تا حدی درد گلو را تسکین می‌دهد.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *