جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 16, 1400
  • 10:25 ق.ظ

چه تفاوتی میان وظایف ولی فقیه با سایر فقها وجود دارد

چه تفاوتی میان وظایف ولی فقیه با سایر فقها وجود دارد

امروز براتون مطلبی با عنوان زیر براتون آماده کردیم که امیدواریم مورد استفاده قرار بگیره و حتما در قسمت کامنت ها دیدگاهتون رو به اشتراک بزارید :

چه تفاوتی میان وظایف ولی فقیه با سایر فقها وجود دارد

۱- در ناحیه افرادی که ولی فقیه بر آنان ولایت دارد./

۲- در ناحیه اموری که ولیه فقیه شأنیت تصرف در آن امور را دارد./

اگر اختیارات ولی فقیه را محدود به افراد خاصی ندانسته و تصرفات او را محدود به اموری مانند (قضاوت و فتوا) ندانیم، قائل به ولایت مطلقه فقیه شده ایم در غیر این صورت ولایت مطلقه برای فقیه ثابت نیست.

ولایت فقیه یعنی، زمامداری فقیه عادل و با کفایت بدون این که اشاره به قلمرو و اختیارات آن داشته باشد. اما ولایت مطلقه فقیه که قید «مطلقه» به آن اضافه شده، بیانگر گستردگی و دایره شمول این ولایت است. براساس این نظریه، فقیه جامع‌الشرایط در تمامی شئون مربوط به حکومت دارای ولایت است و همه اختیاراتی را که پیامبر-صلی الله علیه و سلم- و ائمه‌ معصومین علیهم السلام در زعامت امور جامعه داشتند،

ماهیت اعمال ولایت: وظیفه مرجع تقلید به عنوان کارشناس و متخصص مسائل شرعى صدور فتوا درباره‏ى مسائل و احکام کلى اسلام براى مقلّدان خویش است. به عبارتى، کار مرجع تقلید، مانند هر متخصّص دیگرى، ارشاد و راهنمایى است و دستگاه و تشکیلاتى براى الزام افراد ندارد. اما این که کسى به این احکام عمل کند یا نه، امرى است که مربوط به خود افراد مى‏شود و ربطى به
مرجع تقلید ندارد. پس آنچه از مرجع تقلید خواسته مى‏شود این است که: «نظر او در مورد مشخص چیست؟ اما نسبت به ولى فقیه مسأله فرق مى‏کند. آنچه از ولىّ فقیه سؤال مى‏شود، این است که یعنى، کار ولى فقیه نه فتوا داد بلکه حکم کردن است.
«حکم» عبارت از فرمانى است که ولى فقیه، به عنوان حاکم شرعى، در مسائل اجتماعى و در موارد خاص صادر مى‏کند و بر همه‏ى مسلمین واجب است که اطاعت کنند. و مراجع تقلید نیز حتى به فرض این که اعلم از او باشند حق مخالفت با حکم او را ندارند.

منبع: سایت انشاء باز

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *