جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • مهر 20, 1400
  • 2:13 ب.ظ

چطور کیفیت رابطه زناشویی را افزایش دهیم

چطور کیفیت رابطه زناشویی را افزایش دهیم

حنسی رابطه رابطه جنسی رابطه زناشویی رابطه زناشویی بهتر

زندگی جنسی زوج‌ها از مواردی است که هر چند اهمیت ویژه‌ای دارد، ولی به دلایل فرهنگی، کمتر بدان پرداخته می‌شود. در این مطلب، نگاهی به برخی زوایای این مبحث خواهیم داشت.

استرس و رابطه جنسی

دکتر Emily Nagoski، مربی جنسی و نویسنده کتاب پر فروش “همانطور که هستی بیا”، در مورد عاملی اساسی که حیات جنسی زوج‌ها را دچار اختلال کرده است می‌گوید: هیچ چیزی بیشتر از استرس نمی‌تواند به عنوان ترمز رابطه همسران عمل کند.

چگونه

استرس مکانیسمی برای بقا است که در موقعیت‌های بحرانی به یاری فرد می‌شتابد. زمانی که بدن انسان در شرایط پایدار و امن قرار نداشته باشد، شروع به ارسال سیگنال‌های هشدار دهنده می‌کند و درست همین جا است که استرس را احساس می‌کنیم. هنگامی که روان انسان در وضعیت مطلوبی قرار نداشته باشد، حیات جنسی زوج‌ها نیز طبق انتظار طرفین پیش نخواهد رفت.

استرس به ویژه از نوع مزمن، کنترل ذهن و جسم را در دست خواهد گرفت و قدرت فرد در جهت مدیریت صحیح آن‌ها را تضعیف خواهد کرد. برای مثال از جمله اصلی‌ترین عوارض جسمانی استرس می‌توان به کاهش زمان و کیفیت خواب اشاره کرد که خود زمینه ساز زنجیره‌ای از مشکلات دیگر می‌شود.

دقیقا به همین دلیل است که این روز‌ها “ذهن آگاهی” به عنوان کلید حل این بحران شناخته می‌شود. ذهن آگاهی یا حضور در لحظه، یک فرآیند شناختی است که طی آن سعی می‌شود آگاهی و هوشیاری به سمت زمان حال هدایت شود.
ذهن آگاهی معمولا با روش‌های مختلفی از جمله مدیتیشن توسعه می‌یابد و قادر به افزایش سطح تمرکز خواهد بود. بدین ترتیب پس از مدتی تمرین با مهارت بیشتری می‌توانید احساسات درونی خود را مدیریت کنید.

مطالعات مرتبط با ذهن آگاهی

بر اساس مطالعه‌ای جدید که در مجله سکس و درمان زناشویی به چاپ رسیده است، ذهن آگاهی می‌تواند نقشی موثر در تقویت حیات جنسی زوجین به دنبال داشته باشد.

شاید تعجب کنید، اما محققان معتقد هستند که تنها ۱۰ دقیقه مدیتیشن معادل ۴۴ دقیقه خواب فایده دارد. طی پژوهش مذکور یک نظر سنجی آنلاین برگزار شد و ۱۹۴ زوج با رده سنی ۳۵ الی ۶۰ سال در آن شرکت داشتند. بر اساس نتایج به دست آمده مشخص شد که زوج‌های معتقد به استفاده از تکنیک‌های ذهن آگاهی، سطوح بالاتری از رضایت جنسی و همچنین اعتماد به نفس را گزارش کرده اند.

Chelom E. Leavitt، استادیار گروه آموزشی خانواده از دانشگاه بریگم یانگ و سرپرست مطالعه مربوط به نظر سنجی آنلاین، در این خصوص می‌گوید: من با زوج‌های بسیاری برخورد داشته ام که برای برقراری ارتباط موثر با همسر خود دچار مشکل بودند. این چالش به ویژه در زمینه رابطه جنسی بیشتر خود را نشان می‌داد. به همین دلیل آموزش ذهن آگاهی جنسی به آن‌ها در ابتدای مسیر چندان آسان نبود چرا که نسبت به کارکرد آن شک داشتند. با این حال پس از چندین بار تمرین، خود زوج‌ها از اهمیت هوشیاری، پذیرش بی قید و شرط یکدیگر، توسعه روحیه “آسان گیر” بودن و عدم قضاوت همسر آگاه شدند.

طبق مطالعه‌ای دیگر که مربوط به سال ۲۰۱۸ است و مجددا در مجله فوق منتشر شده است، ۴۵۱ خانم با رده‌های سنی مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. شماری از آن‌ها مدیتیشن را برای دست یابی به ذهن آگاهی تمرین کرده بودند و عده‌ای دیگر خیر. در گروه اول نه تنها خلق و خوی پایدار تری ثبت شد، بلکه سطح رضایت آن‌ها از زندگی جنسی خود نیز بالاتر بود.

مدیتیشن حتی می‌تواند به آقایان نیز کمک کند. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله پزشکی جنسی چاپ شده است، ذهن آگاهی در آقایان آن‌ها را برای غلبه بر مشکلات جنسی معمول مانند اختلال نعوظ یاری می‌دهد.

پژوهشی دیگر از مجله کانادایی تمایلات جنسی انسانی نیز این موضوع را تایید کرده است. این بررسی نشان داده که استفاده از مدیتشین در آقایان، می‌تواند اختلال کاهش میل جنسی را تا اندازه زیادی برطرف سازد.

بر اساس مقاله‌ای از نیویورک تایمز، اگر شما نیز یکی از ۷۵ درصد افرادی هستید که از وضعیت زندگی زناشویی خود در بعد رابطه جنسی رضایت کافی ندارید، ذهن آگاهی راه چاره خواهد بود. Leavitt می‌گوید: هر شخصی با شرایط نرمال، تنها با کمی تمرین و پیروی از یک سری دستور العمل‌های خاص می‌تواند زندگی زناشویی خود را متحول سازد. فقط کافی است که یکی از روش‌های مدیتیشن را به صورت منظم و روزانه دنبال کنید. اگر حداقل یک ساعت در روز زمان آزاد در اختیار داشته باشید، شرکت در کلاس‌های مدیتیشن و یوگا توصیه می‌شود.

در ادامه نگاهی به برخی از متداول‌ترین شرایط حاکم بر زندگی‌های مشترک خواهیم داشت. شما جز کدام دسته هستید؟

اگر به طور میانگین یکبار در هفته با همسر خود رابطه جنسی دارید…

شما نیز وضعیتی مشابه اکثر افراد جامعه دارید. طبق گزارشی از روزنامه نیویورک تایمز، یک شخص متاهل معمولی به طور میانگین ۵۱ بار در سال با همسر خود رابطه جنسی دارد و تنها ۵ درصد از مردم (به طور کلی) حداقل سه مرتبه در هفته این تجربه را گزارش داده اند.

پژوهشی با همین مضمون در مجله روانشناسی اجتماعی و علوم شخصیتی منتشر شده است: “رابطه جنسی همسران با تناوب یکبار در هفته، حالت مناسبی برای دست یابی به آرامش و شادمانی در زندگی است. ”

اگر طی یک سال گذشته با همسر خود رابطه جنسی نداشته اید…

Denise A. Donnelly جامعه شناس و محقق رابطه جنسی در ازدواج از دانشگاه ایالتی جورجیا، در مصاحبه خود با نیویورک تایمز گفته است: حدود ۱۵ درصد از زوج‌های متاهل طی ۶ ماه الی ۱ سال گذشته زندگی مشترک خود با همسرشان رابطه جنسی نداشته اند. به گفته Donnelly، دوام ازدواج‌هایی که وضعیت رابطه جنسی زوج‌ها در آن‌ها بدین صورت باشد، به شدت پایین است.

فعال بودن همسران از نظر جنسی و توجه کافی آن‌ها به نیاز‌های یکدیگر، می‌تواند آمار طلاق را به طرز چشم گیری کاهش دهد. با این وجود دانشمندان و روانشناسان همچنان نتوانسته اند سطحی ایده آل برای رابطه جنسی میان زوجین تعیین کنند. در عوض می‌توان گفت که ایده آل‌ترین تناوب ممکن، حالتی است که هر یک از طرفین با آن راحت باشند و احساس آرامش کنند.

چگونه

اگر تولد فرزندتان منجر به از بین رفتن میل جنسی شما شده است…

بر اساس مطالعه‌ای که توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است، رضایت از زندگی مشترک در بعد جنسی معمولا پس از تولد کودکان رو به زوال می‌گذارد.

همچنین برخلاف تصور عموم مردم، این تنها مادران جدید نیستند که پس از زایمان دچار کاهش میل جنسی می‌شوند و اغلب تصور می‌کنند که دیگر جذابیت کافی برای همسر خود را ندارند. طی سال اول پدران نیز تجربیات مشابهی را گزارش داده اند. سطح تستوسترون آن‌ها حدودا یک سوم کاهش می‌یابد. علاوه بر این پدرانی که در زمینه مراقبت از فرزند به همسر خود کمک می‌کنند، یک کاهش ۲۰ درصدی دیگر را نیز تجربه خواهند کرد. اطلاعات فوق در پژوهشی توسط انسان شناسان دانشگاه نوتردام ارائه شده است.

اگر به اصطلاح از زمانی که چشم باز کرده اید، در کنار یکدیگر هستید…

چنانچه به این گروه تعلق داشته باشید، با احتمال بیشتری دچار کاهش سطح میل جنسی و به دنبال آن چالش‌های جنسی معمول زندگی زناشویی خواهید شد. George Loewenstein محقق و استاد روانشناسی دانشگاه کارنگی ملون آمریکا در گفتگو با تایم گفته است: زمانی که یک زوج برای مدت زمانی طولانی کنار هم بوده اند، جذابیت جنسی آن‌ها برای یکدیگر به مرور کاهش می‌یابد. به همین علت است که ایجاد تنوع در زندگی روزمره باید در اولویت قرار گیرد. بهترین روش ایجاد تنوع نیز انجام فعالیت‌های مورد علاقه هر یک از زوج‌ها و به خصوص سفر به مناطق جدید است.

اگر احساس می‌کنید که به اندازه لازم در شناخت همسر خود موفق نبوده اید…

بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه بیلر آمریکا منتشر شده است، حیات جنسی زوج‌ها با گذشت زمان روندی نسبتا مثبت را طی خواهد کرد. لازم به ذکر است که این مورد به هیچ عنوان در تضاد با عنوان قبلی نخواهد بود. در واقع زوجینی که تلاش می‌کنند روزمرگی را از زندگی خود حذف کنند نه تنها دچار مشکلات کمتری در رابطه جنسی با همسرانشان می‌شوند، بلکه به مرور زمان به شناخت بهتری از آن‌ها نیز دست می‌یابند.

برای آن که هر یک از ما بتوانیم پازل شناخت و آگاهی خود از همسرمان را کامل کنیم، نیازمند “زمان” خواهیم بود. Samuel Stroope جامعه شناس و سرپرست مطالعه فوق، در این خصوص می‌گوید: شما پس از ازدواج به یک احساس اطمینان نسبی از حضور دائمی همسر خود دست می‌یابید. گاه این احساس باعث می‌شود که زوج‌ها تلاش بیشتری برای حل مسائل و کسب شناخت بهتر از هم انجام ندهند. در این حالت روزمرگی نیز کم کم بر رابطه غلبه خواهد کرد و همان وضعیتی که در مورد قبل اشاره شد، رخ خواهد داد.

حال با توجه به نکات ذکر شده، چگونه می‌توان ازدواجی سالم با رابطه جنسی رضایت بخش را تجربه کرد؟

۱. مورد اول که اهمیت آن از تمامی راهکار‌های دیگر بیشتر است، چیزی نیست جز مدیتیشن که مفصل پیرامون آن صحبت کردیم.

۲. برنامه ریزی و زمان بندی: Nagoski توضیح می‌دهد که منظور از زمان گذاری منظم این است که باید با وجود مشکلات و دغدغه‌های مختلف، رابطه جنسی با همسرتان را در اولویت قرار دهید و زمان‌هایی را برایش تعیین کنید. این برنامه ریزی می‌تواند به خوبی فاکتور‌های استرس زا را مدیریت کند، خواه این عوامل مربوط به فشار شغلی باشند، خواه به مسائل درون خانه.

۳. پرهیز از تعقیب و گریز: به احتمال زیاد هر شخص متاهلی برای یکبار هم که شده این حالت را تجربه کرده است. وضعیتی که تنها یکی از طرفین در آن تمایل به برقراری رابطه جنسی دارد و دیگری موافقتی نشان نمی‌دهد. معمولا طرفی که واژه “نه” را می‌شنود، دچار نوعی ابهام خواهد شد. آیا همسرم با من مشکلی دارد، دیگر مرا نمی‌خواهد و یا تنها بی حوصله است؟

Nagoski توصیه می‌کند که در صورت مواجهه با چنین حالتی، یه هیچ عنوان وارد یک بازی تعقیب و گریز نشوید و اصرار نکنید. در واقع پاسخ نه نشان دهنده این مسئله نیست که شما دیگر برای همسرتان جذابیت ندارید. درست مانند همان موردی که در ابتدای بحث عنوان شد، گاهی اوقات محرک‌های استرس زا کنترل ذهن و جسم انسان را در اختیار خود می‌گیرند و طبیعی است که فرد در این شرایط نتواند رابطه جنسی سالمی را تجربه کند. حال اگر شما نیز تمام تلاش خود را به خرج دهید که در نقش یک کارآگاه ظاهر شوید و بخواهید علل ریشه‌ای رفتار همسرتان را بررسی کنید، استرس وی را افزایش داده اید و هیچ چیز بدتر از آن نخواهد بود.

۴. تمرکز بر توسعه صمیمیت: Nagoski اضافه می‌کند: اگر می‌خواهید وضعیت حیات جنسی خود و همسرتان را بهبود ببخشید، باید از تمرکز بر رابطه جنسی به عنوان هدفی نهایی پرهیز کرده و به جای آن افزایش صمیمیت را در دستور کارتان قرار دهید. حتی اگر نیاز است با توافق یکدیگر، رابطه جنسی را برای مدت زمانی مشخص تعطیل کرده و سعی در توسعه ابعاد مختلف ارتباط خود با همسرتان داشته باشید. در واقع این صمیمیت است که می‌تواند یک زندگی مشترک را نجات دهد و نه فقط صرف برقراری رابطه جنسی میان یک زوج.

۵. با همسرتان بازی‌های جنسی را تجربه کنید. مثلاً درباره پوزیشن رابطه یا نوع لباس‌ها یا محل رابطه قرعه بکشید. در این باره سرچ کنید. همچنین در زمان‌های غیرمعمول به همسرتان پیشنهاد رابطه کنید. مثلا اگر سال هاست که فقط در ساعات شب با هم رابطه دارید، یک روز بعد از ظهر او را غافلگیر کنید. به طور کلی به این بیندیشید که چگونه می‌توانید به رابطه جنسی با همسرتان تنوع ببخشید. نکته نهایی این که تمایلات جنسی تان را با همسرتان در میان بگذارید تا بالاترین سطح لذت را با حضور همدیگر تجربه کنید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *