جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • مهر 6, 1400
  • 9:00 ق.ظ

پژو ۲۰۷ صندوق دار بهتر است یا تندر پلاس؟

پژو ۲۰۷ صندوق دار بهتر است یا تندر پلاس؟

207 صندوق دار تند پلاس تند پلاس بهتره یا 207 صندوق دار

خرید یک خودروی مجهز به جعبه‌دنده خودکار این روزها رویای هر راننده درمانده از ترافیک‌ سنگین صبحگاهی کلانشهرها است. اکنون که روز به روز بر سرعت افزایش قیمت خودروهای صفر کیلومتر در جاده گرانی افزوده می‌شود، برای خرید حتی یک خودروی دنده دستی که در رانندگی خارج از شهر کمی قابل اعتماد باشد نیز باید حداقل ۳۰ میلیون تومان هزینه کرد. با توجه به این موضوع در این شرایط اگر تمایل دارید که پشت فرمان یک خودروی اتوماتیک بنشینید، باید در حساب بانکی خود حداقل ۵۰ میلیون تومان پول داشته باشید.

عموم خودروهایی که از جعبه‌دنده خودکار سود می‌برند در بازه قیمتی ۴۵ تا ۶۵ میلیون تومان قرار گرفته و با جعبه‌دنده ۴ سرعته تجهیز شده‌اند که برای استفاده شهری کاملاً جوابگوست، اما در جاده‌های خارج از شهر و به هنگام شتاب‌گیری‌ و سبقت‌های ناگهانی ممکن است کمی نااُمید شوید. در مقطع کنونی در کلاس سدان خودروهای رنو تندرپلاس، جیلی جی‌سی ۶، پژو ۲۰۷ صندوق‌دار، پژو پارس ال‌ایکس، برلیانس H330، آریو S300، ام‌وی‌ام ۵۵۰، اف‌ای‌دبلیو بسترن B30 و در کلاس هاچبک‌ها خودروهای پژو ۲۰۷، دانگ‌فنگ H30 کراس، رنو ساندر و ساندرو استِپ‌وی، برلیانس H320 و C3 خودروهای مجهز به جعبه‌دنده خودکار ۴۵ تا ۶۵ میلیون‌تومان بازار خودروی ایران را تشکیل‌ می‌دهند که به جز ام‌وی‌ام ۵۵۰ و اف‌ای‌دبلیو بسترن B30 که به ترتیب از جعبه‌دنده CVT و جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته سود می‌برند، باقی خودروها از همان جعبه‌دنده‌های نسل ۴ سرعت نسل پیشین بهره‌ می‌گیرند.

با توجه به این که در شرایط اقتصادی کنونی کشور قدرت خرید خانواده‌ها برای تهیه‌ خودرو روز به روز کاهش می‌یابد، تصمیم گرفتیم از میان ارزان‌ترین خودروهای اتوماتیک بازار دو خودروی تندر پلاس اتومات و پژو ۲۰۷ صندوق دار اتومات را مقایسه کنیم، پس با ما همراه باشید.

بررسی فنی

پژو ۲۰۷ صندوق‌دار (۲۰۶ پلاس) از همان پیشرانه نام‌آشنای TU5 بهره می‌برد که آن را پیش‌تر با خودروهای پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس، پژو پارس ال‌ایکس و دانگ‌فنگ H30 کراس شناخته‌ایم. این پیشرانه ۱٫۶ لیتری در استاندارد آلایندگی یورو ۴ توانی معادل ۱۰۵ اسب‌بخار و ۱۴۲ نیوتن‌متر تولید می‌کند که توسط یک جعبه‌دنده ۴ سرعته خودکار Al4 ساخت شرکت مشهورآلمانی ZF به چرخ‌های محرک جلو انتقال می‌یابد و برابر اعلام سازنده شتاب صفرتاصد ۱۲٫۶ ثانیه‌ای و بیشینه سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را به ارمغان می‌آورد که البته ارقام اعلام شده در شهرهایی مانند تهران که ارتفاع بالایی از سطح دریا دارند رو به کندی می‌رود.

https://jalebfa.ir/پژو-۲۰۷-صندوق-دار-بهتر-است-یا-تندر-پلاس؟عکس, پژو ۲۰۷ صندوق دار بهتر است یا تندر پلاس؟

رنو تندر پلاس نیز با همان پیشرانه ۱٫۶ لیتری K4M پیشین تجهیز شده که در استاندارد آلایندگی یورو ۴ می‌تواند نیرویی برابر با ۱۰۵ اسب‌بخار و ۱۴۰ نیوتن‌متر تولید کرده و از طریق جعبه‌دنده ۴ سرعته خودکار DP2 شرکت ZF آلمان چرخ‌های محرک جلو را به حرکت درآورد. شتاب صفرتاصد این خودرو ۱۱٫۷ ثانیه و حداکثر سرعت اعلام شده آن ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است و لازم به ذکر است که در شهرهای مرتفع از سطح دریا این ارقام تغییر می‌کند.

عکس, پژو ۲۰۷ صندوق دار بهتر است یا تندر پلاس؟

در مقایسه پیشرانه این دو خودرو شرایط تقریباً برابر است اما چند نکته‌ حائز اهمیت است: نخست اینکه بالاترین نیرو و گشتاور در پیشرانه تندر در دور موتور پایین‌تری نسبت به پیشرانه ۲۰۷ تولید می‌شود که هر چند این اختلاف اندک است، اما در دراز مدت سبب کم شدن استهلاک خودرو می گردد. نکته دوم هماهنگ پیشرانه و جعبه‌دنده است که در این بحث نیز تندر بهتر عمل می‌کند. جالب است بدانید که جعبه‌دنده این دو خودرو دقیقاً از یک شرکت تامین شده و در واقع هر دو یک جعبه‌دنده هستند، اما تفاوت این دو به پیشینه‌ آن‌ها باز می‌گردد. جعبه‌دنده AL4 مورد استفاده در محصولات پژو با جعبه‌دنده DP0 محصولات رنو کاملاً مشابه هستند. رنو تندر پلاس نیز از جعبه‌دنده بهینه شده همین مدل استفاده می‌کند که DP2 نام دارد و برخی مشخصات و راندمان بهره وری آن نسبت به DP0 و AL4 بهبود یافته است که همین مساله سبب هماهنگی بهتر جعبه‌دنده تندر با پیشرانه آن شده است و علامتی از تقه‌های مشهور جعبه‌دنده پژو در آن مشاهده نمی شود.

نکته سوم کیفیت قطعات پیشرانه است. شاید کمتر خودروی تندری را سراغ داریم که در مقابل تعمیرگاه موتور آن خارج شده باشد! تولید تندردر سال‌های اخیر همواره مورد نظارت کارشناسان رنو بوده و کیفیت آن از سوی مردم و کارشناسان مطلوب ارزیابی شده است. نکته چهارم عدم وجود سیستم تیپ‌ترونیک یا همان تعویض دستی در پژو ۲۰۷ بوده در حالی که تندر پلاس از این سیستم بهره‌مند است.

بررسی فضای داخلی

در فضای داخلی خودروی پژو ۲۰۷ صندوق‌دار جدید نسبت به مدل تولیدی سال‌های قبل تغییراتی را شاهد هستیم: نخستین چیزی که به چشم می‌آید افزوده شدن سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی با امکانات GPS، DVD و بهره‌گیری از پورت USB روی داشبود این خودروست. غربیلک فرمان هم با نمونه جدید جایگزین شده و اکنون راننده می‌تواند کنترل سیستم مالتی‌مدیا و برقراری تماس تلفنی را از روی آن در دست داشته باشد. سایر ارکان داخلی این خودرو تقریبا دست نخورده باقی مانده و به جز داشبورد با پژو ۲۰۶ مشترک هستند.

عکس, پژو ۲۰۷ صندوق دار بهتر است یا تندر پلاس؟

“پژو ۲۰۷ صندوق‌دار”

در آن‌سو در خودروی رنو تندر پلاس با برخی تغییرات شاهد بهبودهای چشمگیری هستیم. نخستین نکته مثبت تغییر رنگ تریم داخلی این خودرو از طوسی به مشکی است که احساس خوبی را به بیننده منتقل می‌کند. تقریباً اغلب ارکان داخلی این خودرو در فیس‌لیفت سال ۲۰۰۸ به خودروی رنو ساندرو نزدیک شده است. اکنون داشبورد از زوایای بهتری برخوردار است هر چند که عالی نیست اما اگر به دید یک خودروی اقتصادی به آن بنگریم و واقع بین باشیم، دارای روند مثبت است. غربیلک فرمان نسبت به نمونه‌های پیشین کمی زیباتر شده اما ارتفاع زیاد و طرح دسته‌دنده ناخوشایند است. تهویه مطبوع دستی بوده و طبق معمول کلیدهای بالابر شیشه در کنسول وسط داشبورد قرار گرفته است. این نکته در خودروهای اقتصادی به دلیل کاهش هزینه در خودروهای اقتصادی است، چرا که یک رشته سیم اصلی سرویس دهی به تمام سیستم‌ها را بر عهده دارد.

عکس, پژو ۲۰۷ صندوق دار بهتر است یا تندر پلاس؟

“رنو تندر پلاس”

رودری‌های این خودرو نیز از تغییر مصون نمانده و طرح بهتری از نسخه های عادی تندر دارند، ضمن اینکه از روکش نقره‌ای رنگ برای دستگیره‌های داخلی، دور دریچه‌های سیستم تهویه از تفاوت های نسخه پلاس با معمولی محسوب می‌شوند. سیستم صوتی با امکانات USB، AUX و بلوتوث موبایل به همراه یک دسته کنترل در پشت فرمان نیز از امکانات داخلی این خودرو محسوب می‌شوند.

در مقایسه فضای داخلی این خودروها چند نکته به چشم می‌خورد. نخست بهره‌مندی پژو ۲۰۷ از سیستم مالتی‌مدیا که یک مزیت نسبت به تندر محسوب می‌شود. سیستم مالتی‌مدیا تندر را می‌توان از فروشگاه‌های لوازم افترمارکت تهیه کرد که البته نیاز به تعویض قاب نقره‌ای کنسل وسط را نیز دارد. نکته دوم فضای داخلی مطلوب رنو تندر است که به دلیل ارتفاع بالای سقف و فضای وسیع جای پای سرنشینان عقب نسبت به پژو ۲۰۷صندوق‌دار کاملاً برتری دارد و عامل مهمی برای افراد بزرگسال و بلند قد محسوب می‌شود. نکته سوم محل قرارگیری کلیدهای بالابر شیشه که هر دو خودرو از این نقیصه رنج می‌برند با این تفاوت که کلیدهای تندر در وسط داشبورد و کلیدهای ۲۰۷ در کنار ترمز دستی قرار دارند. نکته چهارم بهره‌گیری از سیستم تهویه مطبوع دیجیتال در پژو ۲۰۷ است که نسبت به رقیب یک مزیت محسوب می‌شود.

بررسی فضای خارجی

خودروی رنو تندر پلاس که در حقیقت فیس‌لیفت سال ۲۰۰۸ میلادی توسط شرکت خودروسازی رنو است، در این بخش تغییرات مثبتی داشته است. در گام نخست پک لوک یا همان قطعات همرنگ بدنه که سبب بهبود چهره این خودروی اقتصادی شده است. استفاده از آینه‌های جانبی بزرگ همان چیزی است انتظار آن را می‌کشیدیم، اما هنوز هم از یک سیستم تاشو درست و حسابی بی‌بهره است! بهره‌گیری از زه‌های کرومی سبب زیباتر شدن این خودرو گردیده و علاوه بر آن در عقب سبب کوتاه نشان دادن درب صندوق عقب خودرو گردیده که از لحاظ اصول زیبایی امری بسیار مثبت است.

عکس, پژو ۲۰۷ صندوق دار بهتر است یا تندر پلاس؟

چراغ‌های جلو به صورت یک تکه درآمده و به جهت بهره‌گیری از سیستم آینه‌های داخلی پرنورتر شده است. در عقب خودرو چراغ‌های جدید بسیار زیباتر از گذشته هستند و به جهت اینکه یکی از موارد انتقاد به تندر همان چراغ‌های بلند و زمخت عقب بود تغییرات جدید توانسته تاثیر مثبتی در رخ این خودرو بگذارد. نکته منفی که در تندر پلاس به چشم می‌خورد افزوده شدن چراغ مه‌شکن عقب زیر سپر این خودروست که اقدامی در نهایت بی سلیقگی است.

عکس, پژو ۲۰۷ صندوق دار بهتر است یا تندر پلاس؟

در آن سوی میدان خودروی پژو ۲۰۷ صندوق‌دار ایرانی را بررسی می‌کنیم که از طرح قابل قبولی در بخش جلو بهره می‌گیرد، طراحی آن هرچند قدیمی بوده اما قابل قبول است، همچنین چراغ‌های جلو با نمونه‌های مجهز به دی‌لایت تعویض شده که اقدامی مثبت است، اما در قسمت عقب به دو ایراد برمی‌خوریم.

عکس, پژو ۲۰۷ صندوق دار بهتر است یا تندر پلاس؟

ایراد نخست استفاده تعجب برانگیز از سپر پژو ۲۰۶ اس‌دی در حالی که نمونه‌ عرضه شده ۲۰۷ صندوق‌دار در بازار چین از سپر متناسب با بدنه خود بهره می‌برد که علاوه بر وجود دو مه‌شکن در قسمت جانبی، بخش محافظ آن نیز با همتای خود در سپر جلو همگون‌تر است.

عکس, پژو ۲۰۷ صندوق دار بهتر است یا تندر پلاس؟

همچنین نصب بال عقب روی درب صندوق در حالی که نیازی به آن احساس نمی‌شود اقدامی بیهوده بوده و سبب نازیبایی این قسمت از خودرو شده است.

عکس, پژو ۲۰۷ صندوق دار بهتر است یا تندر پلاس؟

“پژو ۲۰۷ صندوق‌دار ارائه شده برای بازار چین”

سخن آخر

تندر‌پلاس و پژو ۲۰۷ صندوق‌دار هر دو در خطوط تولید ایران‌خودرو مونتاژ می‌شوند. هم‌اکنون بهای خودروی تندر پلاس در کارخانه ۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده و در بازار بیش از ۵۱ میلیون‌تومان است. البته بدلیل ثبت‌نام بیش از ظرفیت، تحویل تندرهای ثبت‌نامی با تاخیر صورت می‌گیرد، پس اگر عجله دارید خرید از بازار را توصیه می‌کنیم.

خط تولید پژو ۲۰۷ صندوق‌دار در روزهای گذشته توسط رئیس‌مجلس شورای اسلامی افتتاح گردیده و انتظار می‌رود که ثبت‌نام آن از روزهای آینده آغاز شود. پیش‌بینی می‌شود که ثبت‌نام این خودرو با بهای بین ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵۰ میلیون‌تومان آغاز شود.

خودروی تندر به دلیل کیفیت مطلوب همواره از بازار دست‌دوم خوبی برخوردار بود، اکنون تندر پلاس نیز این خصلت نیک را به ارث برده و نمونه‌های دست دوم آن با کمترین افت قیمت معامله می‌شود. یک‌بار دیگر باید تاکید کنیم که کمتر خودروی تندری را سراغ داریم که پیشرانه‌ یا جلوبندی آن دچار ایرادات اساسی شده باشد، پیشینه خوب این خودرو سبب می‌شود که همواره مورد اعتماد خریداران باشد، در عین حال از نظر آپشن برخی کاستی‌ها در این خودرو مشاهده می‌شود اما باید به یاد داشت که تندر خودرویی اقتصادی بوده که امکانات آن متناسب با قیمت واقعی آن است!

گرچه پای خودروی پژو ۲۰۷ صندوق‌دار هنوز به جاده‌ها باز نشده، اما به دلیل مشابهت‌های زیاد آن با خودروهای پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و پژو ۲۰۷ آی جدید که مورد دوم چندی است به خیابان‌ها وارد شده، می‌توان گفت که فضای پای محدود سرنشینان عقب این خودرو قطعاً برای سرنشینان بزرگسال ایجاد مشکل می‌کند، اما استفاده فرزندان کوچک خانواده مشکلی را ایجاد نمی‌کند. همچنین با وجود اینکه خودروی کم کیفیتی نیست، اما مطمئناً نمی‌تواند کیفیتی مشابه تندر داشته باشد.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *