جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • مهر 6, 1400
  • 6:18 ب.ظ
راههای پیشگیری از اگزما به علت شستشوی مکرر دستها

راههای پیشگیری از اگزما به علت شستشوی مکرر دستها

راههای پیشگیری از اگزما به علت شستشوی مکرر دستها

اگزما به علت شستشوی زیاد دست اگزما چگونه درمان می‌شود؟ اگزما چیست؟ ایا اگزما درمان میشود؟ پوست دستمم خشک شده چیکار کنم؟

در این روزها که خیلی از افراد درگیر ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا هستند بهداشت فردی و توصیه های بهداشتی تاکید بر این دارد که شستشوی مدام دست ها می تواند تا حد زیادی بر جلوگیری از ابتلا به این ویروس نقش داشته باشد. بنابراین اکثر افراد با شستشوی مکرر دست ها با مشکلی به نام خشکی پوست مواجه می شوند.
یکسری مواد بر روی پوست قرار دارند که به نوعی مرطوب کننده و نرم‌کننده پوست محسوب می‌شوند. در عین حال چربی روی پوست از موادی تشکیل شده که در الکل و مواد شوینده حل می‌شوند. بر همین اساس وقتی به میزان زیادی دست‌هایمان را با مواد شوینده یا الکل می‌شوییم، چربی سطح پوست کاهش می‌یابد؛ به‌طوری که الکل چربی روی پوست را حل می‌کند و سایر مواد سطح پوست هم ممکن است با مواد شوینده از بین روند. بر این اساس به نوعی با شست‌وشوی زیاد لایه محافظ پوست را از بین می‌بریم.
با از بین رفتن لایه محافظ، پوست نسبت به عواملی که پیش از این نسبت به آن‌ها حساسیت نداشته، دچار حساسیت می‌شود که خود را به صورت اگزما نشان می‌دهد. اگزما همان چیزی است که به صورت قرمزی، خارش، پوسته‌ریزی و التهاب پوست خودش را نشان می‌دهد.برای جلوگیری از ایجاد این اگزما باید به دفعات متعدد در طول روز از مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌های پوستی استفاده کنیم. ترجیحا هم از نرم‌کننده‌هایی استفاده کنیم که پایه‌ای از اُسِرین، اوره و سِرآمیدها(یک خانواده بزرگ از لیپیدهای مومی) دارند که بتوانند مواد اصلی پوست را به آن رسانده و از بروز اگزما جلوگیری کنند.
وی همچنین گفت: باید توجه کرد که اگزمایی که به دلیل مواد خارجی ایجاد می‌شود، بیشتر یک وضعیت پوستی گذرا است و بیماری پوستی محسوب نمی‌شود و اگر از مواد مرطوب‌کننده و نرم‌کننده بر روی پوست استفاده شود، اگزما هم رفع می‌شود.علت خشکی دست
خشکی دست خیلی متداول است و بیشتر به دلیل تأثیرات محیطی ایجاد می شود. اگر به طور مرتب در حال ظرف شستن هستید یا در آب و هوای خشک و سرد زندگی می‌کنید، بیشتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به خشکی دست هستید.
خشکی پوست دست در درجه‌ی اول ناشی از موارد زیر است:
آب و هوا
محرک‌های محیطی
شرایط پزشکی
آب و هوا دلیل اصلی خشکی دست در فصل زمستان است. هنگامی که هوا سرد می شود، رطوبت خود را از دست می دهد. به دنبال آن، بدن شما نیز نمی تواند رطوبت خود را حفظ کند. به همین دلیل در هوای خشک، پوست بدن و دست هایتان خشک می شود.
اگر پزشک یا پرستار هستید و دست های خود را زیاد می شویید یا چندین بار در روز از ضدعفونی کننده ی دست استفاده می کنید، احتمالاً دستتان بیشتر از افراد دیگر خشک می شود.همچنین، اگر آرایشگر هستید یا شغل شما طوری است که با شستشو سر و کار دارید، به علت تماس با مواد شیمیایی و صابون، بیشتر ممکن است دست هایتان خشک شود.

ممکن است علت خشکی پوست دست یک بیماری زمینه‌ای باشد
برخی بیماری ها بر جریان خون تأثیر می گذارند. اگر به بیماری هایی نظیر دیابت یا لوپوس(یک بیماری خود ایمنی مزمن) دچارید، ممکن است پوست دستتان خشک شود.
بیماری های دیگری نیز وجود دارند که بر پوست تأثیر می گذارند، مانند پسوریازیس و اگزما. این بیماری ها نیز ممکن است سبب خشکی پوست دست و پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن شوند. ممکن است علت خشکی پوست دست یک بیماری زمینه‌ای باشد
برای درمان خشکی دست های خود، می توانید از روش های خانگی زیر کمک بگیرید:
۱٫ از مرطوب کننده استفاده کنید
بسیاری از مرطوب کننده های مخصوص دست در بازار موجودند که می توانید آنها را بخرید. باید پس از هر بار شست وشو، کرم مرطوب کننده را روی دست های خود بمالید. کرم مرطوب کننده به بازگرداندن رطوبت طبیعی پوست کمک می کند. روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل نیز نتایج مشابهی دارند.
۲٫ پوست خود را از آفتاب بپوشانید
اگر در برابر خورشید از خود محافظت نکنید، پوستتان خشک و آفتاب سوخته می شود. حتی ممکن است مشکلات شدیدتری را تجربه کنید. در واقع، هچ قسمتی از بدن شما نباید برای مدتی طولانی در معرض آفتاب باشد. دست های شما از این قاعده مستثنا نیستند. محافظت دست با کرم ضدآفتاب با کیفیت از خشکی ناشی از نور خورشید جلوگیری می کند.
۳٫ درمان های شبانه را امتحان کنید
اگر دست هایتان بسیار خشک است، درمان های شبانه را امتحان کنید. به این منظور، باید مقدار زیادی لوسیون یا کرم مرطوب کننده مناسب را به کار ببرید. پس از اینکه کرم زیادی را به پوست خود زدید، باید جوراب، یا دستکشی بپوشید که انگشت شست را از چهار انگشت دیگر جدا می‌کند. این نوع پوشش‌ها کمک می‌کنند کرم مرطوب کننده روی پوست تان بماند و در طول شب جذب شود.
۴٫ از آلوئه ورا استفاده کنید
آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیک و ضد التهاب، جزیی رایج در بسیاری از محصولات مراقبت پوست است. آلوئه ورا را می توانید بدون نسخه بخرید و از آن به عنوان یک مرطوب کننده ی طبیعی و بی خطر برای پوست خود استفاده کنید.
۵٫ پوست خود را با صابون نشویید
مواد شیمیایی بیشتر صابون ها، دست های شما را خشک می کنند. به همین دلیل بهتر است از شوینده های غیر صابونی مانند پاک کننده های مناسب استفاده کنید. همچنین، باید از شستشوی بیش از حد دست های خود بپرهیزید تا از خشکی پوست دست جلوگیری کنید.
۶٫ دستکش بپوشید
اگر زیاد با آب سر و کار دارید، پوشیدن دستکش لاستیکی را فراموش نکنید. زیرا تماس طولانی مدت با آب، دست هایتان را خشک می کند و چربی طبیعی آن را از بین می برد. دستکش نوعی محافظ است و از خشک شدن دست هایتان جلوگیری کند.
۷٫ از دستگاه بخور استفاده کنید
افرادی که مشکلات تنفسی دارند، معمولاً از دستگاه بخور استفاده می کنند. دستگاه بخور به طور مؤثری از پوستتان محافظت می کند و در محیط های خشک یا ماه های زمستان خشکی پوست را کاهش می دهد. معمولاً، بهترین مکان برای دستگاه بخور، نزدیک تختخواب است، اما می توانید در هر قسمت خانه ی خود از آن استفاده کنید.
۸٫ استرس خود را کاهش دهید
استرس ممکن است سبب بروز اگزما یا شعله ور شدن آن شود. اگر به اگزما دچارید، استرس خود را کاهش دهید تا از خشکی پوست دست و نواحی دیگر بدن خود در امان بمانید.
۹٫ از دستگاه های دست خشک کن بپرهیزید
دست خشک کن هایی که باد گرم دارند، پوستتان را خشک می کنند. هوای گرم و خشک ممکن است دست هایتان را بیش از حد خشک کند. بهتر است دست های خود را با دستمال کاغذی یا حوله خشک کنید.
۱۰٫ لایه برداری کنید
طبق تحقیقات انجام شده لایه برداری سلول های مرده، خشک و آسیب دیده ی پوست را از بین می برد. می توانید با محصولات بازاری یا سنگ پا این کار را انجام دهید. همچنین، می‌توانید با روغن زیتون و ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شکر دانه ریز، یک محلول خانگی بسازید و با کمک آن پوست خود را لایه برداری کنید.
٫۱۱ از حمام جوی دوسر استفاده کنید
حمام کردن با جوی دوسر خام یا پخته شده به جوانسازی پوست شما کمک می کند. می‌توانید جوی دوسر را در لگنی کوچک بریزید. بعد آن را با روغنی طبیعی مانند روغن زیتون مخلوط کنید، همچنین، می توانید جوی دو سر را به وان پر از آب بریزید و از آن استفاده کنید.
۱۲٫ رژیم غذایی صحیحی داشته باشید
آنچه می خورید بسیار مهم است. پروتئین ها و مکمل های ویتامینB و ویتامین E باید بخشی از رژیم غذایی شما باشند تا ناخن های سالم و محکمی داشته باشید و دست هایتان نرم و لطیف بمانند.
در صورت وجود هر یک از موارد زیر، باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید:
خونریزی
تغییر رنگ پوست
ورم
ترشح از زخم های باز
قرمزی شدید
همچنین، اگر خشکی دست هایتان شدت یافت یا داروهای خانگی مؤثر نبود، باید با پزشک خود صحبت کنید.
نحوه‌ی پیشگیری از خشکی دست
پیشگیری از خشکی پوست دست به شرایط شما بستگی دارد. مثلاً، ممکن است متوجه شوید که شرایط محیط کار شما به گونه ای است که دست هایتان را بیشتر خشک می کند. اگر مجبورید به طور مرتب دست های خود را بشویید، باید بلافاصله بعد از آن از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
همچنین، اگر شغل شما شستشوی ظروف است یا در محیط هایی کار می کنید که آب زیادی استفاده می شود، باید دستکش بپوشید تا پوست دست خود را از آب محافظت کنید.
اگر به اگزما و ناراحتی های پوستی دیگر مبتلا هستید، باید برای پیشگیری از شعله ور شدن بیماری اقدامات لازم را انجام دهید. این اقدامات ممکن است شامل کاهش استرس و پیروی از تمام توصیه های پزشک باشد. بکوشید، کمتر در معرض نور خورشید باشید. همچنین، اگر پوست شما خشک است، نباید از دستگاه های دست خشک کن با هوای گرم استفاده کنید.
نکته‌ی مهم
خشکی دست، اتفاقی طبیعی است که بیشتر افراد هر از گاهی آن را تجربه می کنند. در بیشتر موارد، کرم های بدون نسخه و داروهای خانگی به اندازه کافی مفیدند و به درمان خشکی دست یا جلوگیری از آن کمک می کنند.
اگر خشکی پوست دست شما با راه حل های خانگی بهبود نیافت، یا چنانچه متوجه علائم دیگری شدید، حتماً باید با پزشک صحبت کنید.مشتاق ارتباط با شماییم و به نظر ما هیچ چیز از ارتباط مشارکتی خوشایندتر نیست. پس، همراهمان باشید، از امکانات سایت استفاده کنید و در قسمت «بیان نظر» تجربه‌ها و دانسته های خود را به اشتراک بگذارید.
می‌شود، دوری کنید. یعنی عواملی مانند:
گرما یا تعریق بیش از حد
حضور در هوای بسیار خشک
استرس یا نگرانی
تغییرات ناگهانی دما
صابون‌ یا محصولات پاک کننده‌ی خشن
استفاده از عطر‌
مراقبت نکردن از پوست خشک
پوشیدن پشم یا لباس‌هایی با الیاف مصنوعی مثل پلی استر
اگزما چگونه درمان می‌شود؟
با پیشرفت علم، روش‌های درمانی اگزما نیز پیشرفت کرده‌اند. اما، درمان قطعی‌ای برای آن وجود ندارد.
درمان اگزما با توجه به نوع و شدت آن متفاوت است؛ تغییر سبک زندگی، مصرف داروهای بدون نسخه، تجویز داروهای مختلف (خوراکی، تزریقی و موضعی و بیولوژیک) و نوردرمانی از جمله شیوه‌های درمان اگزمای پوستی هستند.
مصرف کرم و پماد‌ مرطوب‌کننده
طبق انجمن ملی اگزمای امریکا، موثرترین راه برای درمان خشکی پوست، رساندن رطوبت به آن، از طریق حمام کردن و مرطوب کردن صحیح است. برای درمان اگزمای پوستی، استفاده از کرم مرطوب کننده کمک می‌کند تا پوست مرطوب بماند. در برخی موارد ممکن است، علاوه بر استفاده از کرم و دارو، به بیمار پیشنهاد شود تا از پانسمان مرطوب استفاده کند.
باید بدانید اگر کرم یا پماد را بعد از حمام یا دوش گرفتن، استفاده کنید، رطوبت پوست‌تان بیشتر حفظ می‌شود. برخی افراد محصولاتی را امتحان می‌کنند که می‌توان در وان حمام ریخت، مانند روغن یا جو دوسر.
مصرف کرم و پماد‌ کورتیکو استروئیدی
استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی برای درمان اگزما
کورتیکو استروئیدها را به نام کورتون‌ها هم می‌شناسند. این محصولات جذب پوست می‌شوند و خارش و قرمزی آن را تسکین می‌دهند. (در موارد حاد ممکن است شما به قرص‌های استروئیدی نیاز داشته باشید اما پزشک یا پرستار شما خیلی زود این درمان استروئیدی را پایان می‌دهد. درست است که این داروها کمک کننده هستند، اما مشکلات خاص خودشان را هم به همراه دارند.)
استفاده از داروهایی که روی سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارند
این داروها فقط برای افرادی استفاده می‌شود که با درمان‌های دیگر که کم عارضه‌تر هستند، بهبود نیافته‌اند.
مصرف قرص‌های آنتی هیستامین
آنتی هیستامین دارویی است که بیشتر مردم هنگام بروز آلرژی مصرف می‌کنند. مصرف آنتی هیستامین‌ می‌تواند به کاهش خارش و تسکین اگزما در بعضی از افراد کمک کند. برخی نیز فکر می‌کنند که این داروها برای‌شان اثری ندارد.
بیشتر افرادی که مبتلا به بیماری اگزما پوستی هستند، شب‌ ها دچار خارش‌ شدیدی می‌شوند و این مسئله نمی‌گذارد شب راحت بخوابند. اگر شما هم این مشکل را دارید، آن را با پزشک خود مطرح کنید. او می‌تواند با تجویز یک آنتی هیستامین به راحت خوابیدن شما کمک کند.
نور درمانی
نور درمانی یا اشعه درمانی می‌تواند به درمان اگزمای پوستی کمک کند، ولی متخصصان و کارشناسان نگران افزایش خطر سرطان پوست در این گونه افراد هستند. به همین دلیل پزشکان زیاد از نور درمانی استفاده نمی‌کنند.
در طول نوردرمانی پوست در معرض نوع خاصی از نور به نام فرابنفش قرار می‌گیرد. این درمان معمولاً‌ در مطب پزشکان انجام می‌شود. معمولاً، متخصصان این درمان را به افرادی توصیه می‌کنند که درمان‌های دیگر به آنان کمکی نکرده است.
آیا می‌شود از ابتلا به اگزما پیشگیری کرد؟
شاید! کودکانی که یک والد،‌ برادر یا خواهر مبتلا به اگزما دارند، به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می‌شوند. در این کودکان استفاده از کرم‌ها و پمادهای مرطوب کننده در سال اول (درست از زمان تولد) می‌تواند موجب پیشگیری از اگزما شود.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *