- admin
- 19 آذر 1400
- 7:54 ق.ظ
جواب فعالیت های درس دوم مطالعات هشتم
جواب فعالیت های درس دوم مطالعات هشتم
1- انفاق کردن چه اثراتی در زندگی فرد انفاق کننده دارد؟
افزایش و ایجاد روحیه ی نیکوکاری، تمایل به کارهای نیک و خدا پسندانه، انجام بهتر فریضه ها و واجبات دینی، بخشودگی گناهان و برخورداری از اجر معنوی، افزایش مال وبرکت روزی، آرامش خاطر و …
2- درباره راه هایی که می توانید انفاق کنید، فکر کنید. چند مورد را روی کاغذی یادداشت کنید و سعی کنید آنها را انجام دهید.
جلوگیری از اختلافات و در گیری های افراد و خانواده ها، ایجاد صلح و سازش میان مردم، رسیدگی به جاده ها و سایر امکانات مورد نیاز روستاها و مناطق محروم، پرداخت دیه ی جرایم غیر عمد، حمایت از خانواده های زندانیان، کمک به مناطق زلزله زده و سیل زده.
3- مکانی (مدرسه، بیمارستان، مسجد و…) در شهر، روستا یا استان محل زندگیتان که به دست خیرین(مرد یا زن) ساخته شده، شناسایی و درباره آن تحقیق کنید.
بستگی به محل زندگی دانش آموز دارد.
4- متن صفحه روبه رو، زندگینامه دو تن از خیرین مدرسه ساز را بخوانید. سپس در یک جمله بنویسید مهمترین پیام یا نکت های که از خواندن این متن گرفتید، چه بود؟ به نوبت جمله های خود را در کلاس بخوانید.
به مادیات نباید دل بست چون با انجام کارهای نیک تنها یاد و نام نیک است که می ماند. به قول سعدی : سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
5- یکی از اقدامات ارزشمند مردم کشورما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل جهاد سازندگی و رفتن داوطلبانه آنها به مناطق محروم و روستاها برای عمران و آبادانی بود. درباره نهاد جهاد سازندگی از بزرگترها پرس وجو کنید و چند مورد از اقدامات این نهاد را در منطقه یا استان محل زندگیتان در کلاس بیان کنید.
بستگی به محل زندگی دانش آموز دارد.
6- کاربرگه شماره ی 1 تعاون را در منزل انجام دهید.
کاربرگه شماره ۱ مطالعات هشتم با جواب
در تصویر فوق یک نمونه پاسخ کاربرگه شماره 1 مطالعات هشتم را می بینید و شما هم میتواندید مثلاً عکسی از کمک به همنوعان آسیب دیده از کرونا را از مجلات و روزنامه ها جداکرده و بچسبانید.
مسجد محله ما، تازه ساخته شده است و آقای اکبری و رضایی، هر دو از واقفان این مسجد هستند. پس از اتمام کار، من و خواهرم فاطمه، متوجه شدیم که مسجد هنوز به وسایلی نیاز دارد. من با همکلاسی هایم علی و امید و محمدتقی، پول هایمان را روی هم گذاشتیم و یک سماور بزرگ خریدیم و وقف مسجد کردیم. فاطمه هم با چند نفر از دوستانش، چند کتاب را وقف کتابخانه مسجد کردند. پدر و مادرم به همراه خانواده عمو و خاله ام، تصمیم گرفتند دو فرش زیبا را وقف مسجد کنند.
7- یک مدرسه یا یک نمازخانه که تازه ساخته شده است را تصور کنید. با یکدیگر گفت وگو کنید که چه چیزهایی را می توانید با مشارکت دوستان یا خانواده تان، وقف آنجا کنید؟
برای نمازخانه: قرآن، فرش، مهر، تسبیح و…
برای مدرسه: حودکار، تخته سیاه، توپ فوتبال و…
8- پرس وجو کنید. آیا در محل زندگی شما اثر یا بنای وقفی وجود دارد؟ واقف آن کیست؟
این سوال را با توجه به محل زندگی خودتان باید جواب دهید.
به عنوان نمونه برای ساکنین تهران:
بیمارستان شهدای یافت آباد توسط محمد ولی فرمانفرماییان در سال ۱۳۴۰ هجری قمری وقف شده است.
9- متن مربوط به شرکت تعاونی را در این درس بخوانید و ویژگی ها فواید مادی و معنوی را که در یک شرکت تعاونی وجود دارد، فهرست کنید. برای مثال: داوطلبانه بودن…
برخورداری از کسب سود و منافع مشترک، حل مشکلات اقتصادی اعضا و ایجاد رفاه وزندگی بهتر اعضا، برخورداری از اجر معنوی و بذل و بخشش و نبودن فقر مادی و معنوی.
امبدوارم از جواب فعالیت های درس دوم مطالعات هشتم مورد رضایت شما واقع شده باشد. باز هم به جالب فا سر بزنید.