جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آذر 22, 1400
  • 9:54 ب.ظ

جواب فصل اول علوم هفتم

جواب فصل اول علوم هفتم

سوالات فصل اول تجربه و تفکر علوم هفتم با جواب و پاسخ کامل شامل جواب فعالیت و گفت و گو کنید صفحه ی 4 و  فعالیت و اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ی 5 علوم هفتم که در این نوشتار از جالب فا تقدیم شما خواهد شد

جواب سوالات فصل اول تفکر و تجربه علوم هفتم

سوالات فصل اول تجربه و تفکر علوم هفتم با جواب

فعالیت صفحه 4 علوم هفتم

1- شش بشر ۱۰۰ میلی‌لیتری بردارید. آنها را شماره‌گذاری کنید و با استفاده از استوانه‌ی مدرج ۵۰ میلی‌لیترآب داخل آنها بریزید.

2- از موادّ جامد به اندازه ی یک قاشق کوچک و از موادّ مایع چند قاشق بردارید و به آب داخل بشرها بیفزایید.

شماره بشر 1 2 3 4 5 6
ماده افزوده شده نمک براده آهن گوگرد جوهر نمک اتانول نفت

3- با همزن، محتویات هر بشر را هم بزنید و مشاهدات خود را یادداشت کنید.

4- اطلاعات به دست آمده از آزمایش را در جدول زیر ثبت کنید.

جواب فعالیت صفحه ۴ علوم هفتم

همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌شود، نمک، جوهر نمک و اتانول در آب حل می‌شوند ولی براده‌ی آهن، گوگرد و نفت در آب حل نمی‌شوند.

موادی که در آب حل شدند

موادی که در آب حل نشدند

نمک بُراده آهن
جوهرنمک گوگرد
اتانول نفت

5- اطلاعات به دست آمده از آزمایش را با پیش‌بینی خود مقایسه کنید. چند مورد از پیش‌بینی‌های شما درست بود؟

پیش‌بینی من این بود که نمک، جوهر نمک، اتانول و نفت در آب حل می‌شوند اما براده آهن و گوگرد در آب حل نمی‌شوند.

نتایج آزمایش نشان داد که از این 6 مورد، 5 مورد از پیش بینی‌های من صحیح بود و فقط 1 مورد درست نبود زیرا من فکر می‌کردم که نفت چون مایع است در آب حل می‌شود اما اشتباه فکر می‌کردم.

پاسخ گفت و گو کنید صفحه 4 علوم هفتم

درباره ی حل یک مسئله به روش علمی گفت و گو کنید و مراحل آن را بنویسید.

برای حل یک مسئله علمی در ابتدا بایست سوالی به عنوان حل مسئله مطرح شده و فرضیه‌ای منطقی و علمی ارائه دهیم که با پرسش و تحقیق همراه است. سپس باید فرضیه‌ی خود را آزمایش کنیم و در آزمایش باید متغیر را بشناسیم. متغیر یعنی آن چیزی که باید تغییر دهیم و اندازه بگیریم. سپس نتایج آزمایش را یادداشت کنیم و رابطه‌ای بین نتایج به دست آوریم و نتایج را تفسیر کنیم و نهایتاً گزارش کارِ آزمایش را مرتب کنیم و بنویسیم.

مراحل حل مسئله به روش علمی کلاس هفتم :
  1. احساس مشکل یا مسئله
  2. طرح سؤال
  3. جمع آوری اطلاعات
  4. فرضیه سازی
  5. انجام آزمایش
  6. تفسیر یافته ها
  7. نتیجه گیری

سوالات فصل اول علوم هفتم با پاسخ

فعالیت صفحه ۵ علوم هفتم با جواب

1- در گروه خود چند مورد از تبدیل علم به فنّاوری که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده‌اند را بنویسید و درباره ی فواید و زیان های آنها گفت و گو کنید.

برای مشاهده ی جواب سوال اول، بر روی خود سوال کلیک کنید (لینکِ بالا) زیرا جواب این سوال به صورت مفصل در مطلب جداگانه ای شرح داده شده است.

جواب فعالیت صفحه ۵ علوم هفتم سوال ۲

2- در گروه خود درباره سردار شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش که از پایه گذاران صنعت ساخت موشک در ایران هستند و با به کار بردن علم در صنعت (فناوری) برای امنیت و استقلال کشور تلاش می کردند، تحقیق کنید.

حسن طهرانی مقدم یکی از فرماند‌هان گمنام سپاه پاسداران بودند که در تاریخ 21 آبان 1390 در اثر انفجار زاغه‌ی مهمّات در غرب تهران به شهادت رسیدند. قبل از شهادت، سردار طهرانی مقدم در بین مردم شهرتی نداشتند زیرا همیشه اصرار داشتند که در گمنامی و بدون ریا به ایران و صنعت موشکی کشور خدمت کنند.  اما درجه‌ی سرداری و مسئولیت‌هایی که ایشان در دوران کاری خود بر عهده‌ داشتند، نشان‌دهنده‌ی تجربه‌ی فروان و خدمات ارزنده‌ی ایشان به کشور است.

سردار شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش که از پایه گذاران صنعت ساخت موشک در ایران هستند توانستند با به کار بردن علم در صنعت برای امنیت و استقلال کشور افتخار آفرینی کنند. عمده کارهای تحقیقاتی ساخت موشک شهاب ۳ را شهید طهرانی مقدم انجام داده بود.

تحقیق درباره سردار شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش صفحه 5 علوم هفتم

پس از به شهادت رسیدن سردار طهرانی مقدم در پادگان شهید مدرس ابتدا آمار شهدا 17 نفر اعلام شد اما پس از بالا رفتن آماد مفقودین و عملیات تجسّس در بخش‌های تخریب‌شده‌ی پادگان شهید مدرس، مشخص شد که 39 نفر در این حادثه‌ی تلخ به شهادت رسیده‌اند. این 39 نفر از یاران دانشمندِ سردار حسن طهرانی مقدم هرکدام سابقه‌ای درخشان در پا گرفتن توان موشکی ایران داشتند و بعد از شهادتشان به شهدای اقتدار معروف شدند.

اسامی یاران دانشمند شهید حسن طهرانی مقدم بدین شرح است: سید رضا میرحسینی، سعید نبی‌پور خمامی، ستار ناصری، مهدی نواب، بایرام‌علی صفری، مهدی دشتبان‌زاده، علی‌اصغر منصوریان، اسماعیل محمدی، علی کنگرانی، محمود شجاعی، امید طلائیان، محمد سلگی، مرتضی محمدرضاپور، وحید رنجبر، رسول بهرودی، محمد غلامی، سیدمحمدحسین فردویی، بهلول محمودی، محمود داسدار، حسین امین شرعی، سید محمد حسینی، محمدرضا میری، شهید مهرداد مصطفوی، شهید رضا نادی شورابی، شهید مهدی گلستانی، شهید مسیح‌الله قهرمانی، شهید بهزاد ملانوروزی، محمدحسین زلفی، وحید عزیزی، وحید شیرمحمدلو، میثم جهانگیری، مهدی حاتمی‌نسب، سیدرضا محمدزاده، جواد سلیمی و یوسف قارلوقی.

جالب فا

پاسخ اطلاعات جمع آوری کنید علوم هفتم صفحه ۵

در یک تحقیق گروهی درباره ی فواید و زیان های یک فناوری در محیط زندگی خود گزارش تهیه و راه‌ هایی را برای کاهش زیان ‌های آن پیشنهاد کنید. گزارش خود را به صورت روزنامه دیواری به کلاس ارائه کنید.

جواب اطلاعات جمع آوری کنید علوم هفتم صفحه ی ۵

به عنوان مثال در مورد فواید و زیان های دکل های مخابراتی گزارشی تهیه می‌کنیم.

دکل های مخابراتی نمونه ای از فناوری در محیط زندگی ما می باشد که امکان استفاده از شبکه تلفن همراه و دسترسی به اینترنت پر سرعت در اپراتورهایی مثل همراه اول و ایرانسل را فراهم می‌کند. فواید آن که همین امکان برقراری تماس و ارسال پیامک در هر نقطه ای از شهر و همچنین دسترسی به اینترنت پرسرعت 4G بدون سیم در هر مکان و زمانی می باشد.

یکی از زیان های دکل های مخابراتی، تداخل امواج آن با سایر امواج است. همچین دکل های مخابراتی ممکن است زیان هایی نیز برای سلامتی انسان داشته باشد.

هرچند از لحاظ علمی ثابت نشده است اما گفته می‌شود تشعشات ناشی از دکل های مخابراتی می‌تواند منجر به افزایش احتمال ایجاد و گسترش تومورهای سرطانی و آسیب‌پذیری بدن در برابر عوامل بیماری‌زا و بروز مشکلات ژنتیکی و … داشته باشد. هرچند متولیان این امر معتقدند که میزان تشعشع رادیویی دکل های مخابراتی اپراتورهای کشور بسیار کمتر از حد مجاز تعیین شده بوده و هیچ گونه ضرری برای سلامت افراد ندارد.

راه‌ هایی برای کاهش زیان ‌های دکل مخابراتی می‌تواند شامل فاصله گرفتن از این دکل‌ها، ایجاد فاصله ی بیشتر بین دکل های مخابراتی و نقاط مسکونی، بهبود استاندارد و درجه ایمنی دکل‌ها و… باشد.

جواب سوالات و فعالیت های فصل اول علوم هفتم در این صفحه تقدیم شما عزیزان شد که امیدوارم از آن راضی و خوشحال باشید و باز هم به جالب فا سر بزنید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *