جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 28, 1400
  • 12:02 ب.ظ

جواب سوالات درس یازدهم فارسی ششم ابتدایی

جواب سوالات درس یازدهم فارسی ششم ابتدایی / گام به گام پایه ششم

جواب درک مطلب صفحه ۷۹ درس یازدهم فارسی ششم ابتدایی

سوال

1️⃣ چرا شهید مانند چراغ خانه است ؟

پاسخ

زیرا شهید مانند چراغ خانه، روشنایی بخش است و ما را از افتادن در تاریکیِ جهل و گمراهی نجات می‌دهد.

سوال

2️⃣ شما هم مانند شاعر، شهید را با یک جمله ی زیبا توصیف کنید.

پاسخ

شهید همچون گل لاله است؛ گر چه خود خونین‌رنگ و سرخ است اما انتهای گلبرگ‌های آن، سیاه و داغدیده است، گویی که داغی بر دل دارد.

سوال

3️⃣ چه شباهتی بین شهدا و خورشید وجود دارد؟

پاسخ

 شهدا نیز همچون نور خورشید گرمابخش و روشنایی‌بخش هستند و با فدا کردن جانشان، ما را از گمراهی‌ها نجات داده و به راست هدایت می‌کنند.

سوال

4️⃣ چرا شهید مانند نمره‌ی بیست است؟

پاسخ

زیرا شهید مانند نمره‌ی بیست، همیشه در ذهن و یاد ما باقی می‌ماند و در قلب ما ماندگار است.

 

 

معنی کلمات بخوان و بیندیش بوعلی و بهمنیار فارسی ششم ابتدایی

سوال

معنی کلمات بخوان و بیندیش بوعلی و بهمنیار

پاسخ

  • استعداد: توانایی
  • کم‌نظیر: کم‌مانند
  • خلّاق : مبتکر، آفریننده
  • سرآمد: برتر
  • سخت تشنه‌ام : بسیار تشنه هستم.
  • کرسی‌: چهار پایه‌ای پهن، کوتاه و چهارگوش که در زمستان در زیر آن منقل می‌گذارند و بر رویش لحاف اندازند و در زیر آن خود را گرم کنند.
  • طب : پزشکی
  • دلنشین: دلچسب، خوشایند، مؤثر
  • مناجات: راز و نیاز کردن با خدا
  • نفوذ: فرو رفتن، اثر کردن

 

 

جواب درک و دریافت صفحه ی ۸۲ فارسی ششم ابتدایی

سوال

چرا بهمنیار به بوعلی آن پیشنهاد را کرده بود ؟

پاسخ

به خاطرِ استعدادِ خدادادیِ کم‌نظیر و فکرِ خلّاقِ بوعلی‌سینا، بهمنیار دچار شگفتی شده بود و وی را سرآمد همه‌ی مردم می‌دانست و فکر می‌کرد مردم او را به عنوان پیامبر می‌پذیرند به همین دلیل به خود جرأت داد که از بوعلی بخواهد خود را فرستاده‌ی خدا معرفی کند.

سوال

 بوعلی چگونه بهمنیار را به اشتباهش آگاه کرد؟

پاسخ

بوعلی در یکی از شب‌های سرد زمستان از بهمنیار خواست تا برایش از بیرون آب بیاورد. اما بهمنیار درخواست استادش را اجابت نکرد. در همین حال، مسلمانی در هوای سرد، مشغول راز و نیاز با خدا بود. بوعلی با استفاده از همین ماجرا به بهمنیار یادآور شد که نفوذ گفتار پیامبر الهی در دل مؤمنان، آنچنان شدید است که پیروانش در هر شرایطی دستور ایشان را از روی علاقه اجرا می‌کنند اما سخن بوعلی حتی در شاگردِ نردیکش نفوذ ندارد!

 

 

جواب کارگاه درس پژوهی صفحه 82 فارسی ششم ابتدایی

سوال

1️⃣ درباره ی ویژگی های شخصیت های ماندگار گفت و گو کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

پاسخ

شخصیت‌های ماندگار افرادی آگاه و باسواد، سخاوتمند، قابل اعتماد و راستگو هستند که همواره به دیگران احترام می‌گذارند و در دل‌های مردم جای دارند.

سوال

2️⃣ درباره ی شیوه ی کار با لغتنامه در گروه گفت و گو کنید؛ سپس با استفاده از فرهنگ لغت، معنی چند واژه از این فصل را که به نظرتان مهم هستند، بیابید.

پاسخ

لغتنامه کتابی است که معانیِ واژه‌های یک زبان را همراه با توضیحاتِ مربوط به ریشه و تلفظ آنها ارائه می‌دهد. کلمات در لغت‌نامه براساس حروف الفبا مرتب شده‌اند و معمولاً در چند جلد تهیه شده‌اند که هر جلد، تعدادی از حروف الفبا را پوشش می‌دهد.

بنابراین برای کار با لغتنامه کافی است به حرف اولِ واژه‌ی مد نظرمان دقّت کنیم و آن جلد از لغتنامه را باز کنیم و به دنبال کلمه‌ی مد نظرمان بگردیم. پس از پیدا کردنِ آن کلمه در کتاب لغتنامه میتوانیم معنی آن را بخوانیم. 

البته در توضیحات هر کلمه از برخی علائم اختصاری اسنفادهشده است که باید آنها را بدانیم. به عنوان مثال (اِخ) مخففِ (اسم خاص می‌باشد) و یا (مص) در واقع همان (مصدر) است و…

سوال

3️⃣ در مورد قالب شعری غزل تحقیق کنید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ

غزل در لغت به معنای حدیث عاشقی است. قالب شعری غزل، قالبی است از شعر سنتی در ادب فارسی که موضوع اصلی آن بیان عواطف و احساسات است. در قالب شعری غزل معشوق مهم است و در پایان شعر، شاعر اسم خود را می‌آورد و با معشوق سخن می‌گوید و به راز و نیاز می‌پردازد.

قالب شعر غزل به‌طور میانگین بین ۵ تا ۱۴ بیت است. در این قالب شعری، مصراع نخست با مصراع‌های زوج هم قافیه است. نکته قابل توجه در شعر غزل آن است که بیت‌های غزل از لحاظ مضمون دارای استقلال هستند و معمولا شاعر در پایان شعر غزل نام یا تخلص (تخلص غزل) را می‌آورد. 

این قالب شعری در قرن ششم، زمانی که قصیده در حال زوال بود پا گرفت و در قرن هفتم به اوج رسید و قصیده را کنار زد. از جمله غزل‌ سرایان نام آشنا می‌توان حافظ، سعدی، مولوی، عراقی و خواجوی کرمانی را نام برد.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *