- admin
- 24 آذر 1400
- 11:06 ق.ظ
جواب سوالات درس ناظم و منظوم تفکر هفتم
جواب سوالات درس ناظم و منظوم تفکر هفتم
جواب سوالات و فعالیت های درس ناظم و منظوم تفکر هفتم شامل پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۱۱۴ و ۱۱۵ و جواب فعالیت تکمیلی در کلاس و فعالیت در خانه صفحه ی ۱۱۶ تفکر و سبک زندگی هفتم را در این نوشتار از جالب فا مشاهده خواهید کرد.
تدریس درس ناظم و منظوم تفکر هفتم
پاسخ سوالات درس ناظم و منظوم تفکر هفتم
صفحه 114 تفکر هفتم
✍ جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۱۴ تفکر هفتم
خود را در دامان طبیعت تصوّر کنید و هر بار خود را در یکی از سه موقعیت زیر مجسّم کنید.
- موقعیّت اوّل: یک تخته سنگ کنار یک کوه و یک تخته سنگ کنار یک درخت
- موقعیّت دوم: یک تخته سنگ کنار یک کوه و یک تخته سنگ روی یک رودخانهی کوچک؛ به طوری که مثل یک پل بتوان از روی آن گذشت.
- موقعیّت سوم: تعداد زیادی سنگ که روی هم ریخته شده و تعدادی سنگ که همانند استوانه روی هم قرار گرفته اند.
✅ اوّلین چیزی که در برخورد با موقعیت اوّل به ذهن شما میرسد، چیست؟
اینکه تخته سنگ بخش کوچکی از کوه است . میتوان آن را جابجا کرد و جاهای مختلف انتقال داد.
✅ این سنگ ها چگونه در این مکانها قرار گرفتهاند؟ تمام فرضیه ها را در نظر بگیرید؛ سعی کنید فرضیههای خلّاق و متنوّعتری بیان کنید.
شاید شخصی با هدفِ نشستنِ خودش، یک تخته سنگ را جدا کرده و کنار درخت برده باشند.
|+| جالب فا |+|
جواب صفحه 115 تفکر هفتم
✅ اوّلین چیزی که در برخورد با موقعیت دوم به ذهنتان میرسد، چیست؟
اینکه انسانها برای عبور خودشان از روی رودخانه از تختهسنگهای موجود در طبیعت استفاده کردهاند.
❤❤
✅ اوّلین چیزی که در برخورد با موقعیت سوم به ذهنتان میرسد، چیست؟
نظم و ترتیبی که انسانها در چینش سنگها بر روی هم به کار بردهاند.
❤❤
✅ هر سه موقعیت را با هم مقایسه کنید و توضیح دهید چه شباهتها و تفاوتهایی بین آنها وجود دارد؟
شباهتشان این است که در تمام این موقعیتها انسان با طبیعت سروکار داشته است.
تفاوتی که بین آنها وجود دارد این است که در موقعیت اول و دوم نظمی وجود ندارد اما در موقعیت سوم نظم وجود دارد. همچنین در موقعیت دوم و سوم یک هدف وجود دارد که به خاطر آن سنگها در آن موقعیتها قرار گرفتهاند.
(نکته: این جوابهایی که من نوشتم فقط به عنوان نمونه هستند و ممکن است خودتان جوابهای خیلی بهتری به ذهنتان برسد؛ با جالب فا همراه باشید.)
|| JalebFa.ir ||
درس ناظم و منظوم تفکر هفتم با جواب
متن زیر را در کلاس بخوانید و دربارهی سؤالاتی که دربارهی آن مطرح شده، گفتوگو کنید.
سیارهی X
کشف سیارهی پلوتون از داستان های جالب اخترشناسی نوین به شمار میآید. داستان از این قرار بود که مدار اورانوس نامنظم بود و مطابق نظریه های فیزیکی نبود. دو ریاضیدان از روی داده های به دست آمده از رصد اورانوس، حدس زدند که سیاره ای وجود دارد که عامل اصلی این بی نظمی هاست. آن دو به درستی محل سیارهی جدید را تخمین زدند و بر این اساس سیارهی نپتون کشف شد. ساینسهاب، پس از کشف نپتون باز هم بی نظمی هایی مشاهده می شد و دانشمندان گمان بردند که سیاره ای آن سوی نپتون باعث این بی نظمی هاست. آنها چندین محل را در آسمان تخمین زدند که اگر سیارهی X در آن محل ها بود، می توانست چنین بی نظمی هایی پدید آورد. جست وجو برای این سیاره از سال 1905 در رصدخانه ی لاول آغاز شد. سرانجام پس از 25 سال تلاش، در سال 1930 پلوتون کشف شد.
اما پلوتون هم نمی توانست سیارهی X باشد. با اینکه پلوتون تقریباً در یکی از محل هایی کشف شد که ریاضیدانان پیش بینی کرده بودند؛ اما معلوم شد که پلوتون کوچکتر و کم جرم تر از آن است که چنین بی نظمی هایی ایجاد کند. سرانجام با ارسال فضاپیماهای پایونیر 10 و 11 و ویجرهای 1 و 2 به اورانوس و نپتون، دانشمندان به علّت بی نظمی های مدار آنها پی بردند.
|| جالب فا ||
جواب سوالات صفحه ۱۱۵ تفکر هفتم
✅ آیا مشاهدات ستاره شناسان منجر به کشف پلوتون شد یا محاسبات ریاضیدانان؟
به نظر من هر دو به کشف پلوتون کمک کردهاند.
💛💛
✅ مسئله ی ریاضیدانان چه بود که سبب شد سیاره ی نپتون و پلوتون کشف شود؟
بینظمیهایی در مدار اورانوس وجود داشت که مطابق نظریههای فیزیکی نبود و ریاضیدانان میخواستند بفهمند علت این بینظمی چیست.
💛💛
✅ چرا دانشمندان به دنبال علت این بی نظمی می گشتند؟ چه واقعیتی باعث شده بود که آنها وجود سیاره ای را پیشبینی کنند؟
زیرا فرضِ دانشمندان بر این بود که بین اجزای مختلف کیهان و سیارههای مختلف یک رابطه وجود دارد و حالا که این رابطه و نظم برهم خورده بود موجب شد تا برای دانشمندان سوال ایجاد شود و در نتیجه برای پاسخ دادن به این سوال به دنبال کشف سیاره رفتند.
❤ JalebFa.ir ❤
جواب فعالیت درس ناظم و منظوم تفکر هفتم
جواب صفحه ی 116 تفکر هفتم
✍ فعالیت تکمیلی در کلاس صفحه ۱۱۶ تفکر هفتم
✅ موضوع فعالیت سنگ ها و کشف سیاره ی پلوتون را با هم مقایسه کنید و بگویید چه تفاوت ها، شباهت ها و رابطه هایی بین این دو مثال وجود دارد؟
در هر دو فعالیت با مفهوم هدفمند بودن و نظاممند بودنِ خلقت آشنا شدیم. با این تفاوت که در مثال سنگها، نظمِ موجود حاصل فعالیتِ انسان بود اما مثال دوم، ما را به تفکر در موردِ نظم کیهانی وادار کرد و فهمیدیم که خلقت و جهان آفرینش، یک آفرینندهی ناظم دارد.
از این دو مثال متوجه شدیم که جهان آفرینش متشکل از نظامهای کوچک و بزرگی است که با یکدیگر رابطه دارند.
💛💛
صفحه 116 تفکر هفتم با جواب
نمونه هایی از وجود نظم بین پدیده های آفرینش تفکر هفتم
✍ فعالیت در خانه صفحه ۱۱۶ تفکر هفتم
✅ با بررسی یافته های علمی دانشمندان، نمونه یا نمونه های دیگری از وجود نظم بین پدیده های آفرینش را بنویسید.
- چرخهی حیات، یکی از نمونههای وجود نظم بین پدیده های آفرینش از کوچکترین ذرات تا بزرگترین پدیدههاست.
- نظام مند بودن حرکت خورشید و ماه و حرکت آن در مدارهای خود
- تکرار شدن شب و روز
- چرخهی آب
- نظم و تقارن در شکل هندسی گیاهان و سایر موجودات
امیدوارم جواب سوالات و فعالیت های درس ناظم و منظوم تفکر هفتم ( صفحه ی 114 و 115 و 116 تفکر و سبک زندگی هفتم) رضایت شما دانش آموزان عزیز کلاس هفتم را جلب کرده باشد و جالب فا را به خاطر بسپارید.