- admin
- 22 آذر 1400
- 11:29 ق.ظ
جواب سوالات درس سوم فارسی ششم ابتدایی (هوشیاری)
جواب سوالات درس سوم فارسی ششم ابتدایی (هوشیاری)
جواب سوالات درس سوم هوشیاری فارسی ششم ابتدایی را در این نوشتار میخوانید که شامل پاسخ سوالات درک مطلب صفحه 29، دانش زبانی، خوانش و فهم صفحه 31 و همچنین معنی لغات و هم خانواده کلمات درس سوم فارسی ششم ابتدایی هوشیاری و… میباشد.
درس هوشیاری فارسی ششم
پیش از جواب دادن به سوالات درس سوم فارسی ششم ابتدایی، متن درس هوشیاری را میخوانیم. این متن اثر واعظ کاشفی، بازنویسی از کتاب انوار سهیلی میباشد:
در زمان قدیم، پادشاهی بود که به شکار و گردش علاقه داشت و پیوسته به قصد شکار، اسب میتاخت و کمند در گردن حیوانات میانداخت. این پادشاه، بازی داشت که به یک پرواز، پرندگان را از آسمان فرود میآورد. شاه این باز را بسیار دوست داشت و او را به دست خود تربیت میکرد.
اتفاقا مَلِک، روزی آن باز را بر دست گرفته به شکار رفته بود. آهویی از پیش او گذشت و ملک از شدّت خوشحالی به دنبال او تاخت و آهو را نیافت و از همراهان جدا افتاد و برخی از همراهان نیز در پی او میتاخت؛ اما ملک چنان تند میراند که باد به گرد او نمیرسید.
در این حال، تشنگی بر او چیره شد. مرکب را به هر طرف میتاخت و دشت و صحرا میپیمود تا به دامان کوهی رسید و دید که از بالای آن، آبی زلال میچکید. ملک، جامی که در ترکش داشت، بیرون آورد؛ زیر کوه گرفت و آن آب را که قطره قطره از کوه میچکید در آن جام، جمع کرد و خواست که بنوشد. جالب فا، باز پر زد و آب جام را تمام ریخت. پادشاه از آن حرکت، آزرده خاطر گشت و جام را زیر کوه گرفت تا مالامال شد خواست که به لب رساند. بار دیگر، باز حرکتی کرد و آب جام را ریخت. شاه از شدت تشنگی خشمگین شد. باز را بر زمین کوبید و هلاک کرد.
در این حال، رکابدار شاه رسید و باز را کشته دید و شاه راتشنه یافت. بی درنگ، جام را پاکیزه شست و خواست که به شاه آب دهد.
شاه فرمود که من به آن آب زلال که از کوه فرومیچکد، میل دارم و مجال اینکه قطره قطره در جام جمع شود، ندارم. تو بالای کوه برو از منبع این آب، جام را پر کن و فرود آر.
رکابدار از کوه بالا رفت. چشمه ای دید که آب از آن، قطره قطره بیرون میآمد و اژدهایی بر لب آن چشمه مرده و حرارت آفتاب در وی اثر کرده است و آب دهان زهرآلودش با آب چشمه مخلوط میشود و قطره قطره از کوه فرو میچکد.
رکابدار سراسیمه از کوه پایین آمد و آنچه را دیده بود به عرض رسانید و جامی آب سرد از ظرفی که همراه داشت به شاه داد. شاه جام آب را بر لب نهاد و اشک از چشم بارید.
رکابدار سوال کرد که چه چیز موجب گریهی شما شده است. شاه آهی سر برکشید و قصّهی باز و ریختن آب جام را به تمامی باز گفت و فرمود که بر مرگ باز افسوس میخورم که چنان جانور عزیزی را بی جان کردم. من از این حرکت نامناسب پشیمان گشته ام وقتی پشیمانی سودی ندارد.
💛💙💚
درک مطلب درس سوم فارسی ششم ابتدایی
جواب درک مطلب صفحه ۲۹ فارسی ششم
1️⃣ با توجه به متن درس، پادشاه چه ویژگیهایی داشت؟
پادشاه به عاقبت کارها فکر نمیکرد و در کارها عجله میکرد. او وقتی خشمگین میشد نمیتوانست خشم خود را کنترل کند.
2️⃣ به نظر شما چه شرایطی برای تصمیمگیری لازم است؟
یکی از مهمترین کارهایی که پیش از تصمیمگیری باید انجام داد مشورت کردن با افراد آگاه است. همچنین در زمان تصمیم گیری نباید خشمگین باشیم و باید در آرامش کامل باشیم.
3️⃣ باز از کجا میدانست که آب زهرآلود است؟
باز هنگام پرواز دیده بود که اژدهایی بر لب چشمه مرده و حرارت آفتاب در وی اثر کرده است و آب دهان زهرآلودش با آب چشمه مخلوط میشود.
جواب درک مطلب فارسی ششم درس سوم را دیدید، با ادامه ی مطلب همراه باشید.
دانش زبانی درس سوم فارسی ششم
در سالهای گذشته آموختیم که کلمهها در زبان فارسی، گاهی یک بخش (هجا) دارند.
- مانند گل، دل، رفت، چید
گاهی کلمههایی داریم که چند بخش (هجا) دارند.
- رفتن – دلدار – گُلکار (۲ بخش)
- رفتنی – دلداری – گلکاری (۳ بخش)
خواندنِ کلمهها و جملههای کوتاه و یک بخشی معمولاً مشکلی ندارد؛ اما در چند بخشیها، تشخیص شکل درست خواندن، دشوار است. به نمونهی زیر توجه کنید:
شاه، بازی داشت.
بازی: ✅ ورزش، مسابقه ✅ یک باز، پرندهای شکاری
بخوان و حفظ کن سخن فارسی ششم
بخوان و حفظ کن درس سوم فارسی ششم ابتدایی که شامل شعر سخن نظامی میشود در مطلب جداگانهای معنی آن را تقدیم شما دانش آموزان عزیز کردم، برای دیدن آن بر روی لینک: معنی شعر سخن فارسی کلاس ششم کلیک کنید.
💛 جالب فا 💚
خوانش و فهم درس سوم فارسی ششم
جواب سوالات صفحه ۳۱ فارسی ششم
1️⃣ منظور از بیت کم گوی و گزیده گوی چون در تا ز اندک تو جهان شود پر چیست ؟
منظور این است که باید کمتر حرف بزنیم تا دیگران سخنان ما را ارزشمند بدانند و آن را جمع آوری کرده و حفظ کنند، درست مانند مروارید که به عات کمیاب بودن، ارزشمند و گرانبهاست و همه به دنبال جمعآوری و نگهداری آن هستند.
همچنین معنی کامل شعر را در لینکی که چند خط بالاتر تقدیم شما شد نیز میتوانید ببینید.
2️⃣ با توجه به نشانهگذاریها بیت زیر را بخوانید. به نظر شما خواندن کدام یک صحیح است؟ با دلیل بیان کنید.
لاف از سخن، چو در توان زد آن خشت بود که، پر توان زد
لاف از سخن چو در، توان زد آن خشت بود که پر، توان زد
دومی صحیح است چون عبارتِ “چو در” صفت است و کلمهی “سخن” موصوف است و میان موصوف و صفت علامت ویرگول (،) قرار نمیگیرد.
در ادامه با معنی کلمات و هم خانواده ی واژه های درس سوم فارسی کلاس ششم همراه باشید.
معنی کلمات درس سوم فارسی ششم
معنی کلمات و واژه های درس سوم فارسی ششم هوشیاری را در این بخش مشاهده خواهید کرد:
- کمند: طناب، بند، ریسمان
- مَرکَب: اسب، سواری
- می تاخت: میدوید، تند میرفت
- مَلِک: پادشاه
- تَرم: سوارِ پشت سر
- مالامال: پُر
- هلاک: نابودی، نیست شدن، فنا
- بی درنگ: فوری، بدون توقف
- رکاب دار: پیاده ای که همراه سوار راه می رود
- افسوس: حسرت
واژه های شعر درس سوم فارسی ششم
- لطف: نرمی، ظرافت
- صواب : درست، شایسته
- زلال: صاف، پاک، شفاف
- ملال: بیزاری، غم، اندوه، آزردگی
- در: مروارید
- اندک: کم
- لاف زدن: گزافه گویی، سخن بیهوده گفتن
- ز: از
- ارچه: اگرچه
+ پیشنهادی: جواب سوالات درس سوم نگارش ششم ابتدایی
💛💙💚
هم خانواده درس سوم فارسی ششم
هم خانواده کلمات فارسی ششم درس سوم هوشیاری را در این بخش میبینید:
لطف: لطیف، لطیفه، الطاف
قصد: مقصد، قاصد، مقاصد، مقصود
هلاک: مُهلِک، هلاکت، مَهلَکه
معلوم: علم، عالم، علیم، معلم
امثال: مَثَل، مثال، مِثل
💛 جالب فا 💚
متضاد کلمات درس سوم فارسی ششم هوشیاری
مالامال ≠ خالی، تهی
بی درنگ ≠ مکث، توقف، با تأخیر
صواب ≠ نادرست
زلال ≠ کِدِر، تار و تیره
ملال ≠ انبساط
اندک ≠ زیاد، فراوان
هلاک ≠ آباد کردن
امیدوارم جواب سوالات درس سوم فارسی ششم ابتدایی برای شما مفید واقع شده باشد و باز هم به جالب فا سر بزنید، همچنین برای مشاهده سوالات درس چهارم فارسی ششم ابتدایی با جواب کلیک کنید و برای دسترسی به سایر دروس از برچسب های زیر استفاده کنید.