جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آذر 19, 1400
  • 8:30 ق.ظ

جواب درس دیوار شیشه ای تفکر هفتم

جواب درس دیوار شیشه ای تفکر هفتم

جواب سوالات و فعالیت های درس دیوار شیشه ای تفکر هفتم شامل پاسخ گفت و گو کنید، فعالیت تکمیلی در کلاس و فعالیت در خانه صفحه ی ۱۱۱ تفکر و سبک زندگی هفتم  و همچنین داستان دیوار شیشه ای تفکر هفتم صفحه ۱۱۰ را در این نوشتار از جالب فا مشاهده خواهید کرد.

داستان دیوار شیشه ای تفکر هفتم

روزی دانشمندى آزمایش جالبى انجام داد. او یک آبزی دان (آکواریوم) ساخت و با قرار دادن یک دیوار شیشه‌اى در وسط آبزی دان آن را به دو بخش تقسیم کرد. در یک بخش، ماهى بزرگى قرار داد و در بخش دیگر ماهى کوچکى که غذاى مورد علاقه‌ی ماهى بزرگ تر بود. ماهى کوچک، تنها غذاى ماهى بزرگ بود و دانشمند به او غذاى دیگرى نمى داد. او براى شکار ماهى کوچک، بارها و بارها به سویش حمله برد، ولى هر بار با دیوار نامرئی برخورد مى کرد؛ همان دیوار شیشه اى که او را از غذاى مورد علاقه اش جدا میکرد …

پس از مدتى، ماهى بزرگ از حمله و یورش به ماهى کوچک دست برداشت. آنگاه، دانشمند شیشه‌ی وسط آبزی دان را برداشت و راه ماهی بزرگ را باز گذاشت، ولى دیگر هیچ گاه ماهى بزرگ به ماهى کوچک حمله نکرد و به آن سوى آبزی دان نرفت!

جواب فعالیت های درس دیوار شیشه ای تفکر هفتم صفحه 111

❤ JalebFa.ir

مفهوم درس دیوار شیشه ای تفکر هفتم

خطای شناختیِ تعمیم افراطی یا تعمیم مبالغه آمیز

|+| جالب فا |+|

جواب سوالات درس دیوار شیشه ای تفکر هفتم

جواب گفت و گو کنید صفحه 111 تفکر هفتم

✍ گفت و گو کنید صفحه ۱۱۱ تفکر هفتم

✅ دریافت شما از داستان دیوار شیشه ای تفکر هفتم چیست؟

دریافت من این است که ما تجربیات گذشته را به موقعیت‌ها و اتفاقات جدید زندگیمان تعمیم می‌دهیم که اینکار همیشه درست نیست زیرا ممکن است برخی موقعیت‌ها متفاوت باشد و شرایط تغییر کرده باشد.

|| جالب فا ||

✅ چه چیز باعث شد که ماهی بزرگ تر دیگر به ماهی کوچک تر حمله نکند و حتی به آن سوی آبزی دان نیز نرود؟

اینکه به تجربیاتِ گذشته‌اش اتکا کرده بود و تصور میکرد که همه چیز مانند گذشته است و تلاش کردن دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.

|| JalebFa.ir ||

✅ مفهوم ضرب المثل های زیر چیست؟

آزموده را آزمودن خطاست.

کنایه از آن است که اگر کسی یکبار در انجام وظیفه‌ای که برعهده گرفته است موفق نباشد دیگر نمی‌توان از او انتظار موفقیت در آن زمینه داشت.

❤❤

شکست پل پیروزی است.

یعنی انسان از شکست هایش درس می‌گیرد و دفعه‌ی بعدی آن اشتباهات را تکرار نمی‌کند و در نتیجه همین شکست باعث موفقیت او می‌شود.

❤❤

مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد.

 یعنی کسی که بلایی بر سرش آمده و تجربه تلخی از چیزی دارد، در آن مورد چیز بدگمان و محتاط می‌شود.

❤❤

آدم عاقل دو بار از یک سوراخ گزیده نمی شود.

یعنی انسانی که دانا باشد خطاهایش را تکرار نمی‌کند بلکه از تجربیاتش درس گرفته و تصمیم اشتباهش را دوباره تکرار نمی‌کند.

✅ تفاوتها یا شباهت های آنها را بیان کنید.

همه‌ی این ضرب المثل‌ها به این نکته اشاره داشت که تجربیات انسان در تصمیم‌گیری و رفتار او تأثیر دارد. اما در برخی موارد این تجربیات نقش مثبتی دارند و در برخی موارد هم که فقط به تجربیات گذشته اتکا کنیم و از عقل و تفکر خود استفاده نکنیم، نقش منفی خواهند داشت. 

❤ جالب فا ❤

✅ نتایج آزمایش این دانشمند با مفهوم کدام ضرب المثل های بالا هماهنگ است؟

  • آزموده را آزمودن خطاست.
  • مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد.
  • آدم عاقل دو بار از یک سوراخ گزیده نمی شود.

✅ همانطور که می دانید ضرب المثل ها حاصل تجربیات انسان ها و چگونگی نگاه آنها به مسائل است؛ آیا هر یک از این ضرب المثل ها همیشه و همه جا کاربرد دارد؟ نظر خود را توضیح دهید.

خیر ضرب المثل ها در تمام موقعیت‌های صادق نیستند بلکه هرمدام در موارد خاصی کاربرد دارند. در برخی موارد ما صرفاً بر اساس تجربیات گذشته عمل می‌کنیم اما در برخی موارد نیز دقیقاً نمی‌توان گفت موقعیتی  که پیش روی ماست دقیقاً مثل تجربیات پیشین است و در نتیجه نباید آن تجربیات را به موقعیت جدید تعمیم بدهیم.

|| جالب فا ||

✅ ما در مواجهه با یک موقعیت و مسئله ی جدید، اغلب براساس تجربه های قبلی خود عمل میکنیم. به کارگیری تجربه های قبلی گاهی سودمند است و گاهی سودمند نیست. جالب فا. با ذکر مثال توضیح دهید چه نکات مثبت و منفی ای در استفاده از تجربه های قبلی وقتی با یک موقعیت جدید روبه رو می شویم ممکن است وجود داشته باشد.

نکته‌ی مثبت این است که تجربیات گذشته باعث می‌شود ما در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنیم و آسیب‌ها را کاهش بدهیم و از همان تجربیات برای تصمیم‌گیری های جدید بهره ببریم مثلاً وقتی یکبار به آتش دست بزنیم و بسوزیم در موارد بعدی به آتش دست نخواهیم زد. اما در برخی موارد نیز اتکا به تجربیات گذشته و تعمیم آنها به سایر موقعیت‌ها باعث از بین رفتن نوآوری می‌شود مثلاً اگر یکبار در حال کوهنوردی دچار حادثه بشویم در دفعات بعدی تمایلی برای کوهنوردی نخواهیم داشت.

❤ JalebFa.ir ❤

جواب فعالیت درس دیوار شیشه ای تفکر هفتم

جواب صفحه ی 111 تفکر هفتم

✍ فعالیت تکمیلی در کلاس صفحه ۱۱۱ تفکر هفتم

به نظر شما شکست چگونه میتواند پل پیروزی باشد؟ نظر خود را با مثال توضیح دهید.

اگر از شکست درس بگیریم، این شکست در آینده به یک تجربه‌ی مثبت برای ما تبدیل میشود که ما را از تکرار خطاهای گذشته باز میدارد و در نتیجه ما را به موفقیت سوق میدهد. 

مثلاً اگر در یک سال تحصیلی فقط شب‌های امتحان درس بخوانیم و نمرات خوبی کسب نکنیم، در سال آینده متوجه میشویم که باید در طول سال درس‌هایمان را بخوانیم و اینگونه هم درس‌های را به خوبی یاد میگیریم و هم نمرات درخشانی کسب میکنیم.

جواب صفحه 111 تفکر وسبک زندگی هفتم

جواب فعالیت های درس دیوار شیشه ای تفکر هفتم

✍ فعالیت در خانه صفحه ۱۱۱ تفکر هفتم

هنگامی که شما با داستان، ضرب المثل یا یک مطلب علمی مواجه می شوید می توانید پیام آن را بپذیرید، رد کنید یا درباره ی آن شک و تردید داشته باشید. آیا تاکنون با چنین موردی مواجه شده اید؟ آن مورد و علّت تردید خود را بنویسید.

بله مثلاً به صحیح بودنِ ضرب المثلِ آزموده را آزمودن خطاست شک داشتم. پارسال از دوستم معنی یک جمله‌ی انگلیسی را پرسیده بودم که او نمیدانست. اگر میخواستم به این این ضرب‌المثل توجه کنم دیگر از او سوالی نمیپرسیدم، اما فهمیدم که دوستم  به کلاس زبان رفته است بنابراین اکنون شرایط متفاوت است و او میتواند معنی آن جمله را بگوید.

امیدوارم جواب سوالات و فعالیت های درس دیوار شیشه ای تفکر هفتم ( صفحه ی 110 و 111 تفکر و سبک زندگی هفتم) رضایت شما دانش آموزان عزیز کلاس هفتم را جلب کرده باشد و  جالب فا را به خاطر بسپارید.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *