جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 27, 1400
  • 4:58 ب.ظ

جواب درس اول نگارش ششم ابتدایی

جواب درس اول نگارش ششم ابتدایی / گام به گام پایه ششم

جواب املا و دانش زبانی صفحه 10 درس اول نگارش ششم ابتدایی

سوال

1️⃣ با توجه به متن درس، کلمه های مرتبط با هر واژه را بنویسید.

پاسخ

  • آفریدگار: خالق، کردگار، خداوند، پروردگار
  • بهار: شکوفه، نسیم، جوانه، سرسبزی

سوال

2️⃣ با توجه به متن درس، جاهای خالی را با واژه های مناسب کامل کنید.

پاسخ

  • اندیشه کردن در کار خالق و مخلوق موجب روشنایی دل می گردد.
  • باد بهاری از طرف مرغزار وزیدن گرفت.
  • هر برگی از درختان نشانه ای از معرفت کردگار است.

سوال

3️⃣ نوع جمله های زیر را مشخص کنید.

پاسخ

جمله نشانه نگارشی نوع جمله
زیر درخت را نگاه کن . امری
برای سربلندی میهن عزیزمان چه کارهایی باید انجام دهیم ؟ پرسشی
امروز بهترین دوستم جان مرا نجات داد . خبری
خدایا تو معرکه ای ! عاطفی

جواب بخش نگارش صفحه 12 درس اول نگارش فارسی ششم ابتدایی

سوال

1️⃣ با کلمات زیر، متنی مناسب در چند سطر بنویسید.

بهار، سوسن، نرگس ، لاله زار، بید، بلبل

پاسخ

نمونه جمله با کلمات بهار سوسن نرگس لاله زار بید بلبل:

هنگامی که فصل بهار سر می رسد، درخت های بید و گل های سوسن و نرگس زیبایی خاصی به طبیعت می دهند و آواز بلبل ها در لاله زار طنین انداز می شود.

سوال

2️⃣ داستان زیر را تا یک بند، ادامه دهید.

امروز شاخه ی دیگری از درخت توت شکست و بر زمین افتاد. درخت توت، آهی کشید و به درخت بید در آن سوی باغ، که کودکان، کاری به کارش نداشتند، خیره شد.

پاسخ

و گفت: به راستی سرنوشت کدام یک از ما بهتر است؟ من که میوه می دهم و در عین حال مورد ستم قرار می گیرم ویا یا درخت بید همسایه که هیچ میوه ای نمی دهد ولی کسی کاری به کارش ندارد و در طرف دیگر باغ به ظاهر آسوده اما در واقع در تنهایی خود به سر می برد.

جواب کارگاه نویسندگی صفحه 13 درس اول نگارش ششم ابتدایی

سوال

1️⃣ بهار و زیبایی های آن را با کلامی زیبا توصیف کنید. در متن خود از یک یا دو بیت شعر که در مورد فصل بهار سروده شده است، استفاده کنید.

پاسخ

باز هم نوروز و بهار از راه می رسد و با خود شادابی و نشا ط را بر همگان هدیه می دهد. بهار روح طبیعت دوباره آمدو زندگی را به زمین و آسمان هدیه داد. با آمدنش دوباره مرغان سحرگاه برشاخه ها نشستند و آواز شادی سر دادند دوباره شکوفه ها از روی درختان سر بر آوردند و چشمان خواب آلود خود را گشودند و با شادی بر حیواناتی که از خواب زمستانی برخاسته بودند لبخند زدند.

پیشنهادی  جواب سوالات درس سوم فارسی ششم ابتدایی

مژده ای دل که دگرباره بهار آمده است

خوش خرامیده و با حسن و وقار آمده است

به تو ای باد صبا می دهمت پیغامی

این پیامی است که از دوست به یار آمده است

شاد باشید در این عید و در این سال جدید

آرزویی است که از دوست به یار آمده است

آری وقتی نگاه می کنیم می بینیم حتی کوهستان هم از این تغییر و تحول خوش حال است و اشک شوق مانند جویباری از چشمانش جاری است کوهستان ثابت کرد که آرزوها همیشه دست یافتنی است و دانه های اشکش هم فقط به چشمه حقیقت می پيوندد.

سوال

2️⃣ با نثر ساده و روان، زیبایی های محل زندگی خود را در یک بند معرفی کنید.

پاسخ

تهران

به عنوان مثال اگر در تهران زندگی می کنید می توانید اینگونه بنویسید:

موزه مقدم یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از زمان قاجار است. کاشی کاری های بی نظیر ‌این خانه نمونه بارزی از خانه‌های قاجاری است. حیاط بسیار زیبای ‌این خانه با شکوفه های ارغوانی، حوض و آبنما و گلدان‌های شمعدانی، ‌این مکان از محل زندگی ما را خاص و زیبا کرده است.

سنندج

کزدستانی های عزیر علاوه بر مریوان، یک نمونه هم برای سنندج تقدیم شما می‌کنم:

حمام شیشه از زیبایی‌های سنندج است اما برخلاف اسم زیبایش، شیشه‌ای نیست بلکه از سنگ، گچ و ملات ساخته شده است. با این حال به کار رفتن شیشه‌های رنگی زیبا در این حمام، آن را به حمام شیشه معروف کرده است.  هرچند این روزها از پنجره‌ها و شیشه‌های رنگی حمام آثار زیادی باقی نمانده است؛ حمام شیشه با معماری موزون و متوازنش همچنان زیبا به نظر می‌آید.

💛 زیبایی های محل زندگی خود را بنویسید 💛

پیشنهادی  جواب کاربرگه 16 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

ارومیه

و به درخواست یکی دیگر از کاربران یک نمونه برای شهر ارومیه اضافه می‌کنم:

با این‌که تاریخی غنی ارومیه به بیش از ۳ هزار سال پیش برمی‌گردد و جاذبه‌های شهر ما به دریاچه‌ی ارومیه محدود نمی‌شود و شهرمان دارای مناظر طبیعی زیبا و منحصر به فردی است اما من دوست دارم برای دریاچه ارومیه بنویسم؛ چرا که فکر می‌کنم یک سرمایه‌ی ملی است.

پدر و مادرم برایم تعریف کرده‌اند که دریاچه ارومیه در همان حوالی سال تولد من یعنی اواسط دهه‌ی 80 شروع به خشک‌شدن کرد (دارم از زبان یک کلاس ششمی می‌نویسم!) اما چند سالی است که برنامه‌هایی برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده و بارش‌های سال 94 هم دوباره جان تازه ای به یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شور جهان داده است.

دریاچه ارومیه در سالهای نه چندان دور، گونه‌های زیادی از پرندگان مهاجر مانند فلامینگو، پلیکان، مرغابی و مرغ ماهی‌خوار را به سمت خود جذب می‌کرد و امیدوارم با حل مشکلات منابع آب در این منطقه دوباره زیستگاه گونه های متعدد پرندگان زیبا بشود.

✅ مشهد (خراسان رضوی)

یک نمونه هم برای مشهدی ها:

خانه تاریخی ملک که در شرق خیابان امام خمینی روبروی اداره دارائی قرار دارد نمونه‌ای از خانه‌های به جا مانده از دوره انتقال معماری در عصر قاجار است. حمام خانه ملک تنها حمام تاریخی خصوصی در شهر مشهد است که از دوره قاجار به جامانده است. بخش به جا مانده از این خانه‌ی وسیع، قسمتی بیرونی است که شامل دو طبقه می‌شود. در طبقه بالا شومینه با یک گچبری‌ زیبا و سقفی منبت‌کاری شده خودنمایی می‌کند.

بیرجند (خراسان جنوبی)

بند دره از زیباترین بناهای تاریخی بیرجند و سدی در دلِ کویر ایران است. این مکان دیدنی در بیرجند دارای قدمتی طولانی است و به اواخر دوره‌ی زندیه و اوایل دوره‌ی قاجاریه بر می‌گردد.

✅ بجنورد (خراسان شمالی)

بجنورد جاذبه‌های بسیار خاص و زیبایی اعم از طبیعی و تاریخی در خود جای داده است. بابا امان یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین پارک‌های گردشگری کشور است. بوته‌های تمشک وحشی، درختان چنار اقاقیا، زالزالک، زردآلو، زبان گنجشک و… جلوه‌ای طراوت‌بخش به این پارک بخشیده که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

پیشنهادی  جواب سوالات درس ششم هدیه ششم ابتدایی

قم

به درخواست چند نفر از عزیزان در قسمت نظرات، نمونه ای برای قم:

کوه خضر که در نزدیکی محله‌ی بنیاد واقع شده است، یکی از مکان‌های تفریحی و زیبای شهر قم می‌باشد. کوه خضر با وجود اینکه ارتفاع زیادی ندارد اما از بالای قلّه‌ی آن، نمای بسیار زیبایی از کل شهر نمایان است. یکی از نماهای زیبایی که از بالای کوه خضر مشاهده می‌شود، کوه دوبرادران است؛ دو کوه که به یکدیگر چسبیده‌اند و اتفاع و شکل هر دو مثل یکدیگر است گویا که معماری با قرینه و قاعده هر دو را مثل هم بنا کرده است. نکته‌ی جالبتر اینکه اگر تصویر کوه دوبرادران قم را 90 درجه بچرخانی صورت یک انسان را مشاهده می‌کنی.

اصفهان

نمونه ای برای شهر اصفهان:

شهر زیبا و تاریخی ما پر است از مکان‌های دیدنی و کوه صُفه هم یکی از آن تفرجگاه‌های دل انگیز و با امکانات است. وجود باغ وحش، شهربازی، تله کابین، غارها، چشمه‌ها و… باعث شده است تا کوه صفه در روزهای تعطیل، میزبان تعداد زیادی از اصفهانی‌های دوست‌دارِ طبیعت باشد. پارک کوهستانی صفه همچنین زیستگاهِ حیوانات متعددی از جمله اردک، قو، خرگوش، شتر، انواعه پرندگان و… می‌باشد.

یزد

شهر ما در بین ايرانيان، به شهر بادگيرها معروف بوده زیرا بادگيرها سيستم تنفسی یزد محسوب می‌شوند. يزد اولین شهر خشت خام و تاریخی جهان است. از دیدنی‌ترین جاذبه‌های یزد می‌توان به مجموعه‌ی امیر چخماق و آتشکده‌ی بهرام اشاره نمود.

تبریز

یک مورد برای تبریز:

گردشگاه ائل گلی یکی از جذابترین مکان‌های دیدنی شهر ما به شمار می‌رود. هنگام بازدید از ائل گُلی می‌توان از پیاده‌روی در میان درختان و گل‌ها لذت برد، روی دریاچه قایق‌سواری کرد و یا به مجموعه‌ سورتمه‌سواری تبریز در جنوب شاه‌گلی رفت و کمی هیجان را تجربه کرد. چه جایی بهتر از باغ ائل گلی برای تفریحات خانوادگی؟ یکی از تفریحات من این است که در رستوران‌ها و کافه‌های داخل ایل‌گلی، کوفته تبریزی یا کباب بخورم.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *